Permalänk
Melding Plague

Zepto Computers

Zepto Computers är en nordisk tillverkare som det försäljningsmässigt och ekonomiskt går riktigt bra för just nu. De säljer även några de billigaste datorerna som går att få tag på. Hur är det att vara en tillverkare av datorer i Norden? Vi kontaktade Morten Kjærsgaard på Zepto och fick en hel del intressanta svar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevlig kombination av PR-material och personlig touch i den presentationen.
Skönt att slippa "vi är världsbäst" i ett uttalande från ett företag

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag tycker artiklarna här på sweclockers har blivit av mycket lägre kvalitet vad gäller språk och "journalistik" på senaste tiden.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Det står på vissa att modeller att det inte har stör för Windows XP. Vad kan man köra för operativsystem då? Linux eller vista som gäller då eller?

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Jag tycker artiklarna här på sweclockers har blivit av mycket lägre kvalitet vad gäller språk och "journalistik" på senaste tiden.

Intressant, jag tycker vi blir ständigt bättre. Kan du utveckla kritiken? Gärna i ett mail till mig, edin(at)sweclockers.com.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

hehe

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Vista, möjligen Linux. Om man valde en dator och konfiguera den själv så kunde man bara välja på Vista.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på min nya 3215W och kör Ubuntu 7.10, fick köra en windowsdrivrutin för WLAN. Ljudet ska jag fixa idag. Förövrigt så har allt fungerat direkt efter installationen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Uj visste inte zepto va ett prefix.

Fast 2.5 vecka och 2 mail senare har jag fortfarande inte fått svar från Zepto ang min order O_o:(:mad:.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att klämma på Zepto-laptopen jag hjälpte far min att beställa.
Han fick den visst i förra veckan och jag ska hjälpa honom att lägga in ett operativssystem.
Tror det är ett oslagbart pris för en okej dator.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

saknade en länk till deras hemsida. Trevlig artikel annaras =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
saknade en länk till deras hemsida. Trevlig artikel annaras =D

www.zepto.se
www.zeptoexperten.se (återförsäljare i sverige?)

Permalänk
Hedersmedlem

Något som jag skulle tycka vore intressantare i nuläget är bättre öppna standarder vad gäller hårdvara för bärbara. Det vore perfekt om även den marknaden lät konsumenter som vill bygga ihop sina egna bärbara datorer. Som det nu är blir det ibland t o m en bedrövelse att hitta en AC-adapter med passande kontakt; öppnar man sedan upp datorn så inte blir standarderna bättre.

Det kanske hör till planen att ingen ska kunna fixa något själv, utan bli en kund beroende av tillverkaren.

Permalänk

Någon här som äger en dator från Zepto? Isf kan ni skriva lite om den? Hur den känns i helhet. Kvalitet, support m.m.

Jag förväntar mig inte mycket och kräver inte mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

fint att det finns ett alternativ för bärbart där man slipper OS. betydligt fler borde följa exemplet..

Citat:

Zepto är ett prefix i SI-systemet som står för 10–21. Hur kommer det sig att ni valde det namnet?

haha. "hjälp, en trainspotter!"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om de nu bara hade en modell utan skivspelare så den blir tillräckligt smidig. Skivspelare är tröttsamt då de bara spottar ut släden när man rör sig lite eller håller i datanmaskinen.

Lär väl dröja innan man byter upp sig då.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenn3SaataN
Det står på vissa att modeller att det inte har stör för Windows XP. Vad kan man köra för operativsystem då? Linux eller vista som gäller då eller?

Jag tror säkert att den kan köra Windows XP. Men det är möjligt att Zepto inte ger någon offeciellt stöd för det. Kan bero på nyare kretsar osv..

Permalänk

lärt mig ett nytt prefix idag då
trodde jag kunde en hel del men det bör ligg relativt långtner i skalan då?

Roligt som någon sade att de inte skryter med att de är bäst ooch att de har 3000miljoner kunder.
Kan mycket väl tänka mig en normaldator ifrån nästa sommar om pengar finns.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
lärt mig ett nytt prefix idag då
trodde jag kunde en hel del men det bör ligg relativt långtner i skalan då?

