Radeon HD 3870 X2 blir AMD:s entusiastgrafikkort

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 3870 X2 blir AMD:s entusiastgrafikkort

Läckta presentationsslides verifierar att AMD kommer att lansera ett grafikkort med två stycken grafikprocessorer. Grafikkortet kommer att heta Radeon HD 3870 X2 och ersätter Radeon 2900 XT i entusiastsegmentet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppas bara att det kommer bra drivrutiner som gör att det kommer någon kraft ur det så nvidia inte blir ensam på toppen.

Permalänk
Medlem

värt att vänta på !!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hum låter så där halvsmidigt.

Flera GPU:Er är väl iget fel i sig MEN dugnerar det som nuvarande SLI för nvidia eller CF för ATI alltså att det igäntligen bara är två grafikkort på samma PCB som tidigare kort av dena typ varit så får man ju ut enbart halva mägde minne av detkortet kommer med då grafikkort i SLI eller CF lagarar identisk data i varge korts minne.

Ska en sådan här lösning bli smidig ochkostnadsefecktiv så borde ju minnet vara delat mellan GPU:erna så att man slipper spegla datan helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hurra! Dubbelt så mycket värmeutveckling!

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Hurra! Dubbelt så mycket värmeutveckling!

Nej då! För dom delar på värmen och behöver då bara generera hälften så mycket per kärna...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej då! För dom delar på värmen och behöver då bara generera hälften så mycket per kärna...:)

?

Undrar ifall min ironi detektor e trasig ;), förmodligen menade han dubbelt så hög värmeutveckling som en enkel gpu

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tror nog att det där kortet med dubbel GPU kan bli en höjdare.
Det lär iallfall slå Nvidias 8800 Ultra.

Dock känns det lite som en nödlösning, att istället för att utveckla snabbare arkitektur i grunden börja med att sätta ihop "gamla" kort...
Fast vem vet, kanske är det det som är framtiden, precis som att processorerna utvecklas alltmer åt multicore hållet.

Får känslan att ATI/AMD hela tiden ligger steget efter Nvidia numera.
Lite synd för konkurrensen. Dessutom har jag alltid gillat ATIs tidigare kort. Har varit mycket nöjd med mitt X1900XT och med hur ofta ATI kommit ut med nya förbättrade drivrutiner.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Men dessa kort har ju så enormt höga frekvenser, så det är konstigt att de inte totalkrossar 8800gtx? 750-> mhz på kärnan är väl rättså mycket, + bra överklocknings egenskaper tack vare 55nm och nu 2st gpuer på en pcb..

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
?

Undrar ifall min ironi detektor e trasig ;), förmodligen menade han dubbelt så hög värmeutveckling som en enkel gpu

Jaha...Annars kan man värma samma rum med bara halva frekvensen per kärna...;)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag tror Ati´s nästa generation kan bli riktigt bra då de blivit pressade att utforska de mesta för att rädda R600. Viktiga erfarenheter. Go Ati!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

R680 låter väldigt mycket som en nödlösning från ATI's sida för att rädda sig tills R700's ankomst. Vad jag har hört så kommer R680 vara två st R670 i CF på en PCB vilket knappast känns så lockande. Nvidia jobbar ju på något liknande och man blir nästan trött på hur långsamt det går inom grafikkortsbranchen. Jag vill se R700 och D9E nu!

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
R680 låter väldigt mycket som en nödlösning från ATI's sida för att rädda sig tills R700's ankomst. Vad jag har hört så kommer R680 vara två st R670 i CF på en PCB vilket knappast känns så lockande. Nvidia jobbar ju på något liknande och man blir nästan trött på hur långsamt det går inom grafikkortsbranchen. Jag vill se R700 och D9E nu!

Herre gud .. jag tycker att det ska räcka med 1 kort per år . snar kommer de att släppa 1 kort per vecka ..

Permalänk
Medlem

Hoppas det kortet kommer vara superbra, så man kan köra en sista upgrade som ska hålla några år.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
R680 låter väldigt mycket som en nödlösning från ATI's sida för att rädda sig tills R700's ankomst. Vad jag har hört så kommer R680 vara två st R670 i CF på en PCB vilket knappast känns så lockande. Nvidia jobbar ju på något liknande och man blir nästan trött på hur långsamt det går inom grafikkortsbranchen. Jag vill se R700 och D9E nu!

Går rykten om att de skippat alla ideer fram till R1000.. men återstår att se och att säga att detta går långsamt stämmer kanske då detta är sjukt gammalt bara att ingen knappt använt det. Detta kortet kommer dock bli psyko.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Intressant. Ska bli kul att se resultaten för hela 3800 serien när de släpps.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
... man blir nästan trött på hur långsamt det går inom grafikkortsbranchen.

Långsamt i förhållande till vad? Visst var det humoristiskt och inte allvarligt menat?

Permalänk
Medlem

Låter rätt ok. Ungefär samma prestanda som 8800gt i 3dmark06 och dessutom kallare.

edit: kommenterade fel nyhet... sorry.. tänkte på nyheten innan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Varför kan dom inte komma med X2 kort lite tidigare? Det kommer komemr alltid precis innan den nya serien ska komma känns det som. lika dant med Nvidias 7950gx2 lr vad det nu heter kom precis innan 8800gtx kom så i framtiden så hoppas jag på att det kan komma ut lite tidigare men då känar inte jättarna lika mycket pengar som dom gör för tillfället

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Nu gör ATi samma sak som Nvidia gjorde med 7950GX2.
Återstår att se om det blir en lyckad serie för ATi.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Nvidia misslyckades stenhårt med sin dödligt dyra och osmidiga 7950GX2, men tekniken var inte riktigt mogen då. Chipsetten var stora som planeter och dödligt dyra att producera samtidigt som SLi/Crossfire inte var särskilt etablerat på marknaden därmed försvann mycket potential i prestandavägar för Nvidias då fetaste flaggskepp, på pappret.

Men, nu ligger ATis chipset på 55nm, vilket är något Nvidia aldrig varit och sniffat på riktigt - med en 55nm krets är det billigare och effektivare att lägga in flera kärnor i en produkt och få denna att prestera nästan lika bra som den skulle presterat på pappret genom att slänga ut välgjorda drivers samtidigt som marknaden är mer van vis multi-GPU lösningar idga än det var på GX2:s tid. Om ATi lägger på GDDR4 minne på höga hastigheter med 3870x2 också då har vi ju en självgiven Ultra-dödare sålänge AA-motorn är bättre utformad än i R600, så att säga. Driversar är inga problem, ATi har som sagt testat sina Catalyst 8 drivers under ett bra tag nu och vid start ser vi antagligen bra stöd, som ökar varje månad.

Priset är det som verkligen intresserar mig. Om det stämmer med att HD3870 lanseras till ett uppskattat pris av 2200kr så kan man ju tänka sig att en HD3870x2 kostar runt vad en 2900XT kostar idag, runt 3400kr - men ATi kanske vill ha ett mer aggressivt pris än så för att motivera konsumenterna på högprestanda segmentet är byta till ATi för prestanda och den potentiellt bättre energikonsumtionen i jämförelse med Nvidias motsvarigheter på prestandafronten.

Kimplan:
Nvidias 7950GX2 var ute ett år före 8800GTX. Så det var inte så att de stressade ut GX2 för att direkt efter det lansera 8-serien. 7950GX2 var bästa kortet ett bra tag, i spel som stödde tekniken - annars var X1950XTX ett av de bästa korten, speciellt för pengarna då det låg identiskt med 7900GTX och ibland något bättre.

---

Grafikkortsbranchen går inte långsamt. ATi fick ett bakslag av Nvidias så tidigt lanserade 8-serie, men innan detta var de båda dödligt snabba på att kontra varandra dagarna i ända med snabba lanseringar och hastiga uppdateringar hela tiden. Samma sak mellan Intel och AMD förr - nu hamnade marknaden på ett sidospår sedan AMD köpte upp ATi då båda företagen sitter på en hyffsat låg budget (med tanke på konkurenterna, så att säga) samtidigt - med AMD har väldigt bra processorer för lågprissegmentet som inte länge sedan kostar fem gånger så mycket och ATi har många stabila kort på lågprissegmentet där också - så det får ju fortfarande intäckter trots sin brist på riktigt imponerande ultra-highend-kort riktigt än. Men allting tar sin tid, vi har sett sådanna har inslag tidigare i historien.

