Intel fasar ut enkelkärniga processorer

Permalänk
Medlem

Min bärbara P3-700 klarar i stort sett allt jag slänger på den, förutom högupplöst H264-video, Youtube och Microsoft Windows. Att fasa ut enkärniga processorer handlar väl sannolikt om att själva paketerandet är dyrare än allt annat numer. Personligen skulle jag gärna se en enkärnig core-Celeron på samma chip som nord och sydbryggan. Intel försökte med Timna en gång för länge sedan, men jag tror det är dags igen. Det chippet (matat med vettig kod) skulle vara tillräckligt för sådär 99% av all persondatoranvändning.

Netburst/P4 skapades enbart för att kringgå de långa väntetiderna som Rambus hade. P3/Rambus floppade då P3ans korta instruktionspipa är känslig mot långa väntetider, men inte mot dålig bandbredd. I P4 blev instruktionspipan enormt lång för att erbjuda spelutrymme så att processorn kan vänta in minnet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd

Alltså är denna Celeron P4 baserad eller C2D baserad? Nån?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Personligen skulle jag gärna se en enkärnig core-Celeron på samma chip som nord och sydbryggan.

Jag med! Det vore enligt mig det ultimata systemet för vanlig datoranvändning som den ser ut hos majoriteten av datoranvändare.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Alltså är denna Celeron P4 baserad eller C2D baserad? Nån?

Core 2 med all säkerhet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Grymt det^^

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Jag med! Det vore enligt mig det ultimata systemet för vanlig datoranvändning som den ser ut hos majoriteten av datoranvändare.

Typ som via Luke corefusion?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Men visst ska man slänga ut singlecore! Som någon ovan sade, bra att höja lägstanivån lite. Man borde väl kunna kunna göra ganska snåla C2D-baserade prollar nuförtiden då det vore bra för tillverkningen att skrota alla procedurer för tillverkning av singlecore och dess arkitekturer. Priset är ju lågt som sagt.

Permalänk
Avstängd

Har den 64-Bit stöd tro ?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk

vf inte börja göra lite större prollar som klarar 40 instruktioner per clockcykel ( <- eller vad det heter. ) på en kiselplatta än att smäcka in 4st eller fler som inte utnyttjas så bra. dual och fler kärnor känns som en nödlösning, eller kommer vi till det stadiet om grafkkorten för en processor innerhåller 100-tals små kärnor som sammarbetar??

Permalänk
Avstängd

"Äntligen!!!" som mannen i rosa trännings overall brukar säga!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

jag kör med två enkelkärninga processorer
lite bronsålder över det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
jag kör med två enkelkärninga processorer
lite bronsålder över det

Matrox kort är lite jägarstenålder på med. imo

Permalänk

Snacka om att tekniken rullar framåt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64