Core 2 Duo E8500 i 4,7 gigahertz

Permalänk
Melding Plague

Core 2 Duo E8500 i 4,7 gigahertz

Vi har tidigare idag rapporterat om kommande processorer från Intel i Core 2 Duo E8000-serien. En överklockare har idag presenterat överklockningsresultat med en Core 2 Duo E8500 som överklockats från 3,16 gigahertz till 4,7 gigahertz med luftkylning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, blir nog att byta upp sig när dom väl släpps...

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Men om man inte har ett 8800GT från Elsa till hjälp, hur mycket kan man klocka då?

Elsa finns väl inte ens på den svenska marknaden? Taskigt att locka oss med höga frekvenser när de bara kan nås med kringutrustning som inte finns att köpa.

Permalänk
Medlem

En processor ur E8 serien måste man bara skaffa sig !!!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Men om man inte har ett 8800GT från Elsa till hjälp, hur mycket kan man klocka då?

Elsa finns väl inte ens på den svenska marknaden? Taskigt att locka oss med höga frekvenser när de bara kan nås med kringutrustning som inte finns att köpa.

Han skulle lika gärna kunna använt ett geforce mx 4000 och fått samma resultat, eftersom grafikkortet inte har någon påverkan när man överklockar processorn.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Men om man inte har ett 8800GT från Elsa till hjälp, hur mycket kan man klocka då?

Elsa finns väl inte ens på den svenska marknaden? Taskigt att locka oss med höga frekvenser när de bara kan nås med kringutrustning som inte finns att köpa.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Han skulle lika gärna kunna använt ett geforce mx 4000 och fått samma resultat, eftersom grafikkortet inte har någon påverkan när man överklockar processorn.

Bara jag som kanske misstänkte en viss ton av sarkasm mot nyhetsredaktören i Finkelzvins inlägg?

EDIT: Jag hoppas på kanske inte fullt lika bra men nåt liknande hos de 4kärniga vad det gäller överklockning

Visa signatur

P5K SE - E6550@3045 - XMS2 PC6400@870 - 8500GT@729/1458/1058 - Random crap nätagg och chassie.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilisten
Bara jag som kanske misstänkte en viss ton av sarkasm mot nyhetsredaktören i Finkelzvins inlägg?

Jo, så måste det vara.

För övrigt grymt resultat!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilisten
Bara jag som kanske misstänkte en viss ton av sarkasm mot nyhetsredaktören i Finkelzvins inlägg?

EDIT: Jag hoppas på kanske inte fullt lika bra men nåt liknande hos de 4kärniga vad det gäller överklockning

Åh, nej då jag tyckte bara det var roligt skrivet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Systembussfrekvensen låg då på 497 megahertz eller 1988 megahertz effektivt. Minnena kördes i 994 megahertz ddr och hade således en effektiv klockfrekvens om 1988 megahertz. Latenserna låg vid denna frekvens på 8-7-6-20 med en "command rate" om 2T.

Ursäkta men varför krångla till det?? Svenskan är under all kritik.

Sen skriver man väl inte att frekvensen är 994MHz DDR och "självklart då en effektiv frekvens om 1988MHz"? Skriver man DDR efter frekvensen brukar man ju mena den effektiva frekvensen, eller?

ONT: Jag har aldrig hitills tvivlat på att AMD ska kunna ta tillbaka entusiastskaran utan hela tiden gått i tankarna att de har något kraftfullt bakom hörnet. Med såna här nyheter så ser det dock extremt mörkt ut och Intel bara fortsätter att imponera.

Jag skulle dock vilja tillägga en sak. Det finns säkert folk som tycker att AMD borde ha kunnat utvecklat något bättre än vad Phenom verkar vara, under alla dessa år som Athlon 64 hade prestandatronen. Jag skulle vilja vända på det lite och se det som att Phenom verkar vara bra mycket bättre än tidigare generationer, men det är Intel som har lyckats överprestera jämfört med sina tidigare generationer.

(Hinner inte läsa igenom allt jag skrivit, måste kila, får återkomma....)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hmm, AMD ser ut att kunna glömma klockar-communityn för överskådlig framtid. Det blir budget för hela slanten om det skall vara AMD ftw. Ungefär som på den tiden när K7 debuterade, den var mycket billigare än Intels dåvarande.

Problemet är bara att nu är Intel också billiga.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Men om man inte har ett 8800GT från Elsa till hjälp, hur mycket kan man klocka då?

Elsa finns väl inte ens på den svenska marknaden? Taskigt att locka oss med höga frekvenser när de bara kan nås med kringutrustning som inte finns att köpa.

Överklockning av cpun påverkas knappast av din övriga kringutrustning,skärpning...(förutom snabba minnen då)
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Han skulle lika gärna kunna använt ett geforce mx 4000 och fått samma resultat, eftersom grafikkortet inte har någon påverkan när man överklockar processorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Överklockning av cpun påverkas knappast av din övriga kringutrustning,skärpning...(förutom snabba minnen då)
MvH albanen...

Nihilisten är något på spåren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Men om man inte har ett 8800GT från Elsa till hjälp, hur mycket kan man klocka då?

Elsa finns väl inte ens på den svenska marknaden? Taskigt att locka oss med höga frekvenser när de bara kan nås med kringutrustning som inte finns att köpa.

Jag gick i samma tankebanor ;):D

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Annars var de rätt lustigt att läsa om just ELSA, eftersom de konkade för ett par år sen. De hade fina Quadro-kort på NV20-tiden. Det verkar som de är tillbaka, som klocknings-hjälpmedel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Vem fan vill köre en prolle med den spänningen?
Ärligt? (speciellt med tanke på att det är 45nm-ver med troligtvis väldigt låg vcore som standard.)

Fan så sjuk man måtte vara för att sabba en så dyr prolle med detta...
Det intressanta är ju hur mycket det går att OC med "RIMLIG" spänningsökning.

Troligtvis går det en bra bit över 3GHz, kanske t.o.m. över 3,5GHz utan att behöva ett kärnkraftverk på bakgården.

Intels nuvarande kärnor rular fett på alla fronter just nu!

Peace, love and fan så starkt kaffe!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Troligtvis går det en bra bit över 3GHz, kanske t.o.m. över 3,5GHz utan att behöva ett kärnkraftverk på bakgården.

Eftersom stockfrekvensen är i 3,16Ghz så är en överklock till 3,6Ghz pinsamt låg. Jag förmodar att du menade 4Ghz resp. 4,5Ghz

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Eftersom stockfrekvensen är i 3,16Ghz så är en överklock till 3,6Ghz pinsamt låg. Jag förmodar att du menade 4Ghz resp. 4,5Ghz

*Ja, så kan vi ju säga att jag menade*
Tihihi...

Då jag själv försöker vara lite av en "miljönisse" så skulle jag aldrig klocka mer än vad stadardspänningen tillåter... Med en sådan här fetingprolle så kommer man nog en bit på den osså!

Peace, love and fan så starkt kaffe!

Permalänk
Medlem

En Q9000 prolle ska jag ha ... oja!

Fast inte förrän dom har blivit budbetprollar ...