"Crysis får mig att må illa"

Permalänk

Nu måste jag lägga mig i.. jag har både AMD64 bit versionen av Far Cry och "vanliga" Far Cry.
Nu vet inte jag hur stor tidsskillnad det är mellan de olika versionerna eller om de har lagt till en massa extra bara för att få 64bit att se snyggare ut, men det ÄR snyggare.
Man behöver bara spela ca. 30 sekunder in i spelet för att märka skillnade rent innehållsmässigt i miljön. Tex. en tunna som man kan interagera med då man kommer ur grottan alldeles i början av spelet.

Sen vill jag bara säga att testerna som skribenten hänvisar till talar ett annat språk än vad han gör.. 0.01 frames mer ÄR en prestanda ökning sist jag hörde något. Sen får han ju titta på grafikkortets begränsningar i testet också, som de som själva gjorde testen hänvisar till..
Samtidigt som man kan vänta tills spelet har släppts, och inte en pre release demo..
Om han är en hårdvarufreak som många andra, så borde han veta att det inte är mycket skillnad mellan bu eller bä. Att hela tiden ligga snäppet högre än konkurrenten är vad det handlar om, och det har aldrig handlat om något annat än några futtiga scores hit eller dit vad det nu kan vara för benchmark test.
Eller har jag helt föråldrats?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

kommer tester snart imed spelet är ute

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoilBleed
Nu måste jag lägga mig i.. jag har både AMD64 bit versionen av Far Cry och "vanliga" Far Cry.
Nu vet inte jag hur stor tidsskillnad det är mellan de olika versionerna eller om de har lagt till en massa extra bara för att få 64bit att se snyggare ut, men det ÄR snyggare.
Man behöver bara spela ca. 30 sekunder in i spelet för att märka skillnade rent innehållsmässigt i miljön. Tex. en tunna som man kan interagera med då man kommer ur grottan alldeles i början av spelet.

Sen vill jag bara säga att testerna som skribenten hänvisar till talar ett annat språk än vad han gör.. 0.01 frames mer ÄR en prestanda ökning sist jag hörde något. Sen får han ju titta på grafikkortets begränsningar i testet också, som de som själva gjorde testen hänvisar till..
Samtidigt som man kan vänta tills spelet har släppts, och inte en pre release demo..
Om han är en hårdvarufreak som många andra, så borde han veta att det inte är mycket skillnad mellan bu eller bä. Att hela tiden ligga snäppet högre än konkurrenten är vad det handlar om, och det har aldrig handlat om något annat än några futtiga scores hit eller dit vad det nu kan vara för benchmark test.
Eller har jag helt föråldrats?

Är du ö.h.t läskunnig?

Citat:

För oss som har fötterna på jorden och känner till knepen var argumentet inte lika övertygande. 64-bitar har nämligen ingenting med större texturer att göra. Att kunna adressera mer minne och ha tillgång till bredare register kan visserligen göra det möjligt att lättare behandla stora mängder data, men på den tiden var ingen persondator i närheten av att spränga 32-bitarsvallen. Kort och gott hade pr-kuppen ingenting med "fler bitar i processorn" att göra.

Angående testerna, om spelet på något vis parallelliserade skulle prestandavinsterna räknas i x2-4.. Inte enstaka procent.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Fan vad uselt ifall detta är sant. Lika med hur spelets grafik har blivit mycket sämre sedan de första bilderna och filmerna
http://img149.imageshack.us/img149/7769/comparisonshotxt0mu2....
Allt för att locka en så stor publik som möjligt.
Spelet ser ju inte ens snyggt ut på understa bilden!

Om allt som står i artikeln stämmer på fullversionen kommer jag nog inte lägga ut några pengar på det spelet.

Skulle någon kunna länka några in game screen shots från fullversionen?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Är du ö.h.t läskunnig?

Är du förståndshandikappad eller vad förstod du inte..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Fan vad uselt ifall detta är sant. Lika med hur spelets grafik har blivit mycket sämre sedan de första bilderna och filmerna
http://img149.imageshack.us/img149/7769/comparisonshotxt0mu2....
Allt för att locka en så stor publik som möjligt.
Spelet ser ju inte ens snyggt ut på understa bilden!

Om allt som står i artikeln stämmer på fullversionen kommer jag nog inte lägga ut några pengar på det spelet.

Skulle någon kunna länka några in game screen shots från fullversionen?

Så funkar fuskföretagen, var god se; Sony Killzone 2 från E3 2005 (?)

Allmän kommentar: Crysis 64-bit är exakt samma produkt som den vanliga versionen, Crytek luras bara, som vanligt. Ingen prestandaboost och inte minsta visuella boost.

Citat:

Redbullen

Jag kör själv vista och inte helt utan anledning, vista gäller för just pga stibilitet och snabbhet

Vista är långsamt, ostabilt och generellt misslyckat att spela på - det är roligare att arbete på rent för ögat, men för allt annat? Nej tack.

Permalänk
Avstängd

Spelet är sinnesjukt bra, snyggt och roligt! Spela hela Crysis SP innan du snackar skit om det!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

[i]

Vista är långsamt, ostabilt och generellt misslyckat att spela på - det är roligare att arbete på rent för ögat, men för allt annat? Nej tack. [/B]

Meh. Det där gällde för 6-7 mån sen, du får ju hänga med lite liksom. Numera är Vista bättre eller lika bra som XP på allt, även spel.. OS och drivers är något som hela tiden uppdateras.

Jag mätte FPS i 4 spel i XP innan jag ändrade till Vista för att se hur mycket sämre det skulle bli (allt snack om dålig prestanda gjorde mig, minst sagt, skeptisk). Alla spel fick en boost på 3-4 FPS vilket fick mig att behålla det, har varit minst lika stabilt som XP om inte bättre.. Sen tweakar jag visserligen skiten ur alla OS jag installerar, Vista har mer skit igång men det är ju hur enkelt som helst att bara öppna msconfig och stänga av hälften av prylarna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Någon som såg gameplay ? tyckte spelet laggade en hel del. och då spelade dom på en "värsting dator"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Någon som såg gameplay ? tyckte spelet laggade en hel del. och då spelade dom på en "värsting dator"

Var det på senaste Gameplay de testade det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bemushroomed
Meh. Vista har mer skit igång men det är ju hur enkelt som helst att bara öppna msconfig och stänga av hälften av prylarna.

Vika processer kan jag stänga av då??

Visa signatur

AMD ATHLON 64 X2 6000+ :: M2N-E SLI moderkort :: 2 GB DDR2 677 Kingston :: 500GB :: XFX GeForce 8800GTS 640MB :: Vista premium 64bit

Permalänk
Hjälpsam

Off Topic;
Jag kommer i håg hur åksjuk jag blev, första gången jag spelade Quake.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zm1z
Vika processer kan jag stänga av då??

Antingen testar du det själv helt enkelt (varianten jag kör med) genom att stänga av ett visst antal och se vad som händer och vad som funkar/inte funkar.. Eller så finns det en massa guider att läsa på nätet om vad du kan stänga av, eller så läser du på vilka processer som gör vad och vilken relation de har till varandra osv (jobbigaste varianten).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om man får länka denna sidan egentligen då den i övrigt innehåller en hel del piratade saker men just denna delen innehåller inget av detta.

http://www.rlslog.net/crysis-makes-me-sick/

Det är en översättning av denna artikel.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv

Den här artikeln har skapat stor turbulens i datorvärlden. Den har till och med översatts till engelska: http://www.rlslog.net/crysis-makes-me-sick/
Nu får xphaze vänta ut stormen.

EDIT: heheh någon hann visst före...

Permalänk
Medlem

Sweclockers, datorvärldens "Uppdrag granskning"

På dem bara!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Citerar muppet från engelska artikeln

Citat:

Hahah, that guy isnt very good. Crysis the full game DOES support QUAD CORE the demo DIDNT. So it doesnt matter now.

And it is TRUE that some DX10 effects cannot be reproduced under DX9 thats why you cant do DX9 very high. The people that enabled it did NOT get all the effects of DX10 because its not possible.

Snacka om att inte ha koll. Quad-Core stöd finns i hela spelet, men inte till 200% som Crytek lovat och predikat om. DX10 stöd är bara teoretiskt, om inte rent skitsnack - samma sak med 64-bit. Crytek och Nvidia, båda lika duktiga på att snacka skit - usch, Nvidias fina drivrutin .04 (?) skadade verkligen mitt förtroende för deras verksamhet, trots allt. Trodde de var mer seriösa än så...

Permalänk
Medlem

Clockren artikel!

Jag hatar när de håller på titlarna och klöddar, släpp ut spelet direkt, dx10patch kan de lägga på sen.
Var lite som Stalker, tog 3år för spelet att komma ut, kass

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Nu vet jag inte om man får länka denna sidan egentligen då den i övrigt innehåller en hel del piratade saker men just denna delen innehåller inget av detta.

http://www.rlslog.net/crysis-makes-me-sick/

Det är en översättning av denna artikel.

follow up på den artikeln
http://www.rlslog.net/crysis-makes-me-sick-update/#more-6070

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

En sak jag reagerade på med Crysis var att jag med min (anser jag) ganska jävliga dator bara kunde köra på 1024x768, allt på "Low" och utan AA. Och då laggar det ändå en del. Några dagar efter att jag kört lite Crysis så skaffade jag Call Of Duty 4. Där kunde jag ha allt på max med 8x AA och det laggar inte någonting, dessutom är CoD 4 med maxinställningar tio gånger snyggare än Crysis på på "low". Nej, usch och fy för spel som i princip bara kan köras på datorer för 15-20k!

Och det där med DX10. Man märker inte något av det när allt är på "low". Blev jävigt besviken faktiskt.

PS: Laddade ner den s k "Crysis-drivrutinen" som tydligen skulle förbättra det en del, men nu kan jag inte spela det alls. Det sluta fungera i introt, någon som kan förklara detta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andchi
En sak jag reagerade på med Crysis var att jag med min (anser jag) ganska jävliga dator bara kunde köra på 1024x768, allt på "Low" och utan AA. Och då laggar det ändå en del. Några dagar efter att jag kört lite Crysis så skaffade jag Call Of Duty 4. Där kunde jag ha allt på max med 8x AA och det laggar inte någonting, dessutom är CoD 4 med maxinställningar tio gånger snyggare än Crysis på på "low". Nej, usch och fy för spel som i princip bara kan köras på datorer för 15-20k!

Och det där med DX10. Man märker inte något av det när allt är på "low". Blev jävigt besviken faktiskt.

PS: Laddade ner den s k "Crysis-drivrutinen" som tydligen skulle förbättra det en del, men nu kan jag inte spela det alls. Det sluta fungera i introt, någon som kan förklara detta?

Vad har du för dator? Är det den i signen så ska du vara glad att du får igång crysis alls. Det grafikkortet är ju inte mycket att komma med. Skulle det grafikkortet släppas som ett vanligt löst grafikkort idag hade det fått konkurrera på 500:- nivån. Inte något grymt kort alltså.
Pixelfillraten är i samma nivå som ett gammalt 9800 och minnesbandbredden är det halva.

Permalänk

japp det är fel att göra så som försäljningknep, men som andra säger:grafik är inte allt! MEN det är från person till person.

Se det så här, vilket spel slår detta grafikmässigt? Och var tex wow lika snyggt i reklamen som när fick lägga vantarna på det? nope, och expansionen skulle ha en hyfsad skillnad i grafik jämfört med första, hade det det? -aboslut inte.
jag såg inte alls mycket till skillnad iaf. Jag kommer förmodligen lirar crysis pga att jag tycker storyn e ball och de är ett kul pangpang spel, lite coola effekter osv, så åter igen, grafik är inte allt (för mig och många andra iaf).

Permalänk
Medlem

But can it run Crysis?

Jag minns Crysis som ett extremt coolt spel, men jag hade inte det själv då min dator självklart inte kunde köra det. En vän körde dock stenhårt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag hade kommenterat i den här nyheten då. Som tur var inget allt för skämmigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

But can it run Crysis?

Jag minns Crysis som ett extremt coolt spel, men jag hade inte det själv då min dator självklart inte kunde köra det. En vän körde dock stenhårt.

Grattis! Du har vunnit århundradets trådlyfts-award!

On-point: Till dagens datum ett fortfarande grymt snyggt spel och väldigt "öppet" jämfört många nya. Vi behöver en riktig uppföljare till crysis som både pushar hårdvaran till det extrema och visar hur ett "öppet" fps kan varaigen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Grattis! Du har vunnit århundradets trådlyfts-award!

On-point: Till dagens datum ett fortfarande grymt snyggt spel och väldigt "öppet" jämfört många nya. Vi behöver en riktig uppföljare till crysis som både pushar hårdvaran till det extrema och visar hur ett "öppet" fps kan varaigen.

Är ju en nyhet på förstasidan.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Åkte runt och sålde cocosbollar ur någon mysko skåpbil åt någon mysko ung "entreprenör" för att få ihop cash till ett par EVGA 8800 GTS KO ACS3 för att para med min Pentium D 950, varpå jag äntligen kunde köra Crysis i vettiga inställningar.

Ett par år senare kunde jag med en Phenom II 965 BE och två 5850 maxa allt och få rätt stabila 60fps i 1680x1050.

Nu gnäller jag om spel går under 144 fps i 1440p

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@shelter: Såg det då du sa det. Nice att se att detta spel fortfarande skapar vågor. Min kommentar var inte menad att vara elak. Ber om ursäkt om den togs emot som det. Menar det helhjärtat var bara överraskad av att se en tråd om crysis från 2007 dyka upp i "nya trådar".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Haha jag fick samma fundersamma ansikte när jag såg det på förstasidan och började läsa inlägg från 2007.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.