Fusion IO - nästa generations hårddisk?

Permalänk
Medlem

hey guys. jag har kollat lite på den här ett tag nu. ville bara lägga till den info jag fått reda på..
som tidigare nämnt är priset vid lanseringen US$30/GB. (dock kan detta ändras)
detta lägger den billigaste varianten (80 GB) på runt 2400 dollar.

I-ram med fyra gig minne (vilket var max vad jag förstod. gick på 100 dollar per kort och omkring 50-60 dollar per gig? och är slöare. priset per GB på fusion IO är då redan mycket billiage.

dessutom har dessa en beräknad livslängd på åtta år.. (i förhållande till vanliga server hårdiskar som beröknas ha en livs längd på 5 år. enligt den källa jag fick tag i.)

dom lanserars i slutet av året först för stor bolag osv. men går det bra så kommer dom tilverka varianter för system.

en av killarna som interviewades av toms hardware blev frågad om man kunde använda det för spel... vilket han nämnde att man kunde..

om jag hade pengarna. skulle jag nog lätt skaffa en sån här. instalera ett os på det och bara flytta över de bästa spelen medans jag hökk på..

med en sådan bli en hårdisk enbart som en storage platta för filmer/musik/dokument osv.

dessutom skulle swapfilen ligga på en sån här disk. så skulle man ju knappast ha några stora minnes problem eller så. då vi knappast skulle hinna märka när den switchade fram och tillbaka.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

123.000 är ju faktiskt jävligt billigt för en 640 GB disk, om man ser ur ett stort företags synvinkel och det är ju faktiskt dem som företaget har tänkt sig som huvudsakliga konsumenter. Speciellt är det billigt om man tänker sig ett företag som är beroende av stor lagringskapacitet och hög hastighet (tänk google t.ex.) då tordes sådana där kort faktiskt vara billigare än att sätta ihop likvärdiga raid-arrayer utav scsi/sas-diskar.

Edit: Om priset på 80 GB modellen blir $2400 så är ju inte det mer än ~15-16k vilket scsi diskar gick på för bara några år sedan.

Edit 2: Sen så om några år måste ju alla ha sådana där diskar, i och med att välfärden kommer att börja vid 40 Gbit/s då
Efter snabb räkning via google kom jag fram till att man behöver minst 9 st sådana kort i raid (alltså ~5 GB/s) för att max en 40 Gbit/s uppkoppling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jättebra bild, men vad är den där saken hon håller i handen?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Så långt är jag med.
Det utesluter väl dock inte att denna är en SSD?

Ja, jag håller med dig om att det är en SSD.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
hmm. undrar om hur stor extra påläg de lägger på dem kontra vad det faktiskt kostar att tillverka dem?

Men annars. SSD.

Vad skulle ni tro om denna idé. Bluray cd . dvd och allt kommer också försvinna?
Borde enkelt kunna skapas ssd diskar som stoppas in i valfri port. Så har du filmerna på disk istället. Utrymmet och prestanda förbättras hela tiden och behöver inte vara en statisk standard, istället en standard på hur de ska läsas och lagras på disken. Så vi kan ha 1000tals olika diskar av olika tillverkare av olika prestanda och olika storlek i utrymme. men alla kan tänkas läsas och skrivas emellan av samma maskin och hårdvara?

skitintresseant att du säger detta! jag har gått och tänkt i samma banor själv. När spel kommer ut på blu-ray diskar om 5 år (dsv när det är "inne") så tar det aplång tid att installera, och tar mkt plats på hårddiskarna. Jag TROR absolut att man kommer ha en slags "minneskort"-läsare istället för optisk-enhet, så har man alla spel/filmer på ett effektivt slags flashminne! De lär inte vara mkt dyrare än optiska skivor. Borde inte vara så svårt att masstillverka! Dessutom är det ju ljudlöst och kan rymma APmycket!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Avstängd

Nice vill ha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
skitintresseant att du säger detta! jag har gått och tänkt i samma banor själv. När spel kommer ut på blu-ray diskar om 5 år (dsv när det är "inne") så tar det aplång tid att installera, och tar mkt plats på hårddiskarna. Jag TROR absolut att man kommer ha en slags "minneskort"-läsare istället för optisk-enhet, så har man alla spel/filmer på ett effektivt slags flashminne! De lär inte vara mkt dyrare än optiska skivor. Borde inte vara så svårt att masstillverka! Dessutom är det ju ljudlöst och kan rymma APmycket!

Kasseter med spelet förinstallerat på som nintendo64 typ inga laddningstider

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Kasseter med spelet förinstallerat på som nintendo64 typ inga laddningstider

precis, eller SNES/NES för den delen. Is teh future (kanske )

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Du fotar till minneskort, du filmar till minneskort, du har musik på minneskort...

Så varför ska vi spendera tid på att BRÄNNA över det på en SEG SKIVA som sedan ska SPELAS i en SEG HÖGLJUD spelare som dessutom är mekanisk och därmed känsligare för fysisk påverkan?

SSD ffs!

Visa signatur

E6600 @ 3,3 Ghz, Asus P5W DH Deluxe, 2GB Patriot 800Mhz CL4, X1900XT, 2x250 GB, Cooltek 600W, P182, Fläktkylt

Vaio T5500, 2GB 667Mhz, 120GB, GeForce Go7400

Permalänk
Medlem

Jag tar tre sånna brudar! Disken klarar ja mig utan.

Permalänk
Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Så långt är jag med.
Det utesluter väl dock inte att denna är en SSD?

Det här är en SSD (Solid State Drive eller Solid State Device) enhet.

Jag fann jämförelsen med i-RAM väldigt konstig. Herman själv har ju det och vet att det är batteribackupat RAM som ansluts mot SATA. Tvärt om mot detta vilket är NAND (flash)-minne som har egen kontrollerkrets som sitter i PCI-E platsen.

RAM-minnena på i-RAM har ju fortfarande högre bandbredd än detta.
De borde göra om i-RAM för DDR2 (som är billigt nu) och ha egen kontrollerkrets. De kan ju lungt koppla in det på PCI-E x16 och maxat ut det (~4000 MB/s). Såklart bateribackupat.

Jag försöker uppmana alla att inte ta till sig felaktiga termer. SSD-hårddisk låter så fel! SSD-disk är väl lite bättre men flashdisk (eller NAND-disk) sam RAM-disk vore bättre. För det första är ju det ingen hårddisk vilket syftar på de hårda skivorna (kontra floppy disks). Sen är ju SSD som sagt ett generellt begrepp och det är stor skillnad på vad man vill använda flyktiga RAM som beständiga NAND till.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Vem vill rota i chassit och trycka in nya pcie kort varje gång han ska se en ny film?
Det var första tanken som slog mig, fast det går ju o lösa med ngn standard som man skulle kunna införa.

Stoppar du i en ny hårddisk varje gång du ska se en ny film? jag brukar stoppa i en DVD eller så har men så stora diskar att man kan iaf lägga två filmer på dem

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
15375 för 80 giggarn. 30dollars per gig blir ju runt 16000 det med så nånstans där skylle dfet hamna på nu. Så om några år borde ju det priset ligga nånstans en tredjedel av det priset och kanske börja säljas till några av oss dödliga också:P

15375 fick jag av 123000/8

Så lär det nog inte vara. En vanlig 500 GB hårddisk kostar runt 800 kronor, en på 80 kostar runt 400. Priset på GB är oftast högre ju mindre den totala lagringskapaciteten är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tellatus
Jag kommer att sakna det mysiga knastrandet i datorn när
hårddisken arbetar.. Fast man lär ju lätt ha en mekanisk disk som backup drive.
Annars verkar detta riktigt trevligt att ha OS och spel installationer på.

Varför skulle du vilja ha en mekanisk disk som säkerhetskoperingsenhet? Jag skulle snarare vilja ha mitt bildarkiv, viktiga dokument m.m. på en SSD där jag vet att sannolikheten att den inte bara lägger av är större.

Som det ser ut nu, har jag 50gb (40gb bilder + 10gb blandat annat viktigt) på 3 diskar. En 500gb, en 250gb och en 500gb extern som är igång ytterst sällan. Allt för att vara på den säkra sidan att inte fastna med skägget i brevlådan.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Ha! Själv har jag allt viktigt på ett usb-minne/mp3spelare inköppt på en marknad i kina. Hunden tycker om att gnaga på den, när jag inte kör speedway och lyssnar på musik förstås..

Skämt å sido, jag e faktiskt lite avundsjuk på dej, själv är jag allderles för lat för att säkerhetskopiera, även fast det faktiskt inte tar nån tid egentiligen. Fast de e klart om man räknar att sprida bilder och annat till vänner så kanske det ser lite bättre ut. Fast dom använder samma sorts mp3spelare förstås... aja...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Så lär det nog inte vara. En vanlig 500 GB hårddisk kostar runt 800 kronor, en på 80 kostar runt 400. Priset på GB är oftast högre ju mindre den totala lagringskapaciteten är.

mjo men nu handlar det ju inte om diskar så jag tror nog att priser kommer ligga på nåt sånt. Då 2x2gb ram kostar mer än 8 gånger så mycket som 8x512

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det här är en SSD (Solid State Drive eller Solid State Device) enhet.

Jag fann jämförelsen med i-RAM väldigt konstig. Herman själv har ju det och vet att det är batteribackupat RAM som ansluts mot SATA. Tvärt om mot detta vilket är NAND (flash)-minne som har egen kontrollerkrets som sitter i PCI-E platsen.

RAM-minnena på i-RAM har ju fortfarande högre bandbredd än detta.
De borde göra om i-RAM för DDR2 (som är billigt nu) och ha egen kontrollerkrets. De kan ju lungt koppla in det på PCI-E x16 och maxat ut det (~4000 MB/s). Såklart bateribackupat.

Jag försöker uppmana alla att inte ta till sig felaktiga termer. SSD-hårddisk låter så fel! SSD-disk är väl lite bättre men flashdisk (eller NAND-disk) sam RAM-disk vore bättre. För det första är ju det ingen hårddisk vilket syftar på de hårda skivorna (kontra floppy disks). Sen är ju SSD som sagt ett generellt begrepp och det är stor skillnad på vad man vill använda flyktiga RAM som beständiga NAND till.

Alltså, jag är inte i närheten av en expert, men Fushion-io säger att det INTE är frågan om någon SSD:

"How is an ioDrive™ different from today's Solid-State drives (SSD) or similar NAND-based storage solutions?

The ioDrive™ is not an SSD. It is a truly innovative silicon based storage solution that eliminates the inherent limitations of traditional storage. Second, by leveraging a PCIe connector, the ioDrive™ plugs directly into the main arteries of a server, placing data closer to the CPU and on the same bus as DRAM. The result is a balanced system in which the CPU, DRAM and storage are all silicon based, and user data is contained within front-end servers as opposed to hanging off the back end of the infrastructure. Third, the ioDrive™ can operate as either local storage or storage cache, providing unmatched device flexibility. Finally, given ioMemory™ architecture's ability to run dozens of NAND chips in parallel, the ioDrive™ is inherently scalable (i.e. not limited to disk scalability)."

Länk: http://www.fusionio.com/faq.html

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS