Sparkle lanserar passivt kylt 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
De första ja tänkte på när ja såg kortet va: fan va varmt de kommer bli. Ja har erfarenhet av passivt kylda kort, de har alltid slutat me att ja drar på en fläkt under kortet. Man kan hålla fingret några sekunder på flänsen, sen bränner man sig (under belastning förståss).
Ska man överklocka skiten åxå så kommer man definitivt behöva typ en 120mm fläkt + god ventilation i systemet.

Jo jag känner också igen de där. Det blir nästan lite jöjligt när folk är så kaxiga för att dom lyckas kyla en processor eller ett grafikkort passivt i sin burk. Problemet är att man måste ha sånt jäkla drag i chassit så hela meningen med att kyla passivt tappar sin mening. Jag menar, vad spelar det för roll om man har en passivt kyld processor och ett passivt kylt grafikkort om lådan ändå låter som ett jihu för att det ska bli någon luftgenomströmning i chassit.

Jag tror inte alls på det här faktiskt. Jag hoppas nu att ingen stackars person med ett dåligt ventilerat chassi köper detta kort i tron om att han/hon får en bra och tyst dator som förmodligen kommer att brinna upp i sommar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Äh, va inte så negativa!
Förutsatt att själva flänsen är bra designad så kan man ju få oerhört bra prestanda/ljudnivå om man hänger på en 120mm fläkt, med fördelen att man slipper köpa o montera en ny kylare.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Är det bara jag som vill ha ett 8800gt i dual-slot-format istället?

Känns som att jag hellre blir av med värmen ur lådan än tvingas förlita mig på chassifläktarna (ungefär som Bladet skriver här ovan).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Offtoppic
Apropå SLI, vad är det för moderkort som gäller om man vill köra SLI och Quad med bra klock. Har hört att 680 och 650 chipseten från nvidia bara strular med quaden när man överklockar. Finns det inga P35 eller x38 med SLI-stöd som är bra?

Sorry offtoppic men kom på det nu bara.

Man hur som helst, som du säger, sjukt najs med två sånna i SLI. Bra alternativ till ett 8800 Ultra faktiskt.

Jag har letat länge efter info och DFIs kort med 680i ska vara det bästa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vill se 8800GT med vattenkylning också!

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Trevligt (för öronen iaf) med passiv kylning. Ett framtida köp kanske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Är det bara jag som vill ha ett 8800gt i dual-slot-format istället?

Känns som att jag hellre blir av med värmen ur lådan än tvingas förlita mig på chassifläktarna (ungefär som Bladet skriver här ovan).

Jag håller med dig om det. Fast så hade det varit väldigt skönt med en så stor fläkt som möjligt som drar ut den varma luften istället för de där små som är på t.ex Arctic Coolings varianter. (relativt tysta men inte nog tysta för min smak)

Sen att se ett test på tempen på det här kortet hade varit väldigt intressant, men SC kanske kommer med ett senare.

PS:Kan någon se min dators specs här nedan min kommentar? Kan se andra men inte min egen.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Den här meningen var intressant "Värmen leds från grafikprocessorn och minnena genom värmeledningsrören"

Kyler den ordinarie kylaren minnena med??? Gör den inte det så kan ju denna passiva bli bättre om en moddar den.

Att inte alla gör en stor fet bricka som kyler både GPU och minnena i grund, sen kan dom få slåss om vem som sätter dit bästa/ljudlösa fläkt på den.
Jag litar ICKE på dom små fåniga minneskylarna med klisterkuddar som ofta används av tredje part. Klisterkuddar... Banalt är det. Nä metall mot metall/Minneskrets med pasta mellan säger jag bara. Basta!!!

Ps. majtymicke, jag kan inte se din sign med din dators spec.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag tror att den här passiva kylningen inte räcker till. Jag tror att G92 drar ungefär 2/3 av G80 i strömförbrukning. Det är en stor avancerad GPU även efter att man tillämpar småskaligare tillverkningsteknik.

Jag räknar med att t.o.m. thermalrights eller zalmans största, dyraste kylare får en utmaning att kyla 8800GT passivt. Den här originalkylningen lär få kortet att krasha en varm sommardag eller i ett trångt miditower. Sen är det en annan fråga hur mycket Sparkle tar extra betalt för detta kortet.

Det finns många passivt kylda grafikkort ute i handeln som inte räcker till idag.

AC Accelero S1 klarar av ett X1900XTX passivt och det drar mer än ett 8800GT. Så passiva 8800GT ska nog inte vara några problem. Just hur Sparkles kylare funkar är ju svårt att säga, då bilden som sagt inte visar den viktiga delen av kylaren.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Sparkle, dom har kommit med många finurliga och unika lösningar på sina grafikkort som får konkurrenterna att verka slätstrukna, dock till ett pris därefter. Men ett passivt kylt 8800GT, kan det verkligen vara bra? Jag tror väldigt många som köper detta kort kommer klocka upp det och passiva kylare är väl inte direkt kända för att hantera drastiskt ökad värmeutveckling särskilt bra. Skulle vara skoj att se en sådan kylarlösning på detta kort som på deras 8800GTS/GTX med dubbla 80mm, tystare och effektivare än standardlösningen, det hade jag i alla fall kunnat tänka mig att pröjsa lite extra för.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Jag har alltid gillat Sparkle, dom har kommit med många finurliga och unika lösningar på sina grafikkort som får konkurrenterna att verka slätstrukna, dock till ett pris därefter. Men ett passivt kylt 8800GT, kan det verkligen vara bra? Jag tror väldigt många som köper detta kort kommer klocka upp det och passiva kylare är väl inte direkt kända för att hantera drastiskt ökad värmeutveckling särskilt bra. Skulle vara skoj att se en sådan kylarlösning på detta kort som på deras 8800GTS/GTX med dubbla 80mm, tystare och effektivare än standardlösningen, det hade jag i alla fall kunnat tänka mig att pröjsa lite extra för.

Varför skulle man köpa ett passivt grafikkort för att klocka upp det? Vill man ha passivt så är man mer intresserad att minimera ljudnivån än att öka prestandan på grafikkortet. Jag överklockar definitivt inte sådana lösningar iaf.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Förmodligen ett givet köp från min sida beroende på vad priset hamnar på, hatar verkligen fläktar på grafikkort. Allt med fläktar avskyr jag igentligen ;P speciellt på moderkort o grafikkort då. Tror den kommer fungera bra för mig i alla fall så nu väntar man på priser o dylika.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Varför skulle man köpa ett passivt grafikkort för att klocka upp det? Vill man ha passivt så är man mer intresserad att minimera ljudnivån än att öka prestandan på grafikkortet. Jag överklockar definitivt inte sådana lösningar iaf.

Hehe vil tillägga att vissa passivt kylda grafikkort är så svala så att man kan överklocka dem relativt mycket som exempelvis gf 7600GS och 7600GT. Inga prestandakort men med god ventilation i lådan kan man kräma ut en hel del.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Detta var ju interessant

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Har det någonsin kommit ett bättre kort? pris/prestanda/allt!

Köper denna om priset är rätt (max 2600)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

håller med

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Varför skulle man köpa ett passivt grafikkort för att klocka upp det? Vill man ha passivt så är man mer intresserad att minimera ljudnivån än att öka prestandan på grafikkortet. Jag överklockar definitivt inte sådana lösningar iaf.

--------------------------------------------------------------------------

Absolut, vi som köper passivt vill ha tyst och en så effektiv prestanda som möjligt, därav valde jag själv 8600GT och är nöjd med prestandan, men så fick jag syn på detta och stora frossan direkt, jag kommer absolut att köpa detta kort.
Säljer själv sparklekort där jag jobbar och de funkar alltid bra.
Plus att så länge det finns en stor och bra låda så fungerar passivt kylt utmärkt, jag har en Cm Stacker som låda och jag kör allt utom nätdelen passivt just nu och jag har då inga värmeproblem men det är ju inte alla som är "galna" nog att köpa på sig såna chassin enbart för att få tyst på prylarna:D

Visa signatur

DJ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne77sthlm
--------------------------------------------------------------------------

Plus att så länge det finns en stor och bra låda så fungerar passivt kylt utmärkt, jag har en Cm Stacker som låda och jag kör allt utom nätdelen passivt just nu och jag har då inga värmeproblem men det är ju inte alla som är "galna" nog att köpa på sig såna chassin enbart för att få tyst på prylarna:D

Så du menar att du inte har några chassifläktar öht och låter den varma luften stanna kvar i den stora lådan?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Så du menar att du inte har några chassifläktar öht och låter den varma luften stanna kvar i den stora lådan?

Han skriver väl att han hade ett 8600GT, det drar ju inte alltför mycket ström vad jag vet.
Sen var sitter agget i Stacker? Även om det nu sitter längst ner vilket kanske är något ofördelaktigt så drar det ju runt en del luft.
Vidare är ju Stacker väldigt perforerat, hela fronten är i princip nät. De flesta versioner har vad jag vet ett stort näthål på sidan. Tror nog det blir viss luftcirkulation även utan fläktar med ett sånt chassi.

Jag körde min äldre burk i signaturen med enbart nätaggsfläkt och processorfläkt i tre år, funkade jättebra ända till slutet då jag inte vet vad som blev fel. :/ Fick hängningar i spel ibland. Kan varit överhettning, kan varit nåt annat (nätagget som blev för svagt lutar jag åt). Hade tre till fyra hårddiskar. 9700-kortet hade Zalmans första passiva kylare på sig. Blir rätt så het även om man inte spelar nåt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

jopp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Så du menar att du inte har några chassifläktar öht och låter den varma luften stanna kvar i den stora lådan?

