Samsung lanserar ny snabb dvd-brännare

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar ny snabb dvd-brännare

De vanliga dvd-brännarna har kommit lite i skymundan av nästa generations optiska lagringsformat. Samsung har dock inte velat överge det vanliga dvd-formatet och har nu lanserat en ny brännare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att de flesta undviker så pass höga hastigheter för att undvika felbränning. Inte allra minst i dessa Duo/Quad-core tider där man kan dedikera en kärna till enbart bränningen och ändå köra som vanligt.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

För 300 spän kan man inte gå fel!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Undra vad det procentuella utbytet är, om den verkligen är så snabb jämfört med en "vanlig" dvd brännare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att nyinstallera t.ex win xp med en sata-drive, blir det något strul med bootningen av skivan?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Någon som har erfarenhet av att nyinstallera t.ex win xp med en sata-drive, blir det något strul med bootningen av skivan?

Fungerar likadant som en IDE typ.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Trevligt pris iaf.
Funderar starkt åp en sata dvdbrännare då idesladden tar upp allt för mkt plats i burken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Fungerar likadant som en IDE typ.

Ok. Gäller det även Socket A moderkort(givetvis med sataportar)?

Funderar nämligen byta ut min nuvarande IDE brännare mot en SATA men orkar inte med en massa strul. Hade en del problem när jag bytte ut mina IDE hårddiskar mot en SATA disk. Moderkortet är ett Asus A7NX-E Delux

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Lightscribe är väl HPs lilla uppfinning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Ok. Gäller det även Socket A moderkort(givetvis med sataportar)?

Funderar nämligen byta ut min nuvarande IDE brännare mot en SATA men orkar inte med en massa strul. Hade en del problem när jag bytte ut mina IDE hårddiskar mot en SATA disk. Moderkortet är ett Asus A7NX-E Delux

Jag hade precis samma dilemma som du. Men jag valde IDE till slut eftersom gammal vs ny elektronik inte brukar funka speciellt bra.

Permalänk
Discokungen

Lagom snabbt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag har en Pioner DVR-212 med sata och den fungerar felfritt i xp

Permalänk

Enda ideen med en ny brännare skulle vara kablen men jag tycker fortfarande kontakterna i bägge ändar är för klen o man är rädd för o ha söbnder kablen om man vill ha en snyggkabeldragning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Någon som har erfarenhet av att nyinstallera t.ex win xp med en sata-drive, blir det något strul med bootningen av skivan?

Har just installerat XP med en SH-S203N, fungerar hur bra som helst. Skönt och slippa de gamla flatkablarna i burken.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Enda ideen med en ny brännare skulle vara kablen men jag tycker fortfarande kontakterna i bägge ändar är för klen o man är rädd för o ha söbnder kablen om man vill ha en snyggkabeldragning.

finns ju vinklade sata kablar

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Någon som har erfarenhet av att nyinstallera t.ex win xp med en sata-drive, blir det något strul med bootningen av skivan?

Funkar fläckfritt med nyare moderkort. Inbyggt SATA-stöd you know.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har genomfört ett antal WinXP och Vista-installationer på varierande maskinvarukonfigurationer med S-ATA brännare utan problem, både Samsungs och LiteOns enheter. Det är värt att investera i en bara för kabeldragningens skull! Att det sedan finns väldigt varierande kvaliteter på S-ATA kablar är en annan femma...

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk
Medlem

jag bränner alltid i 16x hastighet och har har aldrig fått en enda felbränning. så det är absolut ingen fara att använda de höga hastigheterna på nya datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollebro
jag bränner alltid i 16x hastighet och har har aldrig fått en enda felbränning. så det är absolut ingen fara att använda de höga hastigheterna på nya datorer.

Är skillnad på att bränna en skiva för 4 spänn mot när man bränner en skiva för 23kr.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollebro
jag bränner alltid i 16x hastighet och har har aldrig fått en enda felbränning. så det är absolut ingen fara att använda de höga hastigheterna på nya datorer.

Datan på skivan får dessutom olika hög kvalite, beroende av hastighet. Skivan håller i regel längre om den bränns i lägre hastigheter.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Denna brännaren är ju klart ett givet val om man ska köpa brännare. De andra är ju både slöare och kostar lika mycket mer eller mindre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Datan på skivan får dessutom olika hög kvalite, beroende av hastighet. Skivan håller i regel längre om den bränns i lägre hastigheter.

Jag har hört det sedan år 2000 att lägre bränningshastighet ger bättre inbränning och bättre hållbarhet. Frågan är då varför många väljer att bränna i relativt höga hastigheter? Visst det tar tid att bränna i 8x eller 4x hastigheten men hur ofta är det egentligen som den tidsskillnaden är avgörande för ens levnadsplanering? Det är klart, om du har en långväga kompis på besök och du kommer på halvtimmen innan han/hon ska lämna din lya för taxin till flyget, att bränna två dvd med "intressant" material så väljer du knappast långsam bränning. Det samma gäller om du vill piratkopiera och sälja vidare på loppis. Frågan är då hur ofta uppkommer dessa situationer;)

Nu kommer jag få mothugg av typen "som servicetekniker så back-upar jag 3 dvd-skivor i timmen" o dylikt men vanliga hemmaanvändare?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag har hört det sedan år 2000 att lägre bränningshastighet ger bättre inbränning och bättre hållbarhet. Frågan är då varför många väljer att bränna i relativt höga hastigheter? Visst det tar tid att bränna i 8x eller 4x hastigheten men hur ofta är det egentligen som den tidsskillnaden är avgörande för ens levnadsplanering? Det är klart, om du har en långväga kompis på besök och du kommer på halvtimmen innan han/hon ska lämna din lya för taxin till flyget, att bränna två dvd med "intressant" material så väljer du knappast långsam bränning. Det samma gäller om du vill piratkopiera och sälja vidare på loppis. Frågan är då hur ofta uppkommer dessa situationer;)

Nu kommer jag få mothugg av typen "som servicetekniker så back-upar jag 3 dvd-skivor i timmen" o dylikt men vanliga hemmaanvändare?

Jag bränner också alltid i ganska hög hastighet, jag svarade bara på varför det finns anledning att bränna i lägre.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Jag bränner också alltid i ganska hög hastighet, jag svarade bara på varför det finns anledning att bränna i lägre.

hehe:) Det är lugnt, jag har bara fått i mig för mkt morgonkaffe, lite speedad...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

funkar det med med denna DVD´n till att instalera Vista med?
Jag köpte nyss en sån här samsung DVD + Vista...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag har förgångaren som bränner i 18x och är helnöjd och fungerar prima med Vista utan något krångel...

Dock bränner jag inte över 8x...

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

vad bra, då behöver jag inte "låna" en IDE dvd från någon annan dator;)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag behöver ju en med sata för ca 300kr Värd att köpa?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen detta vara en nyhet ??

Denna har ju funnits ute i handeln ett bra tag nu....

Köpte själv en för nån månad sen men har inte hunnit bränna nåt med den ännu eftersom alla sata-kontakter i huvudburken är upptagna så jag fick sätta den i serverburken där jag inte har något att bränna

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Kan säga att det gick fint att installera Vista med denna

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10