Fem sockel 775-moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vissa tillverkare/distributörer är mer generösa med att skicka ut testexemplar än andra. Vi kan tyvärr inte välja och vraka.

Hoppas ni får in lite mer på annonsintäkter så att ni kan köpa moderkorten istället för att få dem. Testexamplar skickade från tillverkare är ofta utplockade "golden samples". Vet det efter en diskussion med en stor leverantör. Ibland kan skillnaden kanske vara väldigt liten och ibland lite större beroende på hur jämn tillverkningskvalitén är. Ni kommer säkert hävda att skillnaden är inom toleranserna, att nästan inget hårdvarusida har råd att köpa in moderkort eller nåt i den stilen. Ni får köra Percystilen: "Marketing without asking any questions first" ;).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hoppas ni får in lite mer på annonsintäkter så att ni kan köpa moderkorten istället för att få dem. Testexamplar skickade från tillverkare är ofta utplockade "golden samples". Vet det efter en diskussion med en stor leverantör. Ibland kan skillnaden kanske vara väldigt liten och ibland lite större beroende på hur jämn tillverkningskvalitén är. Ni kommer säkert hävda att skillnaden är inom toleranserna, att nästan inget hårdvarusida har råd att köpa in moderkort eller nåt i den stilen. Ni får köra Percystilen: "Marketing without asking any questions first" ;).

Hm? Med alla de problem som det ofta blir så gör de i så fall ett riktigt uselt jobb. Jag måste även uppdatera bios på 99% av dem och de tidiga biosversionerna brukar inte vara speciellt lämpliga....Så har de "kollat" moderkorten med dem förstår jag inte varför de ens brydde sig att skicka något. Brukar få tidiga revisioner av korten oavsett om det finns nyare (oftast bättre) revisioner att köpa.

Pr-kontakter dvs. de som skickar korten har ofta inte någon bra datorkunskap alls. Självklart är det möjligt att flasha kortet med nyare bios, testa den och sedan flasha till äldre bios....Men skickar man ett sådant kort till en datortidning är det inte säkert att testaren uppdaterar bios. Tidningar testar ofta inte överklockning heller utan prestanda och det är sällan någon jätteskillnad där. Sen när något händer som de inte kan svara på brukar man i så gott som alla fall bli hänvisade till en tekniker. Dvs någon på en annan avdelning.

Skulle sedan någon sitta och testa överklockning på varje moderkort som skickas vidare får de jobba hårt om de skall testa alla varianter Dvs fyrkärniga, hög multipel, låg multipel osv. För att det skall vara någon mening måste de dessutom testa flera exemplar för att hitta "de bra korten" ifall det nu finns någon stor skillnad. PR-avdelningar får dessutom ett begränsat antal produkter från tillverkaren. Ifall det är från distributör så är det från lagret, dvs samma som skickas ut till återförsäljarna (butikerna).

Pratar vi om någon annan produkt än moderkort kan ibland risken vara större. Själv ser jag på vad andra (dvs konsumenter) får för resultat och det brukar visa på om det är rimligt eller ej. Om produkten inte finns på marknaden blir det förstås mycket svårare. Har produkter uteslutits från tester pgr av för bra resultat...ja faktiskt.

En tillverkare hade inte ett lämpligt kort tillgängligt och ett annat blev uteslutet så det kunde ha blivit 7 moderkort i testet.

PS. Normalt ser korten helt rena och oanvända ut (och förpackningen ser precis ut som i butik), det är inte så ofta det händer att man får begagnade...Men jag ber dem skicka nya produkter. Fanns ett som var begagnat i detta test men den fick dåliga resultat

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Tack KnightCharger, nu vet jag hur det är för er. Några frågor om du har tid över:
- Biosuppgraderingarna är det för att kunna överklocka, köra quadcore, för att uppnå generell stabilitet eller något annat?
- Moderkort funktionstestas i fabriken. Är de då inte möjligt att finna de finaste moderkorten redan innan de paketerats?
- Varför fick det begagnade sämre resultat? Dåligt revision?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Hm? Med alla de problem som det ofta blir så gör de i så fall ett riktigt uselt jobb. Jag måste även uppdatera bios på 99% av dem och de tidiga biosversionerna brukar inte vara speciellt lämpliga....Så har de "kollat" moderkorten med dem förstår jag inte varför de ens brydde sig att skicka något. Brukar få tidiga revisioner av korten oavsett om det finns nyare (oftast bättre) revisioner att köpa.

Pr-kontakter dvs. de som skickar korten har ofta inte någon bra datorkunskap alls. Självklart är det möjligt att flasha kortet med nyare bios, testa den och sedan flasha till äldre bios....Men skickar man ett sådant kort till en datortidning är det inte säkert att testaren uppdaterar bios. Tidningar testar ofta inte överklockning heller utan prestanda och det är sällan någon jätteskillnad där. Sen när något händer som de inte kan svara på brukar man i så gott som alla fall bli hänvisade till en tekniker. Dvs någon på en annan avdelning.

Skulle sedan någon sitta och testa överklockning på varje moderkort som skickas vidare får de jobba hårt om de skall testa alla varianter Dvs fyrkärniga, hög multipel, låg multipel osv. För att det skall vara någon mening måste de dessutom testa flera exemplar för att hitta "de bra korten" ifall det nu finns någon stor skillnad. PR-avdelningar får dessutom ett begränsat antal produkter från tillverkaren. Ifall det är från distributör så är det från lagret, dvs samma som skickas ut till återförsäljarna (butikerna).

Pratar vi om någon annan produkt än moderkort kan ibland risken vara större. Själv ser jag på vad andra (dvs konsumenter) får för resultat och det brukar visa på om det är rimligt eller ej. Om produkten inte finns på marknaden blir det förstås mycket svårare. Har produkter uteslutits från tester pgr av för bra resultat...ja faktiskt.

En tillverkare hade inte ett lämpligt kort tillgängligt och ett annat blev uteslutet så det kunde ha blivit 7 moderkort i testet.

PS. Normalt ser korten helt rena och oanvända ut (och förpackningen ser precis ut som i butik), det är inte så ofta det händer att man får begagnade...Men jag ber dem skicka nya produkter. Fanns ett som var begagnat i detta test men den fick dåliga resultat

Det låter övertygande. Det finns bra saker att välja mellan till skt. 775.

Jag känner till några fall där minnestillverkare till recension skickade "mycket bättre överklockningsexemplar än de som kom ut till handeln".

Det var bl.a. Crucial Ballistix PC3200 512MB minnen, skickades till anandtech. (länk) Överklockningsresultaten därifrån gick aldrig att överträffa.

Sen en fräckis från Mushkin. (länk)
Tråden gör en vändning efter ett tag när det visar sig vara stor skillnad mellan alla retailexemplar och recensionsexemplaren.

Två exempel som påverkat mig personligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Tack KnightCharger, nu vet jag hur det är för er. Några frågor om du har tid över:
- Biosuppgraderingarna är det för att kunna överklocka, köra quadcore, för att uppnå generell stabilitet eller något annat?
- Moderkort funktionstestas i fabriken. Är de då inte möjligt att finna de finaste moderkorten redan innan de paketerats?
- Varför fick det begagnade sämre resultat? Dåligt revision?

1 Biosuppgraderingen är först och främst för att jag vill att moderkorten skall ha de bästa förutsättningarna möjliga = senaste versionen. Största skillnaden brukar vara överklockningsmöjligheterna, som vanligen inte är på topp i de tidiga versionerna. Ibland är det även viktiga uppdateringar för minneskompabilitet och för cpu kod (att identifiera nya processor modeller). Kan variera kraftigt men främst brukar det vara överklockningen som är förbättrad (från ibland obefintlig till riktigt bra).

2 Har vart i en del fabriker och alla testas för att se att bios startar upp, medan ett fåtal testas i windows. Handlar enbart om funktionstester och jag har inte hört talas om något annat ännu. Brukar iof finnas en avdelning (i regel i taiwan) där man testar sina kort mot andra tillverkare men det verkar mest handla om interna tester (vad jag sett och hört). Har även en del kontakter med fd anställda hos en del tillverkare mfl och har inte hört något som verkar konstigt ännu. Eftersom jag satsar mycket på moderkort har jag kontakt med många inom branchen. Men självklart skall man tänka sig för iaf. Tror dock att det är stor skillnad på vilken produkt det handlar och vem man är i kontakt med.

3 Det var en tidigare revision av det begagnade moderkortet men enligt tillverkaren handlade det enbart om placeringen av 12V atx-kontakten (flyttad) så prestanda och överklockning skulle vara densamme. Finns de som är missnöjda med kortet på samma grunder (där den inte fick bra resultat) så det känns troligt. Fullt möjligt att det finns kvalité skillnad på detta kort men i så fall fick jag inte direkt ett av de bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Det låter övertygande. Det finns bra saker att välja mellan till skt. 775.

Jag känner till några fall där minnestillverkare till recension skickade "mycket bättre överklockningsexemplar än de som kom ut till handeln".

Det var bl.a. Crucial Ballistix PC3200 512MB minnen, skickades till anandtech. (länk) Överklockningsresultaten därifrån gick aldrig att överträffa.

Sen en fräckis från Mushkin. (länk)
Tråden gör en vändning efter ett tag när det visar sig vara stor skillnad mellan alla retailexemplar och recensionsexemplaren.

Två exempel som påverkat mig personligen.

Ja minnen är något som är annorlunda och där skall man vara uppmärksam. Där har vi också uteslutit minnen av just den orsaken.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

är inte p35 bättre än rd600?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

Tjenare!

Funderar på att köpa ett Inno 3D SL7I680A, och jag undrar om man utan problem kan montera en Thermalright eXtreme på den?

// Martini

Permalänk

Inno3d SL7I680A nForce680i SLI Socket 775

Hej, i går bestämde jag mig för att börja montera i hop min nya dator som jag beställ i delar laqndet runt.

Döm om min förfäran då jag öppnade cpu sockeln(socket 775) till mitt nya moderkort Inno3d SL7I680A nForce680i SLI Socket 775 för 2000 spänn och ser 2 små försänkningar i mönstret av pinnar som ska ligga an mot CPU:n.

Trodde att det ska vara ett jämt mönster utav ben, det är mycket svårt att se exakt hur det ser i dessa fördjupningar.

Är det någon som kan bekräfta att detta modertkort är friskt eller trasigt

Visa signatur

Signatur slaktad. Max tre rader /damme

Permalänk
Medlem

Någon som vill köpa mitt 15 dagar gamla 680i? Vill ha P35 istället.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB