64 eller 32? Hur kollar man?

Permalänk
Medlem

64 eller 32? Hur kollar man?

Hur kollar man om man har 32 eller 64?
Ni vet vad jag menar ...

MVH // Tobias

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Enhetshanteraren står det väl om processorn och om du har något annat program tex Everest ultimate kan du säkert kolla om operativsystemt är 64 eller 32

EDIT : jag kunde se i everest att jag hade 64 iaf : ) ladda hem det tror man kan se det i gratisversionen

Visa signatur
Permalänk

Om du menar Windows så egenskaper på datorn (eller windowsknapp + pause|break).

Permalänk
Medlem

Om det står CPU 6400 , har jag en 64 då?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Avstängd

Varför läser du inte svaren hemfrid? Men i och med att du ställer frågan så har du 32...;)

Permalänk
Medlem

Vad är det trådskaparen vill veta?

om man har 64bitras processor, opreativsystem minnesbus, tangentbord?!?!

skriva två siffror brevid varandra gör ingen klok

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Varför läser du inte svaren hemfrid? Men i och med att du ställer frågan så har du 32...;)

och än mindre behov av 64.

Permalänk
Medlem

Sorry dudes, jag e inte så jävla high på sånna här prylar.
Det är som så att jag ska skaffa Vista, och behöver då på något vis veta hur jag kolla om jag har en 32 bitars processor eller en 64 bitars ...

Tog tipsen från Cloudburst och storkeen, men jag vart inte så klok på det.
Cloudburst´s tips gav mig ingenting då det ej stog så tydligt så en amatör som jag kunde förstå det. storkeens tips fatta ja ingenting utav. Hur får jag tag i everest osv? Är det ett säkert program, hur använder man det osv?

Jag begär inte att någon skall hjälpa mig, jag ber bara om det.
MVH // Tobias Andersson

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Avstängd

Är det datorn du har i sign så kan du välja antingen eller. Processorn klarar av att köra både 32 bitars OS och 64 bitars. Men du har ingen som helst nytta av att välja 64 bitars varianten av Vista . Håll dig till 32 bitars du, det är enklast så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemfrid
Sorry dudes, jag e inte så jävla high på sånna här prylar.
Det är som så att jag ska skaffa Vista, och behöver då på något vis veta hur jag kolla om jag har en 32 bitars processor eller en 64 bitars ...

Tog tipsen från Cloudburst och storkeen, men jag vart inte så klok på det.
Cloudburst´s tips gav mig ingenting då det ej stog så tydligt så en amatör som jag kunde förstå det. storkeens tips fatta ja ingenting utav. Hur får jag tag i everest osv? Är det ett säkert program, hur använder man det osv?

Jag begär inte att någon skall hjälpa mig, jag ber bara om det.
MVH // Tobias Andersson

Jag trodde du ville veta vad du hade för windows installerat. Inte så lätt att gissa sig till vad du menar. Men ja som ovan säger, du kan använda vilket som.

Permalänk
Medlem

Mm, jojo ... men hur får jag tag i everest?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemfrid
Mm, jojo ... men hur får jag tag i everest?

All info finns @ http://www.lavalys.com/purchase.php?category=evue&ps=UE&lang=...

Permalänk
Medlem

Ehh köpa licens och grejjer ...
Så det ni säger är att det är absolut omöjligt att få reda på det utan att behöva betala ..?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

För att kolla om operativsystemet är x64 => Se systemegenskaper.
För att kolla om processorn klarar av x64
Alternativ 1.CPU-Z
Se bild http://images.tomshardware.com/2007/11/19/the_spider_weaves_i...
Till höger om röda rutan, x86-64 betyder 64-bitars.

Alternativ 2. Sök på processorns modellnummer hos processortillverkaren och se vilka 'features' som stöds.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemfrid
Ehh köpa licens och grejjer ...
Så det ni säger är att det är absolut omöjligt att få reda på det utan att behöva betala ..?

Men vad är det du vill veta? Din CPU klarar av både 32bit och 64bit operativsystem.

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag ....

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Märkliga svar här. Han säger han är okunnig och ändå kan ni inte ge ett enkelt svar...

Jo, om det är datorn du har som signatur längst ner så har du en processor med 64 bits teknik.
Du kan alltså installera ett 64 bits Windows.
Men du kan även installera ett 32 bits Windows ÄVEN om du har 64 bits processor.

Du kan däremot inte göra tvärtom, alltså kan du inte installera ett 64 bits Windows på en 32 bits processor.

Det som skiljer 32 och 64 bits Windows är i första hand hur mycket minne du har på datorn... 32 bits Windows kan enbart hantera runt 3 Gbyte minne, även om du installera 6 Gbyte minne så kommer du enbart nyttja runt 3 Gbyte.
64 bits Windows kan hantera över 4 Gbyte minne.

Så planerar du uppgradera med mer minne än 3 Gbyte inom en snar framtid så bör du välja 64 bits Windows.

Förövrigt så kommer spel/program som är programmerade för 64 bits Windows fungera snabbare än samma program i 32 bits version. Än så länge är det väldigt lite som är programmerat i 64 bitar.

Du kan köra ALLA program som är programmerade för 32 bits Windows på 64 bits Windows så du behöver inte vara rädd att köra 64 bits Windows. Det går inte på något sätt långsammare eller så.

Däremot MÅSTE du ha 64 bits drivrutiner till 64 bits Windows. Så du bör kolla upp att alla dina komponenter (moderkort, grafikkort, ljudkort mm) har 64 bits drivrutiner att ladda ner innan du inskaffar 64 bits Windows.
Är det en ny dator så bör det finnas.

Men det lättaste är att köra 32 bits Windows om du inte på något sätt planerar köra mer än 3 Gbyte ram på din dator.

Hoppas du fick klarhet, om du behöver fråga något mer så gör det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Tack Knashatt, det var det jag ville veta!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt med på hur du menar med att om man kör 32 kan windows endast hantera 3gb ram? Då kan alla de som trycker in mer än 3gb i sin server känna sig lurade. Ändå klarar Windows server 2003 R2 enterprise edition 64gb i ram för 32 bit versionen.

En stor skillnad mellan 32 och 64 är hur den hanterar information. Med 64 bit kan den hantera dubbelt så mycket information.

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-se/help/41531554-...