Systemkrav för 3dmark Next publicerade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Jo speciellt när man vill testa hur sin dator presterar i med den senaste tekniken och opengl inte stödjer den. Att WoW och Warcraft 3 stödjer opengl är ju för att blizzard alltid är mac vänliga och HL, hur gammalt är inte det och vem har problem att köra det? Då är det nog dags för uppdradering. OpenGL 3.0 kanske blir något att stödja sen isåfall.

Kan du ge exempel på vad OpenGL inte stödjer? Alla nya tekniker brukar stödjas via extensions. T.ex. Unreal Tournament 3 kommer att använda OpenGL, och det är enligt mig ett spel som använder den senaste tekniken i alla fall.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Varför Futuremark släpper ett benchmarkning-program till Windows Vista är för att Microsoft utvecklar DirectX som i sin tur majoriteten av PC-spelutvecklarna använders sig av därför att ~95% av hemmadatorerna har någon variant av Windows installerat som i sin tur är utvecklat av Microsoft. Eftersom Microsoft valt att enbart stödja deras senaste implemention av DirectX enbart i deras nya operativsystem så är följden att Futuremark enbart kan stödja Vista.

Microsoft vill ju såklart att vi ska börja använda Windows Vista istället för XP av tusentals olika anledningar, inte enbart för att tjäna pengar.

OpenGL är ett fantastiskt alternativ till DirectX men det används i för liten utsträckning för att det ska vara intressant för Futuremark att släppa ett benchmarkning-program med stöd för OpenGL, därmed inte sagt att dem inte hade kunnat göra det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Den finns ingen anledning att benchmarka under linux med opengl eller i windows med opengl. Så få spel som utnyttjar sig av detta och 3dmark är till för att få ett hum om hur grafikkort klarar sig i spel. Så det skulle knappt vara lönt att skriva för opengl.

Sen när blev 3dmark klassat som ett spel? Personligen tycker jag 3dmark är ett värdelöst sätt att mäta spelprestanda.
Däremot är det ett bra benchmarkingprogram där man kan mäta skillnader mellan hårdvara, och det är för mig något helt annat.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

men alla har inte lust att köpa ny dator för att driva ett OS, men bra dator behövs för 3dmark (YES) och dx10 stöds bara av vista (YES)

vad jag tycker? spelar ingen roll, ingen bryr sig, (även om jag tycker det är skräp)

så ontopic!

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att problem ligger inte ligger hos microsoft, problem ligger hos hårdvarutillverkarna som inte verkar ha fångat bollen som microsoft kastade.
Som exempel: Creative, (ett av) världens största ljudkortstillverkare. Trotts det, inga drivrutiner som funkar _bra_ till vista?

Men, så småning om kommer xp dö, precis som win95,98,2000,me,xp. Och det är bara posetivt för utvecklingen!

Sluta vara så konservativa !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Hmm,vad har du för insikt som vi andra inte har? Hur kan du svära att dom som uttalar sig om vista inte har rätt kunskap/erfarenhet om detta os?
Xp var skit när det kom, inte klart på långa vägar när det släpptes, samma gäller Vista.

XP var inte på något sätt sämre när det kom än det är idag. Det enda som har hänt är att man har fixat till alla säkerhetshål, vilket dom som hade kunskap aldrig fick några problem med (brandvägg + AV + ej IE + sunt förnuft).
Jag satt på XP nästan direkt det släpptes, hade aldrig dessa blåskärmar som alla klagade på som man inte fick i 2000, fick aldrig blaster, fick aldrig virus...

Installerade Vista, inte fått problem, inte fått seg dator, inte fått drivrutinsproblem, spelen går likadant ibland bättre...

Varför krånglar det aldrig för mig, kan det bero på att jag håller på mycket med datorer via jobbet och även mycket privat så jag kan och förstår mycket om dom olika OS:en?

Jag vet inte, bara en tanke...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Och att Vista kräver minst 10GB installation idag tycker jag är så bakåtsträvande det kan bli.

