Nokia uppfinner pekskärm med taktil återkoppling

Permalänk
Melding Plague

Nokia uppfinner pekskärm med taktil återkoppling

Alla som provat på att använda en Iphone eller en tryckkänslig skärm har märkt att det fattas något. Användaren kan nämligen inte känna av när en knapp är intryckt, vilket ofta upplevs som förvirrande och irriterande. Mobiltelefonjätten Nokia har efter 10 års forskning kommit på en metod som kan lösa problemet en gång för alla.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara tufft att testa=)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Vad blir nästa onödiga grej?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

fattar inte, pekskärm som tangentbord fanns ju redan innan på ericssons tid

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
fattar inte, pekskärm som tangentbord fanns ju redan innan på ericssons tid

Läs nyheten före du skriver en kommentar?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

tufft att hela ytan har möjligheten att sjunka ner som en "tangent" gör! ska bli kul att känna hur det känns. undra om det känns konstigt om man trycker när inte hela fingret ex. belastas lika, så att bara mitten av avtrycket blir nedtryckt?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Vad blir nästa onödiga grej?

Va? Det är väl just denna typ av uppfinningar/tillämpningar som behövs för att pekskärmen inte bara ska vara en onödig, totalt värdelös grej? Återkoppling är väl den enskillt viktigaste mekanismen inom MMI, människa-maskininteraktion? Fast du kanske tycker att skärmar är onödiga också, man ser ju på tangenterna vad man skriver?

Så nej, detta är inte onödigt. Det syftar till att göra pekskärmen användbar vilken den minsann inte varit förut. Fast jag tror det är ett tag kvar innan känslan blir liga god och självklar som med riktiga tangenter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Detta är fan ett riktigt stort steg för alla pekskärmar, om det fungerar bra det vill säga, tror definitivt att vi kommer att få se mer av det här i framtiden.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Discokungen

Det jag saknar på iPod Touch är möjligheten att använda den utan att behöva röra den med fingrarna. Jag vet att det går emot dess namn men för helvete, hur svårt är det att göra en pekskärm som fungerar med allt och inte bara varm hud?

Men ja, det blir nog nice med ett Nokia-tangentbord sen. Haha!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Va? Det är väl just denna typ av uppfinningar/tillämpningar som behövs för att pekskärmen inte bara ska vara en onödig, totalt värdelös grej? Återkoppling är väl den enskillt viktigaste mekanismen inom MMI, människa-maskininteraktion? Fast du kanske tycker att skärmar är onödiga också, man ser ju på tangenterna vad man skriver?

Så nej, detta är inte onödigt. Det syftar till att göra pekskärmen användbar vilken den minsann inte varit förut. Fast jag tror det är ett tag kvar innan känslan blir liga god och självklar som med riktiga tangenter.

Jag tycker "pekskärm" är onödigt. Men givetvis så beror det ju på hur man ser på det. För det finns ju såklart många områden där pekskärmar verkligen kan vara en bättre lösning. Och så kan den ju givetvis ersätta skärm+tangenter, och istället vara en integrerad enhet. Men i det stora hela så är det onödigt. Bara min personliga åsikt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Va? Det är väl just denna typ av uppfinningar/tillämpningar som behövs för att pekskärmen inte bara ska vara en onödig, totalt värdelös grej? Återkoppling är väl den enskillt viktigaste mekanismen inom MMI, människa-maskininteraktion? Fast du kanske tycker att skärmar är onödiga också, man ser ju på tangenterna vad man skriver?

Så nej, detta är inte onödigt. Det syftar till att göra pekskärmen användbar vilken den minsann inte varit förut. Fast jag tror det är ett tag kvar innan känslan blir liga god och självklar som med riktiga tangenter.

MMI? Det var nytt för mig. MDI vet jag vad det är men MMI, vad kommer det från?

Hur som helst, det här blir väldigt intressant alltså. Äntligen kommer det något vettigt som jag har saknat länge.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag tycker "pekskärm" är onödigt. Men givetvis så beror det ju på hur man ser på det. För det finns ju såklart många områden där pekskärmar verkligen kan vara en bättre lösning. Och så kan den ju givetvis ersätta skärm+tangenter, och istället vara en integrerad enhet. Men i det stora hela så är det onödigt. Bara min personliga åsikt.

Pekskärm borde vara standard på laptops! Smidigare interface finns inte för att surfa! <3

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Låter lite skumt att "0.1mm movement in the screen itself" kommer märkas i andra änden av plastbiten man trycker med. Fast nokia lär väl ha testat vilket jag såklart inte gjort...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
MMI? Det var nytt för mig. MDI vet jag vad det är men MMI, vad kommer det från?

Hur som helst, det här blir väldigt intressant alltså. Äntligen kommer det något vettigt som jag har saknat länge.

Tror det kallades för människa-maskininteraktion för sisådär 10 år sedan. Numera heter det människa-datorinteraktion (MDI) eller human-computer interaction (HCI).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Fast du kanske tycker att skärmar är onödiga också, man ser ju på tangenterna vad man skriver?

Nej, däremot bokstäver, siffror osv på tangenterna är onödiga för man ser ju på skärmen vad man skriver!

On Topic: Detta var häftigt faktiskt. Smart lösning samt att det tar upp mindre plats än ett fysiskt tangentbord vilket leder till att man får plats med större batteri som täcker den nya skärmens batterikonsumption.

Permalänk
Medlem

vi har pekskärmar på jobbet för stämpelklockorna.

Är typ 15 tumare tror jag och en nätverksuppkoplad via burk som kör windows XP av all jävla skit och har 2.5 tums hitchi diskar som pajjar gämt så det blir hard disk failur men i allafall.

Det är en ganska hård glasyta på dom och dom är inte tryckknäsliga utan det är ju sensorerna runtom som räknar ut figrets positon.

Men man ser många som inte vet hur dessa skärmar fungerar trycka hårt som satan specielt äldre personer Mäst för dom tror att skiten reagerar på tryck. men jag tror dom hade tryckt betdligt mer normalt om dom känt av en respons som man kan koppla med att knappen är nertryckt. För när klockan är slö å lagar å har sig (XP å skit) så tar den tid på sig i bland då den kör nåt skitprogram som crashar gämt så trycker dom som fan för dom tror inte den har registrerat sifran dom tryckt på.

Kan ju säga att personen som köpte hem systemet inte jobbar kvar längre bara strulat som fan men men.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att tre får in dessa mobiler

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

"Med traditionella pekskärmar..."

Hehe.. gillar att man vid det här laget kan använda sig av sådana uttryck. Vem hade kunnat säga "traditionella" och "pekskärmar" i samma mening för fem år sedan?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag tycker "pekskärm" är onödigt. Men givetvis så beror det ju på hur man ser på det. För det finns ju såklart många områden där pekskärmar verkligen kan vara en bättre lösning. Och så kan den ju givetvis ersätta skärm+tangenter, och istället vara en integrerad enhet. Men i det stora hela så är det onödigt. Bara min personliga åsikt.

Öhh? Jag ogillar också pekskärmar. Men detta är ju onekligen något som gör de förhatliga pekskärmarna bättre. Vad är det för onödigt med det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
MMI? Det var nytt för mig. MDI vet jag vad det är men MMI, vad kommer det från?

Hur som helst, det här blir väldigt intressant alltså. Äntligen kommer det något vettigt som jag har saknat länge.

Människa-datorinteraktion är en typ av människa-maskininteraktion. Datorer är maskiner, men det finns ingen anledning att begränsa studiet till blott datorer. Interaktion med hushållsmaskiner och verktyg, dörrar och andra artefakter kan vara nog så viktigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tror det kallades för människa-maskininteraktion för sisådär 10 år sedan. Numera heter det människa-datorinteraktion (MDI) eller human-computer interaction (HCI).

Jag har bara lärt mig termen MDI, men övergått till MMI eftersom den är mer universell och därmed i mitt tycke mer korrekt. MDI torde alltså vara en underdiciplin till MMI. Det är ett misstag att kalla allt som är datoriserat för datorer. En DVD-spelare är ingen dator. Inte heller en bil. De kan dock innehålla en eller flera datorer. Likt förbaskat interagerar vi med DVD-spelare och bilar, och studerandet av denna interaktion måste kallas för något. Detta något borde heta MMI som ju också har fördelen att förkortas på samma sätt på engelska som svenska (MMI = Man–Machine Interaction).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Nej, däremot bokstäver, siffror osv på tangenterna är onödiga för man ser ju på skärmen vad man skriver!

Vadå? Jag gjorde mig lustig över att den jag citerade tycktes mena att återkoppling är oviktig. Då kan man ju göra sig av med både skärm och etiketter på tangentbordet! Naturligtvis var jag ironisk - återkoppling är inte bara bra, det är nödvändigt.

Vidare, det har jag sagt förr, jag tror inte att folk är medvetna om, när och hur mycket de tittar på tangentbordet. Jag tror att det är mycket svårare att skriva på ett omärkt tangentbord - man tittar omedvetet med ojämna intervall, mycket kort, på tangentbordet för att synkronisera sig. Den som hävdar annorlunda måste ta fram hårda fakta på detta. Anekdotiska "bevis" eller självskattning duger inte.

Samla ihop en hög med folk som förnekar att de tittar på tangentbordet. Låt dessa skriva på omväxlande märkta och omärkta tangentbord. Mät antalet fel samt skrivhastighet. Publicera i en peer-review-skrift. Återupprepa. Innan detta är gjort kommer jag att hävda att folk omedvetet tittar på tangentborden, hur duktiga de än är (påstår sig vara). Den som känner sig manad kan införskaffa sig några "Das Keyboard".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

LG ku990 har något liknande i sin mobil.

"vibrerande skärm vid tryck" som en kvittens på att du "träffat".

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

men problemet är väl ockå om den här återkopplingen laggar efter, som t ex i samsungs ultra-serie. De har en ton som bekräftelse på att man har tryckt och det händer att denna kommer en halv sekund efter. Det kanske inte låter mycket men när man har den i handen så märker man hur viktig direkt återkoppling är för att hjärnan ska fatta att man har tryckt.

Förhoppningsvis är den här piezo-mekanismen hårdkopplad till skärmen så att den här återkopplingen kommer direkt och inte någon mjukvarulösning som kan sacka efter beroende på hur många program som körs i mobilen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vadå? Jag gjorde mig lustig över att den jag citerade tycktes mena att återkoppling är oviktig. Då kan man ju göra sig av med både skärm och etiketter på tangentbordet! Naturligtvis var jag ironisk - återkoppling är inte bara bra, det är nödvändigt.

Vidare, det har jag sagt förr, jag tror inte att folk är medvetna om, när och hur mycket de tittar på tangentbordet. Jag tror att det är mycket svårare att skriva på ett omärkt tangentbord - man tittar omedvetet med ojämna intervall, mycket kort, på tangentbordet för att synkronisera sig. Den som hävdar annorlunda måste ta fram hårda fakta på detta. Anekdotiska "bevis" eller självskattning duger inte.

Samla ihop en hög med folk som förnekar att de tittar på tangentbordet. Låt dessa skriva på omväxlande märkta och omärkta tangentbord. Mät antalet fel samt skrivhastighet. Publicera i en peer-review-skrift. Återupprepa. Innan detta är gjort kommer jag att hävda att folk omedvetet tittar på tangentborden, hur duktiga de än är (påstår sig vara). Den som känner sig manad kan införskaffa sig några "Das Keyboard".

Detta är faktiskt gjort, dock bara testat på mig (testet med tangentbord utan etiketter) och ingen annan. Programmet har ett par slumpade texter inskrivna av skaparen sedan tidigare och man uppmanas skriva av dessa texter ett par gånger. Vidare räknar programmet ut hur lång tid som går mellan varje tangent trycks ner, för att skriva hela texten, feltryck och hur länge man höll ner en tangent. Ingen avsevärd skillnad märktes när jag skrev med etiketter och när jag skrev utan. Dock avsåg testet inga specialtecken så som procent, paranteser o. dyl.

Det var för övrigt ett projekt som handlade om AI min vän höll på med.

Är detta något du är intresserad av så skicka ett PM så ska jag försöka få tag på resultaten då de skickades till honom personligen.

Du kan läsa mer om projektet här: http://www.diva-portal.org/his/abstract.xsql?dbid=71

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Detta är faktiskt gjort, dock bara testat på mig (testet med tangentbord utan etiketter) och ingen annan....

Visst, du kan PMa mig om du vill. Men, som sagt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Anekdotiska "bevis" eller självskattning duger inte.

Samla ihop en hög med folk som förnekar att de tittar på tangentbordet. [/B]

...Vidare måste testen vara helt blind. Det duger inte med ett tangentbord med övermålade bokstäver. Det får inte finnas någon som helst sensorisk, visuell eller annan ledtråd om vilken tangent som är vilken. Mången tester har givit felaktiga positiva resultat när man inte kunnat elliminera felkällorna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst, du kan PMa mig om du vill. Men, som sagt:

...Vidare måste testen vara helt blind. Det duger inte med ett tangentbord med övermålade bokstäver. Det får inte finnas någon som helst sensorisk, visuell eller annan ledtråd om vilken tangent som är vilken. Mången tester har givit felaktiga positiva resultat när man inte kunnat elliminera felkällorna.

Etiketterna var bortskrapade på tangentbordet och det syntes egentligen ingen skillnad om man inte tittade väldigt nära. Men du har rätt, detta gällde bara mig och inte fler personer så det kan inte klassas som en direkt undersökning.

Nog om detta, tack för diskussionen.

Permalänk
Medlem

Nästa steg i tryckskärmar är väl att få till det så att skärmen kan flyttas(ändra struktur/form) utan att man trycker på den.
Tänk vad fint att kunna styra t.ex. sin telefon med tryckkänslig display utan att behöva tända skärmen.
Alla med synskador skulle nog jubla över en sådan funktion också. Det borde ju nästan gå att vidareutveckla denna skärm att fungera så, till en början åtminstone så man får ett större motstånd över vissa ytor av skärmen.

Kanske ett gummiliknande lager som kan ändra form eller hårdhet med små elektriska impulser eller reagera på vissa typer av ljus. Ljuskänsligt gummi skulle kanske kunna fungera med kommande LED-skärmar då dessa ju faktiskt har individuell belysning till varje pixel.
Förmodligen ganska svårt att få till men det skulle vara jäkligt intressant om någon försökte sig på det.

Permalänk
Medlem

Re: Nokia uppfinner pekskärm med taktil återkoppling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Alla som provat på att använda en Iphone eller en tryckkänslig skärm har märkt att det fattas något. Användaren kan nämligen inte känna av när en knapp är intryckt, vilket ofta upplevs som förvirrande och irriterande.

Nu har jag visserligen inte testat en Iphone utan en Ipod Touch men jag antar att upplevelsen är ganska likartad. Jag kan med bestämdhet säga att jag inte har saknat taktil återkoppling. Jag har heller inte upplevt avsaknaden av detta som förvirrande eller irriterande.

Tekniken verkar trevlig men jag anser inte att tryckkänsliga skärmar står och faller med införandet av taktil återkoppling.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nokia uppfinner pekskärm med taktil återkoppling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Nu har jag visserligen inte testat en Iphone utan en Ipod Touch men jag antar att upplevelsen är ganska likartad. Jag kan med bestämdhet säga att jag inte har saknat taktil återkoppling. Jag har heller inte upplevt avsaknaden av detta som förvirrande eller irriterande.

Tekniken verkar trevlig men jag anser inte att tryckkänsliga skärmar står och faller med införandet av taktil återkoppling.

Kan hålla med detta, har aldrig saknat taktil återkoppling på min iPod touch heller. Innan jag fick den hade jag ju läst om folk som klagade på det men nu när jag har den och skriver på den vet jag inte vad de klagade på egentligen.

Men Apple är väl inte långt bakom Nokia på detta, de har redan (minst) två olika patent på tekniker för taktil återkoppling.

P.S. Gällande: "Vad sägs om ett tangentbord till datorn som är en enda stor pekskärm? Art Lebedev kanske får se sig omsprungna före Optimus Maximus ens har börjat tillverkas."
Jag hade för mig att de första redan skulle vara färdigproducerade under denna månad? Tom kanske 200 tillverkade denna månad och 200 nästa, sen så vet man inte med förseningar också men jag tror Optimus Maximus hinner före ;).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
fattar inte, pekskärm som tangentbord fanns ju redan innan på ericssons tid

Att tänka innan man skriver är som att torka innan man skiter (ta inte åt dig, jag är en mästare på det)

Ontopic: Så skärmen kommer att ha rörliga delar? nej tack, mer slitage.

Sen undrar jag om det verkligen behövs "bekräftelse" att man tryckt en visuellt tangent?

