Ny processorkylare från Asus

Permalänk
Melding Plague

Ny processorkylare från Asus

Det har varit en stadig ström av nya processorkylare från Asus den senaste tiden. Nästa tillskott i familjen har fått namnet Triton 77 och använder en lite annorlunda kylteknik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om det kommer bli väldigt mycket tryck på processorn, med tanke på att den väger ett halvt kilo, när den bara har heatpipes som stöd på ena sidan samt att den verkar vara ganska hög så det blir ännu mer tryck..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Ser ut som om det kommer bli väldigt mycket tryck på processorn, med tanke på att den väger ett halvt kilo, när den bara har heatpipes som stöd på ena sidan samt att den verkar vara ganska hög så det blir ännu mer tryck..

Verkligen! Väger ganska duktigt och skall man kånka iväg datorn på LAN eller något sådant så kanske det ryker till i MoBordet. Mindre kul....
Men den kanske sitter stadigt som berget, vi får hålla utkik efter recensioner.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Lite kul med en annorlunda processor kylare för en gångs skull!

Permalänk
Avstängd

Tycker att föregående som skrivit har helt fel (ej ogge).

För det första så har jag en väldigt stor fläkt, väger 498g - har skitdåliga gängor i moderkortet. Har inga problem, träffat fläkten med en fotboll och liknande. Har aldrig märkt något problem än vid monteringen då jag fick vara rätt brutal.

7g gör knappast så att processorn får väldigt mycket tryck, det är gängorna som stödjer upp och tar emot mest stryk, processorn ses mest som ett stöd IMO.

Dock så tror jag endast denna fungerar som stock, om man överklockar kommer det bli ostabilt. Men väntar på tester.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker att föregående som skrivit har helt fel (ej ogge).

För det första så har jag en väldigt stor fläkt, väger 498g - har skitdåliga gängor i moderkortet. Har inga problem, träffat fläkten med en fotboll och liknande. Har aldrig märkt något problem än vid monteringen då jag fick vara rätt brutal.

7g gör knappast så att processorn får väldigt mycket tryck, det är gängorna som stödjer upp och tar emot mest stryk, processorn ses mest som ett stöd IMO.

Dock så tror jag endast denna fungerar som stock, om man överklockar kommer det bli ostabilt. Men väntar på tester.

Haha jo en fläkt som väger nästan ett halvt kilo måste vara riktigt stor. Är det en bordsfläkt?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Lite kul med en annorlunda processor kylare för en gångs skull!

Tycker det ser ut precis som en TT Big Typhoon fast med fläkten på andra sidan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tror inte belastningen på processorn borde vara något större problem här eftersom många andra kylare som är tynrgre (tex big typhoon) har samma konstruktion.

Föresten var kylaren grymt snygg, även om jag inte bryr mig och utseéndet på det som är innanför chassit.

Permalänk
Medlem

Verkar mest vara en design-grej. Tror knappast att omvända fläktar och kylare som hänger i luften förbättrar något.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk

500g är inte speciellt mycket. finns kylare som väger närmare 1kg som inte är någon fara att använda.

Jag tyckte ändå den såg lite intressant ut fast klumpig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vilken fjäderviktare, En Thermalright 120 väger ju 790 g, utan fläktar...

Editerad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Verkar mest vara en design-grej. Tror knappast att omvända fläktar och kylare som hänger i luften förbättrar något.

Fläkten blåser även uppåt.. lite udda

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tung var den ju inte, den var lätt.. min Cooler Master Gemin 2 väger över 800g + 2 noctua på den.. kommer lätt över 1kg

Permalänk
Avstängd

Ser ut som en mesigare variant av Aerocools Dominator

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Verkar ju som en väldigt smart design medtanke på att värme stiger uppåt.
Måste ju vara så de tänkte, att hela världen satt på desktop datorer...
Dom är inte dumma borta i fjärran öster!

Permalänk

den borde heta Triton L377 pga vikten

edit...finns Triton Le 88 oxo...något tyngre: http://www.fureai.or.jp/~yoshiki/triton%20le%2088.jpg

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

den väger ju 505 så varför 377??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
den väger ju 505 så varför 377??

L = L
3 = Ä
7 = T

LÄTT

Permalänk
Medlem

Asus borde sluta med sina kylare eller bestämma ett segment de vill ligga i, deras kykare är inte bäst och inte sämst. Men inte billiga jämnfört med kylförmågan heller. Mest design som nån säger.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en rätt mysig hävstång som verkar på moderkortet där ja... knak, knak sa det om moderkortet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Ser ut att bli en rätt mysig hävstång som verkar på moderkortet där ja... knak, knak sa det om moderkortet...

Varför det? Den är ju fortfarande fäst via alla fyra skruvarna + är lättare än många andra, så det händer nog inte ett skit med moderkortet ska du se.

Permalänk

Vart sitter koppar basen? Jag ser bara 5 heatpipes i koppar.

På tal om koppar. När man läser om termalight ultra-120 eX, står det att den innehåller koppar, men inte fan ser man någon koppar någonstans. eller sitter den i heatpipsen? Det står dessutom om att den kylaren har en koppar bas.

Koppar basen är väl undersidan på kylaren dvs den sidan man sätter mot processor ytan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vart sitter koppar basen? Jag ser bara 5 heatpipes i koppar.

På tal om koppar. När man läser om termalight ultra-120 eX, står det att den innehåller koppar, men inte fan ser man någon koppar någonstans. eller sitter den i heatpipsen? Det står dessutom om att den kylaren har en koppar bas.

Koppar basen är väl undersidan på kylaren dvs den sidan man sätter mot processor ytan?

Ytan är nickelpläterad, alltså syns inte kopparfärgen.

Basen mycket riktigt den delen som har direktkontakt med processorn

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Avstängd

Vad är det nya anorlunda kylnings tjosan?

Fläkten på undersida?

Misstänker någon sovit under en sten för länge, alla som jaga efter dom där extra graderna då när CPU:n verkligen var varma och kylningen riktigt skit kommer väl ihåg TaiSol.

T ex: AMD1200/133 hade jag och en TaiSol som kylde den, inte minusgrader men inte granne till Satan heller som ORB:arna var.

Hm, fan jidrar den puckon om undar ni... när hade alla Socket 370/A? det var väl länge sedan... se och häpna vad ni ser, nämen Asus är inte först med något alls denna gång

http://www.taisol.com/CMK702151A.html

Hade denna kylare, kopparbas den med... hade även den mer populära som alla nog kommer ihåg fläkten på.. 60x60x10mm som lät som en jumbojet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv

Borde det inte bli bättre kylning om heatpipesen går upp på andra sidan? Annars lär det bli medioker kylningsförmåga.

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande påstå att den skulle kyla allt bättre om fläkten sög luft genom kylaren och ner mot moderkortet.

På så sätt får man ett övertryck på undersidan som pressar luftflödet mot moderkortet och de flänsar som sitter där för övriga komponenter.

Man får heller ingen turbulens mellan fläkten och lamellerna då luften "studsar" mot dessa utan ett jämt undertryck som ger ett effektivare luftflöde.

Att hela flänsen ser ut som en tratt minskar friktionen genom lamellerna vid sug, då det blir en större öppen area.

Nackdelen med tt ha fläkten på "fel" håll är att damm samlas på moderkortsflänsarna (där det är hyffsat lätt att ta bort), istället för mellan fläkten och undersidan på lamellerna.

Om man hade satt en bit "nylonstrumpa" på översidan av flänsen hade luften sugits igenom denna och sedan "dammfri" genom lamellerna och ner över moderkortet för att sedan sugas ut genom chassieläkt och PSU.

Efter ett tag hade man fått byte ut "filtret" men det hade förmodligen varit en ganska enkel operation.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad är det nya anorlunda kylnings tjosan?

Fläkten på undersida?

Misstänker någon sovit under en sten för länge, alla som jaga efter dom där extra graderna då när CPU:n verkligen var varma och kylningen riktigt skit kommer väl ihåg TaiSol.

T ex: AMD1200/133 hade jag och en TaiSol som kylde den, inte minusgrader men inte granne till Satan heller som ORB:arna var.

Hm, fan jidrar den puckon om undar ni... när hade alla Socket 370/A? det var väl länge sedan... se och häpna vad ni ser, nämen Asus är inte först med något alls denna gång http://www.taisol.com/images/CMK702151A_1.jpghttp://www.taisol.com/images/CMK702151A_2.jpg http://www.taisol.com/CMK702151A.html

Hade denna kylare, kopparbas den med... hade även den mer populära som alla nog kommer ihåg fläkten på.. 60x60x10mm som lät som en jumbojet

Kul läsning, men kanske bara jag som är lite småblind, men var står det att ASUS påstår sig vara först med den designen?

Så äldre, annorlunda, modeller får inte göras i nya versioner, utan allt idag ska vara helt nytt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag vill fortfarande påstå att den skulle kyla allt bättre om fläkten sög luft genom kylaren och ner mot moderkortet.

På så sätt får man ett övertryck på undersidan som pressar luftflödet mot moderkortet och de flänsar som sitter där för övriga komponenter.

Man får heller ingen turbulens mellan fläkten och lamellerna då luften "studsar" mot dessa utan ett jämt undertryck som ger ett effektivare luftflöde.

Att hela flänsen ser ut som en tratt minskar friktionen genom lamellerna vid sug, då det blir en större öppen area.

Nackdelen med tt ha fläkten på "fel" håll är att damm samlas på moderkortsflänsarna (där det är hyffsat lätt att ta bort), istället för mellan fläkten och undersidan på lamellerna.

Om man hade satt en bit "nylonstrumpa" på översidan av flänsen hade luften sugits igenom denna och sedan "dammfri" genom lamellerna och ner över moderkortet för att sedan sugas ut genom chassieläkt och PSU.

Efter ett tag hade man fått byte ut "filtret" men det hade förmodligen varit en ganska enkel operation.

Googlade och en person påstod att den kylde bättre när han ändra på fläkten (kommer inte ihåg vilket forum).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar smart att ha fläkten på undersidan då de flesta har ett utblås ovanför processorn. Vilket det stod att man bör ha också i nyheten.

Med tanke på att nuvarande konstruktioner blåser ner Varm luft på moderkortet så borde det vara bättre att den bara skapar ett sug på mobot av chassiluften som cirkulerar, därav kallare komponenter även på mobot.
Sedan får man ju ut den varma luften snabbare.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Den ser värdelös ut, därmed kyler den dåligt, låter mycket och är dessutom svår att montera

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401