Ddr3-minnen på 2 gigahertz från A-Data

Permalänk
Melding Plague

Ddr3-minnen på 2 gigahertz från A-Data

Trots att ddr3-standarden är specificerad till frekvenser om 1600 megahertz har det inte hindrat minnestillverkare att skapa minnen med högre frekvenser. Tillverkaren A-Data har nyligen lanserat ddr3-minnen med en frekvens om 2 gigahertz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jahopp. Fortfarande höga latecys. Förstår inte riktigt vitsen?

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Tycker att ddr2 duger länge än jag...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

... efterlängtat, 2Ghz DDR3 till nästa datorköp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
Jahopp. Fortfarande höga latecys. Förstår inte riktigt vitsen?

Inte såå högt. "Motsvarar" ju att köra 1000 MHz DDR med 4.5, vilket ändå är rätt bra?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Tja det är bara att räkna på det. DDR2 vs DDR3 : Timings vs Klock.
Vi börjar med två PC2-6400 DDR2- minnen med frekvensen 800mhz och ena med CAS4 och det andra CAS5. Alla vet att CAS4 presterar bättre än CAS5. Så man kan beräkna vad som ger bäst prestanda med MHz / CAS.

800 / 5 = 160 och 800/4 = 200

Och om man tittar på tex Sweclockers egna minnes-tester: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5961&page=6
Så ser vi att CAS4 ger bättre resultat även med lägre klock.

tex 999mhz / 4 = 249.75 jämnför med 1066mhz / 5 = 213.2

Om vi nu gör samma sak med DDR3 vs DDR2 och jämnför DDR3 1800mhz CAS7 mot DDR2 PC2-10000 1250mhz CAS5 så blir det:

1800mhz / 7 = 257.1 och 1250 / 5 = 250

Nu har jag inga bevis men enligt min beräkning så är DDR3-minnet lite snabbare än DDR2-minnet. Och i framtiden så kommer mycket snabbare DDR3-minnen och det kommer att märkas på resultaten att DDR3 är bättre än DDR2 fastän högre latency.

Bevisa mig gärna fel.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

för att utnyttja den fulla potentialen på 2Ghz så behövs en fsb på 1000.

Bevisa mig gärna fel.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Men vad gör dessa hastigheter på minnen för prestandan där det är viktigt med prestanda då? Som i spel och krävande bild- och ljud-program. Vad blir den effektiva systemprestandan jämfört mot ett par PC6400 DDR2-minnen? Förmodligen inte något alls skulle jag tippa på.

Det är ju inte värt priset, eller?
Det är ju bra med utveckling och jag är för utveckling, men det är ju i alla fall ännu onödigt med den här minnesprestandan när resten av hårdvaran inte hänger med eller? Har jag fel? Kan någon som är lite mer insatt förklara?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kommer det dualcore i minnena härnäst? )

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

DDR3 ger inte särskilt mycket me prestanda för mycket högre pris. Roligt.
Även om 2GHZ låter väldigt flashigt.

Citat:

Kommer det dualcore i minnena härnäst? )

Dual-Core vad?...

Permalänk
Avstängd

Mr.Borka jag tror nog att AntooNzor var ironisk där men iafl trevligt att det kommer 2GHz minnen skulle inte tacka nej men mitt mobo har endast stöd för DDR2

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Tja det är bara att räkna på det. DDR2 vs DDR3 : Timings vs Klock.
Vi börjar med två PC2-6400 DDR2- minnen med frekvensen 800mhz och ena med CAS4 och det andra CAS5. Alla vet att CAS4 presterar bättre än CAS5. Så man kan beräkna vad som ger bäst prestanda med MHz / CAS.

800 / 5 = 160 och 800/4 = 200

Och om man tittar på tex Sweclockers egna minnes-tester: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5961&page=6
Så ser vi att CAS4 ger bättre resultat även med lägre klock.

tex 999mhz / 4 = 249.75 jämnför med 1066mhz / 5 = 213.2

Om vi nu gör samma sak med DDR3 vs DDR2 och jämnför DDR3 1800mhz CAS7 mot DDR2 PC2-10000 1250mhz CAS5 så blir det:

1800mhz / 7 = 257.1 och 1250 / 5 = 250

Nu har jag inga bevis men enligt min beräkning så är DDR3-minnet lite snabbare än DDR2-minnet. Och i framtiden så kommer mycket snabbare DDR3-minnen och det kommer att märkas på resultaten att DDR3 är bättre än DDR2 fastän högre latency.

Bevisa mig gärna fel.

Du har vänt på det, CAS (Column Address Strobe) är det antal klockcykler som krävs för att accessa en kolumn i minnet. Kör man i 800MHz (dvs 800 000 000 klockcykler per sekund) så tar det 5/800000000 sekunder att adressera en minneskolumn, detta är såklart långsammare än CAS 4 (4/800000000s), därmed blir prestanda något lägre. T.ex. så halveras alltså accesstiden vid ett givet CAS-tal om frekvensen dubblas, därför finns det ingen anledning att bara titta på CAS.

Sedan finns det ju många andra faktorer som spelar in (t.ex. RAS (Row Address Strobe)) så man ska inte stirra sig blind på CAS enbart.

Din slutsats är alltså egentligen korrekt, men det känns lite konstigt att räkna i enheten 1/s :-).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
för att utnyttja den fulla potentialen på 2Ghz så behövs en fsb på 1000.

Bevisa mig gärna fel.

Syftar du på faktiskt fsb eller effektiv?
Vid 1333MHz fsb (intels snabbare processorer) kan man precis hantera PC5300 i dualchannel.
För att kunna utnyttja minnen med 2GHz effektiv frekvens i dualchannel krävs 4GHz effektiv fsb eller 1GHz faktisk.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
för att utnyttja den fulla potentialen på 2Ghz så behövs en fsb på 1000.

Bevisa mig gärna fel.

Om du kör AMD med K8 arkitekturen ja.

Då minneskontrollen inte sitter i processorn på en Intel processor så får du ut mest bandbred av så snabba minnen som möjligt.

Men dock skall man inte gå för högt i Cas Latency 4 så får du ut max prestanda, om du inte kan köra över 800DDR med Cas 3.

Så runt 550MHz Cas 4 så får du ut bra med prestanda.
Eller som dessa 1000MHz Cas 9, dem klarar ju nästan 13000MB/sec i läshastighet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Om du kör AMD med K8 arkitekturen ja.

Då minneskontrollen inte sitter i processorn på en Intel processor så får du ut mest bandbred av så snabba minnen som möjligt.

Men dock skall man inte gå för högt i Cas Latency 4 så får du ut max prestanda, om du inte kan köra över 800DDR med Cas 3.

Så runt 550MHz Cas 4 så får du ut bra med prestanda.
Eller som dessa 1000MHz Cas 9, dem klarar ju nästan 13000MB/sec i läshastighet.

I alla test jag sett med minneshantering har AMD's 6000+ köttat allt i sin väg från Intel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
I alla test jag sett med minneshantering har AMD's 6000+ köttat allt i sin väg från Intel.

Det beror på att minneskontrollen sitter i processor.
AMD blir lidande då dem kör med SOI kretsar och integrerad minnestkontroller i klockfrekvens istället.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
I alla test jag sett med minneshantering har AMD's 6000+ köttat allt i sin väg från Intel.

Men vad spelar det för roll, det enda som betyder något är ju den totala prestanda vi får ut i den applikation vi kör. Skit samma om en processor är 1000ggr bättre på något än en konkurrent om den även blir ägd i den effektiva totalprestandan. DDR2 PC6400 räcker mer än väl för all normalanvändning idag och säkert mer därtill.

Finns det verkligen någon nytta idag med all denna goda minneshantering som AMD har då? Vart sitter nyttan?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men vad spelar det för roll, det enda som betyder något är ju den totala prestanda vi får ut i den applikation vi kör. Skit samma om en processor är 1000ggr bättre på något än en konkurrent om den även blir ägd i den effektiva totalprestandan. DDR2 PC6400 räcker mer än väl för all normalanvändning idag och säkert mer därtill.

Finns det verkligen någon nytta idag med all denna goda minneshantering som AMD har då? Vart sitter nyttan?

Klart det behövs minnesbandredd. Sätt på sunkigt single-channel PC100 SDRAM på en A64 eller conroe å se hur den presterar då. Tänk skillnaden i prestanda det är mellan DDR och SDR på en athlon T-bird. Men det beror ju på program förstås. Om nu programmet får rum i cachen så märks det ju mindre om minnesbandbredden är dålig. Core 2 har ju väldigt snabbt och stort cache som hjälper en hel del. Men det finns fortfarande situationer där minnesbandbredd och snabb access till minnet spelar stor roll och där börjar A64 skina.

Men jag håller med att PC6400 räcker ett tag till. Och de där 12GB/s de fick ut imponerar inte alls. Iaf inte med den klocken. Va fan, jag har fått 6GB/s med mina Cas3 DDR1-minnen i DDR420-klock. De får alltså ut bara dubbelt så mycket bandbredd till nästan 5 gånger så högre klock. Och många med bättre DDR1-minnen brukar lätt få ut mer än 7000MB/s. Men möjligen är det väl intels fsb som begränsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Snart går minnena om CPU'rna i Ghz.
Ursäkta min göteborska

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst