Plextor lanserar små hårddiskar med esata

Permalänk
Melding Plague

Plextor lanserar små hårddiskar med esata

Tillverkaren Plextor har idag lanserat en ny serie portabla hårddiskar som kommer dels med vanligt usb 2.0-gränssnitt men också det snabbare gränssnittet esata.De finns i storlekar från 80 till 160 gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

..och fortfarande ser jag inte fördelen med esata över firewire iochmed att firewire kan skicka ut 25W till enheten..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"80 gigabyte, 160 gigabyte och 160 gigabyte." hhmmm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
..och fortfarande ser jag inte fördelen med esata över firewire iochmed att firewire kan skicka ut 25W till enheten..

Idag finns inte längre moderkort utan sata. Saknas native esata använd en bracket. Esata 1 - firewire 0
Esata-disk behöver inget extra kontrollerkort. Det behövs inte ens ett kabinett. Bara att ansluta kabeln. Esata 2 - firewire 0

Firewire har många andra fördelar, men till hårddiskar är (e)sata enklare, billigare och mer spritt. Esatas främsta konkurrent är USB, och där är esata överlägsen vinnare vad gäller prestandan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har den med 160gb, men inte den med eSATA.
Köpte den för att den var en av de minsta externa, med låg vikt och 5400 varv.
Snygg är den också, borstad aluminium, låter ingenting, sen krävs det bara en usb kabel för anslutning (en usb kabel fast med 2 huvud om en gammal bärbar inte skulle orka), jämför med min andra store externa (Western Digital), som blir varm och låter när den är i gång, och 2 kablar.

Den nya är alltså lite mindre med eSata, fast väger 20g mer.

Plextor är annars kända för sina cd-dvd rom som är riktigt bra, har 2 olika dvd brännare, dyrare är de också jämför med andra tilllverkare.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
..och fortfarande ser jag inte fördelen med esata över firewire iochmed att firewire kan skicka ut 25W till enheten..

En eSata disk kan du ganska enkelt koppla till en vanlig sata-port (med en adapter), i övrigt så kan jag inte se någon annan fördel dock

Permalänk
Medlem

Kan inte USB skicka data i 480Mb/s?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
"80 gigabyte, 160 gigabyte och 160 gigabyte." hhmmm?

En felskrivning från vår sida, korrigerat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Jag har inte andvänt så mycke externa diskar..
Men det jag kan tänka mig är väll att om man kör via USB så styrs det av nån form av mjukvara.
Kopplar man det direkt te en Esata så behövs ingen mjukvara då styrs det direkt av bios.
alltså kan man minska mjukvaru fel och köra mer drift säkert?
bara en tanke rätta mig om jag tänker fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Kan inte USB skicka data i 480Mb/s?

Teoretiskt ja,men i verkligheten stämmer det inte alls.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Från beskrivningen av Plextor:

Citat:

eSATA connected
* Offers faster data transfer
* eSATA connection requires:
1. separate power connection (e.g. USB cable)
2. first connect HDD before starting up your PC

Måste man starta om datorn innan man ansluter och dessutom också använda USB-kabeln, finns det inte någon större vits med eSATA anslutningen. Det blir för mycket krångel.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Måste man starta om datorn innan man ansluter och dessutom också använda USB-kabeln, finns det inte någon större vits med eSATA anslutningen. Det blir för mycket krångel.

"e.g" är latin för exempli gratia och betyder "exempelvis". Du måste inte ansluta via USB utan kan t.ex. även göra det via vägguttaget, i så fall förslagsvis med en USB-adapter för typ 90 spänn.

Såväl USB-hårddiskar som dito med Firewire kräver separat strömförsörjning, så det är lite väl hårt att däremot kräva det av eSATA.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
"e.g" är latin för exempli gratia och betyder "exempelvis". Du måste inte ansluta via USB utan kan t.ex. även göra det via vägguttaget, i så fall förslagsvis med en USB-adapter för typ 90 spänn.

Såväl USB-hårddiskar som dito med Firewire kräver separat strömförsörjning, så det är lite väl hårt att däremot kräva det av eSATA.

Jaja, om du hade bemödat dig med att läsa artikeln eller läsa på om hur USB fungerar hade du kunnat skippa inlägget. USB har ström tillräckligt för mindre enheter som tex externa 2,5" hårddiskar som det både står i artikleln och på produktbeskrivningen.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

hej, kan man köra raid 0 på 2 diskar, samt köra en annan via extern sata data kabel?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

usb är underskattat, finns på varenda dator, meningen med portabla enheter är väl kompatibiliteten?

prestanda spelar väl ingen roll på sådan enhet, min western passport skriver o läser så fort hårddisken klarar av , alltså usb är där ingen flaskhals

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
...USB har ström tillräckligt för mindre enheter som tex externa 2,5" hårddiskar som det både står i artikleln och på produktbeskrivningen.

usb = 5W
firewire = 25W

esata = dra ut en strömkabel innifrån chassiet eller ta ström från annat ställe, dubbla kablar hur som helst.. :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Teoretiskt ja,men i verkligheten stämmer det inte alls.

Precis, och dessutom är det ju stor skillnad i CPU utnyttjande då SATA bland annat har DMA stöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
usb är underskattat, finns på varenda dator, meningen med portabla enheter är väl kompatibiliteten?

Jusst därför som man har stöd för eSATA och USB...

eSata har många fördelar. Boot-stödet för SATA är t.ex. betydligt bättre än för USB t.ex.

Men USB har många fördelar, kompatibilitet (smidigt) samt strömförsörjning genom anslutningen är oslagbart på en portabel enhet.
Men möjligheten till båda alternativen är helt klart en bonus IMHO.

Permalänk
Medlem