Firefox 1.5 släpps idag

Permalänk

jag har ett fönster med 2flikar, ett fönster med 5flikar, drar omkring 0-10% cpu och 90mb ram...

OFT: infected mushroom is da shit ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu får dom släppa 1.5, trött på att vänta ju

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LINJEinc
nu får dom släppa 1.5, trött på att vänta ju

Det skulle enligt källan släppas "afternoon" US pacific time, och där är klockan 09.41 nu
Antagligen får vi vänta minst till kl 21 ikväll.

Permalänk
Medlem

Ville bara visa att såhär ser det ut för mig med min Firefox 1.5RC3 och en Explorer igång, jag startade båda programmen med
http://www.google.se/firefox?client=firefox-a&rls=org.mozilla... som startsida sedan gick jag till http://thottbot.org och gjorde så att fönstren delar på min skärm sedan öppnar jag bara aktivitetshanteraren.
(Bara ett litet exempel.)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

F5 för i helete sidan kommer vara nog överbeslastad som den är sen finns den ju redan att ladda ner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
F5 för i helete sidan kommer vara nog överbeslastad som den är sen finns den ju redan att ladda ner

Mozilla.org har ordentligt manliga servrar. De klarar av en Slashdottning utan större problem, och Slashdot genererar åtskilligt mer trafik än Sweclockers.

Vidare, den 1.5 som finns att ladda ner är RC3, dvs Release Candidate 3. Är man otålig kan man ladda ner den och installera, och sedan uppdatera till skarpa när den nu släpps.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Mozilla.org har ordentligt manliga servrar. De klarar av en Slashdottning utan större problem, och Slashdot genererar åtskilligt mer trafik än Sweclockers.

Vidare, den 1.5 som finns att ladda ner är RC3, dvs Release Candidate 3. Är man otålig kan man ladda ner den och installera, och sedan uppdatera till skarpa när den nu släpps.

Vi får väl se, men passa på att ta denna och kolla om det är RC3 eller ej om nu servern skär ihop.

http://mozilla.osuosl.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/1....

Sweclockers klarar inte ens av att någon söker på deras sida :LOL

Permalänk
Medlem

Jag har använt firefox i ett antal år nu men för en vecka sen så testade jag opera. Det är förstås jobbigt att allt inte är likadant som i firefox i början (precis som det var jobbigt att gå till firefox (i början var det inte lika likt IE)). Men nu väljer jag opera framför firefox i 90% av fallen.

Det som gjorde att jag testade opera först var för att jag tycker att firefox drar löjligt mycket CPU och ram minne. Opera drar visserligen även det mycket ram om man håller på mycket men det tar också mindre ram när man stänger ner många fliker igen.

Har man en gång haft uppe ~9 firefox fönster med ~10-20 tabbar i varje så går tar det aldrig under 500 mb i ram igen förrns man startat om det (och det är inte så kul att hålla reda på vilka tabbar man sparat för att kolla på senare).

Firefox är riktigt bra och kan kompletteras bra med massa plugins men out of the box så gillar jag opera mer.

Bara sådana här småsaker som känns som opera är gjort för den lite mer datorvane som "paste and go" (ctrl+d), har man en URL i kopieringsminnet så klistrar den in det och går in på den sidan direkt. Så slipper man trycka ctrl+l, ctrl+v + enter. Jo, jag sa att det var en småsak men det är sånt som gör surfningsupplevelsen smidigare.

Eller om man har en länk som inte är klickbar så kan man markera den och välja "go to url", denna feature har jag eftersökt i firefox läänge nu (finns kanske som plugin, har inte orkat leta ) men sådana småsaker gör att jag tycker att opera är snäppet bättre.
Nu måste jag säga att jag inte får jusst den funktionen att fungera den klipper inte in hela URLen men det finns liknande småfunktioner lite här å där i opera som gör att det känns mer genomtänkt, eller att det fått utvecklas lite längre bara.

Sen får jag inte autospar funktionen (för användarnamn och lösenord) att fungera men jag har inte orkat bry mig om det än.