Varför? Varför är det bakåtsträvande att ett OS innehåller mer saker än det äldre? För Vista tar inte på något sätt 10 GByte installation, här har vi åter dom där påhittade sakerna igen.

Min C: är på 9.75 GByte. På C: har jag:

Vista Ultimate.
Adobe Photoshop CS2.
Adobe Acrobat Reader 8.
MS Word och Exel 2007.
Ashampoo Burner 6.
Flash FXP.
FireFox 2.
Opera 9.
The Bat E-Mail.
AGAVA AntispamServant for The Bat.
Real VNC.
Windows Live Messenger.
FastStone MaxView.
FastStone ScreenCapture.
MediaPlayer Classic.
QucikTime Alternative.
RealPlayer Alternative.
FFDShow.
WinAmp.
Screamer Radio.
DAEMON Tools.
NOD32 AV.
O&O Defrag 10.
WinRar.

Detta tar 8.56 GByte och har då 1.20 GByte ledigt.
Har då flyttat pagefilen till en annan hårddisk som man bör göra.

Varför är det bakåtsträvande att nyttja ca 10 GByte på en 500 GBytes hårddisk? Vad vill du att ett OS ska inehålla?

EXAKT samma sades mellan 2000 och XP, XP tog så mycket mer plats, hela 3.5 GByte, så otrooooligt hemskt det var då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Om du nu stör dig så mycket på att andra uttrycker sitt missnöje om Vista varför måste jag höra/läsa det missnöje du uttrycker om dom? håll det för dig själv och bidra till att nivån kanske ökar på Sweclockers.

Så det är okey att spy galla över ett OS men inte över dom som klagar?
Okidoki...

Varför jag stör mig på det är därför det tillför inte något i debatten. Man blir lika trött varje gång ett tråd spårar ut p.g.a. att diskussionen plötsligt handlar om hur dåligt Vista är och att enda sättet att lösa problemet med Vista är att installera XP.
Lite som alla som hela tiden skriver "google" så fort någon frågar om var man hittar olika saker mm. Varför tror folk man skriver sin fråga här på Sweclockers? Därför dom inte vill söka på google, dom vill ha svar här på det svenska forumet och få ett svenskt svar. Dom vill ha svar från folk som har haft samma problem och vet hur man löser det. Dom vill ha en diskussion om problemet.

Ja ja, detta är lite offtopic. Men hur kan en tråd som handlar om ett program som mäter prestandan på DX10 gå över till att klaga på Vista och MS?
Varför ska det överhuvudtaget bli så att man ska läsa mer inlägg om hur dåligt Vista är och att många tycker det är konstigt att ett företag gör ett program som enbart stöder MS nyaste OS...

Sjukt är det...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
XP var inte på något sätt sämre när det kom än det är idag. Det enda som har hänt är att man har fixat till alla säkerhetshål, vilket dom som hade kunskap aldrig fick några problem med (brandvägg + AV + ej IE + sunt förnuft).
Jag satt på XP nästan direkt det släpptes, hade aldrig dessa blåskärmar som alla klagade på som man inte fick i 2000, fick aldrig blaster, fick aldrig virus...

Installerade Vista, inte fått problem, inte fått seg dator, inte fått drivrutinsproblem, spelen går likadant ibland bättre...

Varför krånglar det aldrig för mig, kan det bero på att jag håller på mycket med datorer via jobbet och även mycket privat så jag kan och förstår mycket om dom olika OS:en?

Jag vet inte, bara en tanke...

Varför? Varför är det bakåtsträvande att ett OS innehåller mer saker än det äldre? För Vista tar inte på något sätt 10 GByte installation, här har vi åter dom där påhittade sakerna igen.

Min C: är på 9.75 GByte. På C: har jag:

Vista Ultimate.
Adobe Photoshop CS2.
Adobe Acrobat Reader 8.
MS Word och Exel 2007.
Ashampoo Burner 6.
Flash FXP.
FireFox 2.
Opera 9.
The Bat E-Mail.
AGAVA AntispamServant for The Bat.
Real VNC.
Windows Live Messenger.
FastStone MaxView.
FastStone ScreenCapture.
MediaPlayer Classic.
QucikTime Alternative.
RealPlayer Alternative.
FFDShow.
WinAmp.
Screamer Radio.
DAEMON Tools.
NOD32 AV.
O&O Defrag 10.
WinRar.

Detta tar 8.56 GByte och har då 1.20 GByte ledigt.
Har då flyttat pagefilen till en annan hårddisk som man bör göra.

Varför är det bakåtsträvande att nyttja ca 10 GByte på en 500 GBytes hårddisk? Vad vill du att ett OS ska inehålla?

EXAKT samma sades mellan 2000 och XP, XP tog så mycket mer plats, hela 3.5 GByte, så otrooooligt hemskt det var då.

Så det är okey att spy galla över ett OS men inte över dom som klagar?
Okidoki...

Varför jag stör mig på det är därför det tillför inte något i debatten. Man blir lika trött varje gång ett tråd spårar ut p.g.a. att diskussionen plötsligt handlar om hur dåligt Vista är och att enda sättet att lösa problemet med Vista är att installera XP.
Lite som alla som hela tiden skriver "google" så fort någon frågar om var man hittar olika saker mm. Varför tror folk man skriver sin fråga här på Sweclockers? Därför dom inte vill söka på google, dom vill ha svar här på det svenska forumet och få ett svenskt svar. Dom vill ha svar från folk som har haft samma problem och vet hur man löser det. Dom vill ha en diskussion om problemet.

Ja ja, detta är lite offtopic. Men hur kan en tråd som handlar om ett program som mäter prestandan på DX10 gå över till att klaga på Vista och MS?
Varför ska det överhuvudtaget bli så att man ska läsa mer inlägg om hur dåligt Vista är och att många tycker det är konstigt att ett företag gör ett program som enbart stöder MS nyaste OS...

Sjukt är det...

Skönt att det är fler som tycker lika som en själv. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Ontoppic så tycker jag att det ska bli skitkul med ett nytt testprogram så man får se lite vad dx10 faktiskt kan se ut om ett tag. Sen kanske det inte är det bästa programmet för att mäta spelprestanda men man får i alla fall en hint om du bra eller dålig ens system är. Nu menar jag de som inte har så bra koll och inte vi sweclockare som redan vet vad poängen kommer att hamna på.

Kul med lite nytt hur som helst. Mer testprogram åt folket Gärna några nya highendkort också snart tack

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Varför? Varför är det bakåtsträvande att ett OS innehåller mer saker än det äldre? För Vista tar inte på något sätt 10 GByte installation, här har vi åter dom där påhittade sakerna igen.

Min C: är på 9.75 GByte. På C: har jag:

Vista Ultimate.
Adobe Photoshop CS2.
Adobe Acrobat Reader 8.
MS Word och Exel 2007.
Ashampoo Burner 6.
Flash FXP.
FireFox 2.
Opera 9.
The Bat E-Mail.
AGAVA AntispamServant for The Bat.
Real VNC.
Windows Live Messenger.
FastStone MaxView.
FastStone ScreenCapture.
MediaPlayer Classic.
QucikTime Alternative.
RealPlayer Alternative.
FFDShow.
WinAmp.
Screamer Radio.
DAEMON Tools.
NOD32 AV.
O&O Defrag 10.
WinRar.

Detta tar 8.56 GByte och har då 1.20 GByte ledigt.
Har då flyttat pagefilen till en annan hårddisk som man bör göra.

Varför är det bakåtsträvande att nyttja ca 10 GByte på en 500 GBytes hårddisk? Vad vill du att ett OS ska inehålla?

