Permalänk
Geeks
SweClockers

FAQ: Dual Core

FAQ: Dual Core

Innehållsförteckning

  • Vad är dual-core?

  • Varför dual-core?

  • När drar man nytta av CMP?

  • Vad är trådar?

  • Vilka Windows-versioner stöder CMP?

  • Dual-core vs. single-core

  • Dual-core i X-Mhz vs. single-core i X-Mhz

  • AMD X2: 2x512KB vs. 2x1MB cache

  • Tester

  • Nyttiga länkar

Vad är dual-core?
Dual-core kallas tekniken att slå ihop två processorkärnor i samma förpackning. Detta betyder att man i teorin har två processorer istället för en, och således dubbelt så mycket processorkraft. Detta är inte riktigt sant eftersom en mängd andra faktorer påverkar resultatet. Bland annat brukar det uppstå brist på minnesbandbredd.

Processorer med flera kärnor brukar kallas CMP (Chip-level Multiprocessing), termen dual-core är mer specifik då den syftar på en processor med två kärnor.

Varför dual-core?
Det har blivit svårare och svårare för processortillverkarna att höja klockfrekvensen på nya processorer eftersom värmeutvecklingen har ökat till enorma proportioner. Lösningen på detta är att skapa parallellitet. Detta betyder att man istället för en processorkärna inkluderar flera i en CPU, till exempel två, vilket kallas dual-core. Med två kärnor kan processorn exekvera två trådar samtidigt. Med "vanliga" processorer kan man bara köra en i taget.

Kom ihåg att en dual-core processor med två 2Ghz kärnor inte är detsamma som en single-core på 4Ghz.

När drar man nytta av SMP/CLP?
För att dra nytta av processorer med flera kärnor krävs det att programmen som körs programmeras på ett speciellt sätt. Tekniken kallas multitrådning, och används ofta i vanliga applikationer. Spel är däremot en annan femma. Just nu finns det ytterst få spel som utnyttjar dual-core, men inom en snar framtid kommer detta att ändras.

Med CMP kan man förvänta sig en rejäl prestandaförbättring i applikationer som använder sig av multitrådning. För att ta ett exempel, får man med Quake4 upp till 60% bättre prestanda i vissa tester. Jämförelsen gjordes med Athlon64 och Athlon64 X2 i samma klockfrekvens.

Vad är trådar?
Lite lätt förenklat kan man säga att trådar används för att få ett program att utföra flera saker samtidigt. En processor kan endast köra en tråd i taget (bortse från tekniker såsom HyperThreading). När man har en processor (single-core) känns det oftast som att flera saker körs samtidigt ändå. Men i realiteten körs endast en sak i taget, bara väldigt snabbt.

Med två eller flera kärnor kan man köra dito antal trådar. Detta får till följd att man får en ordentligt prestandaskjuts om man använder flera program samtidigt eller om ett program använder sig av flera trådar.

Värt att noteras är att det är bökigare att koda program multitrådat. Speciellt när det gäller debuggning, dvs. att spåra fel. Att dessutom de flesta spel är realtidsapplikationer komplicerar läget ytterligare. Detta är säkerligen förklaringen till många speltillverkare har väntat så länge med att införa tekniken.

Vilka Windows-versioner stöder CMP?
Windows 2000 och senare versioner stöder CMP.

Dual-core vs. single-core
När man väljer processor bör man först och främst tänka på användningsområdet. Är din främsta prioritet att spela dagens spel bör man köpa en single-core. Dessa ger med sin högre klockfrekvens för samma peng bättre prestanda i dagens spel, vilka inte är optimerade för CMP (inom samma processorfamilj).

Använder man program som redan utnyttjar multitrådning eller siktar på att få ordentlig fart i morgondagens spel, är det självklara valet dual-core. Kom ihåg att vid samma klockfrekvens är dual-core alltid snabbare.

Fördelar:
+ Multitasking: Kör flera tunga program samtidigt utan att det "segar". Ex. komprimera filer medan du spelar.
+ Ger en ordentlig prestandaskjuts i optimerade spel/program.

Nackdelar:
- Förhållandet pris/prestanda blir lidande då nuvarande generationens spel generellt sett inte är optimerade för SMP.

Dual-core i X-Mhz vs. single-core i X-Mhz
Se föregående text. Med program som använder sig av multitrådning är en dual-core rejält mycket snabbare. Undantag finns, men dessa beror på att programmerarna har slarvat eller att problemsituationen innebär att dual-core inte kan utnyttjas på ett effektivt sätt.

För att ta ett "best-case scenario": I Quake4 klår en AMD Athlon64 X2 3800+ 2Ghz en överklockad Athlon64 på 2,7Ghz.

AMD X2: 2x512KB vs. 2x1MB cache
AMD’s processorfamilj drar inte särskilt stor nytta av större cache. Man brukar räkna med 5-15% prestandaförbättring med 1MB cache. Det är upp till köparen att avgöra om prisskillnaden gör det värt.

Tester
64bits.se: Stor artikel om dual-core. Läsvärd!

Anandtech: AMD vs. Intel (dual-core)
Zdnet.co.uk: AMD vs. Intel (dual-core)
Hardcoreware.net: AMD vs. Intel (dual-core)

Anandtech: Dual-core vs. single-core
Anandtech: Intel Pentium D vs. single-core
Anandtech: Intel Core Duo vs. AMD X2

Nyttiga länkar
Sweclockers AMD64 X2 (dual-core) tråd. BIOS, Moderkort, Problem, Prestanda.
Wikipedia: Om AMD Athlon64 X2
Wikipedia: Om Intel Core Duo
Wikipedia: Om Intel Pentium D
Wikipedia: Om processorer med flera kärnor
Wikipedia: Om trådar

Denna text är tänkt som en liten lathund för de som ännu inte bekantat sig med konceptet dual-core. Den är inte tänkt som en guide till alla de processorer/processorfamiljer som finns. Att frågan om X2's cache finns med är ett undantag.

