Grafikkortens DirectX 10-prestanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Beror väl på spel och så men i de nya hypade spelen så finns det inga gkort som levererar acceptabel fps i högsta inställningar. Tänker nog inte skaffa vista förrän jag skaffat nytt gkort när mitt gkort inte klarar av att leverera DX10 i något spel med en fps på över 50-60.
Nu för tiden finns det inget gkort som klarar av högsta inställningarna i de flesta nya spel, till skillnad för 1-2 år sedan när oblivion var det enda spel som gkorten inte klarade av högsta. EQ2 fanns en gång men det var en ooptimerad skitsörja, även om oblivion var väldigt dåligt optimerat.

Fortfarande ett jävla skitsnack, det enda som får min burk att knäa är crysis.. och det är sjukt dåligt optimerat... allt annat flyter på klockrent

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Fortfarande ett jävla skitsnack, det enda som får min burk att knäa är crysis.. och det är sjukt dåligt optimerat... allt annat flyter på klockrent

Sedan är det skillnad på dina andra spel och Crysis, stor skillnad.

Crysis är det ända spelet idag som är från grunden DX10, möjligt flight simulator X också är det men framförallt är Crysis det ända omtalade spelet som är byggt från grunden dx9 och sedan dx10.

Men jag håller med dig. Crysis har ju inte uppnått sitt maximala. Jag vet folk som spelat Crysis i höga upplösningar och fått det att flyta riktigt bra. Varför Crytek har sett till att inte lösa visa saker i SP demo vet jag ej men det är möjligt jag har fel och de andra snackar smörja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Till något helt annat, har sett 8800GT hos en leverantör nu, 1700 spänn exl moms! Kommer in den 5e så jag tror...Jag beställer ett sådant!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Till något helt annat, har sett 8800GT hos en leverantör nu, 1700 spänn exl moms! Kommer in den 5e så jag tror...Jag beställer ett sådant!

vilken leverantör?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
vilken leverantör?

GNT, återförsäljarleverantör. Det var ASUS kort, men CLUB kostar en hundring mindre.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
GNT, återförsäljarleverantör. Det var ASUS kort, men CLUB kostar en hundring mindre.

hehe, jag insåg inte att du jobbar inne i branschen utan trodde du menade vanliga nätbutiker. Tack iaf:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

kolla här!

läs om 8800GT här!

http://www.tomshardware.com/2007/10/29/geforce_8800_gt/

tror dock dom kör i DX9 i testet bara

*Given the time we had to write this review, we focused on DirectX 9 performances under Windows XP. As we've seen, the DirectX 10 mode on actual games isn't optimized and consumes a lot of GPU power for an often disappointing result, and isn't therefore really recommended for mid-range cards.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Det ser fruktansvärt lockande ut, men de skrev också att klockningen på kortet inte var någon höjdare då den processorn var i topp redan. Jag sitter på fet vattenkylning och vill ju klocka så frågan är vilket DX10 kort man skall ta. Kanske vänta ut den "upphottade" GTSen som kommer sen?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

japp..jag såg det oxo....jag kommer att vänta in dom nya korten,ska man väl köpa så får det ju prestera bra i DX10,annars kan det vara.kommer ju en del kort nu framåt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Fasen också att man måste vänta så förbannat på allt hela tiden ; )
Jag funderade start på ett vanligt GTS innan. Men sen var det någon som sa att 2900XT korten klockar sören, men jag är inte den som sitter och voltmoddar och vad jag förstått så finns det inget annat sätt att få upp Vcore på de korten.

Jag vill klocka!!! Ge mig billigt kort som är zyperklockbart ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

jag hade inte väntat i normala fall,men nu i övergången av DX9 och DX10...så är det lika bra...har ett 7900GTX nu så man sitter ju inte i sjön...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk

Nån som tror 8800GT kommer komma i en dual-slot design? Jag har plats i chassit, tänker inte köra SLi (trots mitt moderkort) och ser hellre att varmluften kommer ut ur chassit på en gång.

..eller är det meningslöst med ett sådant kort till en X2 3800+?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funnyvlad!

Du kan inte spela med 60hz om du inte vill må dåligt eller så har du TFT?
Jag ställer själv alltid in hz för respektive upplösning i nvidias panel.
Hur man gör med ett ATI-kort vet jag inte men det går.

Tänk på att den fps du har i spelet bör synka bra med hz på skärmen.
Själv kör jag med 125 fps i Q3-motorn (Wolfenstein:ET) och 120 hz vilket är ett måste.

För övrigt presterar de nya grafikkorten uruselt i de nya spelen med höga grafikinställningar som X-bit labs visar. Inte ens värt att visa. 30 fps eller 3 fps med en gammal burk spelar ingen roll, det är lika ospelbart.

Man skall vara bra "bäng" i roten om man har glädje av "snabba" spel som Crysis med lägre fps än 50. Det kanske är möjligt om man har platt skärm men på en CRT funkar det inte.
60fps borde vara minimum och då krävs bra mycket mer fps för att kunna hålla det.

Nu är det ju inget som säger att man måste spela med höga inställningar men man kan konstatera att grafikkorten som finns idag inte räcker till för det.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Fortfarande ett jävla skitsnack, det enda som får min burk att knäa är crysis.. och det är sjukt dåligt optimerat... allt annat flyter på klockrent

Jag tittar mest på grafer på olika benchmarks och de säger tvärtemot vad du säger, och jag litar mer på dom än någon random som säger "spel X flyter si och så" och sen säger man inte vad man har för fps heller. Men crysis är tekniskt sett mycket avancerat och knappast dåligt optimerat.

Permalänk
Medlem

Directx 10 i fel OS

Jag installerade directx 10 på min dator, DOCK är det xp på den. har har nu kört dxdiag och de är en massa filer där som e både skadade och fattas. o har letat som fan efter att försöka avinstallera directx men inte funnit något.

De går inte heller installera över de me 9c. Hur ska man göra??

Visa signatur

snygg, snabb o kunglig