Ny fläkt från Noctua

Permalänk
Medlem

när nocta ligger 800rpm så låter dom 0..

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

De här fläktarna ser väldigt intressanta ut, kanske blir till att byta ut referens fläktarna (Nexus Real Silent) framigenom.

Permalänk
Medlem

Jag har god erfarenhet av deras tidigare 120mm modell. Denna är nog inte så mycket bättre än dem men helt klart skulle det vara kul att äga en av dessa.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Ush. Jag blir så trött. Varför ska lite PR plötsligt göra Noctuas över-prisade fläktar till dom bästa?

Ett problem dom förhoppningsvist löst är deras dåliga prestanda (flöde-ljud) med mycke "back-pressure", som du normalt har i ALLA lådor.

I min HTPC var ett par nexus 120mm (gamla med smala blad) otroligt mycke mer ljudliga än Antecs Tri-cool fläktar, som för övrigt inte är direkt tysta, när dom var monterade i lådan men givetvis nästan ljudlösa när dom var i fri luft. Sen märkte jag (som även påpekas överallt i SPCR's forum) att luften är väldigt virrig, dvs den blåser inte rakt bak och snarare snett ut från mitten och detta resulterar i sämre kylförmåga och högre ljudnivå. Lite besviken då jag investerade i 3 st för att tysta ner min HTPC men resultatet var högre temps och mer ljud.

Nexus är, och kommer säkert fortsätta, vara spcr's referens (och rekomenderade) fläkt för tysta datorer.

Dom som säger och envisas med att säga att noctuas fläktar är tysta kan inte ha testat Nexus fläktar. Undervoltade (7-8 volt) så är nexus överlägsna. För kompletta tester (och även jädrigt välgjorda med ljudnivå, temperaturer och flöden) kolla in http://www.silentpcreview.com

Sen hoppas jag att ni seröst inte tar tillverkarens specifikationer på allvar, dom anger sällan vilken skala, avstånd och vilket förhållande fläkten är mätt i. Samtidigt så nämner dom inte saker som surr, vibrationer och olika missljud som drabbar användaren.

Jag kommer beställa ett flertal nya nexus fläktar i framtiden till min HTPC och inte ens titta på dessa fören SPCR testat dom utförligt.

Btw, färgen är fin. lite ovanligt

Permalänk
Medlem

Den här ser iaf formen fin ut på, lite turbinaktig!
De gamla ser så jäkla fåniga ut med små spinkiga blad o allt.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo
Ush. Jag blir så trött. Varför ska lite PR plötsligt göra Noctuas över-prisade fläktar till dom bästa?

Ett problem dom förhoppningsvist löst är deras dåliga prestanda (flöde-ljud) med mycke "back-pressure", som du normalt har i ALLA lådor.

I min HTPC var ett par nexus 120mm (gamla med smala blad) otroligt mycke mer ljudliga än Antecs Tri-cool fläktar, som för övrigt inte är direkt tysta, när dom var monterade i lådan men givetvis nästan ljudlösa när dom var i fri luft. Sen märkte jag (som även påpekas överallt i SPCR's forum) att luften är väldigt virrig, dvs den blåser inte rakt bak och snarare snett ut från mitten och detta resulterar i sämre kylförmåga och högre ljudnivå. Lite besviken då jag investerade i 3 st för att tysta ner min HTPC men resultatet var högre temps och mer ljud.

Nexus är, och kommer säkert fortsätta, vara spcr's referens (och rekomenderade) fläkt för tysta datorer.

Dom som säger och envisas med att säga att noctuas fläktar är tysta kan inte ha testat Nexus fläktar. Undervoltade (7-8 volt) så är nexus överlägsna. För kompletta tester (och även jädrigt välgjorda med ljudnivå, temperaturer och flöden) kolla in http://www.silentpcreview.com

Sen hoppas jag att ni seröst inte tar tillverkarens specifikationer på allvar, dom anger sällan vilken skala, avstånd och vilket förhållande fläkten är mätt i. Samtidigt så nämner dom inte saker som surr, vibrationer och olika missljud som drabbar användaren.

Jag kommer beställa ett flertal nya nexus fläktar i framtiden till min HTPC och inte ens titta på dessa fören SPCR testat dom utförligt.

Btw, färgen är fin. lite ovanligt

Jag kanske kommer ihåg fel men jag hade för mig att de tyckte "gamla" noctuan overall var bättre än Nexusen, men bara marginellt vilket inte vägde upp för det dubbla priset.

Ska bli mycket intressant att se deras test av denna. Den verkar ju bättre och även något billigare än den gamla. Dock fortfarande dubbla Nexusens pris. (typ 150kr istället för 200)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag kanske kommer ihåg fel men jag hade för mig att de tyckte "gamla" noctuan overall var bättre än Nexusen, men bara marginellt vilket inte vägde upp för det dubbla priset.

Ska bli mycket intressant att se deras test av denna. Den verkar ju bättre och även något billigare än den gamla. Dock fortfarande dubbla Nexusens pris. (typ 150kr istället för 200)

Du har rätt i det du säger att dom tyckte den var bättre än Nexuses (tror det va den långsammare av nexusarna dom jämförde med) men efter en del diskutioner på forumet så kom dom fram till att Noctuan ÄR bättre än nexus OM den körs i fri luft och inte i en låda (vilket är ganska dumt egentligen, man har inte direkt fläkten på bordet för att fläkta en själv på en varm dag). Problemet låg/ligger i hur bladen är designade, dom skapar turbulens och har dåligt blås och/eller sug om det är saker i vägen.. Som det alltid är i en låda. Detta fick SPCR att revidera deras testkonfiguration, som går att läsa på nån av deras artikar.

Så Nexus är fortfarande kvar på deras lista över rekomenderade fläktar, speciellt deras 120mm. Vid 80mm/92mm är Schyte (med eller utan golv-bollargroparna) aningens bättre. men Nexus är dock dom som är mest prisvärda.

En sak man bör tänka på, nästan alla fläktar har samma prestanda vid samma RPM oavsett design. Det som varierar är motorljuden, där brukar kulagrade fläktar låta en hel del mer än glidlager och/eller vätskeburna men dock har överlägsen livslängd. En sak är också om dom är borstfria eller inte.

Permalänk
Medlem

Bara jag som aldrig skulle måla en av dessa fläktar då detta troligtvis gör fläkten sämre.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ser riktigt riktigt bra ut på papperet. Läste en recension också som bekräftade det jag hoppades på, att man helt enkelt faktiskt får vad man betalar för.

Blir med största sannorlikhet 6st NF-P12or till mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo

I min HTPC var ett par nexus 120mm (gamla med smala blad) otroligt mycke mer ljudliga än Antecs Tri-cool fläktar, som för övrigt inte är direkt tysta, när dom var monterade i lådan men givetvis nästan ljudlösa när dom var i fri luft. Sen märkte jag (som även påpekas överallt i SPCR's forum) att luften är väldigt virrig, dvs den blåser inte rakt bak och snarare snett ut från mitten och detta resulterar i sämre kylförmåga och högre ljudnivå. Lite besviken då jag investerade i 3 st för att tysta ner min HTPC men resultatet var högre temps och mer ljud.

Menar du Noctua här?

...

Iallafall: den här nya Noctua fläkten kan klart vara intressant som cpufläkt på nästkommande burk...
Tex Nexus glidlagrade fläktar är väl inte optimala som cpufläkt, då glidlagring inte pallar värme så bra såvitt jag minns. Sen är även glidlagrade fläktar känsliga för horisontell montering för de som tex vill sätta en fläkt i taket på en P180 eller annan liknande låda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Menar du Noctua här?

...

Iallafall: den här nya Noctua fläkten kan klart vara intressant som cpufläkt på nästkommande burk...
Tex Nexus glidlagrade fläktar är väl inte optimala som cpufläkt, då glidlagring inte pallar värme så bra såvitt jag minns. Sen är även glidlagrade fläktar känsliga för horisontell montering för de som tex vill sätta en fläkt i taket på en P180 eller annan liknande låda.

Öhm, ja, Noctua i den som jag ersatte med dom tri-cool fläktar som antec skickade med lådan (allt annat än tysta fläktar, men på samma RPM ger dom bättre flöde och bättre ljudnivå än Noctua (gamla modellen)).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Bara jag som aldrig skulle måla en av dessa fläktar då detta troligtvis gör fläkten sämre.

Japp, garanterat bara du som inte skulle måla den, alla andra sätter igång så fort förpackningen är öppnad.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

finns det någe liknande i blå lysande? eller e alla lysande fläcktar i kass kvalite för att hålla nere priset?

Permalänk
Medlem

Mitt intryck av lysande fläktar är att de inte riktar sig åt dem som vill ha diskreta system. Alltså både lyser och låter de. Priset har nog ingenting med saken att göra, en LED kostar <1 kr. Möjligen blir konstruktionen mer komplicerad, men den finns ju redan.

Permalänk
Medlem

snart borde väl ett test komma med gammla och nya noctua... så vi som redan sitter med noctua system får reda på om det är värt att uppgradera med dessa nya.

Och alla ni, färgen är så fin ser ut som riktig prestanda...

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin

Test behövs på dessa 2 samt Nexus och ett par till. Både mätt fritt och mätt i ett standardchassi. Ta tex ett Antec 182 och montera i fyra chassifläktar av varje sort plus en på cpuklylaren totalt 5 stycken.

http://www.silentpcreview.com/article695-page1.html

Där har du ett test med flera av de vanligare 120mm-fläktarna inkl Nexus och Noctua, dock inte med den här nya (av förståeliga skäl).

Förkortad variant av de (i mitt tycke) intressanaste deltagarna finns i min sig.

Permalänk
Medlem

"Taggarna" har jag för mig att USAs flygvapen har forska på för att minska luftmotstånd.
Ganska så tufft med sån typ av teknik i datorn.:P

Visa signatur

Gosh!