Permalänk
Avstängd

Kan man sätta två stycken Radeon HD 3870 X2 i crossfire?
I sånna fall, behöver man 4 stycken pci-e portar eller 2 =P?

Permalänk
Medlem

Men ati gör ju inte samma dret försök med ett X2 kort som nvidia gjorde, nvidia satte ju bara ihpop 2st 7900kort sida vid sida, ati gör ju båda som en dualcore processor, 1 kärna (2 cores). Tror därför dom får till det bättre, och eftersom deras nya kort ska vara supesvalt så lär det här bli likvärdigt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Nu gör ATi samma sak som Nvidia gjorde med 7950GX2.
Återstår att se om det blir en lyckad serie för ATi.

Jävla tard, det var gärna inte nvidia som var först.. omg, seriöst innan du uttalar dig om något så ta reda på ren fakta.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jävla tard, det var gärna inte nvidia som var först.. omg, seriöst innan du uttalar dig om något så ta reda på ren fakta.

Jävla bittra unge, vad gråter du för? Nvidia var de första som gjorde en grej av det, så att säga - det finns två företag, ATi och Nvidia som sysslar med spelgrafik, om Nvidia var först är väl det inte hela världen? Speciellt inte när de misslyckades ganska ordentligt.

Såvitt jag minns var Nvidia först med Multi-GPU i övrigt, men inte med särskilt stor marginal och inte still stor betydelse eftersom ATi lanserade sin, något mindre smidiga, Crossfire lösning så pass nära inpå. Hursomhelst - men att baka in två kärnor i ett kort var nog Nvidia först med, men inte till särskilt stor betydelse, det är inget som revolutionerat branschen precis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jävla tard, det var gärna inte nvidia som var först.. omg, seriöst innan du uttalar dig om något så ta reda på ren fakta.

Va pratar du om?
Har jag påstått att nvidia var först?

Jag antar att du menar att det var ATi som var först med multi-GPU med sin Rage Fury Maxx?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Detta känns som om det börjar balla ur. Vet någon när Nvidias motsvarande kort kommer att komma? eller skippas dom korten helt i denna serien? hoppas på att dom får ut sin nya serie så fort som möjligt i alla fall så att man kan dra i 2nya kort till intels kommande 45nm CPuer

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Näe tackar vet jag gammal beprövad teknik som 2 st hopkopplade Voodoo2 kort !

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Detta känns som om det börjar balla ur. Vet någon när Nvidias motsvarande kort kommer att komma? eller skippas dom korten helt i denna serien? hoppas på att dom får ut sin nya serie så fort som möjligt i alla fall så att man kan dra i 2nya kort till intels kommande 45nm CPuer

Nvidias motsvarighet till HD3870x2? G90 - dvs. antingen, rent traditionellt, 8900GTX eller det som diskuteras: 9800GTX. Det är vad Nvidia har att kontra HD3870x2 med - dock med ganska stor marginal kan jag tänka mig, framförallt med tanke på Nvidias mer finskapade AA-motor, om nu inte ATi gjort samma misstag som med R600 gällandes den konkreta AA-prestandan.

Vad snackar du om? Varför börjar du bubbla om Intels 45nm CPUer? Det är helt ovittkommande då en CPU-krets inte bara kan konverteras till en GPU utan vidare - om det var så du tänkte?
ATi har sin nya krets på 55nm, medan Nvidia kommer köra på sin 65nm ett tag framöver (dvs. hela G90-serien kommer köras på 65nm). Det finns även tomma spekulationer om att Nvidias starkaste G90-baserade maskin kommer köra GDDR5-minne vilket är helt vansinnigt då Nvidia inte ens har ett GDDR4-kort att bjuda på än.

AMD kör på 65nm för sina kommande Phenom-modeller och vi kommer eventuellt se 45nm baserade AMD-maskiner till sommaren och till 2008 som senast då de lanserar sina Oktalprocessorer (åtta kärnor) som bygger på 45nm chip

Sedan har Intel redan 45nm processorer på marknaden. Men till ett pris upp till, ja... över 10.000kr.

Permalänk
Medlem

finns det något datum satt på 3000 serien?