Oled-skärm på 21 tum från Samsung 2009

Permalänk
Melding Plague

Oled-skärm på 21 tum från Samsung 2009

För ett par veckor sen rapporterade vi om en oled-skärm från Sony, denna hade en storlek på 11 tum. Samsung har nu tillkännagjort sina planer för oled-tekniken, detta under FPD International i Japan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, 40-42" Full HD 2010. Tyvärr kommer dom säkert vara riktigt dyra =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Nice, 40-42" Full HD 2010. Tyvärr kommer dom säkert vara riktigt dyra =/

Oled skulle väl vara billigare att tillverka än både LCD o PLASMA. Ja gissar på att dom kommer ligga på samma nivå nåt år senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Nice, 40-42" Full HD 2010. Tyvärr kommer dom säkert vara riktigt dyra =/

Nja, vid tiden OLED är uppe i 42"+ i dagens priser så tror jag nog Full HD kommer vara ganska så passé. XHD (2560x1440p) kommer nog vara det som gäller då.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Jäkligt nice
Lanseras nog lagom tills ja ska köpa ny skärm

Permalänk
Medlem

glöm inte att 2010 kommer vara första generationen, så jag kan tänka mig köpa en grym tv nu och köpa en ny 2012-2013 vilket kommer bli andra eller tredje generationen:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Nja, vid tiden OLED är uppe i 42"+ i dagens priser så tror jag nog Full HD kommer vara ganska så passé. XHD (2560x1440p) kommer nog vara det som gäller då.

Jo, när OLED är nere i våra priser så har vi säkerligen XHD, men det är 5-10 år dit.
Hade dock suttit fint med en 1cm tjock tv, med helt sjukt bra färger (äkta svart, vit).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Jo, när OLED är nere i våra priser så har vi säkerligen XHD, men det är 5-10 år dit.
Hade dock suttit fint med en 1cm tjock tv, med helt sjukt bra färger (äkta svart, vit).

Ja det hadde ju vart rena drömmen. Tänk dig en 1c tjock 72" OLED Samsung med ett kontrastförhållande på 1,000,000:1. Man hadde ju suttit som en zombie framför TV'n varje dag . Eller ännu fräckare, ha en playseat framför med G25:an monterad och Gran Turismo 5. Den dagen, den dagen!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

OLED är jäkligt bra faktiskt, jag har en MP4 klocka med OLED skärm, och jag blev väldigt imponerad av dess svarta men också den perfekta betraktningsvinklen!

Synd att man får vänta länge som vanligt på ny intressant teknik.

Förresten att den drar mer el? jag har läst att den drar mindre ström eftersom det inte behövs någon bakgrundsbelysning.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem

Ja OLED e fan något av en dröm, hoppas mer på SED men vi får väl se vad som väntar oss Angående priset så misstänker att första generationen lär bli rätt saftigt prissatt. Detta då även om tillverkningskostnaden är låg har de enorma utvecklingskostnader att täcka. Sen lär de inledningsvis enbart lansera highend apparater med OLED för entusiaster som gärna betalar mer för det värsta...
Men scenariet som SlimJim målar upp, Mmmmm, marabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Ja det hadde ju vart rena drömmen. Tänk dig en 1c tjock 72" OLED Samsung med ett kontrastförhållande på 1,000,000:1. Man hadde ju suttit som en zombie framför TV'n varje dag . Eller ännu fräckare, ha en playseat framför med G25:an monterad och Gran Turismo 5. Den dagen, den dagen!

Ja du, den dagen! Den dagen längtar man verkligen efter. Fast det blir nog Gran Turismo 6 när man har OLED, kanske Gran Turismo 7 på PlayStation 4.

Man får verkligen hoppas att OLED skärmar sjunker i pris snabbt och att de lyckas öka livslängden på dom.

Permalänk
Medlem

Äntligen händer någonting med OLED, från början hade väl sony tänkt lansera en 24" OLED (eller var det SED?) skärm Q307 men det gick ju inte så bra och sedan dess har det vart oroväckande tyst.

Men nu när Sony utanonserat sin 11" TV och Samsung planerar användbara produkter inom 2 år så ser det genast ljusare ut. Skönt att det går att tillverka OLED även i större storlekar bara ett år senare.

SlimJim: Visst kan man tillverka XHD, eller mer korrekt XD, TV'n om ett år eller så men frågan är vad det skulle vara bra för. Det kommer inte gå att få tag på något material (TV program och Filmer) i den upplösningen. Än viktigare är att det inte finns någon standard eller liknande, det är bara ett meningslöst buzzword på internet. Några sådana TV aparater kommer vi absolut inte ha någon användning för år 2010, därför gissar jag att det inte heller kommer finnas, med möjligt undantag för några extremt stora (60"++) TV'n.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Discokungen

Alltså, man har ingen större användning av mer än 1080p egentligen. Har man en TV på 72" så är 1080p lagom, annars är det inte meningsfullt som TV då man oftast sitter 3-4m ifrån den.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Men herregud grabbar, det intressanta är ju att ha dem på UMPCs, MIDs eller liknande enheter.

Framtiden ligger itne i större saker, utan större upplevelser.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Äntligen händer någonting med OLED, från början hade väl sony tänkt lansera en 24" OLED (eller var det SED?) skärm Q307 men det gick ju inte så bra och sedan dess har det vart oroväckande tyst.

Men nu när Sony utanonserat sin 11" TV och Samsung planerar användbara produkter inom 2 år så ser det genast ljusare ut. Skönt att det går att tillverka OLED även i större storlekar bara ett år senare.

SlimJim: Visst kan man tillverka XHD, eller mer korrekt XD, TV'n om ett år eller så men frågan är vad det skulle vara bra för. Det kommer inte gå att få tag på något material (TV program och Filmer) i den upplösningen. Än viktigare är att det inte finns någon standard eller liknande, det är bara ett meningslöst buzzword på internet. Några sådana TV aparater kommer vi absolut inte ha någon användning för år 2010, därför gissar jag att det inte heller kommer finnas, med möjligt undantag för några extremt stora (60"++) TV'n.

Jodå visst skulle det kunnas finnas material. HD-DVD/Blu-Ray är inte på något sätt låsta till just upplösningen 1920x1080. Iaf inte Blu-Ray dual layer. HD-DVD kanske det kan bli lite trångt på. Men det skulle inte alls förvåna mig att Sony skulle dra fram en 1440p kampanj på sina Blu-Ray filmer för att ta kol på HD-DVD en gång för alla och bevisa att "störst är faktiskt bäst" eller nått. Problemet ligger väl snarare i Blu-Ray spelarna. Dom kanske släpper saftigare high-end "1440p compatible" spelare eller kanske tom firmware patchar om det går? Jag vet inte, bara framtiden kan säga oss det. 1440i skulle väl kunna vara en möjlighet över TV-nätat också.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Alltså, man har ingen större användning av mer än 1080p egentligen. Har man en TV på 72" så är 1080p lagom, annars är det inte meningsfullt som TV då man oftast sitter 3-4m ifrån den.

http://www.carltonbale.com/2006/11/1080p-does-matter

Permalänk
Inaktiv

Jag verkar vara den enda som längtar efter laser.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
http://www.carltonbale.com/2006/11/1080p-does-matter

Jo men en fot är trettio centimeter. Artikeln säger inte emot mig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jo men en fot är trettio centimeter. Artikeln säger inte emot mig.

Jo. Jag vet
Det var inte därför jag gav länken. Så, du har så klart rätt med att det inte behövs.
Dock så hade jag gärna haft det då jag sitter 1-2 fot från TV'en när jag spelar (koncentrerar mig bättre då). Sitter dock inte så länge då, inte speciellt nyttigt

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Jo. Jag vet
Det var inte därför jag gav länken. Så, du har så klart rätt med att det inte behövs.
Dock så hade jag gärna haft det då jag sitter 1-2 fot från TV'en när jag spelar (koncentrerar mig bättre då). Sitter dock inte så länge då, inte speciellt nyttigt

Spel är en helt annan sak. Jag menar TV, säg film och serier. Jag kör Stargate-filmen på vår plasma på 42" med 720p-upplösning (nästan iaf, 1366*768) och det är riktigt jobbigt att sitta för nära där, då blir det för bra bild (jag menar typ 30-50cm) och sitter man för långt ifrån så missar man för mycket. Men spelande kräver att man sitter nära och är fokuserad jämfört med TV-tittande vilket också är TV-tittandets problem när det gäller HD. För bra bild är jobbigt om man ska slötitta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Spel är en helt annan sak. Jag menar TV, säg film och serier. Jag kör Stargate-filmen på vår plasma på 42" med 720p-upplösning (nästan iaf, 1366*768) och det är riktigt jobbigt att sitta för nära där, då blir det för bra bild (jag menar typ 30-50cm) och sitter man för långt ifrån så missar man för mycket. Men spelande kräver att man sitter nära och är fokuserad jämfört med TV-tittande vilket också är TV-tittandets problem när det gäller HD. För bra bild är jobbigt om man ska slötitta.

Aha, trodde du menade allting Om man sitter och kollar på film eller något sånt så sitter man säkert 3-4 meter ifrån, som du sa.

Permalänk
Inaktiv

Tycker utvecklingen borde gå mot SED istället, platta CRT-skärmar lär ha mycket längre livslängd än dessa.

Permalänk
Medlem

Borde inte SED ha samma nackdelar som en CRT (strålning som torkar ut ögon) i så fall kommer jag aldrig köpa en SED-skärm.

OLED däremot är något jag vill se i praktiken

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kollade lite på wikipedia efter information om SED.

Den har bättre responstid än OLED.
Den har sämrre kontrast än OLED.
Den lider av samma sak som plasma, inbränningar.

Skulle inte bli förvånad om vi får både SED och OLED, men det verkar vara mer pengar satsade i OLED.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Kollade lite på wikipedia efter information om SED.

Den har bättre responstid än OLED.
Den har sämrre kontrast än OLED.
Den lider av samma sak som plasma, inbränningar.

Skulle inte bli förvånad om vi får både SED och OLED, men det verkar vara mer pengar satsade i OLED.

Ironiskt nog så har OLED en responstid på mindre än 0.01 ms jämfört med LCD som ligger på 8-12ms, så det är ju inget direkt negativt.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jodå visst skulle det kunnas finnas material. HD-DVD/Blu-Ray är inte på något sätt låsta till just upplösningen 1920x1080. Iaf inte Blu-Ray dual layer. HD-DVD kanske det kan bli lite trångt på. Men det skulle inte alls förvåna mig att Sony skulle dra fram en 1440p kampanj på sina Blu-Ray filmer för att ta kol på HD-DVD en gång för alla och bevisa att "störst är faktiskt bäst" eller nått. Problemet ligger väl snarare i Blu-Ray spelarna. Dom kanske släpper saftigare high-end "1440p compatible" spelare eller kanske tom firmware patchar om det går? Jag vet inte, bara framtiden kan säga oss det. 1440i skulle väl kunna vara en möjlighet över TV-nätat också.

Har faktiskt för mig att dom är "låsta" till 1080p (max). Och även om dom inte var det, hur hade du tänkt att dom skulle få plats med både 1080p och 1440p på samma skiva? Gamla spelare klarar knappast av 1,8 gånger högre upplösning än vad dom är byggda för.

Permalänk
Medlem

Förhållandevis hög energikonsumtion...?

Är verkligen 50lm/W är ett dåligt ljusutbyte eller "förhållandevis hög energikonsumption"...?

Tittar man på en vanlig LCD-skärm idag så verkar de ligga i intervallet 50-75lm/W jämfört mot en OLED som idag, i sitt tidiga stadie av utveckling, ligger redan på 50lm/W.
Ljusutbytet förväntas givetvis att öka kraftigt plus att en OLED-pixel enbart konsumerar energi när just denna pixel är aktiverad (en LCD bränner alltid full fart på sin backligt som står för nästan hela energiförbrukningen).

//Tinhead - som verkligen ser fram emot lite riktiga ersättare till CRT som OLED eller SED.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Borde inte SED ha samma nackdelar som en CRT (strålning som torkar ut ögon) i så fall kommer jag aldrig köpa en SED-skärm.

OLED däremot är något jag vill se i praktiken

Fixade linser idag och så sade optikern att jag hade torra ögon. Hon undrade om jag kanske sover med öppna ögon eller likn. vilket jag är ganska säker på att jag inte gör.
Jag har crt skärm, kan det bero på det? Iofs sov jag riktigt dåligt idag, kanske det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Fixade linser idag och så sade optikern att jag hade torra ögon. Hon undrade om jag kanske sover med öppna ögon eller likn. vilket jag är ganska säker på att jag inte gör.
Jag har crt skärm, kan det bero på det? Iofs sov jag riktigt dåligt idag, kanske det.

Jag har bestämt fått för mig det i alla fall

Det är behagligare att titta på en LCD och jag märker stor skillnad, speciellt jämfört med gamla CRT-skärmar från början av 90-talet

Jag har också relativt torra ögon men jag kan använda linser framför datorn men det är betydligt behagligare med glasögon.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC