Överklockningsguide i SweClockers forum

Permalänk
Melding Plague

Överklockningsguide i SweClockers forum

SweClockers-medlemmen yanagi har publicerat en lång och välskriven överklockningsguide i forumet. Guiden fokuserar på föreståelse och vad som egentligen händer när man överklockar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Synpunkter på själva guiden bör skrivas i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... och inte här i nyhetskommentarerna.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Bra att ni gjorde en nyhet om det, annars skulle jag nog inte sett den:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

fint att ni tar upp sånt ^^ för de e bra att ngn medlem som lagt ner så mkt tid på att göra en sak vi andra kan njuta och få kunskap av.
detta inspirerar säkert ngn att skriva om något område denne e bra på.
detta gör så att alla medlemmar blir engagerade i att berätta om sina erfarenheter,och dela med sig av olika saker inom sin it. historia.
ni skulle kunna göra en slags liten tävling,så att ni varje månad väljer ut det bästa foruminlägget som ni tycker är mest utförligt,rådgivande,elr på ngt annat sätt utmärker sig.
detta skulle öka sweclockarnas kunskap och ge tips,som med dehär inlägget.:)
:)mvh.Finn-hacker

Visa signatur

u can call me ColdBlood.remember that,u'll need it in future.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Gött.. ska kolla in den Dock skriver man inte ens "namn" med storbokstav?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tyckte att det var intressant läsning och kommer säkert att skapa lungn och ro på OC foromet då det hela tiden kommer upp samma fråga om och om igen HJÄLP MIG ATT KLOCKA

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Tyckte att det var intressant läsning och kommer säkert att skapa lungn och ro på OC foromet då det hela tiden kommer upp samma fråga om och om igen HJÄLP MIG ATT KLOCKA

kan du nog glömma då det alltid kommer en och frågar hela tiden eller inte orkar leta

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Dock skriver man inte ens "namn" med storbokstav?

Det gör vi vanligtvis, ja, men vi har som policy att inte normalisera våra egna medlemmars namn, utan att skriva dessa som medlemmarna själva har skrivit dem.

Permalänk

Härligt och bra intiativ, men är det bara jag som inte ser någonstans om det är farligt att överklocka, om något kan gå sönder och så vidare som det stod i nyheterna? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Processor går inte sönder. jo, om man matar över 2,3v som jag gjorde på min stackars amd opteron 150 och den dog på 10 sekunder. eller matar man hela tiden för mycket mhz på pci-e över 110-140mhz så kommer hårddiskarna bli korrupta eller om sydbryggan kyls för dåligt, har fått erfara det några ide hdd har lagt av. och sen ska man inte mata nordbryggan heller för mycket volt för den påverkar ochså. men att döda minnen vid för mkt klockning eller volt har jag inte varit med om under dom åren jag har hållt på med överklockning och dom nya intel Core 2 duo´s verkar klara mycket Vcore vad jag har sett och själv testat. har sett folk mata över 2,2v med sina Core 2 duo med ln2 kväve och själv har jag testat på luft vid 1,85v och den dog inte

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Mycket fint skrivet. När jag går in i bios. så kan jag överklocka manuellt eller via overclockprofile. . där väljer jag hur många procent jag vill överklocka. t.ex 2, 5 eller 7 % på alla frekvenser utom grafikkortet. Hittils har jag inte vågat mig på manuell överklockning men det kanske är bättre?

Permalänk
Medlem

Jag skriver som de gör på tradera:

"Superduper, kanon, bara bra A+++++++++"

Med all rätt

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kanon

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Medlem

MVG Till Swec!

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak som Zylion hoppas någon kan svara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
Mycket fint skrivet. När jag går in i bios. så kan jag överklocka manuellt eller via overclockprofile. . där väljer jag hur många procent jag vill överklocka. t.ex 2, 5 eller 7 % på alla frekvenser utom grafikkortet. Hittils har jag inte vågat mig på manuell överklockning men det kanske är bättre?

All form av automatisk överklockning, är bara skräp. Manuellt eller inte alls.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

håller med Tjalve !! då är det lika bra att skita i att klocka

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det var intressant. Hade inte riktigt väntat mig att det skulle hamna på nyheterna Men väldigt skoj och som sagt, all feedback uppskattas så kan vi bygga på guiden till att bli mer komplett.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Jag skriver som de gör på tradera:

"Superduper, kanon, bara bra A+++++++++"

Med all rätt

I Sverige idag skriver man betyg i form av IG, G, VG eller MVG. Betyget kan kompleteras med ett + eller -.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
I Sverige idag skriver man betyg i form av IG, G, VG eller MVG. Betyget kan kompleteras med ett + eller -.

Nja, omdömena kan kompletteras med + eller -, men inte betygen.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Guiden var bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
I Sverige idag skriver man betyg i form av IG, G, VG eller MVG. Betyget kan kompleteras med ett + eller -.

Offtopic
Jag vill inte låta petig men vi har betygen U,3,4 eller 5 vilket stora delar av sverige använder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronis
Offtopic
Jag vill inte låta petig men vi har betygen U,3,4 eller 5 vilket stora delar av sverige använder.

Isåfall utanför grund- och gymnasieskola, antar jag?
Är inte riktigt där ännu, så jag kan tyvärr inget säga om det. I vilket fall, så är bokstäver förlegat, om det inte är en kombination innehållandes G.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronis
Guiden var bra.

Offtopic
Jag vill inte låta petig men vi har betygen U,3,4 eller 5 vilket stora delar av sverige använder.

Vilka delar utav Sverige? hehe...

U, G och VG har vi på VXU. (Dock hört talas om siffror på enstaka högskolekurser dock inte på VXU)