Strömkomponent orsak till brist på 8800 GT

Permalänk
Medlem

Han som förutspådde 1500kr för ett kort 2v. efter lanseringen kunde inte haft mer fel....... priserna ligger nu på typ 2800kr för de kort som finns tillgängliga.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

De sidokomponenter som t ex finns på instikskort väljs utifrån en specifikation inte märke och köps av producenterna från den öppna marknaden. Jag har inte hört att tillverkarna av integrerade kretsar såsom CPU:er, moderkortskretsar, grafikkretsar, osv, läggt sig i varifrån dessa köps.

Grafikkortstillverkare är konkurrenter till varandra och har egna inköpare och ingengörer som utifrån referensdesign försöker få fram en attraktiv produkt till lägsta möjliga tillverkningskostnad. Detta arbete slutförs normalt (i det dolda) innan grafikkortskretsen lanseras officiellt på marknaden. Hur mycket arbete som läggs ner på avvikelser från referensdesign beror främst på hur många fler kort man tror sig kunna sälja genom bättre profilering på marknaden i förhållande till kostnaden för det.

Jag misstänker att NVidia hade arbetat med 8800GT ett bra tag, men ville hålla det "hemligt" så länge som möjligt. Det brukar inte dröja länge efter att referenskort leverats från grafikkretstillverkaren förran prestandasiffror kommer till kännedom bland de initierade trots alla "hemlighetsklausuler". Jag tror inte att det är en slump att 8800GT presterar lite bättre i flera spel än HD3870.

Naturligtvis kan brist på en unik komponent uppstå om man försöker snabblansera en produkt. Däremot att en strömkomponent på 8800GT skulle vara så unik att den inte kan ersättas av ett annat liknande från den öppna marknaden tror jag inte en sekund på. Jag tror att eftersom 8800GT presterar nästan lika bra som NVidias snabbaste grafikkort så ville man minska lagren och tjäna maximalt innan deras efterfrågan föll pga 8800GT. Nu när AMD har lanserat HD3870 så måste tillgången ökas.

Revspelet fortsätter som vanligt... Hare/PS

Permalänk
Medlem

PeSi

Låter rätt i mina öron!

Är ju helt klart att dom även har bra koll på varandra långt innan en produkt når marknaden.
Smyg lanseringar är rätt vanligt.
Lansering på bred front är mycket vanlig.
Men _en_ modell hur vanligt är det?

Bättre att förklara med en vit lögn än att säga som det är marknadsmässigt.
Som alltid konkurens och marknadsföring, eller rävspel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det är ju så enkelt att nvidia äntligen börjar göra i brallan,dom har ju dominerat med GF8 serien och vill ju verkligen inte tappa prestandatronen igen,så det slutade med att dom stressade ut GT kortet utan att kolla om deras underleverantörer kunde klara trycket.
Det är lite klent gjort får man ju säga,det skulle behövas konkurrens igen.
Mitt GF8800GTS jag kör med är mitt första Nvidiakort jag haft och jag är nöjd med det om det inte vore för vistaskräpet.
Men nästa 2 kort blir nog ATI igen för då kan jag köra crossfire på mitt asus commando mobo i grisupplösning:))

Det är i och för sig ganska bra för nu har AMD chansen att sälja ut massor med 38xxx kort. Problemet är att de heller inte finns i lager på speciellt många ställen om ens någonstans.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Han som förutspådde 1500kr för ett kort 2v. efter lanseringen kunde inte haft mer fel....... priserna ligger nu på typ 2800kr för de kort som finns tillgängliga.

Haha, nä, han hade kraftigt fel. Kommer ihåg att jag var med och diskutera det om det där.
Dock så har ju inte priserna stigit heller. Tvärtom så har ju t.ex. komplett sänkt sitt pris till ungefär 2100 också nu.

Ang lagertillgängligheten så har det ju varit otroligt dåligt. Men jag tror dock inte att det är nvidias plan faktiskt.
Kolla in den här nyheten som sweclockers rapporterade om i oktober :
http://www.sweclockers.com/nyhet/6595-nvidia_lagger_order_pa_...

Stämmer detta, så har det ju uppenbarligen inte tänkt att bromsa tillgängligheten på 8800gt kort. Hade ju inte funnits något poäng att lägga tillverkningen på en extra halvledartillverkare förutom deras vanliga partner, om de ändå inte hade lust att leverera!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ang lagertillgängligheten så har det ju varit otroligt dåligt. Men jag tror dock inte att det är nvidias plan faktiskt.
Kolla in den här nyheten som sweclockers rapporterade om i oktober :
http://www.sweclockers.com/nyhet/6595-nvidia_lagger_order_pa_...

Stämmer detta, så har det ju uppenbarligen inte tänkt att bromsa tillgängligheten på 8800gt kort.

TSMC är inte dom även huvudleverantör för AMD/ATI grafik kretsar?
Kan inte vara så att TMSC har dåligt utfall på sin produktion, då kan vi ju ha samma fenomen på AMD/ATI korten.

Permalänk
Medlem

Nyheten som du refererar till handlar om att lägga ut ordrar på grafikkretsar.

Om du tittar på ditt grafikkort någon gång så ser du att "strömkomponenterna" och GPU:n är helt olika komponenter.

Hare/PeSi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Nyheten som du refererar till handlar om att lägga ut ordrar på grafikkretsar.

Om du tittar på ditt grafikkort någon gång så ser du att "strömkomponenterna" och GPU:n är helt olika komponenter.

Hare/PeSi

Exakt! Men jag tror inte du har förstått min poäng.

Det jag menar att strömkomponenterna är en trolig orsak just på grund av att det borde vara god tillgänglighet på GPU's. Verkar ju inte heller att nvidia försökt bromsa upp tillgången av 8800gt kort med flit, hade ju inte varit någon anledning att låta två företag tillverka dem då isf.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.