Nvidia Geforce 8400GS med G98 i december

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce 8400GS med G98 i december

Enligt källor hos Taiwanesiska grafikkortstillverkare planerar Nvidia att lansera grafikkortet Geforce 8400GS tidigt i december. Grafikkortet bygger på grafikprocessorn G98.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

8400gs ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säger samma sak 8400GS????

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

visst fan kan dom skippa 8xxx serien snart

hur snabbt ska då detta kort bli? med tanke på beteckningen så verkar det ju ska vara sämre än 88xx...

kom igen! nu vill vi se feta kort
(bara spekulationer förstås)

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Kortet kommer säkerligen prestera som dagens 8600GTS.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Stämmer det där verkligen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

8400GS kan man redan köpa idag för en 500kr

Permalänk
Medlem

Ehh..?
8400GS har funnits ett tag nu..?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Haha, alla är förvirrade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blame_me
Haha, alla är förvirrade

Inte så konstigt även fast man hänger här så blir man förvirrad.. undrar hur det är för gemeneman

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaha, så det kommer samtidigt som 8800gt med andra ord...

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

nutshell du menar 8800GTS hoppas jag, ja förvirringen är stor, 8400gs finns väll eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kanske en ny trend för nvidia att släppa budgetkort som presterar lika bra som sina toppmodeller. Snacka om taktik.. Eller så presterar deras nya krest som ett 8400gs... De kanske blev sinnesförvirrade på nvidia när ati lanserade sina nya kort igår vem vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
nutshell du menar 8800GTS hoppas jag, ja förvirringen är stor, 8400gs finns väll eller?

Nej, jag menar 8800gt. Försök att få tag på ett.

Fast det är riktigt att det kommer nya gts också visserligen.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

???
I mitten av nästa år kommer de väl ut med ett nytt 7300gt också...

Nu fattar jag ingenting. De ska alltså först "förnya" 8800 serien med G92 processorer.
Fantastiskt förvirrande bara det. Sedan ska de alltså förnya hela serien IGEN, med G98 kretsar !?! ehmm..hmm ?

Edit : Det ska nog vara 9400GS de menar, eftersom kortet ska bygga på den nya G98 arkitekturen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Nej, de menar 8400GS Dom håller tydligen på att förnya hela skiten med lite små uppgraderingar eftersom att ATI inte är ett så stort hot. Tyvärr blir resultatet bara förvirring och att deras budget kort slår deras high end Jag vill ha ett topp kort!

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
???
I mitten av nästa år kommer de väl ut med ett nytt 7300gt också...

Nu fattar jag ingenting. De ska alltså först "förnya" 8800 serien med G92 processorer.
Fantastiskt förvirrande bara det. Sedan ska de alltså förnya hela serien IGEN, med G98 kretsar !?! ehmm..hmm ?

Edit : Det ska nog vara 9400GS de menar, eftersom kortet ska bygga på den nya G98 arkitekturen.

Samma kretsar fast med en tillverkningsprocess på 65nm istället för 90nm

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN84GS

Citat:

The official name for G98 will be the GeForce 8400GS, the sources revealed.

konstigt

Permalänk
Medlem

Varför gör dom inte som Intel o döper dom till 8X50 eller nåt så man förstår att det är en liten förändring av samma krets. och sen, GTS GS GT GTX. Jag förstår inte varför det ska va så många olika beteckningar som inte säger ett skit egentligen. Om man nu inte hänger på sajter som denna.

Dom nya kodnamnen säger mer än retail namnet. Använd det istället.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Finns redan på Komplett för 469kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338078

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det där är den gamla 8400GS.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

Attans att det inte var Ati så man kunde köra quad med dom. Meningslöshet är livets mening.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Det där är den gamla 8400GS.

Klart jag vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jaha... Prestandan på detta nya GS kort då i jämförelse med 8800GT, och vad det kommer kosta.
Någon som hört nåt?

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Varför gör dom inte som Intel o döper dom till 8X50 eller nåt så man förstår att det är en liten förändring av samma krets. och sen, GTS GS GT GTX. Jag förstår inte varför det ska va så många olika beteckningar som inte säger ett skit egentligen. Om man nu inte hänger på sajter som denna.

Dom nya kodnamnen säger mer än retail namnet. Använd det istället.

anledningen till att nvidia inte döper korten till 8X50 är för att alla XX50 kort som nvidia släpper är grafikkort som är med två kärnor som 7950 är ju ett kort som det sitter två grafikkort på så om dom skulle släppa ett kort som heter 8X50 så skulle det betyda att det är två grafikkort på samma kort.
lite krongligt men hoppas det är förståligt
döp dom nya korten till 8900 eller nått i stället bara nått annat så man vet att det är skillnad

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
anledningen till att nvidia inte döper korten till 8X50 är för att alla XX50 kort som nvidia släpper är grafikkort som är med två kärnor som 7950 är ju ett kort som det sitter två grafikkort på så om dom skulle släppa ett kort som heter 8X50 så skulle det betyda att det är två grafikkort på samma kort.
lite krongligt men hoppas det är förståligt
döp dom nya korten till 8900 eller nått i stället bara nått annat så man vet att det är skillnad

Det räcker med en minimal ändring, t.ex. 8402GS för att undvika total förvirring, det blir ju ett litet helvete att ta reda på vilken kärna som finns på kortet som säljs i en viss butik, butikerna brukar ju inte märka ut vilken kärna kortet har. Fast OEM-tillverkarna och elektronikkedjorna gnuggar väl händerna, då de kan skryta med att de har det kraftfulla 8400GS eller 8800GTS, när de i själva verket har den gamla lågpresterande (jämfört med den nya kärnan) kärnan.
Blir väl de som inte är så insatta som blir drabbade som vanligt. Även för de som har hyfsad koll blir det ju svårt, helkasst av Nvidia.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Eller, om det är samma krets fast med 65nm så kalla den för 8400GS v2 eller GST eller GSX eller vad som helst.

Och vi snackar om att det är krångligt med alla beteckningar, hur krångligt är det inte då om de lanserar flera olika kort med samma?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Någon mer än jag som tröttnat på dessa namn?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Någon mer än jag som tröttnat på dessa namn?

Om du läser tidigare poster så ser du att du inte är ensam....

Permalänk
Medlem

De byter ut sin nuvarande 8400GS med ett nytt chip. Egentligen är det enda som händer är lägre pris och lägre värmeutveckling, därmed mindre ljud och fler passiva kylningssystem.

Om vi ser någon prestandahöjning så handlar det på 8500GT på sin höjd, inget att hurra för med andra ord.