Det är inte mycket jag saknar från firefox trotts att jag är vanare vid FF (bortsett från alla kortkommandon som förstås känns naturligare i FF). Bara en sak som jag saknar mycket, och det är sökfunktionen som är oslagbar i FF. Och jag skulle villja se den i alla program, varje gång man trycker ctrl+f, oavsett program, blir man genast besviken på att det inte är som i FF.

Så nu när opera är gratis och ni vill känna på ett alternativ så kan jag rekommendera att ni ger opera en chans, är förstås en smaksak men både firefox och opera är rätt lika varandra och båda långt överlägsna IE.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Bitte !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophet
Varsågoda, det är släppt.
(Svensk)
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/1.5/wi...
(Mapp, med alla andra språk)
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/1.5/wi...

Kolla min länk ett steg upp?

Men jag fattar forfarande inte hur sweclockers kan rekomendera att man ska flooda mozilla sida med F5, när deras egna knappt klarar a något alls

Permalänk
Medlem

ville bara förtydliga var den svenska fanns och övriga språk för den delen och att 1.5 verkligen var släppt i Final.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

enligt sidan är det 1.07 fortfarande för min del, var hittar man på deras sida förrutom deras ftp?
ja jag har sett länkarna till ftp'n, men varför visar mozilla inte ff version 1.5 för?

finns inte med i denna listan om man säger så:
http://www.mozilla.org/download.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ingen som helst skillnad hos mig på RC3 och "skarpa versionen". Brandväggen hojtar inte ens till att innehållet i exe-filen ändrats.

Permalänk
Medlem

Komplett ser anorlunda ut med FF.

Första gången jag laddar ner och provar nån annan läsare förutom IE. Ärligt talat så har jag inte haft behov utav det.
Men men det fösta jag märkte att sidorna jag besöker ser lite anorlunda ut än med IE. Ser mer rakare, texten mer jussterad och att den svarta texten är mer svartare än vad det är i IE. t.ex www.superstart.se så är dom orden Inställningar, radio, börskurser osv. mycket mer svarta i FF än vad är i IE. Jag kanske inbilar mig men ett ex. som jag såg tydligt var ju Komplett.
Bifogar en bild så ni kan se ganska tydlig skillnad mellan IE och FF.
Lägg märke till hur inramat det är i FF.

Kan nån snäll själ förklara för mig varför det är så.

P.S Personligen tyckte jag va snyggare i IE pga att det känns mer harmonisk. Dom linjerna drar för mycket uppmärksamhet och stör mig lite.

Måste säga att det känns som att det flyter på bättre med FF när man surfar. IE kan kännas lite slö ibland och fastnar liksom och sen släpper.
Att ordna Favoriter är en baggis i FF, IE är hämsk om man inte går till Dokumnet grejar där.
Har använt den 1 dag och gillar den så den skall absolut testas mer. Hittills är jag väldigt nöjd med prestanda och b.an att den läser mycket snabbare och har inga som helst hack. Positivt än så länge, kanske blir en standard läsare ändå trots jag har använt IE alla dom här åren. Mycket mer konfigurerbar får fram mer info.

Permalänk

Re: Komplett ser anorlunda ut med FF.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
P.S Personligen tyckte jag va snyggare i IE pga att det känns mer harmonisk. Dom linjerna drar för mycket uppmärksamhet och stör mig lite.

Skriv till dem och be dem justera CSS:en för Firefox om du tycker det är jobbigt - eller så skriver du en egen stylesheet och applicerar den på sidan. Det är inte Firefox fel att de har valt olika CSS för varje browser.

Permalänk

Om du vill få virus/trojaner och spyware så fortsätt köra på ditt Explorer
Önskar man kunde avinstallera Explorer på ett smidigt sätt....

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd

Önskar man kunde skriva med personliga kommentarer när man skickar felrappot

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

OBS!. Problem med Firefox. Drar för mycket CPU.

Tyvärr så har min korta avändning varit både positiv och negativ.
Är mer eller mindre tvungen att sluta använda Firefox pga att den drar mycket av min CPU kraft och värmen ökar mycket i min bärbar. Det ser ut som man spelar hela tiden så cpu går på max.
Verkar va som jag inte är ensam om det så ta gärna titt i den här tråden och kommentera. Har ni några förslag på hur ni kan hjälpa oss är ni välkomna med det.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6047528...

Permalänk
Avstängd

aaaah det här var tider det

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo