Diamond läcker information om HD 3800-serien

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det stod inga rekommenderade nätaggsspecifikationer?
Tänkte mest så man kan ta den minus 200 Watt, och sedan få ett hum om hur mycket det förbrukar.

Läste på en sajt idag att det drog mindre än HD2400Pro, men det är nog säkrast att vänta på bekräftelse på den uppgiften... Iofs. verkar ju 8800GT rätt svalt på sina 65nm, och då kan ju HD-korten vara ännu svalare med sina 55nm...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
1.2GHz klockfrekvens på minnet, antar att det Inte är "effektiv" klockfrekvens (DDR)?

Varför krångla till det om så är fallet?

" (the memory clock is at 1200 MHz - 2400 MHz DDR as expected) "
http://www.tcmagazine.com/comments.php?shownews=16657&catid=2

Ingen aning, är 2400Mhz DDR orimligt mycket?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Bra att ni tog upp en nyhet så diskussionerna och spekulationerna kan fortsätta flöda, även om nyheterna var äldre.

Mr.Borka: Du verkar inte lika övertygad som du var tidigare. Varför?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Har undrat länge vad som gjort hd2900xt prestera sämre än GTX så många spel när alla nästan alla nummer man ser i specs är högre. Drivrutinerna eller hårdvaran? Har läst att det är något som flaskhalsar men just vad felet ligger i har det inte stått. Om det är själva GPUń som var fel far de åtgärdat alla fel i R600 till R670? Jag tror hellre att R700 blir ett monster, hoppas på en förbättring redan men att kortet kommer äga allt...? 2900 äger om man inte vet hur det presterar massa olika spel. Jag vet inte hur 3xxx korten presterar i ett enda spel och kan bara hoppas det är bra.

Jag kan citera igen!
Hursomhelst, problemet med 2900XT är hårdvaran och inte drivrutinerna eftersom ATi gör ett väldigt bra jobb med stabila drivrutiner på... rutin? Med fokus på just 2900XT tillsammans med mainstream 2000-kort.
Jo, det är sannt, R670 samt R680 är mer som ett test för ATi innan R700 kommer. Men hela idéen med R700 över R670 och R680 är just att de planerat att bygga in flera chip i sina R700-baserade produkter. Nu kopplar alltid kort med flera kärnor en massa gamla dåliga minnen från Nvidias lilla skojeri, 7950GX2, men risken för Ati att upprepa detta vansinne Nvidia drog in blir inte på tal om - dels för att processortekniken är så billig att producera (i jämförelse med 7950GX2s tid och i motsvarighet till Nvidias chip) så är det inte omöjligt att bygga in flera chip utan att det kostar konsumenten mer än bara skjortan. Samtidigt är värme/energikonsumtion inte några stora problem heller då 55nm chipsetteknik tillsammans med GDDR4-minne lovar gott - även mer flera chip ombord.

Men ändå tror jag HD3870 kan ge ATi ett försprång över nuvarande G80 enheter, fram tills Nvidia slänger ut sin G90-krets.

"Läste på en sajt idag att det drog mindre än HD2400Pro, men det är nog säkrast att vänta på bekräftelse på den uppgiften... Iofs. verkar ju 8800GT rätt svalt på sina 65nm, och då kan ju HD-korten vara ännu svalare med sina 55nm..."
Mjaa... med referenskylaren blir 8800GT faktiskt riktigt varm. Många klagade på att 2900XT blev varm - men nu är faktiskt 8800GT med referenskylare i genomsnitt 10*C varmare i arbete samtidigt som den minimala, och något korkade, fläkten högljudd då den måste snurra sig tokig för att hålla allting stabilt. Men rent estetiskt är 8800GT riktigt snygg i sin enkelhet.

---

Är jag inte lika säker på min sak längre? Äsch - jag är trött och är inte så vansinnigt enthusiastisk just nu, samtidigt är jag lite osäker på om jag kommer skaffa ett HD3850/70 eller en Phenom X4 vid lanseringen och försöker få ihop budgeten - samtidigt som jag är lite orolig just av den anledningen ATi inte kommit ut med någon officiell information själva än, mer än bekräftandet utav DX10.1-stöd och, ja, bytet av namnet.
Men i vilket fall som helst så börjar det ju hända lika saker nu - senast i Maj var det såhär mycket pågång.

Permalänk
Medlem

Kommer moderkort för AMD ha något stöd för just ATi-kort som gör att man gynnas av att köra en kombination med AMDprocessor, AM2/AM2+ moderkort och ett ATi-kort istället för att t.ex köra ett Nvidiakort på samma rigg?

/Benkaboy

Permalänk
Medlem

Verkar onekligen intressant.
Om testerna talar för det så blir det nog ett HD3870 för mig.
Samma sak gäller Phenom X4.
Hoho, jag älskar att uppgradera

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

so hold on, de var detta som skulle ligga runt 2500kr klassen
?

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Avstängd

Nice med HDMI, men jag stortrivs med mitt 8800GT

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Detta kort kan säkert bli bra och prisvärt alternativ, tills Nvidia kommer med sitt DX10.1 kort, AMD har nyss släppt lite information i form av ett "white paper" som har lite intressant läsning om HD3800 serien :

http://www.teamati.com/DirectX%2010_1%20White%20Paper%20v0.4....

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Citatproblem igen.
AkUs:
Kom ihåg att DX10.1 inte innebär egentligen någonting alls mer än ett standard Microsoft vill dra igång för att tvinga folk köpa ny hårdvara igen. I grund och botten är det enda konkreta med DX10.1 krav på 4xAA och Tessalation - alltså inget nytt och inget du vill spendera pengarna på för flashigheten då ingen utvecklare bryr sig ett skvatt för det innefattar inget som gynnar dem. Sedan är DX10 i grund och botten ett sätt att lura oss konsumenter då det egentligen bara är en ny platform utvecklarna bygger på - allting är tekniskt möjligt att spela upp på DX9 maskiner.

Men. DX10.1 kommer finnas med i R670.

Jo jag vet vad DX10 innebär. Dock är det intressesant att nya produkter har nyare standader så utvecklings kriget pågår.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
so hold on, de var detta som skulle ligga runt 2500kr klassen
?

Beror nog på hur snabbt kortet blir. Om det inte blir snabbare än 8800GT så kommer det nog ligga under 2000 kr. Men är det snabbare kommer det nog ligger från 2500 kr och uppåt *gissning*

Det dyraste priset det riktas om är 300$ vilket är runt ~3000 kr och det billigaste runt ~249$ eller ~2500 kr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Taget ur nyheten
Det är inte särskilt ovanligt att grafikkortstillverkare, slarvigt, lägger upp information om ej tillkännagivna produkter på sin webbplats. Nästa på tur är tillverkaren Diamond som har visat upp specifikationerna för sina kommande RV670-baserade grafikkort.

Allt sånt är bara skitsnack, självklart vill de få blickarna mot sig

Hoppas verkligen att ATI har något att komma med nu då nVidia behöver lite konkurrens. Även om ja själv lutar åt att köpa 8800GT så kmr ja bli ledsen om ATI inte kan kontra med något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Beror nog på hur snabbt kortet blir. Om det inte blir snabbare än 8800GT så kommer det nog ligga under 2000 kr. Men är det snabbare kommer det nog ligger från 2500 kr och uppåt *gissning*

Det dyraste priset det riktas om är 300$ vilket är runt ~3000 kr och det billigaste runt ~249$ eller ~2500 kr.

300$ är runt 1800 (vet det inkomemr skatt osv) men beställer man de från USA så är de soft

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
300$ är runt 1800 (vet det inkomemr skatt osv) men beställer man de från USA så är de soft

Får väl försöka få det att se ut som gåva eller dylikt. kanske be dom skriva en nolla mindre på vad värdet är utifall du måste betala skatt o så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
300$ är runt 1800 (vet det inkomemr skatt osv) men beställer man de från USA så är de soft

Lägg till moms, skatt, avgifter osv så räkna med *10 när det kommer i butik här i Sverige. Kanske bara gånger 9 nu när dollarn är så låg.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Lägg till moms, skatt, avgifter osv så räkna med *10 när det kommer i butik här i Sverige. Kanske bara gånger 9 nu när dollarn är så låg.

Jo precis, men har man en kompis i USA, som tur jag har, så skickar han de som gåva med lite så, teletubbies raping så fixar de sig ^^

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
Jo precis, men har man en kompis i USA, som tur jag har, så skickar han de som gåva med lite så, teletubbies raping så fixar de sig ^^

Hehe fan vad nice, varför har inte jag det. Jo just det alla sitter hemma och spenderar sina liv framför WOW *asg*

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Har också folk i usa som kan skicka vidare. Dock så känns det ju inte så kul att skriva ner värdet då det väl också blir det värdet man får ut från fraktbolaget om någonting händer med paketet på vägen...
Ingenting har dock nånsin hänt med alla de paket jag fått skickat till mig från usa.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Lite mindre snack om dollarvärdet och hantering utav moms och dylikt och mer diskussion om produkten i fråga. Mitt uppskattade pris för HD3850 256MB är kanske dryga 1850kr och för 512MB versionen är min bästa gissning dryga 2200kr - det om HD3850 512MB presterar bättre än 8800GT 512MB vill säga, annars kommer priserna ligga lägre. För HD3870 kan jag tänka mig ett pris runt 3100kr vid lansering och strax högre ifall allting går som tänkt för ATi, om man är lite jävlig så kan man hoppas på dåliga retaildrivers bara för att priserna kommer ligga nedåt då eftersom benchmarkingarna inte ser allt för roliga ut och produkterna måste iväg - som för 2900XT. Där hade vi stockdrivers som var lite oroliga för många och då låg priset på dryga 3150kr vid lanseringen och idag ser vi priser på dryga 3590kr då drivrutinerna ser bättre ut.

Ett annat inslag kan ju vara angående bundles, det kan ju vara lite intressant och se om ATi har ett generellt bundle med eller om utgivarna själva väljer billigast och sämst applikationerna som Nvidias utgivare gör (såsom Leadtek) som släpar ut spel som ingen vill ha; SpellForce 2, Joint Task Force och dylikt - medan 2900XT hade; Black Box, vilket på egen hand är programvara för över 600kr program för program.

Permalänk
Medlem

Om vi ska fortsätta leka gissningsleken tror jag att ATI's kort kommer presterar lite under 8800GT och hamna på ett pris från 2200 och nedåt. Om det hade presterat mirakulöst bra så tror jag att någon hade "råkat" läcka ut dom fina siffrorna redan. För som det är nu känns det som om ATI genom sitt hemlighetsmakeri får folk att köpa 8800GT istället då dom inte orkar vänta 2-3 veckor på en produkt som kanske_kan_bli likvärdig.
Jag är på g att köpa grafikkort men jag har inte så bråttom att jag inte orkar vänta på R670.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
E det nån som tänker köpa den här kortet?

Det ska jag iaf... =).. en hd 3870... jag e nöjd med min X1950XTX crossfire edition.. .. Fattas bara dx10.

PS: posta ja eller nej till köpet att kortet. intressant och veta hur många tänker köpa den.

Ifall det kommer bättre drivisar till Linux.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Läste på en sajt idag att det drog mindre än HD2400Pro, men det är nog säkrast att vänta på bekräftelse på den uppgiften... Iofs. verkar ju 8800GT rätt svalt på sina 65nm, och då kan ju HD-korten vara ännu svalare med sina 55nm...

Låter väldigt bra, då HD2400 Pro verkar lätt att kyla passivt!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Kommer säkert floppa lika hårt som HD2900XT, om dom inte prissätter det under/runt 2000kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Citatproblem igen.
AkUs:
Kom ihåg att DX10.1 inte innebär egentligen någonting alls mer än ett standard Microsoft vill dra igång för att tvinga folk köpa ny hårdvara igen. I grund och botten är det enda konkreta med DX10.1 krav på 4xAA och Tessalation - alltså inget nytt och inget du vill spendera pengarna på för flashigheten då ingen utvecklare bryr sig ett skvatt för det innefattar inget som gynnar dem. Sedan är DX10 i grund och botten ett sätt att lura oss konsumenter då det egentligen bara är en ny platform utvecklarna bygger på - allting är tekniskt möjligt att spela upp på DX9 maskiner.

Men. DX10.1 kommer finnas med i R670.

Huh! - jag vet inte om jag kan hålla med om detta! DX10.1 möjligör föröver det du skrev - mycket för utvecklare och kommer att användas - tro mig! det finns mycket som gynnar dem i utvecklingen gentemot nuvarande förhållanden i DX10.0. Vilket kommer att märkas i spel endast gjorda för DX10.1 som nu utvecklas och kommer från och med år 2008-2009.

Ingen mer dubblering av renderingskod för många utvecklare - vilket naturligtvis uppskattas!

För övrigt nämns "Real-time Global Illumination" som blir nästa steg från DX10.1 och DX10.? - fram tills Real-time Raytracing blir ekonomiskt och tekniskt genomförbart år 201?.

För att inte tala om implementeringen av förbättrad Image Quality!

Se och läs lite vad DX10.1 och kommande DX10.? har att erbjuda utvecklare:
http://www.teamati.com/DirectX%2010_1%20White%20Paper% 20v0....

Nu är jag ju tyvärr av den åsikten att den hårdvaran med DX10.1 som Nvidia har i bakfickan och som ser sitt ljus 2008 är ett strå vassare än ATI's första DX10.1 kompatibla hårdvara.

Permalänk
Medlem

Helt sant, Caylon.
Det är inte p.g.a. slarv som uppgifterna läckt ut.
ATI är ute efter att få tvekande 8800GT-kunder att vänta ett par veckor och istället köpa ett R670-kort.

MSV

edit: stavning

Permalänk
Medlem

lets wait and seeeeeeeeeeeeeee3333333333333333333333333333333

Permalänk
Medlem

Skrota det där jäkla DX10.1. Jag blir inte äns en gnutta glad över allt nytt gällande DX10, om spelutvecklarna kunde spotta MS i ansiktet och utveckla spel mot en öppen plattform!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Beror nog på hur snabbt kortet blir. Om det inte blir snabbare än 8800GT så kommer det nog ligga under 2000 kr. Men är det snabbare kommer det nog ligger från 2500 kr och uppåt *gissning*

Det dyraste priset det riktas om är 300$ vilket är runt ~3000 kr och det billigaste runt ~249$ eller ~2500 kr.

Vart i helvette får ni 3000kr+ ifrån??

We've received a short update and learned that RV670XT, the card that might end up branded as Radeon HD 3870, will sell for US$199 at launch.

Nvidia expected a US$249 price for the new RV670XT, but ATI realized that G92/D8M is a better performer and that it had to drop the price to be competitive.

The big advantage that ATI has is that its chips are smaller and the manufacturing costs are less, but even that won't help much if they fail to sell a lot of them. We suspect that towardthe holidaysthis $199 price might go even lowerto put even more pressure on Nvidia.

source: Fudzilla

Dom menar på att kortet tillochmed kan gå under 150$ till jul...

Det e ju grymmt lite... så även fast det performar kanske 5 eller 6fps mindre än 8800GT så e det ju lätt värt det...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3b0rn
Vart i helvette får ni 3000kr+ ifrån??

We've received a short update and learned that RV670XT, the card that might end up branded as Radeon HD 3870, will sell for US$199 at launch.

Nvidia expected a US$249 price for the new RV670XT, but ATI realized that G92/D8M is a better performer and that it had to drop the price to be competitive.

The big advantage that ATI has is that its chips are smaller and the manufacturing costs are less, but even that won't help much if they fail to sell a lot of them. We suspect that towardthe holidaysthis $199 price might go even lowerto put even more pressure on Nvidia.

source: Fudzilla

Dom menar på att kortet tillochmed kan gå under 150$ till jul...

Det e ju grymmt lite... så även fast det performar kanske 5 eller 6fps mindre än 8800GT så e det ju lätt värt det...

Alla andra rykten har sagt emot Fudzilla än så länge. 199$ för Pro och 249$ för XT sas det. Men det var ju i förrgår AMD gick fram med att de sänkt klockhastigheterna samt priset så man vet inte om de är ännu lägre nu kanske och mer mot det fudzilla säger.

Men om det stämmer är det ganska bekräftat att GT är snabbare precis som man misstänkt vilket är synd. Det får mig att tro att de inte gjort ngt åt deras AA prestanda =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ja... det oroar lite... men jag håller hoppet uppe...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD