Bärbar dator för 1000 kr, för bra för att vara sant?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derfla
säg nu att jag vill beställa en sånhär, kommer tullen ta nått för att få in den till sverige? jag har aldrig beställt nått från utlandet förut.

Inte inom EU vad jag vet och då prylarna tydligen skall skickas från UK så är det lungt.

Visa signatur

| Asus P5W DH Deluxe | Aspire X-Cruiser Silver | OCZ 6400 CL5 4x2048MB @ CL4 | Targan Easycon 580W | Intel Core 2 Duo - Conroe E6850 3,0 @ 3,3 GHz | Asus GeForce 8800 GTX @ 630/2000 MHz | Seagate Barracuda 2 x 320 GB 7200 rpm raid 1 | Thermaltake Blue Orb II | Zalman VF900-Cu | HP LP2335 23" 16:9 |

Permalänk
Medlem

Fullt av frågetecken

Trots att Aftonbladet under torsdagen sagt att man ska vara försiktig med detta företaget på grund av deras tvivelaktiga karaktär så publicerar man på lördagen en guide till hur man hittar "Sveriges billigaste laptops från 1200 kr och uppåt". Förstaplatsen fick Medison med 1200 SEK, andraplatsen gick för runt femtusenlappen.

Det är inte helt obefogat att skylla <b>ALLT</b> på Aftonbladet om det visar sig vara en bluff.

Det finns för många frågetecken kring hela historien. Om nu Medison bedyrar att det hela är på riktigt och att de falska annonserna "är gamla", trots att man aldrig haft avtal med något av de berörda företagen så borde man ju åtminstone försöka ta åt sig av kritiken som förts.

Varför inte ha F-skattesedel? Varför inte ha annonser från riktiga företag? Varför inte skaffa filial i Sverige? Varför inte lägga upp svar på hemsidan på alla de frågor som ställts? Varför ha användaravtal som är kopierade från Apple och som dessutom inte stämmer överens med de tjänster och produkter som Medison tillhandahåller? Varför ha en produktspecifikation som är <i>ordagrant</i> kopierad från en annan tillverkare?

Tull och frakt får du antagligen stå för själv. Hur det är tänkt att skötas framgår inte riktigt.

Summan av kardemumman är, <i>oavsett om datorn går att få tag på för en tusenlapp</i>, att frågetecknen är fler än utropstecknen. Vi får helt enkelt se. Hur lång tid sedan är det erbjudandet kom nu? En vecka sedan? Isf. är det en och en halv månad kvar innan vi kommer att få veta sanningen. Mest troligt är att det är en bluff. Till alla som tror motsatsen: Köp en lott när ni ändå håller på.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Läs det som står under Speccen:

Pricing, specifications, availability and terms of offers may change without notice.
Taxes, fees, shipping and handling and any applicable restocking charges are extra, and vary.

Sen var det väl snack om att det företag som har hand om betalning, 2checkout.com , inte skulle dra några pengar förrän datorerna skeppats. Detta är ju dock inget bevis på att det skulle vara sant eller falskt att de kan sälja en 1200krs laptop... Någon här sa att de kan ju tjäna en massa pengar på räntorna, det skulle ju funka om det vore så att han fick pengarna "direkt" in på ett konto vilket han motstrider.

http://www.2checkout.com/community/?p=272 **
Kollade just deras sida lite mer noggrant, verkar ju vara en sida där man själv kan sälja föremål, vilket borde betyda att han själv också skapat "försäljningssidan" = alla pengar går direkt till hans personliga / företagets konto.

Om man ändå hade kommit på hans idé först...

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem

Ni som beställt, Hör av er i den här tråden för sjutton om ni mot all formodan får en hemskickad för ett så lågt pris.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Ni som beställt, Hör av er i den här tråden för sjutton om ni mot all formodan får en hemskickad för ett så lågt pris.

Will do! Ser det hela som ett test, kan ju inte minst bli intressant att få till en dialog här om det nu är så att burkar skickas...men men, den som lever få se. Själv är jag skeptisk, men kunde inte låta bli att testa...

Visa signatur

| Asus P5W DH Deluxe | Aspire X-Cruiser Silver | OCZ 6400 CL5 4x2048MB @ CL4 | Targan Easycon 580W | Intel Core 2 Duo - Conroe E6850 3,0 @ 3,3 GHz | Asus GeForce 8800 GTX @ 630/2000 MHz | Seagate Barracuda 2 x 320 GB 7200 rpm raid 1 | Thermaltake Blue Orb II | Zalman VF900-Cu | HP LP2335 23" 16:9 |

Permalänk

Presskonferens ikväll klockan 19:00. Inte för att jag förstår vad de vill uppnå med en sådan? Att visa en dator på en presskonferens skänker på intet sätt legitimitet till företaget.

Jag känner mig helt säker på att det är en bluff.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Presskonferens ikväll klockan 19:00. Inte för att jag förstår vad de vill uppnå med en sådan? Att visa en dator på en presskonferens skänker på intet sätt legitimitet till företaget.

Jag känner mig helt säker på att det är en bluff.

Var hittade du den informationen?

Visa signatur

| Asus P5W DH Deluxe | Aspire X-Cruiser Silver | OCZ 6400 CL5 4x2048MB @ CL4 | Targan Easycon 580W | Intel Core 2 Duo - Conroe E6850 3,0 @ 3,3 GHz | Asus GeForce 8800 GTX @ 630/2000 MHz | Seagate Barracuda 2 x 320 GB 7200 rpm raid 1 | Thermaltake Blue Orb II | Zalman VF900-Cu | HP LP2335 23" 16:9 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DMartensson
Var hittade du den informationen?

URL

Permalänk
Medlem

2CheckOut säger "Inte heller tillverkaren får betalt innan produkterna skeppats".

Vilka produkter, egentligen? Har ju funnits massvis med exempel på folk som beställt och köpt dyra saker och fått ett paket med blandade skruvar. Är det någon från 2CO som står och kollar vad som fraktas, egentligen? Knappast.

Vad ni än skickat efter så kan jag nog garantera att det inte är det ni beställt som kommer att levereras.

Ska bli himla intressant att höra vad de har att säga på presskonferensen. Undrar om representanter från Deltaco och Tele2 är där med listor på företag man haft reklamavtal med...

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Ni tror inte att de redan fått in tillräckligt med pengar för att kunna köpa 100+ laptops? :D. Visar de upp en dator så lär ännu fler betala tusenlappen och då får de in ännu mer pengar... Att pengarna man betalar inte dras från kontot förran datorn är skickad tror jag inte på. Så blåägd är man inte...

Så var presskonferensen slut. Killen verkar vara mytoman eller nåt liknande. Han vill bli statsminister tom! Ehhh... grattis till alla som get honom och deras "super"-företaget era 1000-lappar :D.

Datorn de visade upp hade ingen etikett.

Företagets "representanter" dvs VD:n Valdi Ivancic, Nordenchefen Robert Klanjac och Per Söderberg, försäljningschefen fanns där. Hur många anställda hade de igen? :D.

Det hela blir bara löjligare och löjligare. Känns nästan som Ivancic grips till slut ifall han inte åker utomlands innan dess och döms till psykiatrisk vård.

http://www.idg.se/2.1085/1.115308

http://www.idg.se/2.1085/1.115309

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

nu har det ju visat sig att frakten inte ingår, vad dyr är frakten i runda slängar?

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk

DMartensson, tänkte bara fråga dig en sak. Hur mycket betalade du allt som allt för datorn och frakten? Jag är riktigt jävla sugen på att beställa en, och är det scam blir jag riktigt förbannad, men jag kommer ju polisanmäla händelsen direkt.

Permalänk
Medlem

Om inget annat så har ganska många betalat en tioendel av killens Crystal-flaska som han kommer zippa ur framför sin villa i Brasilien om några månader

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
Om inget annat så har ganska många betalat en tioendel av killens Crystal-flaska som han kommer zippa ur framför sin villa i Brasilien om några månader

Nah, en Crystal kostar inte mer än fem, sex tusen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
2CheckOut säger "Inte heller tillverkaren får betalt innan produkterna skeppats".

Vilka produkter, egentligen? Har ju funnits massvis med exempel på folk som beställt och köpt dyra saker och fått ett paket med blandade skruvar. Är det någon från 2CO som står och kollar vad som fraktas, egentligen? Knappast.

Vad ni än skickat efter så kan jag nog garantera att det inte är det ni beställt som kommer att levereras.

Ska bli himla intressant att höra vad de har att säga på presskonferensen. Undrar om representanter från Deltaco och Tele2 är där med listor på företag man haft reklamavtal med...

word!!

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur det gick med det här sen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
DMartensson, tänkte bara fråga dig en sak. Hur mycket betalade du allt som allt för datorn och frakten? Jag är riktigt jävla sugen på att beställa en, och är det scam blir jag riktigt förbannad, men jag kommer ju polisanmäla händelsen direkt.

Jag betalade exakt 1057,33 kr, men blir mer och mer övertygat att det är en scam...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
Nån som vet hur det gick med det här sen?

Ingen återkoppling från Medison än....Hmmm... Börjar ana onåd...

Visa signatur

| Asus P5W DH Deluxe | Aspire X-Cruiser Silver | OCZ 6400 CL5 4x2048MB @ CL4 | Targan Easycon 580W | Intel Core 2 Duo - Conroe E6850 3,0 @ 3,3 GHz | Asus GeForce 8800 GTX @ 630/2000 MHz | Seagate Barracuda 2 x 320 GB 7200 rpm raid 1 | Thermaltake Blue Orb II | Zalman VF900-Cu | HP LP2335 23" 16:9 |

Permalänk
Medlem

Intressant,

Efter att ha läst nästan varje sida och följt diskussionen sen den började, har alltid trott och kommer att tro att detta är en bluff till motsatsen visas. Det hade varit riktigt häftigt om det visar sig vara på riktigt dock.

Visar det sig till 100% vara en bluff så hoppas jag att Vladi åker dit som det smäller om det.

Till er som har beställt önskar jag lycka till och till er som har grävt fram all information säger jag väldigt bra gjort, fortsätt så.

Ha d gött.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Man blir så ledsen. Inte konstigt folk sysslar med bedrägerier, det finns uppenbarligen tillräckligt med folk som inte kan bli av med sina pengar fort nog. Är ni samma personer som svarar på nigeriabrev och lämnar ut nordea utgifter. Jag stör mig av två anledningar. För det första visar ni att brott lönar sig, vilket gör att fler försöker. För det andra måste man stå ut med de som kommer beklaga sig högljudt om tre månader när pengar saknas på kontot och datorn saknas i handen.

Återkommer till tråden om 4 mån. Tills slutet på november, simma lugnt.

Oj vad tiden flyger när man har kul. Ja detta var väl ingen större överraskning. Finns väl bara en sak jag har dålig koll på, finns det någon som avbeställt sin dator som fått pengar tillbaka?

Permalänk
Medlem

Om en handdator kan kosta 3000kr så kan inte en laptop kosta 1000kr.
Handdatorer har annan teknik + tryckskärm, ja, men de har en skärm på ~320x240p och inte 14", inget tangentbord, inga optiska läsare utöver kortläsare och allt det där.

Jag är ytterst skeptisk - priserna kan hamna på 1800-2400kr som lägst i mina ögon, men 1000kr kanske går ändå upp till 1999kr i utvecklarnas ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Om en handdator kan kosta 3000kr så kan inte en laptop kosta 1000kr.
Handdatorer har annan teknik + tryckskärm, ja, men de har en skärm på ~320x240p och inte 14", inget tangentbord, inga optiska läsare utöver kortläsare och allt det där.

Vilken jämnförelse.. http://www.dustinhome.se/pd_5010115823.aspx# Är bärbara under 7 000 kronor en omöjlighet nu?

Whatever, hur går det för er? Någon som fått ett paket med stenar? Har han gripits? Vad har hänt?

Permalänk

nån som vågar erkänna att deras pengar har gått förlorade? :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_1000
nån som vågar erkänna att deras pengar har gått förlorade? :/

Inga pengar har gått förlorade, detta då det inte drogs pengar förrens leverans blev av och för de som fick mail att deras leverans skulle ha gått iväg, som sedan visade sig vara fel, fock pengarna tillbaka.

Det hela slutade med att betalningsföretagen cancelerade ALLA ordrar och gav beskedet att om man fortfarande var intresserad trots hög osäkerhet i leveransen så skulle man lägga en ny beställning.

Visa signatur

| Asus P5W DH Deluxe | Aspire X-Cruiser Silver | OCZ 6400 CL5 4x2048MB @ CL4 | Targan Easycon 580W | Intel Core 2 Duo - Conroe E6850 3,0 @ 3,3 GHz | Asus GeForce 8800 GTX @ 630/2000 MHz | Seagate Barracuda 2 x 320 GB 7200 rpm raid 1 | Thermaltake Blue Orb II | Zalman VF900-Cu | HP LP2335 23" 16:9 |

Permalänk
Avstängd

Hahagahaha... var väl det jag visste. LurendrejeRI, trix, scam, fail, bullshit, bullcrap, horseshit, hoax etc etc etc.

Finns ingen bärbar dator som går för 1000 spänn... loel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetdjuret
Hahagahaha... var väl det jag visste. LurendrejeRI, trix, scam, fail, bullshit, bullcrap, horseshit, hoax etc etc etc.

Finns ingen bärbar dator som går för 1000 spänn... loel

Vilket bra och uttömmande svar...not!

Mer relevant är ju frågan; varför har Medison agerat som de gjort? De har inte fått några pengar då inget levererats och de har fått en hel del bad-will, så varför?

Kan de ha haft en affär på G över ett gäng datorer som inte gick i lås? Någon som snappat upp något rykte?

Visa signatur

| Asus P5W DH Deluxe | Aspire X-Cruiser Silver | OCZ 6400 CL5 4x2048MB @ CL4 | Targan Easycon 580W | Intel Core 2 Duo - Conroe E6850 3,0 @ 3,3 GHz | Asus GeForce 8800 GTX @ 630/2000 MHz | Seagate Barracuda 2 x 320 GB 7200 rpm raid 1 | Thermaltake Blue Orb II | Zalman VF900-Cu | HP LP2335 23" 16:9 |

Permalänk
Medlem

Då var det dags att väcka ännu en tråd från dem döda...
Jag minns att jag förra året följde utvecklingen med fascination.
Vad hände egentligen med medison? Kom någons dator? Sitter Vladi Ivancic i fängelset?

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06