EXAKT samma sades mellan 2000 och XP, XP tog så mycket mer plats, hela 3.5 GByte, så otrooooligt hemskt det var då.

jasså med page file och my documents and settings och program(2 GB) samt windows mapp brukar tillsammans hamna på 4 GB ^^

Permalänk
Avstängd

:Recommended System

"samt ett grafikkort med 512 megabyte minne"

Alltså med detta kort klarar jag nya 3dmark utan probleem?
http://pc-huset.dk/shop/product_info.php?products_id=275

AA fi fan vilket kort, tack vare 512mb klarar det ju allt, crysis no doubt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
jasså med page file och my documents and settings och program(2 GB) samt windows mapp brukar tillsammans hamna på 4 GB ^^

Nääää! Hur lyckades du med det då? Men du, tar inte Windows Media Center en hel del plats på hårddisken? Följer ju med Vista Ultimate som standard, då jag inte nyttjar det skulle jag vilja avinstallera det.

Min Windowsmapp tar 8,09 GByte om jag högerklickar och väljer egenskaper. Men det känns som det inte stämmer...

Windowsmapp 8.09 + Program 1.70 + Users 0.45 = 10.24 Gbyte.
Högerklickar jag på C: får jag 8.54 GByte...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Tråden handlar inte om Vista eller XP utan nästa 3DMark. Håll er till ämnet!!!

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Sen när blev 3dmark klassat som ett spel? Personligen tycker jag 3dmark är ett värdelöst sätt att mäta spelprestanda.
Däremot är det ett bra benchmarkingprogram där man kan mäta skillnader mellan hårdvara, och det är för mig något helt annat.

Jag skrev inte att 3DMark var ett spel. Däremot utnyttjar de många av de funktioner som används i spel och hårdtestar dessa. Att sedan vissa spel avnänder vissa effekter medan andra spel utnyttjar annat och olika mycket av dessa spelar inte så stor roll. 3DMark är ett bra riktmärke overall när man jämför grafikkort.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

On Topic:

Tja, som vanligt går kraven upp. Tråkigt att de fortfarande väljer att följa Microsoft dock. Ännu tråkigare är att denna typen av program oftast inte är speciellt representativ i testsyfte. Att minimumkraven är höga är ju aningen tradigt, men eftersom de vill pressa dagens high end datorer och även kunna pressa iallafall nästa generations hårvara till dess yttersta så är det förståeligt.

Off Topic:

Allt som DX 10 kan göra kan även göras i OpenGL. Att sedan DX 10 "endast" kan köras på Vista är något som Microsoft troligen själva valt för att ge folk mer anledning att byta upp sitt OS. Men lyckligtvis så finns intelligent folk som jobbar för att göra det möjligt att ha DX 10 stöd i XP ( http://www.idg.se/2.1085/1.104867 ), jag har även hört om ett annat 'hack' som ska få det att fungera men har ej själv hittat något konkret om detta.

Man kan argumentera för och emot Vista i förhållande till XP i all oändlighet, och alla har sina egna åsikter om saken. Min är den att Vista är ett framsteg i fel riktning av Microsoft, kort sagt. Själv tycker jag ett OS ska vara flexibelt, enkelt och modulbaserat, och idag finns iget OS som upfyller dessa kraven enligt mig.

Permalänk
Medlem

Cody Brocius, utvecklare på "Falling Leafs" har det avslöjats som lurendrejare och bluffare. Kanske han lyckas skriva om några DX10-instruktioner så att de kan köras på processorn istället, med några procent av prestandan som man får av grafikkortet. Software rendering är inget som någon vill ha. Fungerande DX10 kommer aldrig till XP.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Cody Brocius, utvecklare på "Falling Leafs" har det avslöjats som lurendrejare och bluffare. Kanske han lyckas skriva om några DX10-instruktioner så att de kan köras på processorn istället, med några procent av prestandan som man får av grafikkortet. Software rendering är inget som någon vill ha. Fungerande DX10 kommer aldrig till XP.

Nä de tror inte jag heller. Även om det skulle lyckas med bedriften så kommer förmodligen prestandan bli betydligt mer lidande än i Vista och då har man ju förlorat hela iden med det hela. Vista kommer att ta över och verkligen då för gamers, om man nu inte vill spela gamla spel på XP då.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.