-----------------------------------------------------------------------
Ta en titta på stacker så förstår du att luften i lådan inte är några problem, lådan är _enorm_ och det är hål i princip överallt på den dessutom, och nätagget skyfflar tillräckligt med luft för att få bort den, plus att det är ett hål i toppen på lådan också, det är inga problem alls med detta

Visa signatur

DJ

Permalänk

Sitter på ett fläktlöst 6200-kort nu så detta känns verkligen som en bra investering. Någon som vet när/om det dyker upp någon variant med HDMI-anslutning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne77sthlm
-----------------------------------------------------------------------
Ta en titta på stacker så förstår du att luften i lådan inte är några problem, lådan är _enorm_ och det är hål i princip överallt på den dessutom, och nätagget skyfflar tillräckligt med luft för att få bort den, plus att det är ett hål i toppen på lådan också, det är inga problem alls med detta

Jo jag vet hur en Stacker ser ut men i min enfald trodde jag att man måste ha chassifläktar som ser till att luften rör på sig i önskade riktningar. Jag har t o m läst här på swec-forum där folk säger att om man har chassit öppet på sidan så får man inte bättre cirkulation om man inte har fläktar eftersom luften står still. Om det är så som ni säger så kan jag lika gärna ta bort en av de två chassifläktarna som finns runt prollen i en P180 (If you know what I mean:))

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Re: jopp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne77sthlm
-----------------------------------------------------------------------
Ta en titta på stacker så förstår du att luften i lådan inte är några problem, lådan är _enorm_ och det är hål i princip överallt på den dessutom, och nätagget skyfflar tillräckligt med luft för att få bort den, plus att det är ett hål i toppen på lådan också, det är inga problem alls med detta

Vad har du för saker och vad har du för loadtemps? Det lär ju inte vara något monster du sitter på om du kör passivt förrutom nätagget. Dte är ju nget märkvärdig kylning som behövs till lite svalare grejer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
ojojoj, riktigt najs. Trodde kylaren skulle vara mkt mindre, där ser man!
Ser helst en med kopparledningar dock.

Antagligen nickelpläterade kopparrör eller nått, du behöver inte oroa dig Trevligaste vore dock om det är silver

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad har du för saker och vad har du för loadtemps? Det lär ju inte vara något monster du sitter på om du kör passivt förrutom nätagget. Dte är ju nget märkvärdig kylning som behövs till lite svalare grejer.

Jag skulle gissa på att han kör med

C2D E6750
Thermalright Ultra 120 Extreme (utan fläkt)
2048Corsair 6400C EPP
2x250GB Samsung
Gainward 8600GT (utan fläkt)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag skulle gissa på att han kör med

C2D E6750
Thermalright Ultra 120 Extreme (utan fläkt)
2048Corsair 6400C EPP
2x250GB Samsung
Gainward 8600GT (utan fläkt)

Det lär inte vara några roliga temperaturer i det systemet, verkligen inte i sommar. Stackars system

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte, undra vad man kan få dit för fläkt, det andra, undra hus svindyrt det blir?

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte, undra vad man kan få dit för fläkt, det andra, undra hus svindyrt det blir?

Permalänk
Medlem

Men kan det inte vara en fördel då den passiva kylningen är så pass bra och dessutom rikta en schysst fläkt mot grafikkortet?

..eller inte. Jag hade nog själv köpt en annan

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo jag känner också igen de där. Det blir nästan lite jöjligt när folk är så kaxiga för att dom lyckas kyla en processor eller ett grafikkort passivt i sin burk. Problemet är att man måste ha sånt jäkla drag i chassit så hela meningen med att kyla passivt tappar sin mening. Jag menar, vad spelar det för roll om man har en passivt kyld processor och ett passivt kylt grafikkort om lådan ändå låter som ett jihu för att det ska bli någon luftgenomströmning i chassit.

Själv har jag ett fabriksöverklockat XFX 7950GT som är passivt kylt. Mitt chassi är helt belamrat av ljudisolering överallt och luftgenomströmningen är som bäst medelmåttig med få fläktar, på låga varvtal dessutom. Jag var lite fundersam innan jag köpte kortet men det har fungerat hur stabilt som helst. Den stora kylflänsen sitter så att den drar nytta av luftdraget från processorkylaren och sen drar chassifläkten ut luften.

Jag överväger inte ens att sätta in en vinande eller som bäst surrande grafikkortsfläkt igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
http://images.tweaktown.com/imagebank/xfx7950gt_front.JPG

Själv har jag ett fabriksöverklockat XFX 7950GT som är passivt kylt. Mitt chassi är helt belamrat av ljudisolering överallt och luftgenomströmningen är som bäst medelmåttig med få fläktar, på låga varvtal dessutom. Jag var lite fundersam innan jag köpte kortet men det har fungerat hur stabilt som helst. Den stora kylflänsen sitter så att den drar nytta av luftdraget från processorkylaren och sen drar chassifläkten ut luften.

Jag överväger inte ens att sätta in en vinande eller som bäst surrande grafikkortsfläkt igen.

Precis. Det är ju dessutom rätt stor skillnad att ha 2-3st lågvarvande 120mm i chassit, mot att ha en liten kanske 80mm vinande fläkt på grafikkortet.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)