Nvidia fuskar i Crysis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Till att börja med så var det inte senaste gången. Det ser du exempel på om du följer länkarna i mitt tidigare inlägg. (De är bara ett par månader gamla)

Det de möjligen lärde sig av GeforceFX-debaclet var att ha en syndabock att skylla på om de skulle bli tagna på bar gärning igen. Att skylla på betadrivrutiner verkar vara den perfekta syndabocken i detta avseende. Dels kan de inte skylla ifrån sig, och dels verkar det vara många som tror på det trots att det är en helt vansinnig ursäkt.

Varför 'betadrivrutiner' är en vansinnig ursäkt i detta fall:

Om man optimerar den generella drivrutinsprofilen, så måste man in och titta i alla olika spelen för att se totaleffekten av optimeringen. Då det kan vara en rätt stor mängd spel, så är det förklarligt om man missar vissa glitchar i några av spelen man inte har med i sin testsvit. Därför kan man skylla buggar i den generella drivrutinsprofilen på 'betadrivrutiner'...

Om man däremot optimerar drivrutinerna för ett enda spel, som i detta fall, så vet man ganska exakt vad den optimeringen kommer ha för effekt i det spelet. Åtminstone vet man VAD en viss optimering kommer påverka (t.ex. vattenreflektioner), så man kan lätt gå in i spelet och titta på just detta för att se hur det ser ut före och efter optimering. Man har alltså hela tiden väldigt bra koll på vilka effekter optimeringarna har. Det ger omedelbar feedback, och man kan jobba effektivt.

Det är därför effekten av namnbytet på 'crysis.exe' placerar den rykande pistolen i handen på nvidia.

Ja, dom där länkarna du hänvisade till tog upp ett fenomen som kallas för gamma inställningar, därför har inte så många gnällt över det. Det är något man enkelt justerar själv. Detsamma med brusreduceringen, har du den på 100% så kommer det bli fel helt enkelt (Syns tydligt om man kikar på resten av bilderna & inte bara fastnar vid materialets dåliga bitrate som orsakar artefakter i mörka partier)
Detta har det skrivits om på så "säkra" källor som Fudzilla & the Inquirer & diverse forum som hänvisar till Fudzilla, inegn som har något konkret om det & på "Seriösa" forum påpekas gamma justeringen...

Optimeringen du hänvisar till i betadrivarn, hur fasen VET du att dom har pillat på vattenreflektionerna medvetet? Finns en rätt stor mängd andra saker som dom kan ha pillat på som orsakar detta... Om du har någon orsak att veta detta får du hojta till...

Edit: Som jag & andra har sagt i en mängd olika inlägg, en beta drivare kan ha sådana här fel, en beta drivare ska man inte förlita sig på i tester, dom som gjort det är det definitivt synd om... punkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

nån som håller med mig då att nvidia har kröt betadrivare i cirka dom senaste 10 versionerna???
Mycket konstigt kring crysis och skulle inte förvåna mig om det var medvetet men jag bryr mig inte så mycket utan köper det som funkar
Konstigt är det dock att "buggen" försvinner om man byter namn på crysis.exe men det skulle vara hemskt att erkänna att företag man gillar gör fel ibland
ATI har säkert också gjort det här nån gång men det kanske inte märktes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
nån som håller med mig då att nvidia har kröt betadrivare i cirka dom senaste 10 versionerna???
Mycket konstigt kring crysis och skulle inte förvåna mig om det var medvetet men jag bryr mig inte så mycket utan köper det som funkar
Konstigt är det dock att "buggen" försvinner om man byter namn på crysis.exe men det skulle vara hemskt att erkänna att företag man gillar gör fel ibland
ATI har säkert också gjort det här nån gång men det kanske inte märktes

Om du läser lite av inläggen här så förstår du varför "felet" försvinner när man byter namn på exe filen... Finns inget som säger att man måste använda beta drivare, enklaste är att skita i tester där det används beta drivare för dessa tester kan man aldrig lita på till fullo, oavsett vilket märke av kort som testas.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

169.04 är väl ingen betadrivrutin?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
169.04 är väl ingen betadrivrutin?

Jo, det är den

169.04 Vista Beta

169.04 XP Beta

Oficiella drivarn ligger på 163.75

163.75 Vista WHQL

163.75 XP WHQL

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem

Lång tråd. Om det är så att nvidia "fuskar" och man går runt det här med att ändra namn på .exe-filen så är det så lågt.
ATi gjorde samma sak men det var på quake3-tiden. Ingen som verkar lära sig av historien här inte

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Lång tråd. Om det är så att nvidia "fuskar" och man går runt det här med att ändra namn på .exe-filen så är det så lågt.
ATi gjorde samma sak men det var på quake3-tiden. Ingen som verkar lära sig av historien här inte

Visst lär dom sig; det har lönat sig att fuska, det lönar sig att fuska och dom fortsätter att fuska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

1. Anledningen till att det fungerar om man döper om binären från "crysis.exe" är att de specifika optimeringarna för Crysis då inte körs. Det bevisar ingenting annat.

2. Det stämmer att de borde ha upptäckt buggen, men nu gjorde de inte det. Sånt händer programmerare, särskilt om man jobbar under tidspress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skangas
1. Anledningen till att det fungerar om man döper om binären från "crysis.exe" är att de specifika optimeringarna för Crysis då inte körs. Det bevisar ingenting annat.

Det är just detta som bevisar att det är fusk. En grafikförsämring (eller 'optimering' om du så vill) aktiveras utan din vetskap vars enda syfte är att ge bättre prestanda (läs benchmarkpoäng).
Att hårdvarusiter skulle benchmarka ATI mot nVidia och denna driver skulle användas är något som nVidia förutsåg. Diagrammen ljuger, men spelintrersserade som inte är hårdvarunördar har sett dem och valt geforce som nästa grafikkort. De missar hela denna diskussion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skangas

2. Det stämmer att de borde ha upptäckt buggen, men nu gjorde de inte det. Sånt händer programmerare, särskilt om man jobbar under tidspress.

Eftersom det inte är en bugg är det inget som har missats. Planerat från första början av nVidia för att garanterat vinna julförsäljningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är just detta som bevisar att det är fusk. En grafikförsämring (eller 'optimering' om du så vill) aktiveras utan din vetskap vars enda syfte är att ge bättre prestanda (läs benchmarkpoäng).

Du är medveten om att 99% alla stora titlar har dessa drivrutinsoptimeringar? Prova & döp om lite titlar på måfå så ska du se att prestandan garanterat kommer att sjunka i vissa fall & har man otur så kan det bli värre fel än så.

Tricket är att dessa optimeringar är gjorda på sådant sätt att man som slutanvändare inte ska se dessa rent visuellt utan bara få extra prestanda på köpet.

Dessa optimeringar införde nVidia för ett par år sedan så att man missat det är väl föga troligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Optimering är något jag uppskattar, förutsatt att det verkligen optimerar. I det här fallet sänker det bara bildkvaliten utan din vetskap.
Det skulle vara helt ok om nVidia lagt in en profil för crysis där de har performance som default, istället för quality.

Jämför med en skrivare som klarar 1200dpi. Tillverkaren släpper en ny drivrutin där de berättar att med denna drivrutin blir skrivaren snabbast i sin klass, men i själva verket skriver den nu bara ut med 600dpi, fastän du väljer 1200dpi som är högsta upplösning. Det är jämförbart med vad nVidia har gjort i det här fallet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag håller med Korda här. Ni måste försöka att förstå att Nvidia hade inte tjänat något på att fuska för AMD har ingenting som hotar Nvidia och har inte haft det på över ett år.

Vi vet redan att nvidia tidigarelade releasen av 8800GT för att hinna före HD38xx-serien. Att 8800GT är så fördelaktigt prissatt är förmodligen också ett direkt svar på det upplevda hotet från HD38xx (även om vi ännu inte vet hur reellt det hotet är). Att även lägga in en fulfix i drivrutinerna för att hantera det mest omtalade spelet som releasas i höst känns bara naturligt.

Nvidia lever sannerligen gott på att släppa betadrivrutiner.

Dels kan de faktiskt vara beta, så att testningen utförs av gratis arbetskraft - nej faktiskt ännu bättre; arbetskraft som dessutom betalar dyra pengar för hårdvaran, så de ska få förmånen att göra betatestning av drivrutinerna.

Dels kan man släppa fuloptimerade drivare till journalister och hoppas att journalisterna ska vara för stressade och inte märka problemen. Om nån ändå märker det, kan man skylla på att det var betadrivare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Ja, dom där länkarna du hänvisade till tog upp ett fenomen som kallas för gamma inställningar, därför har inte så många gnällt över det. Det är något man enkelt justerar själv. Detsamma med brusreduceringen, har du den på 100% så kommer det bli fel helt enkelt (Syns tydligt om man kikar på resten av bilderna & inte bara fastnar vid materialets dåliga bitrate som orsakar artefakter i mörka partier)
Detta har det skrivits om på så "säkra" källor som Fudzilla & the Inquirer & diverse forum som hänvisar till Fudzilla, inegn som har något konkret om det & på "Seriösa" forum påpekas gamma justeringen...

Optimeringen du hänvisar till i betadrivarn, hur fasen VET du att dom har pillat på vattenreflektionerna medvetet? Finns en rätt stor mängd andra saker som dom kan ha pillat på som orsakar detta... Om du har någon orsak att veta detta får du hojta till...

Edit: Som jag & andra har sagt i en mängd olika inlägg, en beta drivare kan ha sådana här fel, en beta drivare ska man inte förlita sig på i tester, dom som gjort det är det definitivt synd om... punkt.

Ang. fusket med HD-avkodning så talar vi uppenbarligen inte om samma sak.

Den gången släppte de, 'betadrivrutiner' för korten som skulle stödja hårdvaruavkodning av HD-material. Recensenterna blev uppmanade att använda dessa drivrutiner för att kunna recensera korten. I alla fall om de skulle recensera hårdvaruavkodningen, vilket ju var hela poängen. Drivrutinerna gav förhöjda poäng i just det program som recensenterna kunde förväntas använda.

Medan jag skriver detta provade jag att googla på 'nvidia hd hqv' och på första träffen hittade jag Guru3D.s recension (scrolla ner till 'update 17 july 2007'...)
http://www.guru3d.com/article/Videocards/443/5/
Det förklarar i princip hur allt gått till, och visar att det fungerade - nVidia fick poängen uppdaterad till 95/100 trots att recensenten själv noterade problem med brusreduceringen. Hade han bara tittat på själva testpoängen och inte använt ögonen kritiskt, hade de fått 100/100. Det enda jag missade var att jag hade för mig drivarna kom samtidigt med att korten skulle recenseras, inte 4 dagar efter.

Nåväl... I stort ändå väldigt likt vad som hänt nu med Crysis - man kommer med s.k. 'beta'-drivrutiner som ger bra scores men har 'några små glitchar' som ger bättre scores men 'som ska fixas senare utan att sänka scoren'... Ja, tjena.

Här ser vi även vad de skrev på nforcershq 5 september;
http://www.nforcershq.com/article8330.html
"The company denies the alleged cheating optimizations, citing the ForceWare 163.11 drivers are old and had a aggressive default driver setting that causes the ghosting, according to Rick Allen, Notebook and Multimedia PR manager, NVIDIA."

Lägger man ihop detta med vad Guru3D säger får man litet dissonans - Hur kan drivrutinen som kom till Guru3D 17 juli vara intern beta och sedan vara 'old' 6 veckor senare? Rapporten om fusket kom ju t.o.m. ännu tidigare, så då var det på sin höjd 5 veckor max mellan 'intern beta' och 'gammal skåpmat'. Om man är snäll kan man kalla det 'litet fishy'.

Visst, det är smart marknadsföring, men det är beklämmande att så många inte bara går på det, utan till och med försvarar det.

Ang. betadrivrutinerna för Crysis så påstår du att nvidia oavsiktligt tagit med felaktig kod för crysis... Det finns en del som talar emot det.

- Samma del i spelet som uppvisar högre performance uppvisar också de felaktiga visuella effekterna.
- Om man inte testar delen som visar de felaktiga visuella effekterna, så missar man också att den ger högre performance.
- Märker man inte av någon bättre performance, så var det ingen optimering, och då tar man inte med den i drivrutinen.
- Eftersom de skapar en egen drivarprofil som triggar på .exe-namnet har de bara jobbat med optimeringar för ett enda spel: Crysis.
- Man har alltså inte fått högre performance i något annat spel. Därför måste man ha testat den del i Crysis som uppvisar både högre performance och sämre visuella effekter.

Eller så kan vi helt enkelt ta till Occams rakkniv - det finns en enkel förklaring (de fuskar) som förklarar flera olika anomalier, och som dessutom bevisligen har varit korrekt tidigare.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Vi vet redan att nvidia tidigarelade releasen av 8800GT för att hinna före HD38xx-serien..............

Ja, jag kan knappast påstå att du har direkta fel i några av dina påståenden, problemet är att det gäller samma åt andra hållet, det är lite det jag har försökt fått människor här att förstå.

Vi sitter & diskuterar saker som egentligen ingen har någon direkt fakta om, man kan inte utesluta varken ena eller andra varianten då bägge skulle kunna vara lika troliga:

1: nVidia har medvetet fuskat till sig bättre prestanda i detta specifika spel (varför har dom då enbart varit på vattenreflektioner? Fanns det inte fler saker som skulle kunna ha "optimerats" lite? )

2: nVidia har haft väldigt bråttom att få ut en beta drivare med så många optimeringar som möjligt pga "det analkande hotet" och deras släpp av 8800GT, därför har de fått med för aggresiva optimeringar eller rent av en bugg som har missats pga tidsbrist.

Ingen här kan komma & påstå hur lång tid programmerarna har haft på sig med optimeringarna i denna beta drivare, ingen kan heller påstå att man vet varken det ena eller det andra om denna drivare.

Därför anser jag att det (som jag skrev väldigt tidigt) är väldigt dumt att kasta sig till konspirationsteorier & liknande. nVidia kan ha fuskat utav bara den, lika mycket som det kan ha gått galet i betan.

Jag hoppas att ni kanske fått lite mera insikt i tankegången.

En sak som jag däremot inte gillar med allt detta är nVidias rekommendationer att använda deras beta drivare i tester, däremot finns det inget som säger att man som recencent måste använda sig av just dessa beta drivare. (såvida inte det är ett "dolt" krav) Varför inte helt sonika sätta en oskriven regel att enbart använda officiella drivare oavsett leverantör? Detta kan man även ha i åtanke som läsare av tester, skippa helt enkelt de siter som notoriskt använder sig av beta mjukvara (i alla dess former)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::