OCZ ATV Turbo USB 2.0 Flash Drive

Permalänk
Melding Plague

OCZ ATV Turbo USB 2.0 Flash Drive

Externa hårddiskar har aldrig varit större och billigare, mp3-spelare har flerdubblat sitt lagringsutrymme och till och med mobiltelefoner kan användas för att flytta filer från en dator till en annan. Finns det någon plats för gamla klassiska usb-minnen? OCZ försöker med sitt usb-minne ATV Turbo konkurrera ut de andra lagringsprodukterna på två punkter: prestanda och stryktålighet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nice.
Ska nog köpa något liknande minne någon gång, och installera Linux på. Nästan som en bärbar dator, som tål att man kastar den i golvet eller glömmer den i badbyxorna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Schysst att den stödjer lagring av både data, musik & video - jag var rädd att man bara skulle kunna lagra data på den.

Visa signatur

signatur?..

Permalänk
Medlem

Men, att ni inte testade Ready-Boost . Det hade vart intressant att se hur bra high-end USB-minnena ökar prestandan i Vista.
Och att ni inte sa vilken höjd ni släppde den i backen från, hade velat se hur den tål ett 10-meters fall ner på arfalt .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zewmah
Schysst att den stödjer lagring av både data, musik & video - jag var rädd att man bara skulle kunna lagra data på den.

Antar din sarkasm flödar över, annars är din kommentar nästan för rba för att vara sann

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd

Fan också, jag köpte precis en 4GB utan sån där gummihatt... fan så opraktiskt att USB kontakten dras in i minnet.. bortkastat med 300kr

Vad ska man med gummi hatten till?

Guldpläterad kontakt och gjut in kretsarna i epoxy/gummi eller vad man vill, hatten trillar av när man minst anar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta USB minnen har hatt av någon anledning...Min hatt sitter där än otroligt nog.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag visste att minnet skulle vara kalasbra! Jag såg det på namnet, både "All Terrain Vehicle" och "Turbo". Som att köra en fyrhjuling med turbo. Snabbt och roligt!

Nej, men det verkar vara ett vettigt minne, är nyfiken över prestandalyftet vid användning av Ready-Boost!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

har ett Corsair Voyager GT och efter ca en vecka hade hatten redan trillat av och försvunnit. (Har minnet runt halsen tillsammans med Id brickan/passerkort)
Så det skulle vara intressant och se om denna hatt sitter bättre.

Permalänk

Om ni är oroliga för att tappa hatten kan ni alltid skaffa en sån här:

http://www.bit-tech.net/bits/2007/10/19/on_our_desk_-_10/3

den "hatten" lär ni garanterat inte tappa av mistag

Permalänk

Jag tycker att Corsair Flash Survivor GT är snyggare och tuffare.

Permalänk
Medlem

jag hade ett 512mb minne som bara hade ett plåt skal och det tappade jag, tvättades av misstag ca 5 ggr i tvättmaskin, tappade i vatten, tappade på marken osv.
det enda som hände var att plåten började rosta lite men det fungerade, anledningen till att jag inte har kvar det är att jag inte vet vart det är!

så jag tror minnen tål en del stryk, men det där håller nog längre ett vanligt hinner ju osta sönder.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

jag kör readyboost på Cruzer micro och det enda som händer är att det hackar om jag drar musen över skrivbordet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
osta sönder.

Testat hyvel?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Testat hyvel?

Hehe, tyvärr symtomen av billig tangentbord.. missar bokstäver hela tiden med

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, tyvärr symtomen av billig tangentbord.. missar bokstäver hela tiden med

Ahh, förstör det inte nu... jag tyckte det lät jätteskoj

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vattentätt är väl bra, men flyter den?

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
Vattentätt är väl bra, men flyter den?

Ser inte så ut på bilden när den ligger i glaset. Du bör nog tejpa på en vinkork för att va på den säkra sidan

Permalänk
Medlem

Phew, den här minnespinnen måste man nog vara gnagare för att uppskatta.. Ser ut som en billig smaklös leksak IMO

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

äre inte nån som ska nämna att den är snygg!? ack så snygg

Permalänk
Medlem

Just dendär såg lite stor och klumpig ut, iaf enligt bilderna. Men den är säkert en av de bästa USB-minnen som finns!

Permalänk

Det vore förstås lite kul om de testade minnet på kretars svagaste punkt: ESD.
Så att den även håller när lille Pelle kommer med sin gnistknapp som han stolt lyckats få ut ur mammas branständare, och knäpper av på de där fina guldfärgade kontakterna

Visa signatur

"När far är i mora är mor i fara"

Permalänk

Alltså, VARFÖR är de så stora?
Jag har ett 2GB HP-minne som jag köpte för ett år sedan för 250:- ungefär. Storleken på minnet är ungefär 2½ usb-kontakter i längd (usb-kontakten inräknad, alltså 1 usb-kontakt + 1½ usb-kontakt för kretskortet) och någon millimeter extra utöver en usb-kontaktsstorlek för bredden och höjden.
Det här minnet är minst dubbelt så stort, nästan alla minnen brukar vara såhär stora... Varför? Om man KAN göra små minnen till lågt pris och med helt okej prestanda, varför gör man dem inte?
Jag vill gärna ha ett 4GB-minne, men inte om de ska vara så enorma som de är nu.

Förövrigt väldigt dumt att ha hatthållaren på en kedja, varför inte bara göra så att man kan sätta fast hatten på bakdelen av minnet?

Ungefär såhär stort ska ett minne vara, högst:

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Alltså, VARFÖR är de så stora?
Jag har ett 2GB HP-minne som jag köpte för ett år sedan för 250:- ungefär. Storleken på minnet är ungefär 2½ usb-kontakter i längd (usb-kontakten inräknad, alltså 1 usb-kontakt + 1½ usb-kontakt för kretskortet) och någon millimeter extra utöver en usb-kontaktsstorlek för bredden och höjden.
Det här minnet är minst dubbelt så stort, nästan alla minnen brukar vara såhär stora... Varför? Om man KAN göra små minnen till lågt pris och med helt okej prestanda, varför gör man dem inte?
Jag vill gärna ha ett 4GB-minne, men inte om de ska vara så enorma som de är nu.

Förövrigt väldigt dumt att ha hatthållaren på en kedja, varför inte bara göra så att man kan sätta fast hatten på bakdelen av minnet?

Att dessa är större har bland annat att göra med att de består av två minnesmoduler som kan köras i dual channel, istället för bara en som i ditt minne.

Permalänk
Medlem

Varför inte ha kedjan till hatten istället för kedja till en hatthållare?

Då kan man inte tappa bort den om man inte förstör den och den blir smidigare än vad den är nu...

Verkar väl vara en bra produkt men utséendet avskräcker och att den inte passade bra i USB platsen var ju skandal. Säkert ett måndagsex. men klingar ju inte så bra.

Permalänk
Medlem

Den va ju sjukt ful. Bara en trettioskylt som fattas så kan man ha sitt eget lilla vägarbete..

Sen att den kan bada.. var ju tufft. men det kan mitt jättemassalågbudjet AData minne också göra. T.o.m med i mjukmedel

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade stod ATV för All Terrain Veichle och inget annat.
Så varför de döpt minnet till OCZ ATV Turbo är för mig en gåta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Sist jag kollade stod ATV för All Terrain Veichle och inget annat.
Så varför de döpt minnet till OCZ ATV Turbo är för mig en gåta.

Det säger väl sig självt? Minnet är, precis som en ATV, gjord för att "tåla det mesta".

Obs. att jag inte anser att namnet är bra, bara att jag inte anser att det är en gåta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad för program använde ni för att mäta prestandan?

Jag får högre resultat på min Corsair Voyager GT.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |