Noctua lanserar ny kylpasta

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar ny kylpasta

Tillverkaren Noctua som främst är kända för sina kylflänsar och fläktar har idag lanserat en kylpasta med namnet NT-H1. Enligt tillverkaren är den inte elektriskt konduktiv och skall fungera utmärkt med exempelvis kompressorkylningar på nivåer långt under 0 grader.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant och se lite tester på den här i framtiden...

Hoppas den presterar bra!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hmm detta såg intressant ut

Permalänk
Medlem

Gillar att man slipper smeta ut pastan själv!

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett test mellan denna och ArticSilver 5... Att man inte behöver smeta ut pastan själv är helt vansinnigt och patetiskt.. Jag menar vad är oddsen på att kylpastan sprider sig jämt och fint ända ut i kanterna... LOL

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Pastan behöver väl inte smetats ut ända till kanten eller?

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk

Det beror på vilken processor du har.. Jag håller med om att det vore skönt att slippa de otroligt seg "flytande" pasta Artic silver's pastor är..

Permalänk

hmmmm kan nästan sätta en peng på att det är samma som thermaltake pastan som kommer i en exakt lika dan spruta med Thermalright HR-05-SLI Northbridge Heatsink. funkar också jäkligt bra har att bara slänga på en klick på mitten å trycka till me kylaren... är nästan så den vill rinna ut av sig själv på prollen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Låter värt att kolla upp, det lär komma tester rätt så omgående.

Inte för att vara petig, men "Är också inte"? "Är heller inte" heter det.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk

Okej, en helt ointressant produkt för oss som kyler med luft... Men som artikeln sade är den kanske bra om man använder en kompressor eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Okej, en helt ointressant produkt för oss som kyler med luft... Men som artikeln sade är den kanske bra om man använder en kompressor eller liknande.

Varför är denna produkt ointressant för oss som kyler med luft?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

"Okej, en helt ointressant produkt för oss som kyler med luft... Men som artikeln sade är den kanske bra om man använder en kompressor eller liknande."

Du kan inte mycket om kylning du

"Tala är silver men tiga är guld"

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Tack, jag håller mig till syntetiska diamanter i kylpastan. Leder värme bäst av allt!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
"Okej, en helt ointressant produkt för oss som kyler med luft... Men som artikeln sade är den kanske bra om man använder en kompressor eller liknande."

Du kan inte mycket om kylning du

"Tala är silver men tiga är guld"

Men den kan ju fortfarande prestera bättre ä tex AS-5. Då är den ju bra intressant för alla.

Sen är den kanske _mer_ intressant för dom med komressorkylning...

Men tur att du kan så mycket om kylning iallfall.

/mvh Kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Avstängd

få se test

Permalänk

Varför skulle en ny kylpasta vara intressant för oss som kyler med luft?

Skillnaden mellan kylpastor är så otroligt liten att skillnaden är försumbar, allt enligt Mikrodatorns senaste test av kylpasta: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.80404

Att använda kylpasta är viktigt, men vilken man använder gör i stort sett ingen skillnad eftersom en kylpasta bara kan leda värme maximalt ner till rumstemperatur. Enligt mikrotdatorns test skiljer det 1 (en) grad mellan dyra och billiga pastor, vilken borde anses försumbart med tanke på att appliceringen inte är exakt lika heller.

Alltså, för oss osm kyler med luft finns det ingen poäng att använda en pasta som tål -40 grader, eller hur? Det går ju inte att få processorn kallare än rumstemp ändå eftersom kylaren och pastan bara leder bort värmen, inte riktigt kyler. Detta stärks ytterligare med det allmänt kända fenomenet att för mycket kylpasta istället höjer temperaturen eftersom den i sig själv inte leder bättre än metallerna, bara bättre än luften som hamnar i de små ojämnheterna mellan kylfläns och processor. Det optimala vore helt släta ytor som har 100% kontakt mde varann, då skulle kylpasta bara stjälpa istället för att hjälpa.
Använder man en kompressor som genererar minusgrader kan denna pasta dock vara klart användbar, men det är det nog inte så många som gör tror jag.

Men jag står fast vid mitt påstående! Jag tycker inte det är lönt att köpa en pasta för ~100:- för en minimal tempsänkning.

Permalänk

...närmaste konkurrenten till AS5?

Permalänk
Medlem

Sweclockers-folk verkar väldigt insnöade på AS5 - AC MX-2 (och Ceramique) är väl, om än marginellt, bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Varför skulle en ny kylpasta vara intressant för oss som kyler med luft?

Skillnaden mellan kylpastor är så otroligt liten att skillnaden är försumbar, allt enligt Mikrodatorns senaste test av kylpasta: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.80404

Att använda kylpasta är viktigt, men vilken man använder gör i stort sett ingen skillnad eftersom en kylpasta bara kan leda värme maximalt ner till rumstemperatur. Enligt mikrotdatorns test skiljer det 1 (en) grad mellan dyra och billiga pastor, vilken borde anses försumbart med tanke på att appliceringen inte är exakt lika heller.

Alltså, för oss osm kyler med luft finns det ingen poäng att använda en pasta som tål -40 grader, eller hur? Det går ju inte att få processorn kallare än rumstemp ändå eftersom kylaren och pastan bara leder bort värmen, inte riktigt kyler. Detta stärks ytterligare med det allmänt kända fenomenet att för mycket kylpasta istället höjer temperaturen eftersom den i sig själv inte leder bättre än metallerna, bara bättre än luften som hamnar i de små ojämnheterna mellan kylfläns och processor. Det optimala vore helt släta ytor som har 100% kontakt mde varann, då skulle kylpasta bara stjälpa istället för att hjälpa.
Använder man en kompressor som genererar minusgrader kan denna pasta dock vara klart användbar, men det är det nog inte så många som gör tror jag.

Men jag står fast vid mitt påstående! Jag tycker inte det är lönt att köpa en pasta för ~100:- för en minimal tempsänkning.

Ta inte illa upp men om man har två ytor (speciellt av metall) som är 100% släta och lägger dem mot varann som du skriver så sammanfogas dessa och bildar en helhet och då får du aldrig av kylaren från processorn igen.

Hoppas att jag inte utlöser några protester nu och att ingen tycker att detta är kränkande på nåt sätt.
Risken finns att folk missuppfattar vad man skriver.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ta inte illa upp men om man har två ytor (speciellt av metall) som är 100% släta och lägger dem mot varann som du skriver så sammanfogas dessa och bildar en helhet och då får du aldrig av kylaren från processorn igen.

Hoppas att jag inte utlöser några protester nu och att ingen tycker att detta är kränkande på nåt sätt.
Risken finns att folk missuppfattar vad man skriver.

haha, jag måste bara få veta hur du resonerar när du kommer fram till att de två ytorna skulle bli en massa och varför det skulle vara speciellt för metaller. Jag är ingen expert, men det verkar ju mer logiskt att så länge atomerna/molekylerna från yta A ligger yta mot yta med molekylerna i yta B så kan de två ytorna INTE fästa i varandra då de (så vitt jag vet) inte spontant kommer skapa molekylära bindningar till varandra. Klart att de kan bilda en gemensam massa men det förutsätter väl ändå att man har forcerat fram bindningarna mellan ytorna.

100% kontakt mellan två ytor beståendes av extremt värmekonduktiva material bör vara effektivast för att föra bort värmen. Utan att processon och kylaren spontant bildar en massa. Sen att en 100% slät yta är väldigt svår att få till i praktiken är ett annat problem (slätheten är relativt till vilken storleksordning man menar).

Jag kan ju ha fel, men det känns inte som det ^^

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk

Men visst vore det perfekt (för värmeöverföringen, inget annat) om kylaren och processorn skulle bilda en enhet? Jag håller dock med föregående talare om att de inte kan "smälta ihop", men de skulle definitivt sitta ihop väldigt bra om det inte fanns någon luft mellan dem. Kylpastans enda uppgift är ju att ersätta den luft som nu hamnar mellan en processor och kylare eftersom de inte är 100% släta och då är det logiskt att den inte kan göra så stor skillnad, och ju jämnare materialen är desto mindre hjälper kylpastan, till en punkt (har dock ingen aning när) då den istället försämrar värmeledningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeromem
haha, jag måste bara få veta hur du resonerar när du kommer fram till att de två ytorna skulle bli en massa och varför det skulle vara speciellt för metaller. Jag är ingen expert, men det verkar ju mer logiskt att så länge atomerna/molekylerna från yta A ligger yta mot yta med molekylerna i yta B så kan de två ytorna INTE fästa i varandra då de (så vitt jag vet) inte spontant kommer skapa molekylära bindningar till varandra. Klart att de kan bilda en gemensam massa men det förutsätter väl ändå att man har forcerat fram bindningarna mellan ytorna.

100% kontakt mellan två ytor beståendes av extremt värmekonduktiva material bör vara effektivast för att föra bort värmen. Utan att processon och kylaren spontant bildar en massa. Sen att en 100% slät yta är väldigt svår att få till i praktiken är ett annat problem (slätheten är relativt till vilken storleksordning man menar).

Jag kan ju ha fel, men det känns inte som det ^^

Det är just det som är grejen med metaller, de bildar inte molekyler på samma sätt som andra ämnen.
Om du inte visste så finns det i stort sett tre olika bindningar mellan atomer.

1. Kovalent bindning: Ex. vatten (H2O) ett antal atomer (i detta fallet 3) delar på sina elektroner och hålls på så sätt fast i varandra.

2. Jonbindning: Ex. Salt (Na+Cl-) Dessa atomer är laddade och hålls ihop med hjälp av laddningarna och inte genom delning av elektroner. Dessa bildar kristaller och är neutrala eftersom det finns lika många positiva och negativa joner.

3. Metallbindning: Alla atomer i hela metallstycket delar på alla elektroner som åker runt lite hur som helst om de inte är kopplade till en elektrisk källa och hålls på så sätt ihop. Efter alla atomer sitter ordnade i rader och kolumner så skulle två 100% platta ytor sammanfogas då elektronerna börjar delas med den "nya" delen av metallbiten. Atomerna ligger ju i detta fallet lika långt ifrån den "nya" delen som ifrån "lagret under".

Hoppas att detta har övertygat dig, om inte så får du lov att kontakta min fysiklärare som förklarat detta för mig: Sten Petersson, Göteborgs Högre Samskola (lämnar inte ut telefonnummret utan hans tillstånd)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

haha, nej, det låter som att du har läget under kontroll där, jag är inte helt övertygad men får lita på dig ändå. Känns väldigt bekant det där, från gymnasiekemin (gamla minnen )

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|