Läckt information om AMD am3 och sb700

Permalänk
Melding Plague

Läckt information om AMD am3 och sb700

I dagarna har en chilensk nyhetssajt lyckats få tag i ett konfidentiellt dokument vilket avslöjar information kring den kommande am3-sockeln samt sydbryggan sb700 från AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Stort tack till Anders Nyberg för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

"Styrkretsen RS780 är inte tänkt för entusiaster och har en pcie x16-port, en pcie x1-port samt två stycken pci-portar via sydbryggan." Vad är den då tänkt för? OEM-marknad, HTPC etc?

Permalänk
Medlem

hmm.. en chilensk nyhetssajt lyckades sno åt sig grejerna, varför är jag inte förvånad

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
"Styrkretsen RS780 är inte tänkt för entusiaster och har en pcie x16-port, en pcie x1-port samt två stycken pci-portar via sydbryggan." Vad är den då tänkt för? OEM-marknad, HTPC etc?

RS780 är främst tänkt för oem-marknaden och i viss mån detaljhandeln, men under "mainstream"-logga eller möjligen för htpc-maskiner.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vad betyder RS om RS780 är en styrkrets och RS790 är ett integrerat grafikkort?
Sen har vi R som är grafikkort? Och RV som jag också har sett som grafikkort?

Permalänk
Medlem

verkar läcka lite här och där om allt nytt som ska komma. ser inte seriöst ut med texten confidential över papperet

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

hdmi kontakt... bara jag som hoppas på ett radeon hd kort för att få en billig tyst htpc ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt mycket "hemliga" dokument som flyger upp nu varje dag...
Allting är bara strunt.

Permalänk

Ganska bra iaf för AMD, även om de är fejk, för det skapar lite snack om deras kommande produkter efter Am2+ osv, visar att dom täbker längre, för dom berättar ju inte mycke själva!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Verkar väldigt lovande, kan man bara köra det interna grafikkortet som fysikprocessor sen så kan det bli ett trevligt mellansteg innan fusion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Väldigt mycket "hemliga" dokument som flyger upp nu varje dag...
Allting är bara strunt.

håller me!! d kommer lite väll mycke "hemlig info" nu, d e nog bara att skita i

Visa signatur

AMD ATHLON 64 X2 6000+ :: M2N-E SLI moderkort :: 2 GB DDR2 677 Kingston :: 500GB :: XFX GeForce 8800GTS 640MB :: Vista premium 64bit

Permalänk
Medlem

Verkar intressant.

Jag ser 13 USB portar i diagrammet. 2 för USB 1.1? och 11 för USB 2.0; Jag hoppas att detta inte innebär att de 11 inte stödjer 1.1.

Jag ser även inbyggt stöd för FireWire 1394B (800 Mb). Sopar mattan med USB 2.0 (480 Mb) utan vidare. Ville köpa ett separat 800 Mbits kort ett tag sedan, men ångrade mig när jag upptäckte att det skulle kosta nästan 500 kr.

Två av de 6 SATA portarna är avsedda för eSATA. Perfekt för externa hårddiskar. Iom att det finns inbyggt så blir det förmodligen ingen hastighetsminskning jämfört med SATA och att moderkortstillverkaren inkluderar förmodligen en enkel sladd och kontakt i paketet.

Att den integrerade grafiken får ett eget 64 MB RAM buffert på moderkortet är ett nytt intressant grepp.

Utgång för HDTV tyder på att moderkortskretsarna är lämpliga för en "enklare" mediadator.

Inbyggd HD audio codec i sydbryggan. Vad detta betyder i ljudkvalité återstår att se (eller borde jag säga höra).

Det är svårt att avgöra från diagrammet om stöd för TPM (Trusted Platform Module) ingår i själva sydbryggan. Intel har planer på att inkludera detta i sina moderkortskretsar nästa år.

Detaljer om moderkortkretsarna verkar trovärdiga. Vad jag har hört så skulle kretsarna (DDR2) släppas i början på nästa år. Däremot skulle AMD inte stödja DDR3 förran det finns billiga DDR3 minnen tillgängliga. Detta borde ligga i ett 2008/2009 scenario. Så varför skulle ett diagram som inkluderar stöd för det ha "slunkit ut" 2007. Tjaa, man kan ju undra. Att någon skulle ha kunnat göra detta diagram på egen hand utan vidare tror jag dock inte på. Möjligen har man modifierat ett befintligt DDR2 scenario.

Stöd för DX10 är bra för alla, men jag tvivlar på att den nya grafikkärnan klarar ett enda DX10 spel i verkligheten. Om priset på moderkort med dessa kretsar ligger i närheten av moderkort med AMD690G så börjar det bli mycket intressant.

Jag vill ha ett DTX kort med dessa kretsar för max 1000 kr och här skall det moddas...

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

14 USB, där den första porten USB är ansluten till nordbryggan.
Även en st PCIe x4 missades samt att kortet ser ut att kunna konfigureras för en st PCIe x16 eller två st PCIe x8.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

"Det vi redan vet är att den har 940 pinnar och att sockel am3-processorer skall passa i sockel am2-moderkort."

Är detta säkert? Så ja kan köra min AM3 CPU i på mitt AM2 moderkort?
Det är ju asbra

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

USB-0 porten verkar vara ansluten till Gb nätverkkortkretsen (lite mysko måste jag säga). Att bedöma från beteckningarna så är det förmodligen broadcoms nya 65 nm 10/100/1000 Mb krets.

Om jag har rätt så finns mera info här http://www.broadcom.com/press/release.php?id=1073185

Det påstås (har inte läst detta själv på AMD:s hemsida) att "AM3-processorer" har inbyggda minneskontroller för både DDR2 och DDR3, och kan därför köras på AM2-moderkort. Det motsatta gäller endast AM3-moderkort designat för DDR2. Tydligen kan moderkortstillverkarna tillverka AM3-moderkort som antingen stödjer DDR2 eller DDR3.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Det ska gå bra att stoppa i en AM3 CPU om BIOS'en kan identifiera CPU'n, det betyder att man får flasha i en nyare bios som stödjer CPU'n i fråga.
Det man förlorar är den snabbare prestandan från HT3.0 bussen same en del energi spar funktioner (split power plane).
Som det är idag så ger HT3.0 inte så stor fördel prestandamässigt, så där är det OK...
Och har man ett MK med en R580 så kan man ju överlocka bussen rätt kraftigt, testade lite när jag satte ihop grabbens PC och en HTT på 1400MHz var inga problem med en X2 3600+ 65nm, så en CPU med AM3 buss bör gå högre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Det ska gå bra att stoppa i en AM3 CPU om BIOS'en kan identifiera CPU'n, det betyder att man får flasha i en nyare bios som stödjer CPU'n i fråga.
Det man förlorar är den snabbare prestandan från HT3.0 bussen same en del energi spar funktioner (split power plane).
Som det är idag så ger HT3.0 inte så stor fördel prestandamässigt, så där är det OK...
Och har man ett MK med en R580 så kan man ju överlocka bussen rätt kraftigt, testade lite när jag satte ihop grabbens PC och en HTT på 1400MHz var inga problem med en X2 3600+ 65nm, så en CPU med AM3 buss bör gå högre.

Sätter du din AM3 processor i ett AM2+ moderkort förlorar du inte ens de funktionerna, då är allt lika bra bortsett från olika minnestyper.

Permalänk
Medlem

Energi spar funktionerna då ja!
Avstod från att nämna AM2+ då en del tillverkare gått ut med att deras MK var AM2+ genom en BIOS uppdate... Hur det nu fixar split power plane, som ju är ett villkor för att stänga ner/minska energiförbrukningen i delar av CPU'n.
HTT'n är ju förtfarande 1000MHz (2000MHz), om den inte överklockars....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Det ska gå bra att stoppa i en AM3 CPU om BIOS'en kan identifiera CPU'n, det betyder att man får flasha i en nyare bios som stödjer CPU'n i fråga.
Det man förlorar är den snabbare prestandan från HT3.0 bussen same en del energi spar funktioner (split power plane).
Som det är idag så ger HT3.0 inte så stor fördel prestandamässigt, så där är det OK...
Och har man ett MK med en R580 så kan man ju överlocka bussen rätt kraftigt, testade lite när jag satte ihop grabbens PC och en HTT på 1400MHz var inga problem med en X2 3600+ 65nm, så en CPU med AM3 buss bör gå högre.

Du förväxlar nog Phenom med AM3-processorerna.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Energi spar funktionerna då ja!
Avstod från att nämna AM2+ då en del tillverkare gått ut med att deras MK var AM2+ genom en BIOS uppdate... Hur det nu fixar split power plane, som ju är ett villkor för att stänga ner/minska energiförbrukningen i delar av CPU'n.
HTT'n är ju förtfarande 1000MHz (2000MHz), om den inte överklockars....

Har inte hört någon tillverkare som sagt att deras moderkort kan bli AM2+ genom biosupdate. Många ger ju stöd för Phenom med biosupdate. Men moderkorten blir inte AM2+ för det.

Permalänk
Medlem

Ja,, läste det kanske lite slarvigt...
ASUS
http://www.hardwaresecrets.com/news/2391
"AM2+ CPU Compatible Motherboard"
http://www.asus.com/news_show.aspx?id=8305

MSI
"AM2+ CPU Ready Motherboard"
http://www.msi.eu/news/press/PR_AM2+_Ready.pdf

Dom som kommer (eller har kommit) är ju riktigt AM2+

Så det är helt rätt, dom ger stöd för AM2+ CPU....

Permalänk
Medlem

Angående "hardware" i diagrammet; skulle det kunna vara specialstöd för "AMD overdrive" eller en senare version av det?

Läste denna test av "AMD overdrive":
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2007/11/10/amd-ph...

Jag bara spekulerar utan att veta något.

Hare/PeSi