Permalänk
Medlem

tror att det går snabbast att ladda ner det från sunet http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Har ubuntu 7.04 så jag får till att uppgradera då!
Fullt stöd för NTFS, vad innebär det ni som testat. Kommer man kunna installera ubuntu som NTFS och ha tillgång till filer när man kör windows?
Måste man bränna skiva eller kan man uppdatera?

Du kan ju fixa EXT2 stöd till windows i stället...

Permalänk

Oh, Leopard och Ubuntu i samma veva, trevligt. Blir att tanka ner och installera denna på ful-PC'n per omgående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Dålig hastighet med nvidiakort beror nästan enbart på nvidia, gnu håller på att utveckla nya drivrutiner som är: öppna, fria och snabbare

men nvidia planerar väl inte att släppa sina specifikationer på samma sätt som AMD gjort?

Permalänk
Inaktiv

Ja, då har man också beställt gratis-skiva. faktiskt två.

Permalänk
Medlem

Ska börja installera gutsy på ena datorn idag. Körde liveskivan igår på bägge o allt funkade direkt, det gjorde visserligen feisty oxå.

Jag glömde bort att jag satt och testade live-cd igår! Så fort gick det!!

mvh
Anders

PS. Jag tycker swec gör helt rätt som rapporterar om detta. Så fort man testar en dist så blir man inte lika rädd för de andra DS.

PS2. Tror jag ska beställa skivor, snyggt med tryckta DS2.

Permalänk
Inaktiv

nVidia har inte dålig performance på sina drivisar.
Lirar ET QW på maxat utan lagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Ja, då har man också beställt gratis-skiva. faktiskt två.

Själv beställer jag alltid både 32- och 64-bitars versionen och nu beställde jag ju både ubuntu + kubuntu så för mig blev det fyra skivor

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv

Uppgraderade från 7.04 till 7.10. Själv fick jag köra ett manuellt hack för att få WPA2 att fungera med Ubuntu.

Permalänk
Medlem

tänkte att jag skulle ta och testa ubunu, har hört ganska mycket om det på senaste tiden. Ska installera om windows nu i samma veva så jag undrar hur jag löser det smidigast med dual boot. Ska jag dra in ubunu först och sedan win?
eller ska jag köra win först och spara opartiotionerat utrymme på hårddisken?

snabbt svar önskas!

Permalänk
Hedersmedlem

Pluxor, som regel ska du alltid installera Windows först. Windows kan installeras på andra än den första huvudpartitionen, men det skapar ofta onödigt mycket problem.

Googla och du finner oerhört många guider om detta. Det finns också skillnad i hur detta bäst görs beroende på om det gäller XP eller Vista.

Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa en dvd iso eller multi image?
Har bara en cd-rw och den är tydligen för liten (nero säger att jag måste ha en 700mb skiva)

edit: googlade lite, hittade dvd image hära: http://cdimages.ubuntu.com/releases/7.10/release/

Ganska smidig faktiskt då den har live och install.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Kanske inte har ledigt utrymme för att patitionera.
Det är också smidigare om man använder Windows mest att kunna starta ubuntu virtuellt och sen byta till windows snabbt.

Sen kommer jag nog inte byta till linux som mer än möjligtvis "kul att ha" system så länge som spel inte kommer till linux i lika stor utsträcknig som windows.

Alltså emulerar man Ubuntu på Windows så är man helt dum i huvet säger jag bara man får inte ens samma kännsla som installerat, tsss
Ubuntu är ju som en drömm när det är installerat! och det är inte gjort för emulering, kör live cd då om du inte har lust o installera?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

installerar ubuntu nu jävligt schysst att man kan surfa sammtidigt som den installerar hehe. Gjorde ett helt misslyckat försök att installera igår, följde en guide och körde in windows först och sedan ubuntu men när jag skulle boota fick jag error 22 av grub. Har testat dra ur alla övriga hårddiskar nu och kör om allting, hoppas det går bättre annars blir jag lite ledsen återkommer med rapport om hur det gick

fick error 17 från grub nu! fick plötsligt känslan av att jag nu hade hela helgen framför mig för att få igång både ubunt och windows
testade att resetta BIOS för säkerhets skull ifall det skulle vara någon knasig inställning där. Och jajjamen! nu funkar det hur fint som hälst

Permalänk
Avstängd

Tydligen inte bara vista användare som har problem med drivrutiner!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv

För mig vill det inte installera, nu när jag gjort en partition och allt.. står bara och blinkar..

När man tryckt på install så laddar det lite.. sen blir det svart

Permalänk

Det här är säkert en idiot fråga men går det att köra ubuntu på ps3? undrar eftersom att jag snart ska skaffa en ps3:a och jag vet att man kan köra linux på den och är nyfiken som attan. hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stud-Muffin
Det här är säkert en idiot fråga men går det att köra ubuntu på ps3? undrar eftersom att jag snart ska skaffa en ps3:a och jag vet att man kan köra linux på den och är nyfiken som attan. hehe

Vet inte om det går bara sådär rakt av men en specialskriven version skulle väl funka ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Fungerar fint på laptopen här, sitter och myser med last.fm alternative i Amarok trådlöst med Compiz Fusion, pixelmapping och Windowsfonter. Ser/känns helt slipat ut.

Det enda som var krångligt att få igång på en ny Dell-laptop var ljudet, Intel HD-Audio med STAC9205, jag har skrivit hur man gör i Vostro 1500-tråden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Vet inte om det går bara sådär rakt av men en specialskriven version skulle väl funka ??

Jag kollade upp min egen fråga lite grann, på wikipedia och sedan googlade jag en gång och kom vidare till ubuntus egna hemsida där det stod lite om att man kunde tanka det till ps3:an. https://help.ubuntu.com/community/PlayStation_3

7.04 ska funka men vet inte om 7.10 fungerar fast det borde det göra eller hur? Det är inte helt enkelt men med lite pill och meck så får man igång det men som sagt inte utan problem tyvärr. Aja vi får se sen när jag skaffat mig min efterlängtade ps3:a.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stud-Muffin
Jag kollade upp min egen fråga lite grann, på wikipedia och sedan googlade jag en gång och kom vidare till ubuntus egna hemsida där det stod lite om att man kunde tanka det till ps3:an. https://help.ubuntu.com/community/PlayStation_3

7.04 ska funka men vet inte om 7.10 fungerar fast det borde det göra eller hur? Det är inte helt enkelt men med lite pill och meck så får man igång det men som sagt inte utan problem tyvärr. Aja vi får se sen när jag skaffat mig min efterlängtade ps3:a.

http://www.psubuntu.com/

Men GNU/Linux är piss på ps3. Det är egentligen rätt meningslöst att installera. Gentoo fungerar dock tillfredställande för det lilla man kan göra.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Trevligt, kanske dags att ge ubuntu en ny chans, om jag bara lyckas sparka igång WC3 (vilket borde funkar med wine) så klarar jag mig egentligen.
En vacker dag sen är Windows ett minne blott... är detta dagen?

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
http://www.psubuntu.com/

Men GNU/Linux är piss på ps3. Det är egentligen rätt meningslöst att installera. Gentoo fungerar dock tillfredställande för det lilla man kan göra.

Oki då ska jag spana in det istället, jag vill egentligen bara kunna spela upp divx/bluray/spel ifrån hårdisken & kunna surfa på ett smidigt sätt med ps3:an. Jag vart nyfyken på ubuntu av det grafiska interfacet, pga att jag aldrig har sysslat med linux förut och har ingen koll alls. Och har på senaste tiden börjat bygga upp irritation mot microsofts operativsystem speciellt vista. Så jag ska kolla in Gentoo.

Ps thanks razor1394 för upplysningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stud-Muffin
Oki då ska jag spana in det istället, jag vill egentligen bara kunna spela upp divx/bluray/spel ifrån hårdisken & kunna surfa på ett smidigt sätt med ps3:an. Jag vart nyfyken på ubuntu av det grafiska interfacet, pga att jag aldrig har sysslat med linux förut och har ingen koll alls. Och har på senaste tiden börjat bygga upp irritation mot microsofts operativsystem speciellt vista. Så jag ska kolla in Gentoo.

Ps thanks razor1394 för upplysningen

Här har du instruktioner:

http://overlays.gentoo.org/proj/cell/wiki/InstallGentooOnPS3

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Installerade igår på laptopen.. fick allt att fungera på studs... Vista släng dig i väggen....