AMD släpper filmer om Spider

Permalänk
Avstängd

ja, det här var verkligen intressant, men 4 grafikkort? det har jag inte råd med

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

ser himla fint ut, dock kommer inta jag att använda mig utav overdrive, nää jag kör bios som tidigare..

Men som någon sa tidigare, det är bra för folk med mindre kunskap..
AMD tar överklockning till massorna, fint intiativ

Permalänk
Medlem

shit pommes, om phenom nu bara visar sig vara vettig på måndag kommer jag skaffa mig ett spider-system denna månaden.

Rent affärsmässigt är det komplett briljant. Gör överklockning till en massmarknad, denna tidigare enthusiastsyssla som nu blir tillgänglig för svenssons OM dom köper tre olika AMD-produkter. Briljant. I'm getting one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
ser himla fint ut, dock kommer inta jag att använda mig utav overdrive, nää jag kör bios som tidigare..

Men som någon sa tidigare, det är bra för folk med mindre kunskap..
AMD tar överklockning till massorna, fint intiativ

Jag skulle se det som ett verktyg för dig där du kan överklocka systemet och finjustera i realtid i Overdrive och sedan ställa in alla optimala inställningar man kommit fram till, senare som default i BIOS.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Han ändrade multipeln i videon.

Det är säkert en engineering edition, alltså mer klockvänlig och välgjord än de vardagliga exemplen vi får. Dessutom är phenom lite slöare än intels core 2 quad processorer. De uträttar ungefär 10% mindre per klockcykel har jag för mig.

Gillar dock hur programmet är uppbyggt, inte för att jag tror att det gör överklockning "noob vänligt". Man behöver ju samma förkunskaper, folk ska inte tro att de bara kan dra på en slider och trycka test så fungerar det. =/

Där misstar du dig, en phenom är mycket snabbare.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

är dom det???
inte helt med på banan om phenom än men är dom snabbare så då blir det kanske dags för uppgradering
aldrig gillat intel med deras ugnar som man stoppar i datorn
haft 3 och alla har varit skit så nu har jag väntat och kollat vad amd ska kontra core2 med
är amd duktiga och gör det rätt får dom mina pengar annars får intel dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Där misstar du dig, en phenom är mycket snabbare.

Källa på det?

Vad jag förstått hittils tycks "alla" vara överens om Phenom inte kommer kunna klå Intels nuvarande processorer i prestanda. Däremot kommer de vara billigare och blir därför ett alternativ för de som inte måste ha de där extra procenten prestanda.

Permalänk
Medlem

samma här beelzi
en källa skulle vara jättebra och då ahr man nåt att läsa denna halvsega dag

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha gigahurtz i min burk.
Men det verkar ju som att AMD är på uppsving igen, det blir antagligen snart populärt också bland spelare att ha enhetlig hårdvara istället för ihopplock. Jag tror de kommer nog slå igenom rätt bra med detta, så länge den vanlige dödlige kan införskaffa prylarna.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Alltså, jag har kollat på den där första reklamvideon nu och jag fattar inte vad det handlar om.
På videon låter alla som att de har skapat något mirakel och påstår att det (vad det nu är) har 80 gånger PS3:s prestanda och massa teraflops bla bla.

Det ska alltså bara vara en färdigbyggd dator, eller ? Det är väl inte det minsta speciellt ? Sådana finns i massor redan.

Det enda nya är väl deras Phenom processor ?
Skulle denna processor alltså göra en dator med ett HD3870 kort till en superdator med 100 gånger prestandan av någonting tidigare som det låter som på filmen ?

Bullshit.

Du missar att grafikkorten är anpassade för att kunna köras som GPGPUer. Den datorn har 1280 streamprocessorer i 750MHz kapabla att köra dubbelprecisions floatingpoint. En sån där dator har en total beräkningsprestanda på över 2Tflops. Det motsvarar 500 Opteron 2GHz processorer.

Det finns ingen dator i världen som leverar så mycket prestanda ur ett vanligt chassi. ATIs GPUer är ganska oslagbara på floating point.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Han ändrade multipeln i videon.

Det är säkert en engineering edition, alltså mer klockvänlig och välgjord än de vardagliga exemplen vi får. Dessutom är phenom lite slöare än intels core 2 quad processorer. De uträttar ungefär 10% mindre per klockcykel har jag för mig.

Gillar dock hur programmet är uppbyggt, inte för att jag tror att det gör överklockning "noob vänligt". Man behöver ju samma förkunskaper, folk ska inte tro att de bara kan dra på en slider och trycka test så fungerar det. =/

Den är inte mer välgjord, den är gjord på precis samma sätt som alla andra processorer. Vet du hur processorer tillverkas?
De kan däremot tagit ett ovanligt lyckat exemplar.
Och jag har hittils inte sett ett tst som säger att Phenom ska vara 10% långsammare än Core.
Vi har i princip bara sett Barcelona cripplad, och vaga siffror. De antyder iaf att en 2GHz Phenom tar en 2.8GHz X2 i HL2. Men egentligen har siffrorna inte sagt någonting.

Permalänk
Medlem

Ni som påstår det ena eller det andra får gärna komma med källor.

Vad ska man annars tro om det ni säger?

Permalänk

En till film för de som inte sett
http://www.youtube.com/watch?v=1p-Viq7Q-6c

Boris: Kan du kort förklara vad floating point är?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
En till film för de som inte sett
http://www.youtube.com/watch?v=1p-Viq7Q-6c

Boris: Kan du kort förklara vad floating point är?

Det är en väldigt viktig beräkningstyp. Mycket spel, rendering och olika forskningsberäkningar baseras på det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point

Permalänk
Medlem

vill ha phenom
dom verkar funka fint och amd kan nog göra sig konkurrenskraftiga igen

Permalänk
Medlem

Nej, Phenom och K9A2 hela vägen.
Beställer en K9A2 imorgon och beställer en Phenom 9500 (2,2ghz?) såfort ekonomin tillåter, man jag lär få in halva pengarna utav de gamla komponenterna och sedan är ju studiebidraget bra att ha.

Till er som gnäller över källor som hela tiden snacka emot Phenom: Sluta nu, ni själva sitter ju och filurar på falska tester som inte säger något iallafall så ni har lika lite material att grunda er på som dem som tror Phenom kommer presta över dagens Intel Quads.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Boris: Kan du kort förklara vad floating point är?

Jag är ju inte Boris, men:
Flyttal. Decimaltal, alltså. 3.14, 88.001, 1.0.

Permalänk
Medlem

Alla som käner att köpdjävulen håller på att ta er räck upp en hand...
Det är på tiden att AMD presterar lite istället för att snacka,
jag blev i alla fall grymt köpsugen så leverera AMD leverera.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

PHENOM 4 PRESIDENT!

Kan dem inte snabba sig lite nu så man kan få slänga ut några tusenlappar snart !!!!! Jag blir tokig.......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
PHENOM 4 PRESIDENT!

Kan dem inte snabba sig lite nu så man kan få slänga ut några tusenlappar snart !!!!! Jag blir tokig.......

När förväntas Phenom släppas i Sverige?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
När förväntas Phenom släppas i Sverige?

Som det ser ut nu; Mellan nästa vecka och början av December, men det kommer inte finnas många exemplar tillgängliga förräns nästa år

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Som det ser ut nu; Mellan nästa vecka och början av December, men det kommer inte finnas många exemplar tillgängliga förräns nästa år

Har inte hört något om dålig tillgänglighet. Så jag tycker inte vi säga något om det ännu.
Men enligt ett rykte skulle det vara i morgon eller på tisdag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du missar att grafikkorten är anpassade för att kunna köras som GPGPUer. Den datorn har 1280 streamprocessorer i 750MHz kapabla att köra dubbelprecisions floatingpoint. En sån där dator har en total beräkningsprestanda på över 2Tflops. Det motsvarar 500 Opteron 2GHz processorer.

Det finns ingen dator i världen som leverar så mycket prestanda ur ett vanligt chassi. ATIs GPUer är ganska oslagbara på floating point.

Så sant, men tyvärr tycks det mesta som skrivits i forumet sedan C2D och Nvidias 8800 förbisett all denna tekniska kompetens som AMD i kombination med ATI faktiskt står för. GPGPU konceptet har ju AMD flaggat för länge nu. Deras Quad FX system möttes mest av hån och löje, och knappt några tycktes vilja acceptera detta som ett förberedande steg för något större. Intel kan trycka in hur många socklar de vill, och kärnor för den delen, och krympa nm ännu mer, men deras V8 har inget jämförbart att komma med.

Jag menar inte att Intel är dåliga, deras C2D arkitektur är otroligt bra, men för den skull måste vi väl även kunna se AMD:s tekniska bedrifter. Skulle jag i nuläget söka efter en grym arbetsstation, utifrån dess beräkningskraft, ja då finns det faktiskt inget alternativ till AMD:s lösning. Ni må klanka på uppköpet av ATI, men detta och t ex CPU/GPU fusion hade annars inte blivit verklighet.

Oj, nej, ursäkta det viktigaste i livet är ju trots allt trilletremiljoner FPS!

Permalänk
Medlem

Jag tror att uppköpet av ATI på sikt kan vara riktigt bra.
AMD/ATI kan ju då få fina samarbetseffeter mellan sina processor och grafikkortsavdelningar, så att deras CPUer och GPUer på sikt samverkar på bra sätt.
Intel och Nvidia har ju nackdelen att bara hålla på med processorer resp. grafikkort.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Skulle jag i nuläget söka efter en grym arbetsstation, utifrån dess beräkningskraft, ja då finns det faktiskt inget alternativ till AMD:s lösning.

En Garde!
*choose you benches*

edit: särskilt mtp att Phenom inte är tillgänglig än

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Phenom eller inte, AMD har redan en fungerande lösning för GPGPU. Den ena arbetsstationen som jag håller på att sätta ihop kommer att kunna uppgraderas till Phenom processorer. Men det är inte Phenom i sig som gör skillnaden här, utan framför allt paketlösningen. Du måste ibland släppa de vanliga föreställningarna Frostyfog för hur en dator kan användas. Jag har läst igenom några andra trådar här och dina kommentarer på senare tid - jag känner inte till de "historiska" - har en klar röd linje och den är inte AMD-positiv. Det respekterar jag, för valet är fritt, men mina behov och användning är inte dina.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Phenom eller inte, AMD har redan en fungerande lösning för GPGPU.

vad syftar du på? Att man som F@H specialanpassar uppgifterna för en specifik GPU-generation?
eller det specialkort som lancerades nyligen men är tja... inte ute på marknaden än och kommer att säljas i de enorma volymerna av hela tusentals exemplar...

Citat:

Du måste ibland släppa de vanliga föreställningarna Frostyfog för hur en dator kan användas. //
//men mina behov och användning är inte dina.

Det är därför jag undrar vilken aplikationsblandning det är du anpassar din arbetsstation för (som gör att AMD blir så tydligt överlägsen Intel)
Det har varit väldigt svårt att hitta så mycket där K8 vad överlägsen C2D den senaste tiden.

Övrigt, jo, jag är negativ till AMDs framtisutsikter - inte ens om K10 hade lanserats i upp till 3GHz och ledde över C2D med 10%/klock så har de någon solklar lösning på sina ekonomiska probem (=kunna få upp marginalerna)
när dom dessutom inte ens kommer upp över mainstream (med sin "PR-tillverknings-dyra" topmodell) så mörknar det rejält

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt svar gör en replik ifrån mig onödig. Det finns bättre källor än mig ifall du verkligen är intresserad.