Samsung visar upp snabb ssd-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar upp snabb ssd-hårddisk

Tillverkaren Samsung har i dagarna visat upp en mycket snabb ssd-hårddisk med en lagringskapacitet på 64 gigabyte. Formatet är 2,5 tum och är således tänkt för den bärbara marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ja det är ju det här med priset som måste sjunka. undra vad denna kommer att kosta?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Precis...skulle väldigt gärna ha en sådan här som systemdisk i min stationära men då måste den ha ett vettigt pris också.

Permalänk
Medlem

Sånna skulle jag vilja ha i mina stationära datorer... ifall nu fail timen har lyckats bli så hög skulle man väl börja kunna ersätta de hårddiskarna man har i servern

Permalänk
Medlem

Detta är till för entusiaster, inte mainstream, vänta 2 år så får du den för en tusing.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Detta är till för entusiaster, inte mainstream, vänta 2 år så får du den för en tusing.

Tror det är många i kostym som gillar de hårddiskarna - så att säga att det är för entusiaster är fel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ssd hårddiskarna börjar bli väldigt trevliga nu, om nu bara priset kan gå ner lite så trillar de nog ner ett par i burkarna.

Visa signatur

I had a dream that I ate a giant marshmellow, i woke up and my pillow was gone...

Permalänk
Medlem

Detta är ett bra tecken på att tekniken är etablerad och väl utvecklad, problemet är väl snarare det att kostnaden för den stora teknikomställningen hos tillverkarna gör att de bromsar med tillverkningen och att livslängden/kvaliteten på dessa kommer göra att den framtida försäljningen sjunker.

Tror därför det kommer att ta lång tid innan dessa blir standard, men Jag vill ha ett par nu!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

tror fortfarande inte de är så lämpliga för en del användare.

eller hur är det med skrivcykler nu, antar att det finns anledning att det fortfarande är informationen som alltid står siste eller saknas helt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ge mig 3.5" som de mitron tillverkar... oj så skönt att låta den mekaniska disken stanna när man inte använder den

Visa signatur
Permalänk

Jag antar att iom att de inte anger hastigheten för random write så är de fortfarande lika långsamma att skriva många _små_ databitar till?

Jag var själv intresserad utav av att köpa en 8GB-variant och använda som systemdisk, men sedan läste jag hur prestandan var för random write, och att SSD-disken inte skulle vara så snabb jämfört med en vanlig Raptor just pga detta. Är det ngn som vet om Samsungs nya har bättre prestanda i random write?. Jag har sett att det kommer ut en ny SSD i december från STEC, i samma prisnivå som Samsungs', som ska ha bra mycket bättre random write, men inte hittat så mycket mer info om den. Någon som vet något mer om denna?...

MACH8
http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=120870&p=irol-new...

Permalänk
Medlem

"Vidare klarar ssd-hårddisken av stötar i 20g under drift där den mekaniska hårddisken klarar av cirka 0,5g innan risk för att den skall gå sönder finns."

Har för mig att mekaniska diskar (2,5 tum) klarar runt 300g vid drift.

edit:
Läste Samsungs sida. Den klarar av vibrationer på 20g och stötar på 1500g.

Permalänk
Avstängd

Kan de inte släppa nya F1 Hd-serien?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
"Vidare klarar ssd-hårddisken av stötar i 20g under drift där den mekaniska hårddisken klarar av cirka 0,5g innan risk för att den skall gå sönder finns."

Har för mig att mekaniska diskar (2,5 tum) klarar runt 300g vid drift.

edit:
Läste Samsungs sida. Den klarar av vibrationer på 20g och stötar på 1500g.

Ja, det är ju lite fånigt att de jämför stötar och vibrationer om varandra.
Och bara siffran 0,5.. är tagen från en äldre hårddisk kanske? Många idag klarar runt 2 gram / 50-200 Mhz i vibrationer samt runt 20 gram/ms i stötar.
Men fortfarande tufft att de klarar så pass som 20 och 1500 gram. Det är.. mycket, typ en lätt örfil eller kanske mer jämförbart.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tror det är många i kostym som gillar de hårddiskarna - så att säga att det är för entusiaster är fel.

Dem i kostym köper oftast inte in sakerna själva, dessutom så spelar dessa 1w vs 3.8w ingen större roll då det är skärmen som är den enorma tjuven vad gäller batteritid.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Dem i kostym köper oftast inte in sakerna själva, dessutom så spelar dessa 1w vs 3.8w ingen större roll då det är skärmen som är den enorma tjuven vad gäller batteritid.

Om man pratar subnotebook så ger faktiskt denna skillnad en märkbart förbättrad 27batteritid.
En 2.5" disk drar dock inte 3.8 w, snarare 2.5. I så fall har man sparat in sådär 1.5 w, vilket t ex hade varit 10-15 % av den totala strömförbrukningen vid drift på den laptop jag hade (thinkpad x60s).

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

lite kul att idg erkänner sweclockers som källa. ( http://www.idg.se/2.1085/1.129558 )

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Om man pratar subnotebook så ger faktiskt denna skillnad en märkbart förbättrad 27batteritid.
En 2.5" disk drar dock inte 3.8 w, snarare 2.5. I så fall har man sparat in sådär 1.5 w, vilket t ex hade varit 10-15 % av den totala strömförbrukningen vid drift på den laptop jag hade (thinkpad x60s).

Du vill alltså påstå att din bärbara drog 15W? Jag har lite svårt att tro det när itx system utan skärm ligger på runt 5W...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Ja, det är ju lite fånigt att de jämför stötar och vibrationer om varandra.
Och bara siffran 0,5.. är tagen från en äldre hårddisk kanske? Många idag klarar runt 2 gram / 50-200 Mhz i vibrationer samt runt 20 gram/ms i stötar.
Men fortfarande tufft att de klarar så pass som 20 och 1500 gram. Det är.. mycket, typ en lätt örfil eller kanske mer jämförbart.

Kanske inte så viktigt, men kan vara kul/bra att veta.
Bokstaven "g" står inte för gram utan g-krafter (eller snarare "g-acceleration").
1g ~ 9,8 m/s^2, dvs "accelerationen" man känner av vid jordytan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Kan de inte släppa nya F1 Hd-serien?

Håller med, ge fan i att utveckla ssd och släpp det folk vill ha redan idag altsså större diskar än deras 500gb varianter. var ju årtal sedan de lanserade F1 på papprerna och till pressen men ännu har inte hänt något.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Blir till att införskaffa en SSD-disk om ~1 år (då har priset på >=64 GB diskar förhoppningsvis närmat sig trevligare nivåer), det ser jag fram emot
Bara vikten i sig är själ nog, att minska ens laptops vikt med 300 gram är inget min rygg säger nej till!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Dem i kostym köper oftast inte in sakerna själva, dessutom så spelar dessa 1w vs 3.8w ingen större roll då det är skärmen som är den enorma tjuven vad gäller batteritid.

Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Dags för en första inlägg på detta forum.
Måste säga att jag har sett fram emot dessa hårddiskarna ända sen man fick hålla sin första digitalkamera och känna på ett minne som påminner om ordet odödlig i jämförelse med de mekaniska hårddiskarna med en teknologi ifrån åttiotalet som borde förbjudits inom datorvärlden årtionden tillbaka. De mekaniska hårddiskarna är helt värdelösa jämfört med datorns resterande komponenter.

nej tackar utvecklingen. Äntligen börjar det hända något på den ack så konservativa marknaden.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt snygg var den. Äntligen med sata-anslutning! Varför denna idioti att utveckla en ny sorts hårddisk om man använder flera flera år gammal kabelstandard?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vill inte vara besserwisser men 0 dB är inte samma sak som ljudlöst. decibellskalan har faktiskt ingen undre gräns, däremot en övre eftersom lufttrycket som varierar kring ett jämviktsläge inte kan bli lägre än 0.

Se det som lite kuriosa

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk

Tycker utvecklingen går åt rätt håll. När 200-300gb ssd diskar är på lämplig prisnivå (kring 1000 spänn) så ska jag köpa. Att få bort något som ger ljud i datorn men som ändå inte sänker prestandan eller höjer värmen är i min mening väldigt bra.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
"Vidare klarar ssd-hårddisken av stötar i 20g under drift där den mekaniska hårddisken klarar av cirka 0,5g innan risk för att den skall gå sönder finns."

Har för mig att mekaniska diskar (2,5 tum) klarar runt 300g vid drift.

edit:
Läste Samsungs sida. Den klarar av vibrationer på 20g och stötar på 1500g.

Ja, jag reagerade också på siffrorna. De är uppenbart fel. Vidare verkar det som nyheten jämför 2,5" SSD med 3,5" HD. Inte konstigt att alla siffrorna blir till SSDns fördel. 325 g väger en 3,5"-enhet, inte en 2,5".

0,5 g i stöttålighet är vidare nonsens, det skulle innebära att den gick sönder av sig själv när den startade. Det är en faktor på flera hundra fel. 100-1000 g är mer rimligt. SSDn klarar också säkert en 100-100 g. Vidare är effektförbrukningen uppenbart jämförd med en 3,5" på 7200 varv, och inte en strömsnål 2,5"-HD.

Visst finns det fördelar med SSD, men ingen tjänar på att överdriva dessa. SSD drar något lite mindre ström, men det är inte relevant. Relevant är förstås Watt/bit. Då vinner hårddisken rejält. Effektförbrukningen ökar på en SSD linjärt med lagringskapaciteten, medan den samme ökar knappt alls (möjligen proportionell mot kvadratroten ur) med ökad kapacitet. SSD tål också, på pappret, en högre acceleration. Men det är bara intressant om den ena enheten (HD) är under ett visst gränsvärde samtidigt som den andra (SSD) är över gränsvärdet. Gränsvärdet kan t.ex. vara normalt slitage och handhavande, t.ex. en eller ett fåtal fall under dess livslängd.

Siffrorna är alltså huller om buller. Effektförbrukning kan säger något rakt av - batterilivslängd och elkostnad. Men vilka mekaniska stötar eller vibrationer en enhet klarar av är helt värdelöst så länge man inte vet vilka mekaniska stötar eller vibrationer som man faktiskt kan förväntas.

Så, prestandamått (utrymme och överförinsghastighet samt accesstid) är jämförelsemått. Effektförbukning måste jämföras med lagringskapacitet. Och vilken acceleration enheten klarar av måste jämföras med vilken acceleration som man kan förvänta. Om t.ex. 200 g är vad som upplevs under ett normalt liv för enheten spelar det ingen som helst roll om den klarar 1000 g eller 1 Mg.

Fördelar med ny teknik har alltid basunerats ut helt okritiskt och nackdelar inte ägnats en tanke. Erfarenheten säger att det bara är tiden som får visa vilken sekundärminnesteknik som vinner. Hårddisken kommer ersättas någon gång, men inte i morgon, och troligen inte av flash (SSD är ju inte en teknik, bara ett samlingsnamn för flera SS-tekniker). Magnetisk lagring "äger" fortfarande samtliga konkurrenter och kommer göra det under överskådlig tid.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Kanske inte så viktigt, men kan vara kul/bra att veta.
Bokstaven "g" står inte för gram utan g-krafter (eller snarare "g-acceleration").
1g ~ 9,8 m/s^2, dvs "accelerationen" man känner av vid jordytan.

Dah! Jag ber om ursäkt. Jag vet inte var jag har fått det ifrån.. :blush:
Kanske att jag gjorde skillnad på "G" och "g" på fysiklektionerna

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du vill alltså påstå att din bärbara drog 15W? Jag har lite svårt att tro det när itx system utan skärm ligger på runt 5W...

15 W är med lite skärmljus, sänker man denna och låter hårddisken spinna ner går denna typ av system ner på < 10 W. Men då är de ju inte heller användbara.

Läs på thinkpad forums eller liknande om du vill veta mer. Om du vill ha en ungefärlig siffra på strömförbrukningen kan du använda mobile meter.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Dags för en första inlägg på detta forum.
Måste säga att jag har sett fram emot dessa hårddiskarna ända sen man fick hålla sin första digitalkamera och känna på ett minne som påminner om ordet odödlig i jämförelse med de mekaniska hårddiskarna med en teknologi ifrån åttiotalet som borde förbjudits inom datorvärlden årtionden tillbaka. De mekaniska hårddiskarna är helt värdelösa jämfört med datorns resterande komponenter.

nej tackar utvecklingen. Äntligen börjar det hända något på den ack så konservativa marknaden.

Fast nu kommer ssd inte att kunna ersätta vanliga hårddiskar de närmaste åren såvida de inte blir hållbarare, billigare och större inom väldigt kort tid.

Titta på vad flash-minnen kostade för fem-sex år sedan och på vilka hastigheter vi hade då, det var knappast frågan om något som ens kunde sägas var i samma dimension som hårddiskarna var då. IBM microdrive (cf-kort fast med hårddisk) kan anses vara ett bra exempel på hur pass dåligt utveckade flashminnen var på den tiden. Microdriven var både snabbare, billigare och större. Men den förstås känslig för mekaniska påfrestningar på ett helt annat sätt än cf-korten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||