Hector Ruiz på väg att ersättas

Permalänk
Melding Plague

Hector Ruiz på väg att ersättas

AMD:s nuvarande vd Hector Ruiz har suttit på sin post i drygt fem år nu. Under denna tid har mycket hänt, bland annat uppköpet av Ati 2006. Nu verkar det dock som om Ruiz har gjort sitt som vd för AMD och inom kort kommer att ersättas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar inte VDs få sparken när de visar förlust? Eller amd kanske visade en mindre vinst?

Permalänk
Medlem

Ganska ledande fråga

Först, det har gått dåligt för AMD sen "Tycker du att Ruiz gjort bra ifrån sig som vd?"

helt plötsligt fick swec medlemmar insyn i AMDs styrelse och är negativa tyckare... konstigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ganska ledande fråga

Först, det har gått dåligt för AMD sen "Tycker du att Ruiz gjort bra ifrån sig som vd?"

helt plötsligt fick swec medlemmar insyn i AMDs styrelse och är negativa tyckare... konstigt...

Jo men ändå så svarar många vet ej. Jag själv har inte ett dugg koll på om han gjort ett bra jobb ifrån sig eller ej. Även om inte AMD varit lika bra som sina konkurrenter betyder inte det att det är verkställande direktörens fel.

Så svaret blev enkelt för mig

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

"Amd var ett helt okej Folkslag, tills dom blev blodtörstiga och förslavade stackars Ati:(

Men än Finns det hopp!

Om dom visa och allvetande trollkarlarna från Google slår sig samman med nvi.... Vad i helv*te säger jag!

Fireball, Frost Shock Ftw!...
Google kom, dom såg, dom segrade!
Ati blev återigen Fritt och självständigt!

Men alla Amd Fanboys omgruperade och med MACSHMUD i ledningen så sponsrade dom amd med ett antal miljarder och Amd kom nått nytt!!!

PhEnOm Som Spöade Sönder Allt Som Intel Kunde komma med på 2 år^^"
____________________________________________________________

Det var ett litet utdrag av vad som pågår i min skalle:)

Mvh kim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Brukar inte VDs få sparken när de visar förlust? Eller amd kanske visade en mindre vinst?

AMD går ju med förlust med cirka 600 miljoner dollar per kvartal! Iaf senast jag kollade.

Permalänk
Medlem

Att en VD får lämna sin post är ju inget ovanligt och verkligen inte efter hela 5år, det är ju lång tid. Han har ju inte fått kicken för att han har gjort ett dåligt jobb precis. Ett naturligt steg bara, i alla fall vad jag tror och har uppfattat saken.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
AMD går ju med förlust med cirka 600 miljoner dollar per kvartal! Iaf senast jag kollade.

det var bara 396 mil senast... visar att de är klart på förbättringsväg... eller nått...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det var bara 396 mil senast... visar att de är klart på förbättringsväg... eller nått...

bara lugn dimman, k10 quad kommer att sälja bra och få upp amd på banan igen.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
AMD går ju med förlust med cirka 600 miljoner dollar per kvartal! Iaf senast jag kollade.

Jag trodde att en VD i ett aktiebolag som regel blev avskedad om företaget gjorde en förlust. But maybe i am wrong?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag trodde att en VD i ett aktiebolag som regel blev avskedad om företaget gjorde en förlust. But maybe i am wrong?

Jag som trodde man blev avskedad om man saknade förtroende från bolagets styrelse, men jag har nog fel...

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag trodde att en VD i ett aktiebolag som regel blev avskedad om företaget gjorde en förlust. But maybe i am wrong?

Det är dock svårt som VD att påverka i amd's marknad, jag menar han kan inte personligen gå in och göra en grym processor, det är inte hur lätt som helst att h itta någon diamond in the rough som verkligen skulle förbättra produkterna osv. De som är bra på det är antagligen redan anställda av Intel eller AMD

För det är ju så för AMD, säljer inte processorerna så går dem inte plus vad dem än gör, och då måste dem ha en bra produkt och de kan bara de anställda ansvara för

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

5 år är en mycket normal VD-tid oavsett resultat, tror det kan bli bra med ny VD. Vet inte hur duktig Ruiz är men bolaget går med förlust och köpet av ATI var iaf i mina oinvigda ögon en missräkning. Bolagskulturer är sällan så enkla att foga som man tror, se bara på Daimler-Chrysler t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag trodde att en VD i ett aktiebolag som regel blev avskedad om företaget gjorde en förlust. But maybe i am wrong?

Det du är ute efter är alltså att det inte är konstigt att han får lämna posten eftersom chefer brukar göra det vid dåliga resultat? Din första post ger intrycket att du tror att AMD gått med vinst och att det är konstigt att han får lämna...
Men annars är det som du säger att VDs och andra högt satta chefer ofta får lämna sina poster vid dåliga resultat. Men det är ju som minimaiser säger mest troligt pga tappat förtroende från styrelsen. Men det tappade förtroendet grundar sig ju botten av det dåliga resultatet.
Men att man inte klaga på VDn stämmer ju inte helt eftersom det är ju ändå han som styr företaget och bestämmer vad företaget ska satsa på, utveckla osv osv. Det bästa exemplet på vad en bra VD kan åstakomma är ju Steve Jobs så visst kan en bra VD vända ett företag.

Permalänk

Det finns fler skäl än bara "tappat förtroende från styrelsen" för att inte behålla Ruiz
han har lovat väldigt mycket nu med K10 - kommer det inte till uppfyllnad så är det risk för tappat förtroende från många mer än styreln, typ investerare konsumenter (särskilt de svårflörtade "stora")

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Var på tiden... De skulle ha ersatt honom med Dirk Meyer för mer än 1,5 år sedan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Det finns fler skäl än bara "tappat förtroende från styrelsen" för att inte behålla Ruiz
han har lovat väldigt mycket nu med K10 - kommer det inte till uppfyllnad så är det risk för tappat förtroende från många mer än styreln, typ investerare konsumenter (särskilt de svårflörtade "stora")

Jovisst självklart kan styrelsen tappa förtroendet av flera olika anledningar. Men det är ändå väldigt vanligt att VDs får avgå vid just dåliga resultat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
"Amd var ett helt okej Folkslag, tills dom blev blodtörstiga och förslavade stackars Ati:(

Men än Finns det hopp!

Om dom visa och allvetande trollkarlarna från Google slår sig samman med nvi.... Vad i helv*te säger jag!

Fireball, Frost Shock Ftw!...
Google kom, dom såg, dom segrade!
Ati blev återigen Fritt och självständigt!

Men alla Amd Fanboys omgruperade och med MACSHMUD i ledningen så sponsrade dom amd med ett antal miljarder och Amd kom nått nytt!!!

PhEnOm Som Spöade Sönder Allt Som Intel Kunde komma med på 2 år^^"
____________________________________________________________

Det var ett litet utdrag av vad som pågår i min skalle:)

Mvh kim

Intel har ju inte så rena händer heller, men men, fanboys

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Intel har ju inte så rena händer heller, men men, fanboys

Jag skämta ;)?
Orkade inte skriva om dom ondskefulla intel, skulle käka:P

Permalänk
Medlem

Mycket bra har hänt under hans tid. Men jag lär inte klassa in ATI köpet som bra. Resultaten av det har tyvärr uteblivit.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det har AMD under hela sin historia bara haft 2st VD. Den första grundade företaget in sin "ungdom" och gick i pension när han avgick.

Så det är en stor sak om nuvarande VDn avgår. AMD kanske måste krympa till ett sortiment och omsättning som påminner om VIA.