Jag använder min PDA med fingrarna ibland och man lär sig snabbt hur hårt man ska trycka för att det ska hända något, och jag måste KOLLA på dom VISUELLA knapparna för att trycka rätt... och jag kan säga att jag SER att knappen är tryckt, typ jag får redan bekräftelse att något kommer att hända och att något redan har hänt.

Nej, det är 10år bortkastat tid på en uppfinning lika värdelös som en fjärkontroll till armbandsur

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det var på CHI 2004 som Sony presenterade en forskningsartikel där dom hade utvecklat och testat en prototyp för taktil återkoppling på touchscreenskärmar. SE borde kunna kontra snabbt med andra ord

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vidare, det har jag sagt förr, jag tror inte att folk är medvetna om, när och hur mycket de tittar på tangentbordet. Jag tror att det är mycket svårare att skriva på ett omärkt tangentbord - man tittar omedvetet med ojämna intervall, mycket kort, på tangentbordet för att synkronisera sig. Den som hävdar annorlunda måste ta fram hårda fakta på detta. Anekdotiska "bevis" eller självskattning duger inte.

Samla ihop en hög med folk som förnekar att de tittar på tangentbordet. Låt dessa skriva på omväxlande märkta och omärkta tangentbord. Mät antalet fel samt skrivhastighet. Publicera i en peer-review-skrift. Återupprepa. Innan detta är gjort kommer jag att hävda att folk omedvetet tittar på tangentborden, hur duktiga de än är (påstår sig vara). Den som känner sig manad kan införskaffa sig några "Das Keyboard".

Är ju jusst därför som F och J har små pluppar på sig för att man ska ha referens nog att inte titta. Sen kan jag inte hävda att jag inte omedvetet tittar på tangenterna normalt, däremot så går det bra att skriva när jag inte kan se vad det står på tangenterna (udda positioner där något skymmer tangenterna eller där det är så mörkt och skärmen vinklad så att jag inte kan urskilja vad det står (men visst, konturer av tangentbordet + avståndsbedömning kan nog räcka en bra bit)).

Ser egentligen inte riktigt problemet att klara det utan hjälp (problemet borde vara, tycker jag, att undvika att titta trotts att man inte behöver det - om man nu gör det omedvetet). Många klarar säkert av att slå in telefonnummer med ögonbindel (lika snabbt som utan (ej inövade nummer inräknade)), någon referens behövs förstås (har man en mobil så blir mobilen själva referensen, på tangentbordet så har du F och J knapparna samt känslan av alla knappar - hjälper enormt). Tangentbordet borde bli, med vana, minst lika enkelt att hålla reda på tangenterna som på en mobiltelefon (för den som är van med en sådan).

Men eftersom man inte tjänar något (indirekt kanske?) på att inte titta så kan det väl kanske ta en stund för folk att vänja sig (detta inlägg är skrivet med en liten isoleringsskiva över tangentbordet, största problemen är att inte få den att trilla av )
Var väl inte direkt några hårda fakta men du kom inte med några heller så jag tog mig friheten att diskutera det. Något das-keyboard blir det nog inte, men man skulle ju kunna, vid tillfälle, offra något gammalt tangentbord. Sen måste jag erkänna att jag har rätt dålig koll på 'specialtecken'.
Har nyligen bytt till ett ergonomiskt tangentbord vilket ytterligare borde öka känslan av var tangenterna sitter.
Ajdå, blev mer OT än jag tänkt mig

Ang. produkten så verkar det riktigt bra (om det är så bra som de påstår). Absolut ingen fan av touchscreens och jag blir smått irriterad när de klämmer in det på mp3-spelare m.m. (som enda inmatningsalternativ) Fördelen på en mp3 spelare måste väl nästintill obefintlig. Nackdelarna kan man skriva en bok om.

Detta fixar ett stort problem, men ett stort problem som verkar kvarstå är ju känslan av själva tangenterna (såg inget om de så antar att den här inte har något sådant). Du måste ju fortfarande titta noggrannt på enheten och se vilken knapp du trycker på. Själva nedtryckningen av knappen blir bättre men det blir inte lättare att hitta den.

Det skulle väl kunna lösas genom att fixa små uppblåsbara (så att man kan "ta bort" dem (annars har man ju nästan ett vanligt tangentbord)) bubblor under/på plasten (jusst upplåsbar känns inte så smidigt men det fick förklara vad jag mena). Hur man nu gör det bra i praktiken, men med mycket utveckling kan det kanske bli något.