Ram-minnen har aldrig varit billigare

Permalänk
Medlem

Så sitter man på en bärbar...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Så sitter man på en bärbar...

men justdärför har man en bärbar till music o bara surt o chatt.. stationär ska agera spel o music film server osv..

Tänkte främst om det är värt o lägga 2gb aka 800kr på en kommande server känns lite som om ett ddr2 1gb räcker för stunden.

får ta o tacka för tipsen folk har givit om billiga bra minnen så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
[...]
eller var kan jag hitta moderkort med 8 minnesplatser...bara en tanke;D

Det hittar du inte. Det kräver att man kör registrerade minnen vilket är annan sort (har inte koll på prisutvecklingen för dem) och sådant återfinns på dyrare workstationmoderkort eller servermoderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
[...]
Ska du nödvändigt ha 2x2gb så är väl:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBTWXD2...
ett bättre pris/prestanda val.

Shit. De där är jag säker på kostade 2190 kr vid lunchtid när jag läste här första gången!

edit: 2170 kr var det. Prisuppgiften från pricerunner (som inte hunnit uppdaterats).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

beställde dessa igår, kunde inte hålla mig, priset var ju så jävla bra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335238

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Minns när jag köpte en 128MB PC133 modul till min K6-2 för 1700:-

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blev 2 GiB till bara (totalt 6 GiB). Känns vettigast. Även om jag kommer ha kvar den här riggen länge så dröjer det nog innan 7-8 GiB är nödvändigt.

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...

Delerium. Jag köpte 128 MiB PC133 några dagar försent sommaren 2000 (efter jordbävningarna hos minnestillverkarna) så minnespriset gick som en raket och hamnade på 2400 kr hos db.com. Minns inte hur mycket men det var många hundra (1000 kr?) billigare några dagar före

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jaaa!!! Ram-Minne åt folket!

Permalänk

Yyyyl sitter här och svettas med 1gb DDR! Hade ju inte tänk uppgradera än!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk

Köpte nyligen själv 1GB DDR2 SODIMM PC5300 på eBay för cirka 115kr (frakt ej räknad)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Funderar på en sak, eftersom att windows 32bitar bara stödjer ~3gig funkar det att bara stoppa i 3 stycken 1gigs stickor eller måste man ha de parvis ändå? Om man förlorar i prestanda och så tänkte jag på då. Och hur mycket man nu skulle förlora om så är fallet?

Det här skulle jag också vilja veta.
Och klockar moderkort generellt sämre med 4x1GB än 2x1GB? Borde väl bli högre belastning?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

ska köpa 2 stk 2 GBs moduler om de går att få tag på med låg latency i PC6400 (CL4) till hyffsat pris. Kanske byter till Vista tidigare än vad jag trott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det gjorde jag med. Bara för du bifogade länken....

Mitt moderkort är definierat:
4 x 240-pin DIMM sockets support max. 4GB DDR2 711/533 non-ECC memory
så jag får se om de passar. Annars kan man nog hitta på något annat med dem.

Dessutom hittade jag en fläkt på fyndet för 90:-

inpulsköp IF!

Jag är hemskt ledsen över att hå fått dig att göra ett impulsköp . Men minnena steg i pris nu, ajajaj vad dyrt, hela 454:- SEK nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Funderar på en sak, eftersom att windows 32bitar bara stödjer ~3gig funkar det att bara stoppa i 3 stycken 1gigs stickor eller måste man ha de parvis ändå? Om man förlorar i prestanda och så tänkte jag på då. Och hur mycket man nu skulle förlora om så är fallet?

Du får försämrad prestanda om du kör så!

Detta då du ej kan utnyttja dual channel då. Skall du ha 3GB skall du ha 2X1GB+ 2X512MB stickor alternativt 1X2GB+1X1GB totalt 2-3 stickor således. Att köra 3X1GB ej att rekommendera således....

För att få dual channel gäller generellt att utnyttja par i samma färgslot på moderkortet dvs tex 2X1Gb i gul slot samt 2X 512MB i röd. Samtliga minnen som skall paras på detta sätt skall vara från samma tillverkare och i samma hastighet och storlek.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
[...]
För att få dual channel gäller generellt att utnyttja par i samma färgslot på moderkortet dvs tex 2X1Gb i gul slot samt 2X 512MB i röd. Samtliga minnen som skall paras på detta sätt skall vara från samma tillverkare och i samma hastighet och storlek.

Inte helt sant. Eller så skiljer det mellan tillverkare. Jag varje kanal har en färg. Man ska ju ha lika mycket minne i båda kanalerna så man ska ha ett 1024 och ett 512 i varje färgslot.

Minnena kan vara från olika tillverkare och olika hastigheter. Minsta gemensamma nämnaren i hastighet brukar gälla. Men det är att föredra (speciellt om man tänkt klocka lite) att ha exakt samma DRAM-kretsar på korten.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Själv köpte jag nyss Ballistix PC8500
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334571

Känns ju ganska surt att veta att man kunde få 6 gb istället.
Men gillar man att klocka är det sjukt värt det.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Inte helt sant. Eller så skiljer det mellan tillverkare. Jag varje kanal har en färg. Man ska ju ha lika mycket minne i båda kanalerna så man ska ha ett 1024 och ett 512 i varje färgslot.

Minnena kan vara från olika tillverkare och olika hastigheter. Minsta gemensamma nämnaren i hastighet brukar gälla. Men det är att föredra (speciellt om man tänkt klocka lite) att ha exakt samma DRAM-kretsar på korten.

Jo visst det kan månne fungera. Men rent erfarenhetsmässigt så krånglar det ofta i stabilitetshänseende om man blandar olika minnen. Men jag rekommenderar generellt att satsa på samma kretsar. Vågar inte rekommendera annat

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

För att få dual channel på mina DDR2-minnen så håller jag med Joakim om att man sätter minnena i samma färg. Jag satte 1G + 1G bredvid varandra i Gul slot. Bios skrev "DDR2 667 Dual Channel, 128-bit". Men satte jag en i gul och en i svart slot, så blev det sämre: "DDR2 667 Single Channel, 64-bit".

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ofta läser sådana här rapporter om att priserna ska gå upp om si och så lång tid. Detta brukar ofta vara ett sätt att få upp försäljningen.
Min gissning är att priserna kommer att förbli låga tills dess att dollar går uppåt eller tills när ddr3 börjar konkurrera ut ddr2 (såsom att ddr2 har konkurrerat ut ddr minnen och ddr2 nu är billigare).

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag tycker man ofta läser sådana här rapporter om att priserna ska gå upp om si och så lång tid. Detta brukar ofta vara ett sätt att få upp försäljningen.
Min gissning är att priserna kommer att förbli låga tills dess att dollar går uppåt eller tills när ddr3 börjar konkurrera ut ddr2 (såsom att ddr2 har konkurrerat ut ddr minnen och ddr2 nu är billigare).

Såg på cnn härom dagen där snacka dom om att dollarn skulle ner mer! så går det när man för ett dyrt krig! tur för oss att många företag går efter dollarn! se på rå olje priset har aldrig varit så högt! men bensinen har legat still runt 11-13 kr länge nu! hoppas bara inte den stiger inom snar framtid!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om dessa minnen?? Inte för att det är nödvändigt med 4x2GB men priset är lockande!!!

GeIL Black Dragon DDR2 PC6400/800MHz CL5 4x2GB (GB28GB6400C5QC)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250152

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Någon som hört något om dessa minnen?? Inte för att det är nödvändigt med 4x2GB men priset är lockande!!!

GeIL Black Dragon DDR2 PC6400/800MHz CL5 4x2GB (GB28GB6400C5QC)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250152

Jepp jag har hört talas om dom, faktum är att jag ville haft sådana minnen i denna burken när jag byggde den i sommras men då fanns dom inte att få tag i.

Black Dragon är ett av GeILs prestandaminnen men exakt hur dom är vet jag inte eftersom dom är så ovanliga.

Har GeIL Ultra Plus i burken och dom funkar iaf bra och jag har även deras DDR-minnen i gamla burken så själva märket är det inget fel på iaf.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/