Nvidia lanserar Quadro FX SDI för filmredigering

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Quadro FX SDI för filmredigering

Nvidia har lanserat två nya grafikkort riktade till professionella användare. De nya grafikkorten bygger på de vanliga Quadro-korten men är även anpassade för filmredigering.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Quadro FX 5600 SDI och Quadro FX 4600 SDI är utrustade med 1,5 respektive 768 megabyte minne.

Vad snålt med 1,5mb minne!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

6999 resp. 5999 USD, det var inte at slå på litet direkt O.o.
Visst finns det studios som ser fram emot sådant, men för den vanlige amatörredigeraren kanske det känns som en "gnutta" i överkant med det priset.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Vad snålt med 1,5mb minne!

Håller med=) hehe

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Inaktiv

Same shit med ett videoredigeringskort?

Permalänk
Medlem

jäklar vad långt det är!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Vad snålt med 1,5mb minne!

Ops, illa typo. Fixat!

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

768 Gb minnne?

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Inaktiv

Hahah sitter en PCB till ovanpå kylarkåpan! wth fick de inte plats med all teknologi på single PCB!

Och nu står det 1,5 resp 768 gigabyte, swecs redaktörer har problem att formulera sig på ett korrekt sätt

Permalänk
Medlem

"Quadro FX 5600 SDI och Quadro FX 4600 SDI är utrustade med 1,5 gigabyte respektive 768 megabyte minne" står det iof.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Same shit med ett videoredigeringskort?

Nej, dem är inte alltid lika snabba i just spel men klarar överlag högre upplösningar vilket är för folk som t.ex. sysslar med CAD eller liknande. Sen har vissa kort dyra utgångar och liknande ex. vissa Quadro kort har HD SDI utgångar vilket har sitt pris. Så det är just därför dem kostar en del mer. Sen spelar andra faktorer in också i och för sig.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

langt kort... undrar när vi "vanliga" användare sitter med sånnahära ??

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
langt kort... undrar när vi "vanliga" användare sitter med sånnahära ??

Antagligen aldrig

Permalänk
Medlem

ehm, dem nya ati korten, fire eller vad dem heter kommer ju med 2 GB minne...

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
ehm, dem nya ati korten, fire eller vad dem heter kommer ju med 2 GB minne...

Min ena hårddisk har 400gb minne, inte är den bra på grafikrendering.
Det finns andra saker i ett grafikkort än minne...

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Min ena hårddisk har 400gb minne, inte är den bra på grafikrendering.
Det finns andra saker i ett grafikkort än minne...

Tror dock att din hårddisk har 8 eller 16 MB minne. Och inte ens det minnet är i närheten av lika snabbt som minnet på grafikkort.

Säger dock inte att ATIs 2GB-kort skulle vara bättre, minnesmängd är inte allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Tror dock att din hårddisk har 8 eller 16 MB minne.

Cache minne ja. Inte utrymme som man kan kalla minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Och inte ens det minnet är i närheten av lika snabbt som minnet på grafikkort.

Säger dock inte att ATIs 2GB-kort skulle vara bättre, minnesmängd är inte allt.

Precis min poäng

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Avstängd

helt klart värt att vänta på om man som jag skall sätta ihop en dator till min flickvän.
hon pysslar med mycket photoshop och 3d-modulering.

verkar vara najs som videokort för projektorn när man ser film me XD

tror ni priset kommer att hamna på? värt att ha till en 3drenderingsmaskin med hemmabioegenskaper?

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
helt klart värt att vänta på om man som jag skall sätta ihop en dator till min flickvän.
hon pysslar med mycket photoshop och 3d-modulering.

verkar vara najs som videokort för projektorn när man ser film me XD

tror ni priset kommer att hamna på? värt att ha till en 3drenderingsmaskin med hemmabioegenskaper?

