Ny digital systemkamera från Olympus

Permalänk
Melding Plague

Ny digital systemkamera från Olympus

Olympus har inte gjort mycket väsen av sig de senaste åren vad det gäller systemkameror men nu har de släppt sin nya modell E-3. Denna kamera är tänkt att tävla inom samma produktsegment som Nikon D300, Canon 40D och Sony A700.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men den var väldigt dyr och ful

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntooNzor
Ser bra ut men den var väldigt dyr och ful

Utseendet spelar väl knappast någon roll när det gäller systemkameror?

Permalänk

Tror inte denna riktigt kan konkurrera med D300:an både vad gäller pris eller prestanda.

Och självklart AntooNzor, är det utseendet på kameran man tittar på, inte prestandan.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

va på fotomässa i Sthlm i helgen o Olympus hade den i sin monter. den fokuserar grymt fort. kanske inte har så mycket o jämföra me me min Olympus e-300 men iaf kanske blir nån sån i framtiden.

Permalänk
Medlem

Så jävla ful! Och dyr!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
Så jävla ful! Och dyr!

Marginell skillnad om man tittar på kamerorna den förväntas konkurrera med eller?
Därmed inte sagt att jag valt denna över en Nikon-kamera men ändå...

Permalänk
Medlem

Vad erbjuder denna kamera som kan konkurera med D300 eller D40?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad erbjuder denna kamera som kan konkurera med D300 eller D40?

Den erbjuder inget som renderar D300 eller D40 obrukbara eller totalt utkonkurerade, men den bidrar med mångfald på marknaden och en hel del smarta funktioner.

Den är t.ex. mycket hållbar, vädertätad, testad för 150k tagningar, 5stegs bildstabilisering, grymt stor sökare med 100% täckning, stöd för både CF och XD, roterbar display med Live View, enligt Olympus har kameran dessutom världens idag snabbaste AF samt preview av WB-iställningar direkt på skärmen innan man tar bilden.

För mig som primärt fotograferar mellanformat så känns den verkligen intressant, kul att stödja något annat än Canon/Nikon så det förblir mångfald på marknaden.

Får se hur bra bilder den förmår att producera.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad erbjuder denna kamera som kan konkurera med D300 eller D40?

Ungefär samma hastighet, upplösning, vädertätad och relativt tålig mot fyiskt våld, ungefär samma prisklass. Det finns mycket likheter men jag tror inte att det är exakt samma personer som köper denna som köper 40D eller D300. Det som talar mot E-3 är den mindre sensorn som troligen har svårt att hantera bruset på iso800 och uppåt. I övrigt så ser jag inget

Ni som tycker att den är ful. Mobilkameror och kompaktkameror är fula, systemkameror däremot, det är äkta skönhet Allra helst om de kostar en månadslön och väger som ett mjölpaket (2kg alltså)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Att den har mindre omfångsrika objektiv måste också anses som en stor fördel, särskilt om vi pratar optiker med mer extrem prestanda än de vanliga 18-55. Det blir helt enkelt mindre att släpa på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Marginell skillnad om man tittar på kamerorna den förväntas konkurrera med eller?
Därmed inte sagt att jag valt denna över en Nikon-kamera men ändå...

Den förmodligen viktigaste komponenten i en systemkamera är dess sensor, och precis som det står i artikeln ovan har den här kameran en mycket mindre sensor (av typen 4:3) än konkurrenternas APS-C, APS-H eller FF vilket i regel ger lägre bildkvalitet.

Sambandet är mycket komplicerat, men grovt förenklat kan man alltså ha som tumregel att en större sensor ger bättre bildkvalitet. Bland annat har det att göra med att en mindre sensor på sätt och vis mer förstorar upp bilden den precis tagit än en större sensor.

Om vi kunde bygga en viss kamera i olika versioner (med olika sensorer), men att kamerorna i övrigt skulle vara helt identiska, hade man kunnat illustrera fenomenet bättre. Tänk att man har en sensor med storleken 17,3 x 13,0 mm tar en bild i 12 megapixlar. Samma bild tas med en aps-c-sensor på 25.1 x 16.7 mm samt en fullformatare på 36 x 24 mm. Bilderna visas sedan på en vanlig 19" datorskärm. Alla bilderna har samma antal upplösning i pixlar, men fullformataren följt av APS-C-sensorn kommer ha högst reell upplösning; man kommer alltså kunna se mest detaljer i fullformataren och minst i 4:3-kameran (som använder samma typ av sensor som den i artikeln).

