Nya Radeon kommer att heta Radeon HD 3800

Permalänk
Medlem

Många var vi som undrade vad månde bliva av R600 om de inte blivit så heta, och kunnat släppa loss litet av sin potential.

Snart får vi veta. Personligen tror jag att den lär fista GTX.
Namnet tyder verkligen på det.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det (2950xt eller 3870 vad det ny kommer heta) är så bra som alla påstår. Att få gtX prestanda för 2500-2900kr är ju allvarligt talat en våt dröm

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Okej, men om man jämför ett 8800GTX och ett HD2900XT då? Är lite småsugen på ett nytt graffe faktiskt. Några rumors angående 9800GTX/Ultra förresten?

Ett 8800GTX är ju som andra sagt snabbare än 2900XT, men också mycket dyrare.

8800GTX ligger på ca 4300kr och uppåt. Om man inte har något emot att köra crossfire kan man istället köpa två st 2900pro för 2155kr st = 4310kr. Sen flashar man bara om dem till XT så borde man får rätt bra prestanda. Det går ju att klocka dem ytterligare lite till om man vill.

Jag har dock inte sett några speltester där man kör 2900xt i crossfire? Men om man bryr sig om 3Dmark06 resultat så piskar två 2900-kort lätt ett GTX eller Ultra, men det är inte direkt lika med att det blir så mycket bättre i spel.

Jag har ett 2900pro som jag får 12760p i 3Dmark06 med överklockat. Så helt kass är de ju inte.

Vill man bara ha ett kort och inte byr sig vad det kostar så är 8800Ultra det självklara valet.

Hittade ett test nu på Tweaktown med 2900 i crossfire mot 8800GTX och Ultra

Det är väl dock det här som inte är lika kul med två 2900 kort

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Jag hoppas verkligen att det (2950xt eller 3870 vad det ny kommer heta) är så bra som alla påstår. Att få gtX prestanda för 2500-2900kr är ju allvarligt talat en våt dröm

Ett överklockat 8800GT (pris: cirka 2k kr) spöar 8800GTX, tänk en sådan våt dröm! Vi har dock inte sett prestandatester på rv670 så man kanske inte ska låta tåget gå än.

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt att de får det att låta som en ny generation. Nu vet man ju inte vad man ska tro längre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Ett överklockat 8800GT (pris: cirka 2k kr) spöar 8800GTX, tänk en sådan våt dröm! Vi har dock inte sett prestandatester på rv670 så man kanske inte ska låta tåget gå än.

Ja det får gärna vara så bra. Så länge jag får gtX prestanda för 40-50% av gtX priset så är jag supernöjd!

För mig är det g92 gts versus rv670 xt. Fasen får vänta en månad...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

asså måste bara säga... sluta spruta vad ni tror är fakta.. ni behöver bara vänta tre vektor så har ni fakta liksom.

jag börjar verkligen tröttna på alla nyheter hit och det om denna nya generation eller vad man ska kalla det. det är ju ingen som vet endå

själv tror jag inte om dessa kort blir så bra som alla pratar om. att dom blir så billiga. time will tell.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Om du inte vill lyssna på vad vi tror, varför skall vi behöva lyssna på vad du tror?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakgore
Det som får mig att tveka på att välja 8800GT som jag tänkt och nått av dessa istället är att det verkar omöjligt få bra bildkvalitet på min TV i Vista 64bit. Har nu inte provat att det verkligen är Vista som är problemet dock.

Men det spelar ingen roll om jag kör dualview eller sätter TV som primary. Bilden verkar bra, men så fort man sätter igång en film ser det hemskt ut. Ser inte ut som filmen spelas upp korrekt, nästan som att filmen har "tearings".

Sen låtsas Nvidia som att det inte går köra dualview fullscreen mirror i Vista även fast AMD visat motsatsen med sina kort.

Hoppas verkligen att 3800 har grym prestanda och låg ljudnivå. Sen kan de ju försöka få ut prestandatester innan 8800GT släpps så man inte köper 8800GT bara för att få tag på något direkt. I och för sig kan man ju utgå ifrån att släpper de inga tester innan är det antagligen sämre och de vill dölja det.

Jag har då inga problem med dualview i vista.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sweclockers.com signum.

Mycket snack och lite hockey, som vanligt. Men ändå hänger jag här, antar att jag både älskar er och hatar er på samma gång.

"Jag tror...", "det sägs...", "förmodligen", "antagligen...". Inget vet men många vill uttala sig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Sweclockers.com signum.

Mycket snack och lite hockey, som vanligt. Men ändå hänger jag här, antar att jag både älskar er och hatar er på samma gång.

"Jag tror...", "det sägs...", "förmodligen", "antagligen...". Inget vet men många vill uttala sig.

Du ägde just alla som skrivit innan.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

...Annars är ju GeForce3 väldokumenterad vid det här laget. Små utrymmen för spekulationer. Rekommenderas till alla fakta-byråkrater.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Ni har väl inte missat Tomshardwares interaktiva jämförelser?

I sådana fall kolla här:

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo...

De senaste korten finns inte alltid med, men annars är det ju ruskigt lätt att få en överblick på prestandan.

update-> De har ju även ett alternativ uppe i boxen där man kan välja sli/crossfire och jämföra.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Du ägde just alla som skrivit innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
...Annars är ju GeForce3 väldokumenterad vid det här laget. Små utrymmen för spekulationer. Rekommenderas till alla fakta-byråkrater.

Kalla mig gärna fakta-byråkrat, men du kan ju inte gärna hålla det mot mig, eller hur?

Jag föredrar fakta framför spekulationer av lekmän och annat löst folk. Alltid kul och spännande med spekulationer - under förutsättning att det är människor som är insatta och faktiskt vet vad dem pratar om. De personerna lyser ju uppenbarligen med sin frånvaro.

Notera att detta är en mans åsikt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen rätt i allt du skriver. Det har dock tyvärr blivit en trend med att ALLTID någon måste uttrycka sin irritation för att inte helt underbyggda spekulationer förekommer i dessa sammanhang.

Jag vill inte tro att det är samma människor som kräver att SÖK skall användas varje gång ett ämne förekommit tidigare...

Jag kallar inte heller DIG för faktabyråkrat, eftersom du verkar inse underhållningsvärdet i det hela!

De jag börjar bli litet less på, är de som återkommande måste komma med kommentarer om spekulationer, och sedan ändå läser nästa likadana tråd som skapas.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Du har förmodligen rätt i allt du skriver. Det har dock tyvärr blivit en trend med att ALLTID någon måste uttrycka sin irritation för att inte helt underbyggda spekulationer förekommer i dessa sammanhang.

Jag vill inte tro att det är samma människor som kräver att SÖK skall användas varje gång ett ämne förekommit tidigare...

Jag kallar inte heller DIG för faktabyråkrat, eftersom du verkar inse underhållningsvärdet i det hela!

De jag börjar bli litet less på, är de som återkommande måste komma med kommentarer om spekulationer, och sedan ändå läser nästa likadana tråd som skapas.

Trend eller inte, så tycker jag ändå att det pekar på någonting.

Men jag håller med dig om att de som klagar ibland kan vara lika störande som dem som "spekulerar". Ska man klaga så får man åtminstone ha lite kött på benen.

För övrigt om man nu ska hålla sig till ämnet - vilket jag bidrog till att döda - så tycker jag att det är spännande att ATi har valt en helt ny beteckningsform. Det torde ju peka på att ATi är ganska självsäkra med den uppgraderade arkitekturen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
"Jag tror...", "det sägs...", "förmodligen", "antagligen...". Inget vet men många vill uttala sig.

Hejsan viktigpetter, exakt vad tror du man gör på forum? Det är inte så att vi kan testa själva eller än värre bestämma över sådana saker. "Lite hockey"... OK ge tips hur vi kan lira mer hockey då, ska vi ringa ATi och nVidia själva och be om att få testa kort i förväg?

Men aja, låt mig inte stå i vägen för din visdom...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Hejsan viktigpetter, exakt vad tror du man gör på forum? Det är inte så att vi kan testa själva eller än värre bestämma över sådana saker. "Lite hockey"... OK ge tips hur vi kan lira mer hockey då, ska vi ringa ATi och nVidia själva och be om att få testa kort i förväg?

Men aja, låt mig inte stå i vägen för din visdom...

I rest my case...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
I rest my case...

Mjo... min poäng var inte huruvida din kommentar stämde. Min poäng är att du försöker för hårt att verka åh så "vis" och förmer än alla andra här.
Det är såhär ditt inlägg kan översättas: "Hohoho, vilka löjliga fåntrattar ni är. Aja, jag är väl snäll och ger er lite av min värdefulla tid".

Inte bara är det respektlöst mot de flesta här (för att inte tala om totalt offtopic) men du får dig själv att se ut som en uppblåst idiot som tror för mycket om sig själv och försöker klappa ditt ego på bekostnad av andra. Om du nu är så bra så skulle du väl inte behöva göra så?
Vore jag dig skulle jag flytta tillbaka till föräldrahemmet och be mor din att försöka repetera din uppfostran samt undgå att också repetera samma misstag igen... fast i ditt fall kanske vi bör gå hela vägen tillbaka till din inception.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
"Jag tror...", "det sägs...", "förmodligen", "antagligen...". Inget vet men många vill uttala sig.

Det finns endel här som vet men är under NDA.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Mjo... min poäng var inte huruvida din kommentar stämde. Min poäng är att du försöker för hårt att verka åh så "vis" och förmer än alla andra här.
Det är såhär ditt inlägg kan översättas: "Hohoho, vilka löjliga fåntrattar ni är. Aja, jag är väl snäll och ger er lite av min värdefulla tid".

Jasså? Försöker jag? Du får läsa in hur mycket du vill i det jag skriver men i slutändan är det bara dina egna fördomar som ger dig den uppfattningen.

Citat:

Inte bara är det respektlöst mot de flesta här (för att inte tala om totalt offtopic) men du får dig själv att se ut som en uppblåst idiot som tror för mycket om sig själv och försöker klappa ditt ego på bekostnad av andra. Om du nu är så bra så skulle du väl inte behöva göra så?
Vore jag dig skulle jag flytta tillbaka till föräldrahemmet och be mor din att försöka repetera din uppfostran samt undgå att också repetera samma misstag igen... fast i ditt fall kanske vi bör gå hela vägen tillbaka till din inception.

Vadå mitt ego? Värst vilka ömma tår som visade sig här. Jag skriver vad jag tycker, sen är det klart att om du tar åt dig av min generella kritik så är det ju ditt eget problem.

Sen ang. flytta tillbaka till föräldrahemmet m.m. så tycker jag att du är ute och slänger käft på helt fel område med tanke på hur illa du själv beter dig just nu så är det väl du om någon som borde fått en bättre uppfostran. Läs igenom mina inlägg igen och bete dig som folk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det finns endel här som vet men är under NDA.

Jodå, visst finns det folk som faktiskt vet, men dem är få.

NDA?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Mjo... min poäng var inte huruvida din kommentar stämde. Min poäng är att du försöker för hårt att verka åh så "vis" och förmer än alla andra här.
Det är såhär ditt inlägg kan översättas: "Hohoho, vilka löjliga fåntrattar ni är. Aja, jag är väl snäll och ger er lite av min värdefulla tid".

Inte bara är det respektlöst mot de flesta här (för att inte tala om totalt offtopic) men du får dig själv att se ut som en uppblåst idiot som tror för mycket om sig själv och försöker klappa ditt ego på bekostnad av andra. Om du nu är så bra så skulle du väl inte behöva göra så?
Vore jag dig skulle jag flytta tillbaka till föräldrahemmet och be mor din att försöka repetera din uppfostran samt undgå att också repetera samma misstag igen... fast i ditt fall kanske vi bör gå hela vägen tillbaka till din inception.

Genom att konstatera att ingen egentligen vet någonting om vad de pratar om. Det är väll sant? Han skrev aldrig att han var bäst och alla andra sämst. Är väll bra mycket mer moget än att diskutera sina fantasier om ett nytt kort som inte ens släppts. Han ägde hela tråden och det med respekt. Inse det

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Tror inte han behöver, eller ens vill ha din hjälp.
Om han nu äger tråden kan han väl ta den i en ICA kasse och bära hem den.

Tråd död.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Tror inte han behöver, eller ens vill ha din hjälp.
Om han nu äger tråden kan han väl ta den i en ICA kasse och bära hem den.

Tråd död.

Precis. Nvidia - Amd 2-0

Visa signatur
Permalänk
Medlem

R670XT tillsammans med Phenom Quad kan bli mycket lovande. När man ser på G92, 8800GT, förstår man verkligen hur väl en R670XT, HD3850/3870(?) kan funka då rykterna och förnuftet säger att ATi kommer slänga in flera mindre kärnor i sina kommande kort av flera anledningar. Dels är det billigare att producera mindre chip, de är mer pålitliga och presterar bättre och äter inte lika mycket ström som större chip - där har ATi ett överläge över Nvidia om man ser det på de sättet Nvidia-folket ser på R600 i jämförelse med G80; "Den äter mycket ström/blir varm.". Prestandan blir inte automatiskt mycket bättre, men med lite ingenjörskonst och extra folk för driverprogramering kan man få fram kort med flera kärnor och allmänt bra prestanda, något 7950GX2 inte gjorde så fantastiskt bra, men då snackade vi två stora chip och gigantiska priser på både produktion och för konsument.

Det är min uppfattning om ATis plan för R670 samt R670XT. Samma sak lär vi se i R680 (Om R680 inte är R670XT förståss) samt R700.
Till skillnad från 8800GT kommer HD3850 och framåt ha stöd för DirectX10.1 och ha en egen fysikaccelerator, det sistnämnda vet jag inte om G92 har än, jag låter det vara osagt.

Ett problem med 8800GT är ju dess single-slot kylning och minimala fläkt som både blir 10*C varmare än 2900XT och låter snäppet högre. Trots att det dramatiskt mycket minde chippet och energiblödningen skulle tala om motsattsen trots den diskreta kylaren.

Börja bedömma ATi och Nvidia först när de sitter på samma spelplan, nu finns det en lucka mellan ATi och Nvidia då ATi aldrig fick iväg sin "XTX" maskin som motsvarar Nvidias GTX - det handlar inte om att GTX inte går att slå, det bevisar ju XT då den kommer så pass nära på en ofärdig platform och till ett dramatiskt lägre pris.

Permalänk
Medlem

Visst vore det trevligt om Ati kom med ett kort som får Nvidia att svettas lite. Men tyvärr känns det som det blir ännu en besvikelse:(

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.