Mini-itx-moderkort från Gigabyte?

Permalänk
Melding Plague

Mini-itx-moderkort från Gigabyte?

I dagarna har det publicerats bilder på Mini-itx-moderkort som bygger på Vias C7-processor samt nordbryggan Via CN700 som producerats av moderkortstillverkaren Gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag vill se Mini-itx med PCI-E!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Ge oss ett mini ITX me pcie, bara SATA, och bra prestanda

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
Ge oss ett mini ITX me pcie, bara SATA, och bra prestanda

Duger detta?

http://www.neutroncanada.com/prod.cfm/570752/IBASE_Technology...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Jag blir mer och mer sugen på att bygga en liten miniITX-burk av min filserver

Permalänk
Avstängd

Alltså, varför rapporterar ni sådant här? Det kommer dagligen en miljon intressanta grejor och nyheter i överklockarvärlden och ni väljer att skriva om ett moderkort som inte erbjuder någonting nytt ö.h.t. och som ni själva erkänner inte kommer säljas till vanligt folk?

Nog för att jag inte är tvingad att läsa era nyheter, men till vem är nyheten egentligen riktad?

Och förresten så vill jag också ha PCIe på mini-ITX. Helst två PCIe x4, det hade varit nice.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Med tanke på intels nya motsvarande produkt och deras låga pris så borde ju priset på en sådan här om den släpps i retail inte vara speciellt dyr heller.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Duger detta?

http://www.neutroncanada.com/prod.cfm/570752/IBASE_Technology...

WOW! Det där är ju typ ett perfekt HTPC kort! En C2D och ett passivt grafikkort, och inga problem med HD-upplöst material.

Permalänk
Medlem

Det jag saknar lite är ett ITX med gigabit (alt dubbla), Sata raid kontroller för raid5 och en C7 cpu.
Skulle vara fint som NAS eller Router.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Alltså, varför rapporterar ni sådant här? Det kommer dagligen en miljon intressanta grejor och nyheter i överklockarvärlden och ni väljer att skriva om ett moderkort som inte erbjuder någonting nytt ö.h.t. och som ni själva erkänner inte kommer säljas till vanligt folk?

Nog för att jag inte är tvingad att läsa era nyheter, men till vem är nyheten egentligen riktad?

Och förresten så vill jag också ha PCIe på mini-ITX. Helst två PCIe x4, det hade varit nice.

Finns säkert massor med folk som vill ha små moderkort till diverse prylar. Dessutom säljer t.ex. komplett VIAs kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Det jag saknar lite är ett ITX med gigabit (alt dubbla), Sata raid kontroller för raid5 och en C7 cpu.
Skulle vara fint som NAS eller Router.

Håller med. Alternativt skulle jag nöja mig med två sata portar som hade Port Multiplier-funktion. Då kommer man upp i 10 diskar enkelt.

Å andra sidan... Varför skulle man vilja ha många diskar till ett sånt litet moderkort? Går ju att bygga ett lika stort bygge nästan med mATX.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Det jag saknar lite är ett ITX med gigabit (alt dubbla), Sata raid kontroller för raid5 och en C7 cpu.
Skulle vara fint som NAS eller Router.

Japp, här kommer det: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

ITX , dubbla gigabit, sata med raid och en C7 som beställt till vettigt pris.

EDIT: Mer info finns här: http://www.jetway.com.tw/jetway/system/productshow2.asp?id=38...

PS. såg nu att det bara var raid 0.1 men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Alltså, varför rapporterar ni sådant här? Det kommer dagligen en miljon intressanta grejor och nyheter i överklockarvärlden och ni väljer att skriva om ett moderkort som inte erbjuder någonting nytt ö.h.t. och som ni själva erkänner inte kommer säljas till vanligt folk?

Nog för att jag inte är tvingad att läsa era nyheter, men till vem är nyheten egentligen riktad?

Och förresten så vill jag också ha PCIe på mini-ITX. Helst två PCIe x4, det hade varit nice.

Allt kan inte handla om fps, 3dmarks och cpu-temp. Det är nästan lite passé.

Har sett att flera här har jämrat sig över PCI-e. Hur kan det komma sig behovet av en PCI-e plats. För ett kontrollerkort, eller rent symboliskt värde bara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Allt kan inte handla om fps, 3dmarks och cpu-temp. Det är nästan lite passé.

Nej, inte allt, såklart. Det hade ju varit en sak om detta moderkort kom med PCIe, någon ny processor eller kanske någon käck strömsparfunktion, då hade man kunnat tänka sig att detta är snart vad vi ser på konsumentmarknaden. Eller att kortet skulle släppas ute i butikerna så att lite konkurrens uppstod, det hade definitivt varit intressant. Men att rapportera om ett totalt ickerevolutionerande moderkort som inte ens ska säljas i detaljhandeln känns bara... jag vet inte. Varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Har sett att flera här har jämrat sig över PCI-e. Hur kan det komma sig behovet av en PCI-e plats. För ett kontrollerkort, eller rent symboliskt värde bara?

Personligen så vill jag ha ett par PCIe-portar för att jag inte har någon lust att köpa dyra kort med gamla gränssnitt. Det är inte troligt att jag utnyttjar prestandan i två PCIe x4-portar men PCI är en standard som är på väg bort, tveklöst.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
Ge oss ett mini ITX me pcie, bara SATA, och bra prestanda

Det beror ju på vad man menar med bra prestanda... denna har via c7 1.8GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Det jag saknar lite är ett ITX med gigabit (alt dubbla), Sata raid kontroller för raid5 och en C7 cpu.
Skulle vara fint som NAS eller Router.

Har 4 sata, vet dock ej om man kan köra annat än raid 1 o 0

http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/motherboards.jsp...

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Vilket galning ser ett behov för ett moderkort med mer PATA portar än SATA? Jag förstår inte hur de tänker, PCI kanske jag kan förstå, men hellre då PCIe... men PATA?

Permalänk
Medlem

Vad ska ni med Sata till egentligen?! den har usb och det finns usb-hubbar så du har i stort väldigt många usb-diskar du kan ansluta dig till innan det blir fullt.

Du säger nu säkert prestanda, vad förväntar du dig av ett sån klen processor? Ok, det finns de med gigabit men hänger disken eller ens din dator med? gigabit räcker då ändå bra långt med den prestandan den uppnår. Och ska du nu ha flera diskar och promt måste ha den högsta prestandan får du köpa dig ett m-atx med en c2d på. Har du flera diskar så är strömförbrukningen på kortet av mindre betydelse när flera diskar faktiskt drar ett antal watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vad ska ni med Sata till egentligen?! den har usb och det finns usb-hubbar så du har i stort väldigt många usb-diskar du kan ansluta dig till innan det blir fullt.

Du säger nu säkert prestanda, vad förväntar du dig av ett sån klen processor? Ok, det finns de med gigabit men hänger disken eller ens din dator med? gigabit räcker då ändå bra långt med den prestandan den uppnår. Och ska du nu ha flera diskar och promt måste ha den högsta prestandan får du köpa dig ett m-atx med en c2d på. Har du flera diskar så är strömförbrukningen på kortet av mindre betydelse när flera diskar faktiskt drar ett antal watt.

Väldigt opraktiskt och dyrare med usb-diskar om man ska bygga en liten NAS med 4-5st diskar eller liknande.

Permalänk
Medlem

Kom då ihåg att mini-itx är dyrare än m-atx och att du får bättre prestanda. Usb-diskar är inte mkt dyrare än sata med tanke på att du slipper köpa kraftfullare nätagg och sata-kabel. Om du menar fysiska platsen så går det ju givetvis att modda dem lite, att bara använda hårddisken och konvertingen mellan disken till usb. och då är den nog lika liten som en vanlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Kom då ihåg att mini-itx är dyrare än m-atx och att du får bättre prestanda. Usb-diskar är inte mkt dyrare än sata med tanke på att du slipper köpa kraftfullare nätagg och sata-kabel. Om du menar fysiska platsen så går det ju givetvis att modda dem lite, att bara använda hårddisken och konvertingen mellan disken till usb. och då är den nog lika liten som en vanlig.

Visst mini-itx är lite dyrare än ett m-atx+cpu och man får då mycket mer prestanda, Men jag behöver inte mer än prestandan i en VIA-prolle till en liten filserver på ganska få diskar med någon enkel linux-dist eller free-nas.
mini-ITX köper man ju för att det ska vara litet.
Att använda usb-adaptrar känns bara som en omväg då man får nätadaptrar på köpet (känns inte så smidigt). 4-5st diskar drar inte _så_ mycket ström, tror inte att ett 50W större agg kostar så mycket mer.
Tycker man att m-atx är tillräckligt litet så ska man så klart inte köpa ett mini-itx, jag skulle dock vilja bygga något litet.
Annars kan jag ju lika gärna ha kvar min fullstora server.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Det jag saknar lite är ett ITX med gigabit (alt dubbla), Sata raid kontroller för raid5 och en C7 cpu.
Skulle vara fint som NAS eller Router.

Vad sägs om 3st för nätvärk och SoftRaid 0/1/5/10 ?
Givetvis PCI-E 16X, + en extra PCI plats.
4st SATA 150/300..

Har dessutom både Mini-pci + CF slot på baksidan...helt suveränt.

http://www.mini-tft.de/xtc-neu/product_info.php?products_id=1...

Bara att leta fram en gammal Merom CPU, kostar ingenting och går svalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Vad sägs om 3st för nätvärk och SoftRaid 0/1/5/10 ?
Givetvis PCI-E 16X, + en extra PCI plats.
4st SATA 150/300..

Har dessutom både Mini-pci + CF slot på baksidan...helt suveränt.

http://www.mini-tft.de/xtc-neu/product_info.php?products_id=1...

Bara att leta fram en gammal Merom CPU, kostar ingenting och går svalt.

Oj, där fanns det några fina, har en gammal celeron M liggandes
Har du några erfarenheter av sidan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Oj, där fanns det några fina, har en gammal celeron M liggandes
Har du några erfarenheter av sidan?

Inte personligen, men jag vet att folk köpt av dem utan problem.

Jag tycker de verkar ok, och jag är väldigt nogrann med vilka jag köper av från både US och Tyskland
Om du mailar dem och begär att betala med PayPal så blir det smidigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Inte personligen, men jag vet att folk köpt av dem utan problem.

Jag tycker de verkar ok, och jag är väldigt nogrann med vilka jag köper av från både US och Tyskland
Om du mailar dem och begär att betala med PayPal så blir det smidigt..

Ok, tackar! Det tål att funderas på