Netgear Ready NAS NV+

Permalänk
Medlem

Kan någon klargöra för mig varför man skulle köpa denna produkt? Företag som privatperson.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Helt omöjligt att inte tänka på old school-rapparen Nas i tider som dessa. Fyfan vad bra låtar han har gjort... Lyssna på Represent från albumet Illmatic så förstår ni nog.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Kan någon klargöra för mig varför man skulle köpa denna produkt? Företag som privatperson.

Tänk dig en liten designbyrå som vill göra backuper på sina arbeten och där ingen varken har tid eller kunskap för att bygga ihop eller confa nått liknande, för dom är inte ett par tusenlappar extra för att få allt klart och snyggt några pengar alls. Förstår inte vad som är så svårt att förstå med det.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Avstängd

Tycker den var tjusig. Men om man tänker efter:

1. "Raid5" i denna form ger 750gb. Två 750gb diskar kostar runt 3 000kr idag. NASen ska väl inte anses som en tillförlitlig backup av viktig data? Backup är A och O!

2. Min filserver i sign kör slalom om denna produkt när det kommer till prestanda. Mjukvaru raid5, som en del "insatta" här värjer sig emot, i det här fallet skriver i runda tal 25MB/sec och läser i drygt 100MB/sec.

Men visst är den tjusig

Permalänk
Medlem

Jag har denna produkt, dock i sin gamla inkarnation från Infrant. Strax efter jag köpte min enhet köptes de upp av Netgear. På deras gamla sida kan man läsa om utvecklingen av den nya versionen av mjukvaran

http://www.infrant.com/forum/viewforum.php?f=17&sid=78b0eeaef...

Den kommer göra det möjligt att använda 1TB diskar i enheten, man kommer även att få möjlighet till ssh access (inkl root). Personligen kommer jag att bygga in en subversionserver i min ReadyNAS. Det kommer en massa andra bra saker också.

Processorn är sparc baserad. Enhetet ger bättre prestanda om man utökar det inbyggda minnet från 256MB till 1GB.

Jag är nöjd med mitt inköp och använder den dagligen. Enda problemet är att man slutar radera information, nu när man har oändligt med plats. Har 4 500GB vilket ger 1.5TB.

/K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Tänk dig en liten designbyrå som vill göra backuper på sina arbeten och där ingen varken har tid eller kunskap för att bygga ihop eller confa nått liknande, för dom är inte ett par tusenlappar extra för att få allt klart och snyggt några pengar alls. Förstår inte vad som är så svårt att förstå med det.

Varför inte bygga en vanlig server för flera tusen kronor billigare peng? Dagens operativsystem för NAS-lösningar har lika lite/mycket konfigurering som den där kan jag lova.

Visserligen köper designbyrån den där produkten utan moms och då försvinner en rejäl kaka av slanten. Men likaså är det om de skulle bygga en egen.

DET är det som är så svårt att förstå med det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Grejen är att det är inte så många som man tror som kan bygga ihop ens den enklaste datorn. Och med tanke på att dom för varje timme dom spenderar på att sätta ihop den är tid som dom skulle jobbat och fakturerat en kund för säg en tusenlapp i timmen så gör den lilla prisskillnaden inte så mycket.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Re: Netgear Ready NAS NV+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
I takt med att vi använder datorer mer och mer ökar även behovet av säker lagring. Människor sparar och sparar sin data, men glömmer allt för ofta eller hoppar över att säkerhetskopiera sina filer. Vi ska idag ta en titt på en nätverkslagringsenhet från Netgear som förenklar säker datalagring för både hemanvändaren och företagaren.

Läs artikeln

Nu har jag läst igenom hela. Tack för ännu en välskriven och läsvärd artikel. Jag uppskattar att ni förklarar begreppen på ett mkt. bra sätt. Jag lär mig något nytt varje gång jag läser era nätverksartiklar.

X- raid verkar ju vara toppen. Suveränt att man får säkerheten utan att tappa alltför mkt. utrymme. Denna produkt kan kanske bli ett alternativ om ett år eller så när priset på landat på en vettig nivå.

55W är väl lite mer än man önskat men med 4 diskar och bra kylning så får man väl ändå anse det vara acceptabelt.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa den tills jag såg priset

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Har en sådan på mitt skrivbord på jobbet, trevlig sak att arbeta mot faktiskt... tar mindre plats än en dator så den är lätt att stoppa undan.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Kollat runt o den går o köpa för 4369kr utan diskar på Misco.
O sedan 4st 1T diskar av segate ES serie (för servrar o tål hårt arbete o lång livslängd)

Fläkten lär väl knappast vara svårt o byta till en som låter betydligt mindre o ändå levererar samma kylning. Ni som kan bygga med kvalitet vet vilken ja menar,

O ja man blir mörkrädd när man läser vissa inlägg o ser denna okunskap o för att inte tala om viss dumsnålheten.

Men visa att någon utav er kan bygga en liknande hemma av era HPD datorer.
Har själv byggt datorer sedan 84. Alltså långt innan många av "gratis tack generationen" föddes som skriver här.

inlägg som detta "Kan någon klargöra för mig varför man skulle köpa denna produkt? Företag som privatperson." visar bara att man inte förstår vad det handlar om.. Varför då fråga o skriva om man tycker en NAS är bara dumt.

Kolla fakta o priser innan ni börjar klaga. (Lär er söka fakta på nätet)
De som har nytta av denna NAS prioriterar inköp o handlar denna enligt mig eminenta NAS för bra pris o programvara. Kvalitet kostar..

PS. klickar ni på "anmäl inlägget" ska ni veta att ja inte bryr mig.