Ridata lanserar ny ssd-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Ridata lanserar ny ssd-hårddisk

Ridata kanske de flesta känner igen som en tillverkare av optisk lagringsmedia, bland annat dvd-skivor. Nu har man också lanserat sin första ssd-hårddisk med en lagringskapacitet på 32 gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då borde de inte ligga så jäkla högt i pris om de ska vara för vanliga datorer.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ganska lagom storlek på dom där. Operativinstall +diskintensivaste programmen borde få plats... Tyst och fint!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Ganska lagom storlek på dom där. Operativinstall +diskintensivaste programmen borde få plats... Tyst och fint!

Jag håller med.

På en server är det ju guld. Blir snabba(re) accesser (än traditionella hårddiskar) om cachen i databasen inte orkar med sen är det bara att köra diverse 3,5" diskar för att arkivera data om man så vill.

Fasen vad jag är sugen på SSD!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Säg den dagen man kan köpa en 32gb för mindre än 1000kr så börjar det bli synnerligen intressant.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Säg den dagen man kan köpa en 32gb för mindre än 1000kr så börjar det bli synnerligen intressant.

Helt sant. Jag betalar helst inte över 1000kr för en hårddisk.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

MTBF (mean time between failures) för hårddisken är fyra miljoner timmar.

Låter ju bra, men hur har dom kommit fram till det?
Går ju drygt 450 år på dom timmarna så knappast testat...

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Låter ju bra, men hur har dom kommit fram till det?
Går ju drygt 450 år på dom timmarna så knappast testat...

Det går alldeles utmärkt. Men så är inte MTBF något allmängiltigt mått heller. Testat har man givetvis gjort, det är precis så man får fram måttet, genom att testa! Det behövs inga 450 år eller 4 miljoner timmar av testning, det visar bara att du inte förstår begreppet.
http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är sugen på en Fusion IO.
SSD är ju sega i jämförelse med Fusion IO.

Vad sägs om över 800MB/sec eller 100 000 I/O per sekund?
Har hastigheten av 1000 HDD's (menat med antal I/Os per sekund).

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det går alldeles utmärkt. Men så är inte MTBF något allmängiltigt mått heller. Testat har man givetvis gjort, det är precis så man får fram måttet, genom att testa! Det behövs inga 450 år eller 4 miljoner timmar av testning, det visar bara att du inte förstår begreppet.
http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

Läste ordet allmänbildad under ditt nick. Säker på att där inte skall stå lättlurad istället? Inte ens en kastrull i stål håller ett par hundra år om den används regelbundet, så 4 miljoner timmar mtbf är rent ut sagt bullshit på elektriska komponenter

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Läste ordet allmänbildad under ditt nick. Säker på att där inte skall stå lättlurad istället? Inte ens en kastrull i stål håller ett par hundra år om den används regelbundet, så 4 miljoner timmar mtbf är rent ut sagt bullshit på elektriska komponenter

Ett tips kan väl vara att läsa inlägget lite noggrannare för att inte nämna länken i de inlägg som du svarar på...
Snälla, gör det.

Sen kommer du nog önska att jag inte hade citerat dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ett tips kan väl vara att läsa inlägget lite noggrannare för att inte nämna länken i de inlägg som du svarar på...
Snälla, gör det.

Sen kommer du nog önska att jag inte hade citerat dig.

Och hur menar du att testen skulle gått till för att få fram siffran 4 miljoner timmar? För att kunna räkna fram snitt-tiden så krävs det ju faktiskt att något går fel.

Citat:

Another way to look at this is, if there are 100,000 units of this drive and all of them are in use at the same time and any failed drive is put back in working order immediately after the failure, then 1 unit is expected to fail every hour (due to MTBF factor).

100.000 diskar och ett fel var 40:e timme? Nä det tror jag inte på med en ny produkt. Tror faktiskt inte ens dom räknar på att sälja så många till det priset. 10.000 diskar och ett fel var 400:e timme, nä låter lite många det med. 1000 diskar och ett fel var 4000:e timme... låter faktiskt för mycket det med. Och framför allt så även om dom nu kört 1000 diskar så måste dom ha funnits väldigt länge för att ens kunnat räkna fram något MTBF på dom.
Här är en annan länk som förklarar en del lite enklare och utan en massa matematiska uppställningar., och den säger väl ungefär samma sak som första säger i början. MTFB är genomsnittstiden på fel, och den är angiven till dryga 450 år på dessa diskar. Och jag påstår fortfarande att inte ens en stålkastrull håller denna tid. Läste nämligen nogrant första gången, gjorde du?
http://itmanagement.earthweb.com/columns/article.php/3354191

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Läste ordet allmänbildad under ditt nick. Säker på att där inte skall stå lättlurad istället? Inte ens en kastrull i stål håller ett par hundra år om den används regelbundet, så 4 miljoner timmar mtbf är rent ut sagt bullshit på elektriska komponenter

Du vet uppenbarligen inte vad begreppet MTBF betyder, än mindre hur det ska tolkas eller uppmätes. En hårddisk är inte bara "en" enhet. En SSD-hårddisk innehåller miljarder med minnesceller, var och en har sin MTBF. Genom att på ett fåtal enheter under kort tid konstatera antalet fel, går det att sluta sig hur många fel som hela enheten i snitt kommer att uppvisa per timme. Det behövs inte 450 års testning, och siffran betyder inte heller att livslängden på produkten är 450 år. Läs länken för bövelen innan du kommer med påhopp. Det är helt uppenbart att jag begriper mer än du, inte mindre, i detta fall.

http://www.vicorpower.com/documents/quality/Rel_MTBF.pdf
http://www.ece.cmu.edu/~ganger/ece546.spring01/papers/mtbf.de...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Och hur menar du att testen skulle gått till för att få fram siffran 4 miljoner timmar? För att kunna räkna fram snitt-tiden så krävs det ju faktiskt att något går fel.

100.000 diskar och ett fel var 40:e timme? Nä det tror jag inte på med en ny produkt. Tror faktiskt inte ens dom räknar på att sälja så många till det priset. 10.000 diskar och ett fel var 400:e timme, nä låter lite många det med. 1000 diskar och ett fel var 4000:e timme... låter faktiskt för mycket det med. Och framför allt så även om dom nu kört 1000 diskar så måste dom ha funnits väldigt länge för att ens kunnat räkna fram något MTBF på dom.
Här är en annan länk som förklarar en del lite enklare och utan en massa matematiska uppställningar., och den säger väl ungefär samma sak som första säger i början. MTFB är genomsnittstiden på fel, och den är angiven till dryga 450 år på dessa diskar. Och jag påstår fortfarande att inte ens en stålkastrull håller denna tid. Läste nämligen nogrant första gången, gjorde du?
http://itmanagement.earthweb.com/columns/article.php/3354191

Återigen, du förstår inte begreppet. Läs dina egna länkar, även om de är tämligen otekniska. Eller läs mina i stället. Första sidan av träffar på google...
Som sagt, MTBF är inte liktydigt med livslängd. Om du bemödar dig att läsa åtminstone en av mina länkar, så finner du att MTBF för t.ex. en människa är runt 900 år - vilket inte på något sätt förtäljer att en människa blir i snitt 900 år. I själva verket lever vi en tiondel så länge, men ändå är MTBF-måttet riktigt, om man begriper hur man tolkar det. En MTBF på 900 år innebär att det går 1 död på 900 människoår. Vilket säkerligen är helt korrekt. Och säger inget om livslängden. Det har inget med livslängd att göra!

Att en kastrull inte håller 450 år säger inget om en MTBF på fyra miljoner timmar på en SSD-enhet. Inget.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Låter ju bra, men hur har dom kommit fram till det?
Går ju drygt 450 år på dom timmarna så knappast testat...

Jag tror det är som det står i artikeln du länkade:

Citat:

For simplicity, let's define MTBF as the average time between failures. It's either based on historical data or estimated by vendors and is used as a benchmark for reliability. Organizations trending MTBF over time can readily see devices that are failing above average and take appropriate action.

Det är alltså antagligen en (mycket kvalificerad) uppskattning av tillverkarna. Genom att titta på de olika parametrarna som påverkar tiden så kan dom räkna fram en uppskattning.

Jag instämmer med att jag inte kan se hur man kan testa sig fram till en så lång MTBF hos en ny produkt. Jag har läst igenom grejerna som MBY länkade (även mattematiken, jag är civ.ing. trots allt) och jag tror han är ute och cyklar helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VirtualIntent
...

Jag instämmer med att jag inte kan se hur man kan testa sig fram till en så lång MTBF hos en ny produkt. Jag har läst igenom grejerna som MBY länkade (även mattematiken, jag är civ.ing. trots allt) och jag tror han är ute och cyklar helt enkelt.

Va???

En "civ.ing" kan stava till "matematik", känner väl till måttet MTBF och kan vidare multiplikation och division. Det är ni som tjatar om "testning" som om MTBF skulle vara ett livslängdsmått och är något man testar sig fram till genom att studera livslängden. Men så är det inte, återigen. En människa har som sagt en MTBF på kanske 900 år, vilket - för den som är bekant med MTBF (som t.ex. ingenjörer) - låter helt rimligt. Men riktigt är förstås att MTBF kan, och ska, testas fram. Men måttet är inte ett livslängdsmått och testas inte som ett sådant. Världen är full av mått som måste kunna tolkas för att förstås. Andra exempel är bruttonationalprodukt och standardavvikelse. Ett måtts svårighet att förstå korrelerar inte med måttets riktighet eller dess relevans.

En MTBF på 4 miljoner timmar betyder att det går, i snitt, 4 miljoner "disktimmar" mellan fel. Detta går att mäta upp. Och det behövs inga 4 miljoner timmar för detta. Rent brute-force kan det göras lika väl med fyra miljoner enheter under en timme, men inte ens detta är ju ett vettigt sätt att mäta. I stället använder man statistik för detta och mängden data kan då vara insamlad under en betydligt kortare tid från betydligt färre enheter.

Sedan råkar det också vara så att MTBF-måttet är synnerligen vanligt på just minnen till skillnad från många andra apparater och manicker. Anledningen till detta är rent trivial; det är väldigt, väldigt lätt att få fram bra MTBF-värden från ett minne just utan att behöva mäta livslängd. Ledtråd: Ett minne innehåller många miljoner minnesceller... (Observera dock att måttet inte avser MTBF mellan enskilda minnesceller - utan hela enheten.)

Edit: Jag uttalar mig inte huruvida MTBF är ett vettigt mått att ta upp på nyhetssidan. Det är uppenbart att det lätt misstolkas som någon sorts livslängd. Men MTBF är mer som "upptid" än "livslängd" om jag ska göra mig något halvdant försök att popularisera begreppet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Va???

Som sagt, jag tycker det låter som att du är ute och cyklar. Jag läste det som stod om 900 år, och att du ens tar det som exempel säger mig att du inte förstår innebörden av vad som står där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VirtualIntent
Som sagt, jag tycker det låter som att du är ute och cyklar. Jag läste det som stod om 900 år, och att du ens tar det som exempel säger mig att du inte förstår innebörden av vad som står där.

Right!

Vänligen ange din (miss)uppfattning om begreppet MTBF då. Om man har en susning om vad MTBF är, tar man det inte för livslängd. Förklara varför MTBF på en människa om 900 år skulle vara fel och förklara hur du tolkar begreppet, till skillnad från oss som faktiskt har haft anledning att bekanta sig med begreppet.

Den som förstår begreppet förstår också varför det av nödvändighet blir så att MTBF blir kardinalt högre än förväntad livslängd, vilket är något helt annat. Livslängden kan, naturligtvis, inte vara lika hög som det förväntade medelvärldet av tiden mellan fel. Det skulle innebära att alla enheter skulle leva den förväntade tiden, ingen skulle dö i förtid och ingen skulle uppvisa sporadiska fel ö.h.t. under sin livstid. En produkt med en livslängd = dess MTBF är den perfekta apparaten som inte går sönder. Tillförlitlighetesstatistikens motsvarighet till en verkningsgrad på >1. Det går inte.

Om du är ingenjör så använd ditt ingenjörssinne för rimligheter!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."