Roligt som någon sade att de inte skryter med att de är bäst ooch att de har 3000miljoner kunder.
Kan mycket väl tänka mig en normaldator ifrån nästa sommar om pengar finns.

http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Jao en Zepto kommer det nog bli under nästa år. Blir nog mer en budgetmodell dock.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att jag är mycket nöjd med min 6625WD, likaså med den tidigare 3415W jag hade. Kan meddela att 6625WD har stöd för XP från deras sida då man får med drivrutiner för det, men 3415W har dock inte stöd. Men till alla modeller utan stöd för xp så är det möjligt att köra det, bara googla lite så finns det gott om drivare. De flesta lär man hitta på intels download center.. Ligger även inne på ett par bilder om man vill jämföra ovanstående modeller med varandra. Dålig bildkvalite dock, så om någon vill se så kan jag ladda upp i morgon. Sen kan jag väl påpeka att Zepto sköter sig mycket bra även här i Finland både med leverans, 3 dagar för min 6625WD. Här har de 2 återförsäljare vad jag vet.. Ja, jag skrev lite om någon vill veta. Och om det finns mera frågor om dessa datorer, kan jag möjligtvis vara till en liten hjälp..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Kan väl säga att jag är mycket nöjd med min 6625WD, likaså med den tidigare 3415W jag hade. Kan meddela att 6625WD har stöd för XP från deras sida då man får med drivrutiner för det, men 3415W har dock inte stöd. Men till alla modeller utan stöd för xp så är det möjligt att köra det, bara googla lite så finns det gott om drivare. De flesta lär man hitta på intels download center.. Ligger även inne på ett par bilder om man vill jämföra ovanstående modeller med varandra. Dålig bildkvalite dock, så om någon vill se så kan jag ladda upp i morgon. Sen kan jag väl påpeka att Zepto sköter sig mycket bra även här i Finland både med leverans, 3 dagar för min 6625WD. Här har de 2 återförsäljare vad jag vet.. Ja, jag skrev lite om någon vill veta. Och om det finns mera frågor om dessa datorer, kan jag möjligtvis vara till en liten hjälp..

ladda upp!

Permalänk
Medlem

Jag har hört av min bror att de kör Santa Rosa, som inte OFFICIELLT har stöd för Windows XP, dock går det tydligen att fixa...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk

Snygga datorer det där. Minus för att deras sida såg avig ut i opera.

Synd att det inte finns några riktigt ultraportabla laptops på konsumentnivå utan att det är buisness laptopsen som gälller då.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om Zepto släppte en konkurrent till Asus Eee PC. Asus måste ju ändå som många företag ta lite extra för att det står Asus på burken.
Känns som Zepto inte direkt tar lika mycket för sitt märke.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Znote 6224W för några månader sedan och kan säga att jag är mer än nöjd
Så lätt rekomenderat märke.

Testade även att köra lite spel på den så som BF2 på högsta upplösning utan några som helst problem. (Hade den då inkopplad till min 22" skärm mus och tagentbord)

Visa signatur

Burken: Lian Li PC6277B | Athlon64 3000+ (939) | 4 GB Minne | Thermalright XP-90C | LanParty UT NF3 Ultra-D | Sapphire Radeon X1950 Pro | Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu | 1 x WD Raptor 36.7GB SATA | 2x Maxtor DiamondMax 10 300GB IDE | 1x Maxtor Extern 300GB Firewire | NEC DVD±RW SATA | ACER 22" TFT-WIDESKÄRM 5ms | Logitech G5 Mus | Logitech ????? Tagenbord

Permalänk
Medlem

Zepto tar sig bra asså

Men nått som jag har missat... hur kommer det sig att vissa inte har stöd för XP?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

har haft min zepto 6615wd i snart ett år och visst funkar den bra när den funkar...skärmen har fått döda pixlar 2ggr och inskickad på en total reparationstid på ca 3 månader, får hoppas att den lever längre nu när garantin gått ut. Mycket trevlig laptop i övrigt...

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tror säkert att den kan köra Windows XP. Men det är möjligt att Zepto inte ger någon offeciellt stöd för det. Kan bero på nyare kretsar osv..

Zepto 3215 använder sig av det nya Intel® Santa Rosa/Centrino™ Duo III teknologi som kräver Vista. Försökar man köra XP hittar den inte hårddisken. Dock kan man om man slår ( jeg tror det är ) AHCI från i BIOS vill den kunna använda XP. Dock vill man kanske inte uppleva att det fungerar 100%

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Shimonu
saknade en länk till deras hemsida. Trevlig artikel annaras =D
--------------------------------------------------------------------------------

www.zepto.se
www.zeptoexperten.se (återförsäljare i sverige?)

Zeptoexperten.se är en återförsäljare av Zepto och är faktisk billigare än Zepto.se