Catalyst 7.10 släppt - nya funktioner och bättre prestanda

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
När ska dom komma med drivrutiner för Win2k? Får ju lov att sitta med 6.2 eller nåt

Är nog slut med nya drivrutiner till w2k.
Du slipper i alla fall besväret med att uppdatera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Tja för mig var det samma gamla visa som med 7.9 och 7.8, DirectX är stendött, totalvägrar att starta ett 3d läge, lika när man kör tester med dxdiag.

Direct3D 7 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x80004005 (Generic failure)
Direct3D 8 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8876086c (error code)
Direct3D 9 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8876086c (error code)

Kört drivercleaner och liknande flera gånger växlat mellan drivare tja allt jag kan tänka mig att prova, men ingen skillnad, så fort jag installerar 7.7 så funkar allting kanon igen, så jävla less på ATi nu även om dom släppt specs o grejer så man kan köra drivarna opensource så tror jag att jag gett upp på dem totalt nu, fan ska det vara så jävla svårt att göra en drivare som fungerar för en gångs skull.

Jag är inte ensam om det här problemet heller, samma gamla nvidia mobo + agp + x1950pro kort problemet...

Nåja snart dags för nytt då kan ATi se sig om efter en ny kund åtminstone.

BIOS update kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testade på mitt Radeon Sapphire X1950 Pro

I början fick jag problem med upplösningen men efter att jag tankat
Display Drivern sepparat på nytt så fick jag till det.

fick ca. 200 poäng mer i 3dmark05. Sedan testade jag cs:s
och gick från 139 fps till 158 fps, mer än godkänt om ni frågar mig

Permalänk

Då börjar det obligatoriska gnället, alla som sitter med ett par år gamla grafikkort torkar tårar och snor, deras grafikkort som bara optimerats i ett par år får stå tillbaka för nykommlingarna som optimerats i några månader och därför har mycket prestanda kvar. Ska det vara så jösses amalia svårt att förstå? Var för i, glada över att gamla 1950 kort presterar grymt än. Mitt driver på hur bra som helst.

För övrigt verkar det som om prestanda öknigen gäller crossfire eller spel som varit ospelbara men nu är rätt så ospelbara istället. Helt meningslöst för 99% av köparna med andra ord.

Hoppas Ati får bra grepp om lågpris delen för inom mid/high ser det dystert ut. Deras dåliga AA gör att xt tävlar med 8800Gts 320, då ingen av dom klarar AA bra.

Jag tror Ati har fått fram sitt svar på Nvidia´s 5900 serie. Hoppas fan att dom på något sätt optimerat rejält för Crysis.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Fick 60p mindre i 3Dmark06, men har inte testat i nått spel än...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Ja än så länge verkar ingen ha bekräftat dessa enorma prestandavinster i alla fall. Är det någon som kan göra det?

Kan ni med HD2900-kort testa spelen som påstås prestera bättre med drivrutinerna? Det här verkar mer bara vara normala prestandaökningar som med vilka drivrutinsoptimeringar som helst, än så länge i alla fall. Inte alls på det superdupersättet som vi verkar ska tro.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33904651

Den tråden tar upp lite data.

Dx10 fraps pics
7.9 vs 7.10 (+ 38%)

7.9 vs 7.10 (+ 31%)

7.9 vs 7.10 (+ 58%)

nutcrckr testade skillnaden med singel 2900xt kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Sluta grina alla komponenter fungerar inte med varandra.

Klart det skall fungera ihop med så etablerade produkter...

Permalänk
Hjälpsam

Hur är knepet för XP igen?
Först välja en standard VGA-driver, sen avinstallera den gamla och sen installera den nya?
Blir att antal omstarter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Prestandavinster i DX10-spel förväntar jag mig så alla dom är ju inget att bli överraskad över. Jag hoppas bara att nVidia snart släpper motsvarande också.
Nu vill vi ju ha bra drivare till dx10 så man kan spela spelen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Cat 7.10 + Sapphire 1950pro 512mb AGP + Nforce3 drivers 5.11 = Fungerar.

Har en Shuttle SN95G5 burk och både 7.8-7.9 buggade satan på den. Skall tillägga att jag kör bara drivrutinen och ATI Tray Tools. Tar inte i CCC med tång.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

när ska nvidia komma med något liknande? för oss som har sli ?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Jag äger ett Hd2900 xt och prestandavinsten blev ganska liten. Jag började med att Testa 3dmark 03 i orginalgrafik, och Cs:source video stress test med och utan AA(kantutjämning)
Jag installerade sedan 7.10 och testade samma sak igen.

reslutatet blev följande:

3dmark 03 före:37175
Efter:37401

Video stress test
Före utan AA:270
Före med AA:140
Efter utan AA:275
Efter med AA:142

Kanske inte lika mycket som man hoppats på:( Undrar framför allt om nya hd2950 kan prestera någe annorlunda än mitt med AA påslaget, för just nu droppar den 50% i FPS, ochd et är inte så himla bra.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
när ska nvidia komma med något liknande? för oss som har sli ?

Typ aldrig? För det finns inte så mycket mera att hämta från SLI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Jag äger ett Hd2900 xt och prestandavinsten blev ganska liten. Jag började med att Testa 3dmark 03 i orginalgrafik, och Cs:source video stress test med och utan AA(kantutjämning)
Jag installerade sedan 7.10 och testade samma sak igen.

reslutatet blev följande:

3dmark 03 före:37175
Efter:37401

Video stress test
Före utan AA:270
Före med AA:140
Efter utan AA:275
Efter med AA:142

Kanske inte lika mycket som man hoppats på:( Undrar framför allt om nya hd2950 kan prestera någe annorlunda än mitt med AA påslaget, för just nu droppar den 50% i FPS, ochd et är inte så himla bra.

Du testar ju fel saker.

Permalänk
Medlem

Någon som har någon fix för problemet med 7.8-7.10 DirectX Problem med X1950/X1650 AGP?

Permalänk
Medlem

"World in Conflict (DX10) får 20% eller mer prestanda med Radeon HD 2900 XT eller Radeon HD 2600."

Aha, är man tvungen att skaffa Vista för att se förbättring med sitt 2900xt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag spelar varken dum eller vet vad du menar. Den som är dum är ju i så fall den som förklarar eftersom jag inte förstår vad du menar.

AMD moderkort + Nvidia =
Nvidia moderkort + AMD =

Sorry för OFF-T.

/A

Han menar nog att vissa märken inte vissar med viss andra. Tror jag iaf. Tex. så gillar mitt moderkoprt inte Raptor diskar, ett 7600GT från MSI ville inte funkat men 7600GT från Asus ville det osv.

Obs testet är med 7.10 Beta

http://www.pcper.com/article.php?type=expert&aid=463

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
mrwhite det är inte så att du sitter på ett brandat kort från tex HP eller någon annan större tillverkare, om fallet är detta så kan det vara så att du måste köra på drivare från det företaget.

har ett Powercolor HD 2400Pro AGP 256MB 64bit DDR2

Det finns inga drivrutiner på deras hemsida har bara dom från cd som var med grafikkortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Jag har också ett HD2400pro kort i AGP och den funkar klockrent, kan spela upp BR och HDDVD utan problem. Jag undrar hur du kan veta att det fungerar skit när du inte ens fått igång kortet?

Vilket märke har du då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Är nog slut med nya drivrutiner till w2k.
Du slipper i alla fall besväret med att uppdatera.

Du menar "besväret" att få ett fungerande kort med hufsad prestanda?

Även jag kör win2k på alla mina maskiner hemma, så det hade varit underbat om de kunde släppa lite drivrutiner för HD serien till win2k, annars är det ingen vits att köpa dessa kort om man sitter på win2k.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fick mörkare bild???
Attans,,allt blev lite mörkare

Installerade 7.10 efter ren installation av windows vista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
När ska dom komma med drivrutiner för Win2k? Får ju lov att sitta med 6.2 eller nåt

Tvivlar på att de släpps. Win2K är ju egentligen nerlagt så tillverkarna har ingen skyldighet att göra drivar till de då.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Själv fick man inga högre värden i 3dmark05 - 06 men det är nog min gamla cpu som begränsar mitt 2900xt

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Du menar "besväret" att få ett fungerande kort med hufsad prestanda?

Även jag kör win2k på alla mina maskiner hemma, så det hade varit underbat om de kunde släppa lite drivrutiner för HD serien till win2k, annars är det ingen vits att köpa dessa kort om man sitter på win2k.

Sorry jag skulle lagt till en ironsik blinkning.
Det är klart att det är bättre att få uppdateringar änn att inte få det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ni med AGP kort. Kolla först att dom stöds av dom nyaste drivrutierna. Har för mig att 7.9 inte stödde x1950 PRO AGP t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dobermann303
Ni med AGP kort. Kolla först att dom stöds av dom nyaste drivrutierna. Har för mig att 7.9 inte stödde x1950 PRO AGP t.ex.

Jag hade inga problem, men kan inte säga hur det är för andra. 7.8-7.9 gick inte att använda på mitt system iaf.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Mitt 1950pro AGP fungerar då perfekt med både 7.10 och alla tidigare (har uppdaterat varge gång det kommit ny sen ja köpte kortet i vintras)

Permalänk
Medlem

Med mitt Sapphire X1950GT AGP blev färgerna konstiga alldeles rosaaktig. Dessutom verkade skrivbordets ikoner ritas upp sakta
på något vis. Kunde justera färgen en del men det blev inte riktigt bra, konstigt. Gick tillbaka till 7.7 som funkar bra för mig. Kan vara nåt med
ATI Tray tool i och för sig då problemet verkade komma när jag installerade det.

Permalänk

Mitt X1650Pro AGP funkade inte. Det blev vita linjer över hela skärmen och efter typ 1 minut hängde sig hela datorn. Eftersom jag inte kunde avinstallera 7.10 fick jag formatera om hela hårddisken, sådär lagom kul.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Alltså.. jag fattar verkligen inte var man tar bort sina gamla drivrutiner :$
I "avinstalera program" i kontrolpanelen finns bara ATI Catalyst install manager.. och ati tool.. Snälla hjälp mig!

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.