30 stycken 250-gigabyteshårddiskar testade

Permalänk
Melding Plague

30 stycken 250-gigabyteshårddiskar testade

På X-bit labs har man publicerat ett stort test på hårddiskar med en lagringskapacitet på 250 gigabyte. Hårddiskar från bland annat Seagate, Western Digital och Hitachi ingår i testet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte storleken 250gb ganska döende?

Citat:

HDDs with a storage capacity of 250 gigabytes currently have the most optimal price/performance ratio.

Enligt prisjakt är hårddiskar på 500 och 400gb billigast/gb. Dessa tokiga jänkare

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Ska genast studera testet! Jag skulle behöva en ny snabb och tyst systemdisk.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
[B]Är inte storleken 250gb ganska döende?

Nej.

Permalänk
Medlem

För er som inte orkar läsa igenom testet:

"Samsung SpinPoint P120 SP2514N 8MB 250GB" vinner över alla andra 29 diskar, högsta placeringen i alla tester förutom tre stycken tror jag det var där den hamnade på plats två, tre och fem.

Finns till priset av 557kr
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=45193

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Som jag förstod det av sammanfattningen verkade WD caviar ha jämnast resultat i toppen av all tester medan Samsungs bägge modeller varierade kraftigt i kvalitet. Så var du fått att Samsung vann vet jag inte?

Sen så har jag aldrig förstått tester som inte utser en vinnare utan bara resulterar i en sammanfattning som betraktaren får "tolka" själv!?

Tacka vet jag Sweclockers tester! De kan man lita på!

Permalänk
Medlem

Länge leve Sweclockers! *skål*

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Som jag förstod det av sammanfattningen verkade WD caviar ha jämnast resultat i toppen av all tester medan Samsungs bägge modeller varierade kraftigt i kvalitet. Så var du fått att Samsung vann vet jag inte?

Sen så har jag aldrig förstått tester som inte utser en vinnare utan bara resulterar i en sammanfattning som betraktaren får "tolka" själv!?

Tacka vet jag Sweclockers tester! De kan man lita på!

Tycker det är bra också när de inte ger någon klar testvinnare, det kräver mer av läsaren dock både i tid och kunskap ofta.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Sen så har jag aldrig förstått tester som inte utser en vinnare utan bara resulterar i en sammanfattning som betraktaren får "tolka" själv!?

Tacka vet jag Sweclockers tester! De kan man lita på!

Håller med.

OFFTOPIC: Mycket "hållamenade" från min sida

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Tycker det är bra också när de inte ger någon klar testvinnare

Det är inte alla som orkar läsa, eller så vill man bara veta vilken som har bäst kvalité. Och precis som du själv säger finns det folk som inte förstår ett skit, och därmed bara vill veta vilken disk som är bäst.

Nåja, vilken disk är bäst nu då?

Permalänk
Medlem

250 gb för en " billig" system disk, ja.
För lagring etc. tar man nog en större 500 gb.

Permalänk
Medlem

jadu, själv använder man 74gb disk för mina 2 partioner och har haft så i 2,år snart och det fungerar galant

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Det är inte alla som orkar läsa, eller så vill man bara veta vilken som har bäst kvalité. Och precis som du själv säger finns det folk som inte förstår ett skit, och därmed bara vill veta vilken disk som är bäst.

Anledningen till att man inte utser någon bästa disk är jusst därför att det är omöjligt...
Alla har olika krav och beroende på vilka krav man har så är olika diskar "bäst". Orkar man som kund inte kolla upp vad man vill ha kan man lika gärna gå till SIBA och fråga om råd.

Går du på SIBA får du säkert den bästa hårddisken ska du se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Som jag förstod det av sammanfattningen verkade WD caviar ha jämnast resultat i toppen av all tester medan Samsungs bägge modeller varierade kraftigt i kvalitet. Så var du fått att Samsung vann vet jag inte?

'Vodka' i namnet kanske inte bara är för syns skull...

Nej, jag håller med dig - det ser ut som om 2500KS är ett bra köp... Om man nu ska ha en 250GB-disk... 250GB känns såå 2005...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Anledningen till att man inte utser någon bästa disk är jusst därför att det är omöjligt...
Alla har olika krav och beroende på vilka krav man har så är olika diskar "bäst". Orkar man som kund inte kolla upp vad man vill ha kan man lika gärna gå till SIBA och fråga om råd.

Går du på SIBA får du säkert den bästa hårddisken ska du se.

Hehe aa. Det vet väl alla, men Siba är dyra som satan också.

Man kan ju ge dom poäng i prestanda, ljudnivå och livslängd. Sen tar man medelvärdet på det. Är det så svårt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Är inte storleken 250gb ganska döende?

Enligt prisjakt är hårddiskar på 500 och 400gb billigast/gb. Dessa tokiga jänkare

De började säkert testat när 250 GB var värstingmodellen, och blev klara nu
Ska köpa en Hitachi 500 GB, några invändningar?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
De började säkert testat när 250 GB var värstingmodellen, och blev klara nu
Ska köpa en Hitachi 500 GB, några invändningar?

Inga invändningar mycket bra val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
De började säkert testat när 250 GB var värstingmodellen, och blev klara nu
Ska köpa en Hitachi 500 GB, några invändningar?

Ett mycket bra val. Mycket nöjd med mina Hitachi (fast mina WD är tystare).

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Är inte storleken 250gb ganska döende?

Enligt prisjakt är hårddiskar på 500 och 400gb billigast/gb. Dessa tokiga jänkare

Rent kvanitetsmässigt är 250GB döende, men en 250GB hårddisk lever längre, arbetar snabbare och är mer pålitlig än en 500GB då läsaren måste arbete mer finstilt och snabbare än hos de 'mindre' modellerna.

320-350GB borde vara standard idag - 500GB är ju de som har bäst pris/GB, men som sagt - de dör snabbare och har oftare problem.

De mekaniska hårddiskarna måste rensas ut helt från marknaden snart även från den civila marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Rent kvanitetsmässigt är 250GB döende, men en 250GB hårddisk lever längre, arbetar snabbare och är mer pålitlig än en 500GB då läsaren måste arbete mer finstilt och snabbare än hos de 'mindre' modellerna.

320-350GB borde vara standard idag - 500GB är ju de som har bäst pris/GB, men som sagt - de dör snabbare och har oftare problem.

De mekaniska hårddiskarna måste rensas ut helt från marknaden snart även från den civila marknaden.

Du förutsätter att marginalerna har minskat bara för att datadensiteten gått upp. Du får gärna komma med fakta som stödjer dina påståenden om att 500GB diskarna skulle dö snabbare och oftare ha problem.

Backup är ett måste med data som man vill behålla. Oavsett diskstorlek.

Permalänk

Jomen. Jag vill också se lite källor på dina påståenden Mr.Borka.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065