AMD lanserar fler strömsnåla processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar fler strömsnåla processorer

Vi rapporterade förra veckan om att AMD hade smyglanserat två energisnåla LE-processorer. Nu har ett officiellt pressmeddelande dykt upp där lanseringen av dessa processorer tillsammans med ett par nya Sempron-processorer offentliggörs.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga, Shit vad Swec är på nyhetshumör idag, 10 nyheter på några timmar.

Men trevlig nyhet iaf. Bra processorer till tysta svala passivt kylda servrar.

Permalänk
Avstängd

Gz. perfa för servrar eller htpc's

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

De borde även gå att undervolta och underclocka en del av dem?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

undrar vad överklocknings prestandan är på dem ?

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag måste bara säga, Shit vad Swec är på nyhetshumör idag, 10 nyheter på några timmar.

Men trevlig nyhet iaf. Bra processorer till tysta svala passivt kylda servrar.

Jag håller med, och det bär bra nyheter. Intressanta och de kommer snabbt. Läser det här innan jag hinner se det någon annanstans. Kvaliteten är genomgående hög med.
Det gäller inte bara idag utan även den sista tiden.
Mycket bra jobbat sweclockers!

Permalänk
Medlem

Bra att processorerna blir strömsnålare men hur blir det med grafikkorten? Där går utvecklingen åt fel häll för närvarande eller har dom två stora aktörerna på marknaden något på gång i sina labb?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bra att processorerna blir strömsnålare men hur blir det med grafikkorten? Där går utvecklingen åt fel häll för närvarande eller har dom två stora aktörerna på marknaden något på gång i sina labb?

Utvecklingen går åt rätt håll som vanligt, vill man ha strömsnåla grafikkort finns det som det alltid har gjort. Och för de som vill få mer kraft ur sina kort så finns det alternativ som drar lite mer ström. I alla segmenten blir de bara snabbare och snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Utvecklingen går åt rätt håll som vanligt, vill man ha strömsnåla grafikkort finns det som det alltid har gjort. Och för de som vill få mer kraft ur sina kort så finns det alternativ som drar lite mer ström. I alla segmenten blir de bara snabbare och snabbare.

De drar mer och mer ström också

Permalänk

Kanske det...men prestanda per watt ökar hela tiden iom att tillverkningsteknologin blir bättre och bättre (dom är ju nere på typ 45nm numera har jag för mig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriku-Kun
Kanske det...men prestanda per watt ökar hela tiden iom att tillverkningsteknologin blir bättre och bättre (dom är ju nere på typ 45nm numera har jag för mig)

Intel lanserar 45nm nu i november... AMDs alternativ lär du få vänta med tills efter nästa sommar

Permalänk
Medlem

Låter fint det, min gamla barton 2500+ har ett tdp på 68,3W.

Visa signatur

"vad ere för idioter som är ute i solen när man kan sitta inne vid datorn?" -BasseBaba

Permalänk
Medlem

deja vu.. anyone?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriku-Kun
Kanske det...men prestanda per watt ökar hela tiden iom att tillverkningsteknologin blir bättre och bättre (dom är ju nere på typ 45nm numera har jag för mig)

32nm och 22nm närmar sig, hoppas det kommer snart.. men lite tidigt att hoppas.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nu jävlar är vi nere i Duron priser!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bra att processorerna blir strömsnålare men hur blir det med grafikkorten? Där går utvecklingen åt fel häll för närvarande eller har dom två stora aktörerna på marknaden något på gång i sina labb?

kommande R670 är ju ett strömsnålare grafikkort, det håller faktiskt på att vända nu.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
De drar mer och mer ström också

Bara toppmodellerna, men det är ju för att folk vill ha det så.
Alla som vill ha svala kort utan fläkt kan fortfarande köpa det.

Permalänk
Medlem

Re: AMD lanserar fler strömsnåla processorer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Vi rapporterade förra veckan om att AMD hade smyglanserat två energisnåla LE-processorer. Nu har ett officiellt pressmeddelande dykt upp där lanseringen av dessa processorer tillsammans med ett par nya Sempron-processorer offentliggörs.

Läs nyheten

VÄLDIGT BRA WOOHOO!

När ska Intel hänga med denna underbara trend?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Verkar svårt att komma under 45W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
De drar mer och mer ström också

Som Boris skriver, bara toppmodellerna. Kolla upp vad 6800Ultra drar jämfört med 8800GTX och sedan gör du en ström/prestanda summering. 8800GTS drar ca 100w @ load och 7900GT drog ungefär 80w @ load och 8800GTS är också mer än dubbelt så bra.

ON-T:
Håller med övriga här, bra och allt går frammåt. Tänk dagen vi sitter på ålderdomshem, 5GB wLan, bärbara datorer som drar 13watt eller stationära datorer som drar 190w @ load och monster prestanda.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
8800GTS drar ca 100w @ load och 7900GT drog ungefär 80w @ load och 8800GTS är också mer än dubbelt så bra.

Inte för att vara någon surgubbe, men 7900GT dra 50W i load faktiskt.

Källa: Xbit labs

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Inte för att vara någon surgubbe, men 7900GT dra 50W i load faktiskt.

Källa: Xbit labs

Pratar du praktiskt strömförbrukning och han teoretisk så går det inte att jämföra.