Det här kortet skulle vara en dröm för mig också som redigerar film bl a... Men problemet är att kortet kostar åtminstone 38 000 kr "Grafikkorten kostar 6999 respektive 5999 amerikanska dollar "

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ofstudios
Det här kortet skulle vara en dröm för mig också som redigerar film bl a... Men problemet är att kortet kostar åtminstone 38 000 kr "Grafikkorten kostar 6999 respektive 5999 amerikanska dollar "

oh dear friggin lord of all cows det var dyrt... jag tänkte mig mer något i still med 8-9000kr
trypiskt där gick den drömmen i kras.

bara att leta vidare nu då antar jag.
aldrig får vi lekmän ha roligt med riktiga leksaker.

edit: hehe missade helt prisuppgiften på nyheten XD

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
6999 resp. 5999 USD, det var inte at slå på litet direkt O.o.
Visst finns det studios som ser fram emot sådant, men för den vanlige amatörredigeraren kanske det känns som en "gnutta" i överkant med det priset.

ja just för att det inte är till för amatörredigeraren:P det har de andra kort för:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
"Quadro FX 5600 SDI och Quadro FX 4600 SDI är utrustade med 1,5 gigabyte respektive 768 megabyte minne" står det iof.

Inte när jag skrev inlägget
Det har korrigerats 2 ggr, den ena gjorde bara felet värre.

Permalänk

Finns dyrare varianter men det är för CAD med mera. Kostar över 250.000 kronor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Finns väl inget 3dpaket som har möjligheten att skicka en sdi signal till en refmonitor rakt av? Visst, videodesktop men inte så att en viewport i ett 3dpaket hamnar precis "där den ska". Dessutom så vore det lite overkill att kasta in ett sånt här kort i en "3d burk" eftersom det inte går att styra eller digitalisera från bandspelare med ett 3dpaket. Helt klart en kort för ett turnkey system. Undra vilka codecs den stöjder...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
helt klart värt att vänta på om man som jag skall sätta ihop en dator till min flickvän.
hon pysslar med mycket photoshop och 3d-modulering.

verkar vara najs som videokort för projektorn när man ser film me XD

tror ni priset kommer att hamna på? värt att ha till en 3drenderingsmaskin med hemmabioegenskaper?

Verkar himla nice att du bygger en sådan dator till henne.

Känner många som skulle ställa upp bara för ett sådant dyrt kort haha..

och då menar jag kvällar som helger

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med ett sånt här kort och varför är det så dyrt?
tror inte en sekund på Tri_States förklaring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad är fördelen med ett sånt här kort och varför är det så dyrt?
tror inte en sekund på Tri_States förklaring

Och vad är det som inte får dig att tro på Tri_States förklaring?. Alla sitter inte och spelar cs i 100fps. Vissa behöver kort som är utformade speciellt till en sak.

Tro mig ett spel kort är inte lika bra på cad som ett quadro kort när man håller på med stora och avancerade saker.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Kortet är igentligen inte alls dyrt. Det är helt klart mycket pengar, ingen tvekan om saken.
Största anledningen till att priset är rätt saftigt är just för att det är ett 4:4:4:4 capture kort och att det är nvidias flaggskepps kort/krets i 1. Skulle jag köpa samma grafikkort i samma kaliber och sedan köpa ett *aja kona 3 kort så skulle priset säkert bli snäppet värre.

*aja kona 3 = capturekort (med breakout box 21k exkl.moms). Ett capturekort möjliggör digitalisering ifrån olika källor (bandspelare). Dvcam, betaSP, Digibeta, HDCam/SR och möjligheter till att styra och skicka samma signal till en referensmonitor.

Tri_state har inte fel i det han säger. Jag har ett ädlre quadro kort som är baserat på ett g-force chip (eller tvärtom beroende på hur man ser det) som jag kunde spela ett grafikintensivt spel på utan problem. 100fps hade jag. Men så fort ett partikelsystem kom in i bild så fick jag en fps på 3-4. Quadro's största fördelar är drivrutinerna som är specialskrivna för olika program. Finns inte 1 drivrutin för allt utan "ett för varje program".

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad är fördelen med ett sånt här kort och varför är det så dyrt?
tror inte en sekund på Tri_States förklaring

dyra komponenter, utvecklingskostnad, begränsad målgrupp där pengar generellt inte är ett stort problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad är fördelen med ett sånt här kort och varför är det så dyrt?
tror inte en sekund på Tri_States förklaring

Hans förklaring stämmer ganska bra samt de cloned skrev. Här har du ett som är betydligt mycket dyrare:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336257

Plugga på lite om korten och varför de är så dyra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.