Intel visar upp mobil fyrkärnig Penryn

Permalänk
Melding Plague

Intel visar upp mobil fyrkärnig Penryn

Idag drog Intel Developer Forum igång i Taiwan och Intel passade på att visa upp de kommande Penryn-processorerna för den mobila marknaden. Dessa processorer är tänkt att nå marknaden någon gång nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det var på tiden!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ah. En Macbook Pro med en sådan blir god.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall en sådan skulle passa i min Dell M90 worstation..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

Fråga: Vart ligger poängen i att använda fler och fler cores när majoriteten av program som existerar idag knappt klarar av två?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fråga: Vart ligger poängen i att använda fler och fler cores när majoriteten av program som existerar idag knappt klarar av två?

Oftast använder man mer än ett program åt gången. Processorn byter ju helatiden mellan att köra olika program, och med fler cores slipper man byta lika mycket och har mer tid till att köra de verkliga programmen. Dessutom är det för att man märkt att trycka in mer och mer cache minne inte gör så mycket för hastigheten efter en stund. Då har man valt att offra lite av utrymmet för att rymma flera kärnor istället.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad som är så "hipp" med

"Intressant är också att processorn klarade av att köra spelet Enemy Territory: Quake Wars flytande"

Eftersom det kan jag köra på min gamla burk i typ max...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Fattar inte vad som är så "hipp" med

"Intressant är också att processorn klarade av att köra spelet Enemy Territory: Quake Wars flytande"

Eftersom det kan jag köra på min gamla burk i typ max...

Exakt, tänkte också på det.
De verkade vara överaskade att de klarade att köra vista också.
Det vore väl ändå verkligen illa om Intels nya fyrkärniga inte skulle klara något en gammal enkärnig processor klarar ?

Har jag missat något ?
Eller menar de att processorn själv tillsammans med integrerad grafik klarar detta eller något i den stilen ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fråga: Vart ligger poängen i att använda fler och fler cores när majoriteten av program som existerar idag knappt klarar av två?

Ett spel behöver inte stödja 4 kärniga processorer, de flyter bara på bättre. Jag har idag en Q6600 @ 2.4Ghz och för en vecka sedan hade jag 4600+ X2 @ 2700Mhz. Det är så markant skillnad som dag och natt. Visserligen är det inte likadan arkitektur och man kan då tycka att det hade dugit med en E6600 men det är även stor skillnad där.

/A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.