Ny Athlon 64 X2 nästa år

Permalänk
Melding Plague

Ny Athlon 64 X2 nästa år

Under hösten och vintern kommer AMD som bekant att lansera flera nya processorer, bland annat den nya fyrkärniga processorserien Phenom 9 (tidigare känd som Phenom X4). Detta innebär dock inte att AMD fasar ut Athlon 64 X2 - en helt ny modell kommer att lanseras första kvartalet nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Re: Ny Athlon 64 X2 nästa år

Härligt! kanske man tillsist kan känna sig slagen, å fundera över att byta ut sin nuvarande s939 rigg.

frågan är dock, vilken man skall satsa på, x4 känns lite overkill för en simpel gamer som mig. klarar mig i skrivande stund utmärkt med det spel som man nöter på nu. Men det är väl så, som med allt annat... nyhetens behag, behagar de flesta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Under hösten och vintern kommer AMD som bekant att lansera flera nya processorer, bland annat den nya fyrkärninga processorserien Phenom 9 (tidigare känd som Phenom X4). Detta innebär dock inte att AMD fasar ut Athlon 64 X2 - en helt ny modell kommer att lanseras första kvartalet nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ny Athlon 64 X2 nästa år

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Härligt! kanske man tillsist kan känna sig slagen, å fundera över att byta ut sin nuvarande s939 rigg.

frågan är dock, vilken man skall satsa på, x4 känns lite overkill för en simpel gamer som mig. klarar mig i skrivande stund utmärkt med det spel som man nöter på nu. Men det är väl så, som med allt annat... nyhetens behag, behagar de flesta.

Ähh sitter nog kvar på mitt system nåt år till byter bara ut graffet. 939 håller sig fortfarande:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Trevligt, då kanske Intel och AMD satsar på "högprestanda" cpus som budgetalternativ istället för Seperon och Celeron som är för dåligt för att en kunna kolla på nätet med ^^,
Frågan är då kommer den bygga på K8 eller K10? K8 känns idag ganska out of date med tanke på Conroe som smiskar den på stjärten och alla nyheter om Phenom.

Permalänk
Medlem

"Den kommer att ha ett tdp-värde på 89 watt, som Athlon 64 X2 6000+, samt en HT-buss på 2 GHz. "

Ska det inte vara 5600+ ??

6000+ har en TDP på 125W.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kommer matas ut nya CPUer snart.. TDP värdet har jag aldrig brytt mig om.. jag vill ha prestanda och då kan man inte jaga strömsnål hårdvara.. Men jag blir ju inte förbannad om de kan göra de kraftiga CPUerna strömsnålare.

Jag är småbarns förälder och har både diskmaskin som går 2 gånger om dagen och tvättmaskin på toa även om det finns tvättstuga och eftersom man inte får tvätt tid när man vill så blir det minst 7 maskiner i veckan.

så ska jag se någon skillnad på elräkningen för att en CPU har blivigt lite strömsnålare, så får de verkligt göra dem extremt strömsnåla..

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
så ska jag se någon skillnad på elräkningen för att en CPU har blivigt lite strömsnålare, så får de verkligt göra dem extremt strömsnåla..

Det handlar knappast om dig och din elräkning. Det handlar om att om alla datorer i hela världen skulle bli lite strömsnålare så skulle den totala förbrukningen av el minska duktigt. Minde utsläpp från Kolkraftverk och minde avfall från Kärnkraftverken. Och så vidare och så vidare...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Ny Athlon 64 X2 nästa år

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Härligt! kanske man tillsist kan känna sig slagen, å fundera över att byta ut sin nuvarande s939 rigg.

frågan är dock, vilken man skall satsa på, x4 känns lite overkill för en simpel gamer som mig. klarar mig i skrivande stund utmärkt med det spel som man nöter på nu. Men det är väl så, som med allt annat... nyhetens behag, behagar de flesta.

Håller med dig! sitter själv på en 5000+! vore fint med en plattform som hänger med länge så man bara behöver byta cpu!

kul att att amd släpper nya cpu´r!

anemic: det är just dig o räkningen det handlar om! har 3 burkar och dom kostar 1080 kr i kvartalet+ nätavgift och annan el förbrukning i huset!

ström snåla cpu´r kommer sälja bra! för jag kommer köpa en snart!

tänk om industrin gick över till nyare cpu´r eller landsting skolor etc..

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

kvittar om det kommer ny amd för den kommer vara lika slö för det.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
kvittar om det kommer ny amd för den kommer vara lika slö för det.

smaken är ju som baken!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Trevligt att det kommer matas ut nya CPUer snart.. TDP värdet har jag aldrig brytt mig om.. jag vill ha prestanda och då kan man inte jaga strömsnål hårdvara.. Men jag blir ju inte förbannad om de kan göra de kraftiga CPUerna strömsnålare.

Jag är småbarns förälder och har både diskmaskin som går 2 gånger om dagen och tvättmaskin på toa även om det finns tvättstuga och eftersom man inte får tvätt tid när man vill så blir det minst 7 maskiner i veckan.

så ska jag se någon skillnad på elräkningen för att en CPU har blivigt lite strömsnålare, så får de verkligt göra dem extremt strömsnåla..

Om man resonerar så kan man ju inte göra något energisnålare för det finns ju alltid något annat som drar mycket mer energi
Konstigt att skryta med att vara oansvarig tycker jag

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ny Athlon 64 X2 nästa år

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge

anemic: det är just dig o räkningen det handlar om! har 3 burkar och dom kostar 1080 kr i kvartalet+ nätavgift och annan el förbrukning i huset!

Visst blir det billigare med en strömsnålare processor, men det kommer inte vara så märkvärt att du hoppar av lycka när du får dina elräkningar ändå. Ser man dock på det stora hela så är det stora förbättringar som görs. Bara vänta på diskarna och framförallt, grafikkorten som drar mindre ström.

Om du har igång dina tre burkar konstant så...Får du skylla dig själv ; )
Nä, men seriöst, det kostar pengar att ha igång allt alltid. Så är det bara...Men det känns som utvecklingen är på väg åt rätt håll!

PytonOrm verkar vara något av en FanBoy...Urk...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Ju mer värme din dator producerar desto mindre behöver du använda dig av andra uppvärmningskällor hemma

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
kvittar om det kommer ny amd för den kommer vara lika slö för det.

Noooo! Get out of here!:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

anemic

är ingen fanboy och har haft amd processorer så jag vet.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Trevligt att det kommer matas ut nya CPUer snart.. TDP värdet har jag aldrig brytt mig om.. jag vill ha prestanda och då kan man inte jaga strömsnål hårdvara.. Men jag blir ju inte förbannad om de kan göra de kraftiga CPUerna strömsnålare.

AMD's processorer har låg strömförbrukning när processorn inte arbetar, vad jag vet så lägger man ner en del jobb just för att få ner förbrukningen än mer där. De allra flesta datorer jobbar bara hårt korta stunder, resten står processorn och väntar och då drar inte AMD speciellt mycket.

Byggde nyligen ihop en dator med AMD X2 4800+, 3GB minne, två diskar och ATI 2600 grafikkort. Datorn drog runt 60 watt idle (mätt från jacket) vilket är klart bra.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
anemic

är ingen fanboy och har haft amd processorer så jag vet.

Ah, AMD hade tronen i flera år och Intel hade inget att säga till om på vare sig Server eller Desktop marknaden.

Väldigt många kräver mer från AMD än Intel av någon konstig anleding, men folk glömmer bort att det var sommaren förra året som Intel tog tillbaka tronen från AMD. Alltså drygt ett år sedan medans AMD hade tronen i prinsip hela Athlon tiden.

Jag personligen är tveksam till att Intel håller prestandakronan lika länge som AMD gjorde med Athlon serien.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

kan ingenting om processorer, vet inte vad som är bäst för bärbara, men när kommer det komma fyrkärniga processorer till bärbara datorer tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Den "slöhet" någon tycks känna av beror troligen på att bedömningen görs utifrån gamer/benchmark-perspektivet, vilket i sig inte är fel men det är dock en marginell del av den totala användarbasen.

Med ett strömsnålt chipset av ATI typ borde detta passa utmärkt för någon ny bättre design av små PC desktopstationer (passiv kylning med max en tystgående fläkt, 1,8" hd, slim CD/DVD-drive, picoATX-nätaggregat osv.). På tiden att intressantare lösningar än Shuttles dyker upp. Tycks inte som om mycket hänt på designsidan på länge.

Permalänk
Medlem

För vilka lämpar sig en fyrkärnig/tvårkärnig processor? Som någon sade tidigare "en fyrkärnig känns lite overkill för en simpel gamer som mig", jag är en gamer oxå till men spelar bara WoW. Har jag någon som helst nytta av alla de kärnor som erbjuds? Jag vill i princip bara ha bättre prestanda i spel, min 3500+ utför allt annat desktopstyr tillräckligt fort för att jag inte ska störa mig på långa väntetider.

Upplys mig!

Permalänk
Avstängd

Så jävla spännande det här

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
"Den kommer att ha ett tdp-värde på 89 watt, som Athlon 64 X2 6000+, samt en HT-buss på 2 GHz. "

Ska det inte vara 5600+ ??

6000+ har en TDP på 125W.

Hej! På sätt och vis har du rätt. I asien finns det dock en Athlon 64 X2 6000+ med en tdp på 89 watt. Den har part# ADA6000IAA6CZ Den vanliga 6000+ man kan köpa i Sverige är ADX6000IAA6CZ. Här finns en bild: http://www.behardware.com/news/9088/the-89-watt-athlon-64-x2-...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
För vilka lämpar sig en fyrkärnig/tvårkärnig processor? Som någon sade tidigare "en fyrkärnig känns lite overkill för en simpel gamer som mig", jag är en gamer oxå till men spelar bara WoW. Har jag någon som helst nytta av alla de kärnor som erbjuds? Jag vill i princip bara ha bättre prestanda i spel, min 3500+ utför allt annat desktopstyr tillräckligt fort för att jag inte ska störa mig på långa väntetider.

Upplys mig!

Så varför uppgradera?

Flerkärningt är i första hand till för Rendering, Video-regdigering, Musik-production och annat som pressar processorn till max.

Permalänk
Inaktiv

förut hade jag mått dåligt över min existerande rigg när sånna här nyheter kom, men sen jag slutade bry mig om PC-spelen så slipper jag bry mig, så jävla skönt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Om man resonerar så kan man ju inte göra något energisnålare för det finns ju alltid något annat som drar mycket mer energi
Konstigt att skryta med att vara oansvarig tycker jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Det handlar knappast om dig och din elräkning. Det handlar om att om alla datorer i hela världen skulle bli lite strömsnålare så skulle den totala förbrukningen av el minska duktigt. Minde utsläpp från Kolkraftverk och minde avfall från Kärnkraftverken. Och så vidare och så vidare...

Kunde faktiskt inte ha sagt det bättre själv. Kanske ett av dom dummare inläggen jag sett på detta forum(dvs ursprungsinlägget). Snacka om ett icke-existerande miljötänkade.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

blir nog fint
hoppas dom smiskar c2d så man slipper allt gnäll om att amd suger från fanboys

Permalänk

Nån som vet hur bra deras BE CPUer är för htpc, om man vill köra 1080p material tex, eftersom jag hört det krävs en del cpu kraft för det.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hej! På sätt och vis har du rätt. I asien finns det dock en Athlon 64 X2 6000+ med en tdp på 89 watt. Den har part# ADA6000IAA6CZ Den vanliga 6000+ man kan köpa i Sverige är ADX6000IAA6CZ. Här finns en bild: http://www.behardware.com/news/9088/the-89-watt-athlon-64-x2-...

Jag har iaf rätt på det vis som spelar någon roll för oss här i sverige om det nu finns en 89-watts 6000+ i japan

OT: Om man ser fel i en artikel här på swec hur ska man egentligen rapportera det då, ska man maila/pm:a någon eller vad ??

Eller går det bra att bara knattra ner det i ett inlägg och rapportera sig själv ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/