(Om FF-kameran använder ett dåligt objektiv och 4:3:an ett mycket bra blir resultaten de omvända, men i mitt tankeexperiment är all utrustning identisk förutom själva sensorn.)

Detta är mer eller mindre den enkla förklaringen till varför inte ens vidunder som Canon EOS-1Ds Mark III (~70 000 kronor) eller Hasselblad H3D II (~500 000 kronor) duger om man skall ex. tapetsera en skyskrapa med en bild av Grand Canyon. Bilden förstoras upp så pass mycket att deras ~21 resp. ~39 megapixlar inte räcker till, trots det långa betraktningsavståndet. Det man får göra då är att ta fram den gamla storformatskameran (en sån där stor sak på stativ ni vet med ett skynke som man stoppar in huvudet under?). Dessa kameror är inte särskilt snabba och dessutom arbetar de med gammal hederlig negativ-film men deras reella upplösning överstiger allt vad man lyckats åstadkomma i digital väg idag (med undantag som typ Hubble-teleskopet; tänk "i kameraväg" istället...). Ett negativ på ex. 8 x 10 tum från en Linhof-kamera kan med rätt skanner ge en digital bild på tusentals megapixlar och en ofattbar detaljrikedom.

En annan egenskap som skiljer systemkameror från de mindre kompaktkamerorna är att man med rätt objektiv och inställningar kan åstadkomma ett mycket kort skärpedjup vilket gör att exempelvis en person är skarp i förgrunden men hela bakgrunden är suddig och utsmetad - precis som man vill ha det på t.ex. porträttbilder. Dock är det som så att en mindre processor ger ett större skärpedjup, dvs. skärpan "sträcker sig längre" och allting i bilden är skarpt. En större sensor ger det omvända - möjligheten till korta skärpedjup.

Ännu ett minustecken är, precis som artikelskribenten korrekt medger, att en mindre sensor också ger högre pixeltäthet och mer brus. Här har vi alltså ännu en försämring av den reella upplösningen.

(Läs mer om sensorstorlekar och bildkvalitet i Ken Rockwells artikel "The Full Frame Advantage": http://www.kenrockwell.com/tech/full-frame-advantage.htm)

Mycket av detta är visserligen förmodligen inte av betydelse för den vanlige fotoentusiasten, men det är värt att påpeka. Värt att nämna är även att mindre sensorer kostar mindre och inte kräver lika stora objektiv som i sin tur är billigare. Dock är det så pass ironiskt att ett mindre objektiv är svårare att utveckla; ett Canon-vidvinkelobjektiv är garanterat mer komplicerat än ett Hasselblad-dito, trots att Hasselblad-alternativet är otroligt mycket skarpare. Detta pga. att objektivets kvalitet påverkar bildkvaliteten i allt högre grad ju mindre sensorn blir då imperfektioner i bilden som ex. oskärpa förstärks ju mer en bild förstoras. En gammal storformatkamera från andra världskriget med ett halvrostigt gammalt normalobjektiv tar förmodligen skarpare bilder än en EOS 400D med ett 18-55/3.5-4.5 just pga. den stora förstoringen av den tagna bilden i en EOS 400D.

Vidare är det även mycket bra att andra företag ger sig in i systemkamerabranschen och ger "de två stora" en match. Konkurrens leder till att Canon och Nikon inte kan "slappa" utan tvingas utveckla ännu bättre kameror. Det bästa exemplet är nog att Canon numera har bildstabilisering även i deras billigaste objektiv, kitobjektivet EF-S 18-55/3.5-4.5 (med samma namn fast med tillägget IS, för Image Stabilizer) till EOS 400 pga. att Konica Minolta/Sony, Pentax, Samsung, Olympus och Panasonic länge haft en inbyggd antiskakfunktion i kamerahuset som tilltalat många nybörjare. Ett annat exempel är att Canons nya semiproffskamera EOS 40D numera är vädertätad, främst pga. Nikons D200 & D300 samt Pentax K10D (som för övrigt förmodligen är den mest prisvärda systemkameran om man i dagsläget kliver in i systemarevärlden och inte redan har ett stort antal objektiv och tillbehör).

(Själv har jag förresten Canon.)

Over and out.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen överklocka kameror?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Det bör väll gå

camclockers.com?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
Den förmodligen viktigaste komponenten i en systemkamera är dess sensor, och precis som det står i artikeln ovan har den här kameran en mycket mindre sensor (av typen 4:3) än konkurrenternas APS-C, APS-H eller FF vilket i regel ger lägre bildkvalitet.

Möjligtvis den viktigaste komponenten för bildkvaliten . Men för t.ex. dagstidningsjournalister så räcker kvalitén som en bra kompaktdigital producerar. Så superb upplösning är knappast det viktigaste för en journalist.

Citat:

Mycket av detta är visserligen förmodligen inte av betydelse för den vanlige fotoentusiasten, men det är värt att påpeka. Värt att nämna är även att mindre sensorer kostar mindre och inte kräver lika stora objektiv som i sin tur är billigare. Dock är det så pass ironiskt att ett mindre objektiv är svårare att utveckla.

Det är som sagt antagligen av större betydelse för en entusiast, eftersom dom oftast bryr sig mer om det tenkiska och mindre om det praktiska än en yrkesman.

Att små objektiv är svårare att tillverka är en sanning med modifikation, i praktiken är det endast svårare att tillverka vidvinkelobejektiv till kamerorna med mindre sensorer medans många telegluggar av t.ex. Canon kan prestera bättre på en digital eftersom den då använder mitten av objektivet och därför undviker distorision m.m. På bekostnad av upplösning, men som sagt är det inte alltid viktigast.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Möjligtvis den viktigaste komponenten för bildkvaliten . Men för t.ex. dagstidningsjournalister så räcker kvalitén som en bra kompaktdigital producerar. Så superb upplösning är knappast det viktigaste för en journalist.

Även om det inte räcker med endast en sensor för att skapa en digitalkamera är det den i särklass viktigaste komponenten. Utan någon sensor blir det nämligen ingen bild, och själva syftet med kameran är ju att ta bilder.

Själva upplösningen är kanske inte prio 1 för en dagstidningsjournalist, men däremot är en hel del andra saker viktiga som en digitalkompakt inte kan leverera. Det är ingen slump att bildjournalisternas favoritkamera på senare år hittills är och har varit Canons EOS-1D-serie (1D, 1D Mk II, 1D Mk II N, 1D Mk III) pga. den avancerade blixtautomatiken tillsammans med rätt blixt, autofokusens träffsäkerhet och framförallt det höga antalet bilder per sekund - inget av vad en vanlig digitalkompakt idag kan leverera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Det är som sagt antagligen av större betydelse för en entusiast, eftersom dom oftast bryr sig mer om det tenkiska och mindre om det praktiska än en yrkesman.

Jag håller inte alls med. Visserligen avundas entusiasterna proffsens avancerade utrustning, men det är främst för just proffsen som den spelar en större betydelse. Sports Illustrated, National Geographics och dylika tidningar hade inte varit där de är idag om de inte ständigt haft tillgång till den mest avancerade tillgängliga utrustningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Att små objektiv är svårare att tillverka är en sanning med modifikation, i praktiken är det endast svårare att tillverka vidvinkelobejektiv till kamerorna med mindre sensorer medans många telegluggar av t.ex. Canon kan prestera bättre på en digital eftersom den då använder mitten av objektivet och därför undviker distorision m.m. På bekostnad av upplösning, men som sagt är det inte alltid viktigast.

Du har helt rätt.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
Även om det inte räcker med endast en sensor för att skapa en digitalkamera är det den i särklass viktigaste komponenten. Utan någon sensor blir det nämligen ingen bild, och själva syftet med kameran är ju att ta bilder.

Själva upplösningen är kanske inte prio 1 för en dagstidningsjournalist, men däremot är en hel del andra saker viktiga som en digitalkompakt inte kan leverera. Det är ingen slump att bildjournalisternas favoritkamera på senare år hittills är och har varit Canons EOS-1D-serie (1D, 1D Mk II, 1D Mk II N, 1D Mk III) pga. den avancerade blixtautomatiken tillsammans med rätt blixt, autofokusens träffsäkerhet och framförallt det höga antalet bilder per sekund - inget av vad en vanlig digitalkompakt idag kan leverera.

Fler komponenter utöver sensor krävs för att skapa ett fotografi med hjälp av en DSLR. Möjligtvis kan man dra slutsatsen att sensor, tillsammans med slutare och bländare utgör de tre mest grundläggande delarna i en DSLR. Att kröna den i särklass viktigaste komponenten tycker jag låter som ett omöjligt uppdrag. Så det får stå för dig.

Citat:

Jag håller inte alls med. Visserligen avundas entusiasterna proffsens avancerade utrustning, men det är främst för just proffsen som den spelar en större betydelse. Sports Illustrated, National Geographics och dylika tidningar hade inte varit där de är idag om de inte ständigt haft tillgång till den mest avancerade tillgängliga utrustningen.

Faktum är att många av National Geographics fotografer använder analoga mellanformatskameror (ja många väljer bort D-bakstycken) som ser ut i princip likadana nu som på 50-talet.

Även om många gått över till "top of the line" utrustning så har detta föga med resultaten att göra. Många av NGs mest kända bilder togs innan DSLR ens existerade. Gick det att skapa sådana fotografier med den utrustningen då, så går det idag. Även utan senaste Canon kameran med trådlöst batterigrepp och en glugg vars AF är i snitt 12ms snabbare än den som användes i 10D för 5 år sedan.

Sports Illustrated däremot, kan jag hålla med om har gynnats i större utsträckning än NG av ny teknik som erbjuder snabbare frame rates och autofokus men samtidigt så är det en tidning som föga bryr sig om sensorn är top of the line med 10 eller 6 megapixlar. Vilket för oss tillbaka till ämnet litegrand, där vi åter kan konstatera att den kamera som Olympus presenterat inte på något sätt är en kamera att skämmas för och som knappast begränsas av sin sensor, snarare av att 70% av alla redaktioner runt om i världen redan investerat ex. antal hundra tusen i Canon utrustning.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Faktum är att många av National Geographics fotografer använder analoga mellanformatskameror (ja många väljer bort D-bakstycken) som ser ut i princip likadana nu som på 50-talet.

Man använder olika kameror till olika arbetsuppgifter.

Precis som jag förklarade i mitt inlägg ovan är detaljrikedomen i analoga mellan- och storformatskameror bra mycket bättre än den i den modernaste digitala småbilds- (Nikon D3, Canon EOS-1Ds Mark III) eller mellanformatskameran (Hasselblad H3D II), varför exempelvis landskapsfotografer ofta använder dessa. Några av de vackraste landskapsbilderna någonsin (på Death Valley, Grand Canyon och dylikt) är tagna med just gamla storformatskameror byggda i trä och dessa används fortfarande, om än i en mer nutida tappning i form av ex. Linhof-kameror.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Även om många gått över till "top of the line" utrustning så har detta föga med resultaten att göra. Många av NGs mest kända bilder togs innan DSLR ens existerade. Gick det att skapa sådana fotografier med den utrustningen då, så går det idag. Även utan senaste Canon kameran med trådlöst batterigrepp och en glugg vars AF är i snitt 12ms snabbare än den som användes i 10D för 5 år sedan.

Även om NG inte hade vädertätade superkameror med 10-20 megapixlar, 5-10 b/s och blixtsnabb autofokus för 30 år sedan har de alltid haft tillgång till den mest avancerade utrustningen för en given tidpunkt vilket säkrat deras plats som den mest prestigefyllda fototidningen. Precis som jag sa tidigare hade alltså NG inte varit vad det är idag om de inte ständigt hade haft tillgång till det bästa; hade alla sprungit runt med storformatskameror hade visserligen haft fantastiska bilder på statiska motiv (landskap, arkitektur, botanik m.m.) men inte de tekniskt krävande bilderna (som dessutom blivit mer och mer avancerade) som man tagit de senare decennierna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Sports Illustrated däremot, kan jag hålla med om har gynnats i större utsträckning än NG av ny teknik som erbjuder snabbare frame rates och autofokus men samtidigt så är det en tidning som föga bryr sig om sensorn är top of the line med 10 eller 6 megapixlar. Vilket för oss tillbaka till ämnet litegrand, där vi åter kan konstatera att den kamera som Olympus presenterat inte på något sätt är en kamera att skämmas för och som knappast begränsas av sin sensor, snarare av att 70% av alla redaktioner runt om i världen redan investerat ex. antal hundra tusen i Canon utrustning.

Huruvida Olympus skall skämmas eller ej är en annan diskussion, men faktum är att sensorn i kameran är av en typ som ger upphov till sämre bildkvalitet i form av lägre reell upplösning och mer brus, samt mindre möjlighet till att kontrollera skärpedjupet, än (mer eller mindre) branschstandarden. Detta i en kamera som skall konkurrera i semiproffsklassen (!).

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
Man använder olika kameror till olika arbetsuppgifter.

Precis som jag förklarade i mitt inlägg ovan är detaljrikedomen i analoga mellan- och storformatskameror bra mycket bättre än den i den modernaste digitala småbilds- (Nikon D3, Canon EOS-1Ds Mark III) eller mellanformatskameran (Hasselblad H3D II), varför exempelvis landskapsfotografer ofta använder dessa. Några av de vackraste landskapsbilderna någonsin (på Death Valley, Grand Canyon och dylikt) är tagna med just gamla storformatskameror byggda i trä och dessa används fortfarande, om än i en mer nutida tappning i form av ex. Linhof-kameror.

Även om NG inte hade vädertätade superkameror med 10-20 megapixlar, 5-10 b/s och blixtsnabb autofokus för 30 år sedan har de alltid haft tillgång till den mest avancerade utrustningen för en given tidpunkt vilket säkrat deras plats som den mest prestigefyllda fototidningen. Precis som jag sa tidigare hade alltså NG inte varit vad det är idag om de inte ständigt hade haft tillgång till det bästa; hade alla sprungit runt med storformatskameror hade visserligen haft fantastiska bilder på statiska motiv (landskap, arkitektur, botanik m.m.) men inte de tekniskt krävande bilderna (som dessutom blivit mer och mer avancerade) som man tagit de senare decennierna.

Huruvida Olympus skall skämmas eller ej är en annan diskussion, men faktum är att sensorn i kameran är av en typ som ger upphov till sämre bildkvalitet i form av lägre reell upplösning och mer brus, samt mindre möjlighet till att kontrollera skärpedjupet, än (mer eller mindre) branschstandarden. Detta i en kamera som skall konkurrera i semiproffsklassen (!).

Jag tror mer på fotografen än tekniken, har du sett "Du Levande" av Roy Anderson? Ta reda på hur dom gjorde den filmen så får möjligtvis förtroendet tillbaka för konstnärer och fotografer.

Eller ta en titt på t.ex. Anders Krisars "Chords" projekt, om du gillar storformat. Digitalt orörda fotografier.

Att vissa specialprojekt kräver teknik medger jag såklart och egentligen är vi ganska överens, förutom att jag tycker du verkar tro på tekniken lite för mycket. Att teknik skulle vara något fundamentalt och att National Geographics är vad den är p.g.a. att deras fotografer haft tillgång till den senaste tekniken tror jag inte en sekund på.

Och sen ännu en gång så är vi relativt överens, jag har hela tiden varit fullt medveten om Olympus svaga sidan, upplösningen. Skillnaden är att jag skulle ta bort (!) i det hela, då jag inte ser det som en speciellt stor grej. Tror ej heller att dom flesta yrkesverksamma fotografer som potentiellt sätt skulle kunna köpa Olympus E1 ser det som en så särskilt stor nackdel.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

E3an verkar vara en trevlig kamera, men deras vertikalgrepp är horribelt! utvecklarna kan ju knappast ha använt skiten själva? fan som att hålla i en tegelsten! A700an har det absolutbästa vertikalgreppet på marknaden båda ergonomiskt och funktionellt, det är lite stort dock, pga ergonomin och funktionerna.

Visa signatur

Nätverksnörd