För att skriva i tråden skall man:

1. Ha ett konkret förslag på förbättring/tillägg
2. Skriva sitt förslag/tillägg i inlägget.
3. Förstå texten ovan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tråd rensad samt klistrad för några dagar framöver. Finns även med i samlingstråden för delforumet. Innan ni skriver något i tråden: läs texten ovan.

*Rensad/klister*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

OffT: Mycket bra skrivet och bra initiativ.

OnT: Du bör kanske nämna att Dual Core klarar flera tunga applikationer i Windows mycket bättre än Single Core, ex: Bränna skivor samtidigt som du spelar Något tungt 3d-spel. Sen bör du kanske nämna att Linux tjänar ännu mera på att ha flera cores då det klarar att köra fler saker samtidigt. Fler än Windows. (Jag sitter på både Windows XP/2k/98 och Linux (Ubuntu) Sen är det kanske smart att nämna vilka problem som finns med Dual Core i windows. Tex: Spelen kan gå i ultra fart eller slow motion. Detta fixas lätt (Oftast) med att ladda ner uppdateringar för Windows. Jag sitter (Tyvärr) inte på Dual Core själv så jag vet inte adresserna till dessa patchar. Vet dock att AMD har en och windows har en.

Permalänk
Medlem

Ett pyttelitet stavfel. Den heter Pentium D, utan 4a.
Sen förra inlägget. Har man en Pentium D behövs inte patcher för att kunna spela spel utan slow/fast motion. Vet inte hur det är med Core duo, men troligtvis är det samma sak som med Pentium D

Permalänk
Geeks
SweClockers

Fixat! Tack för feedbacken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

"Dual-core kallas tekniken att slå ihop två processorkärnor i samma förpackning. Detta betyder att man i teorin har två processorer istället för en, och således dubbelt så mycket processorkraft. Detta är inte riktigt sant eftersom en mängd andra faktorer påverkar resultatet. Bland annat brukar det uppstå brist på minnesbandbredd."

jag tycker du borde klargöra tydligare att en dual core på 2ghz absolut inte är 4ghz utan 2*2ghz och att det är väldigt stor skillnad på det. och samma med cachen, att en dual core med 512+512kb cache "inte har" 1mb cache utan 512+512kb cache

Permalänk
Medlem

Instämmer med maez på den sista punkten. Väldigt många datorfimor gör samma misstag i sina annonskampanjer. Tror det var en annons i senaste PCG från datorbutiken där de sa att X2 3800+ hade "hela 1MB cache"...

Sen kan man väldigt ofta se folk på diverse säljsiter som skriver "säljer nu min X2 3800+ 2*2000.. alltså 4GHz totalt" ...

Permalänk
Medlem

Funkar inte cacheminnet olika beroende på DualCore?
Jag är ingen expert, men har för mig att de nya Intel-CPUerna hade en gemensam cache som bägge kärnorna använde sig av medans AMD hade en dedikerad per core. Ganska stor skillnad isåfall.

Snackar jag i nattmössan så får ni gärna tillrättavisa mig så tar jag bort inlägget eller så får någon moderator göra det

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Funkar inte cacheminnet olika beroende på DualCore?
Jag är ingen expert, men har för mig att de nya Intel-CPUerna hade en gemensam cache som bägge kärnorna använde sig av medans AMD hade en dedikerad per core. Ganska stor skillnad isåfall.

Snackar jag i nattmössan så får ni gärna tillrättavisa mig så tar jag bort inlägget eller så får någon moderator göra det

Sant.. Finns 3 olika sorter.

Permalänk
Avstängd

ta gärna reda mer på det och skriv det då isåfall.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att ha med att vissa program krånglar när man köra dual core de krashar osv. Inte många men några småprogram gör det samt spel krånglar också och det finns det grymt bra programmet setaffinity
kommer länk senare.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Förslag:
Förtydliga om själva Win2k stöder dual-core. Det som står kan ev. feltolkas.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Vilka Windows-versioner stöder dual-core?
Alla Windows-versioner som släppts sedan Windows 2000 stöder dual-core.

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Förslag:
Förtydliga om själva Win2k stöder dual-core. Det som står kan ev. feltolkas.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Vilka Windows-versioner stöder dual-core?
Alla Windows-versioner som släppts sedan Windows 2000 stöder dual-core.

Fixat. Skrev en liten enkel text om trådar också efter request.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

"Dessa ger med sin högre klockfrekvens för samma peng bättre prestanda i dagens spel, vilka inte är optimerade för CMP (inom samma processorfamilj)."

Ett tips är att associera "dagens spel" med ett referensdatum så att texten känns mer uppdaterad. Not a major point but still worth the attention

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
"Dessa ger med sin högre klockfrekvens för samma peng bättre prestanda i dagens spel, vilka inte är optimerade för CMP (inom samma processorfamilj)."

Ett tips är att associera "dagens spel" med ett referensdatum så att texten känns mer uppdaterad. Not a major point but still worth the attention

Single-core-processorer säljs i princip inte längre, så jag tror att denna FAQ har spelat ut sin roll.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015