Telia testar hdtv via bredbandsnätet

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är ett sådant grymt slöseri med resurser att skicka TV via Internet. Vad vinner man på det? Inget! TV som TV, bara det att via Internet måste samma data sändas samma antal gånger som det finns mottagare. Eller har de löst det på något magiskt sätt?

Känns ju kul om det i framtiden sitter 100 000 pers och tittar på HDTV på 30 Mbit/s (exempel taget ur luften), 100 000*30 Mbit/s är ganska seriöst mycket.

Om nu detta stämmer så är det en inte lika elegant lösning som den gamla goda TV-antennen.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Nu snackade jag om framtiden och dess möjligheter och 60 fps ger en klart bättre upplevelse särskilt i actionfilmer och sport såsom fotboll, Formel-1.Man måste skilja på live TV som skall processas i en box i realtid samt färdigkomprimerade klipp som man kan hitta på nätet. Faktum kvarstår att HDTV tar mer än 5-6Mbit/s i 720P om man vill ha optimal kvalitet och nårra 5Mbit/s klipp från Apple ger inte tillräcklig kvalitet. När SVT sände Fotbolls VM i 720P så gick det åt just 22Mbit/s tex. Vanlig SD kabelTV tar idag 5Mbit/s i medel och 8Mbit/s som max samt 3.5Mbit/s som minst.

Film kommer aldrig gå i 60fps, att det är 24fps bidrar ju till filmkänslan, i 60fps skulle det ju se ut som skräp. Sport däremot skulle ju tjänka på det, men jag tror nog vi har nya format och komprimeringstekniker innan vi kommit så långt.

Visst är det lite annorlunda för tv, men ju mer tekniken utvecklas desto mer kan dom komprimera. Jag har ett 1080p klipp på hårddisken som ligger på under 10mbit och det ser perfekt ut. Fotbolls VM var ju SVTs första försök med HD, klart det var sämre då. Var det ens h264 dom använde, med så högta bitrates låter det mer som mpeg2.

Digital-TVn som sänds nu är ju i mpeg2, går inte jämnföra med h264. h264 fixar ju SDTV i runt 1mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag tycker att det är ett sådant grymt slöseri med resurser att skicka TV via Internet. Vad vinner man på det? Inget! TV som TV, bara det att via Internet måste samma data sändas samma antal gånger som det finns mottagare. Eller har de löst det på något magiskt sätt?

Känns ju kul om det i framtiden sitter 100 000 pers och tittar på HDTV på 30 Mbit/s (exempel taget ur luften), 100 000*30 Mbit/s är ganska seriöst mycket.

Om nu detta stämmer så är det en inte lika elegant lösning som den gamla goda TV-antennen.

Sluta slösa min bandbredd med massa jidder, börja läsa här du har mycket att lära.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Sluta slösa min bandbredd med massa jidder, börja läsa här du har mycket att lära.

Där ser man

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squggle
Det behöver inte vara något som är fel, det är inte många ställen som är anpassade för den typen av hastighet och därför kommer man inte upp i högre hastigheter.

Tänk dessutom på att det är stor skillnad på MB/s och Mb/s....

det är även en himmla skillnad mellan mB och MB...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newron
Snälla, kan du göra lite research innan du kommer med din okunskap nästa gång. Om du visste något om kopparlinor och hur den praktiska hastigheten påverkas av attenuation och noise (som i de flesta fall är ett derivat av avståndet till växeln och därför linans längd), så skulle du inte låta som Telias markandsföringsteam.

Kanske stämmer, tänkte mer på våra ADSL-modem som kör i 16/4, två modem och två kopparlinor. Varför? IP-telefoni funkar sjukt mycket bättre med dedikerad lina. Dessutom är våra linor sjukt dåliga, och ändå har vi den hastigheten. Känner du för att förklara varför? Plus, vi ligger runt en kilometer från telestationen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld