"Inte allokerad" partition efter ominstallation

Permalänk
Medlem

"Inte allokerad" partition efter ominstallation

Hej,
Har en 500GB HD Som var uppdelat på följande vis:
C: 127,99GB
D:337,77GB

Jag bestämde mig att formatera om datorn och eftersom jag har en gammal version av XP Pro på CD samt en 500GB disk så hände följande.

Under installationen så tog jag bort C: partitionen och bestämde att lägga windows på nytt i den partitionen. Behåller alltså min andra partition där jag har all min bakup.

När XP är installerat och klart så är D: borta, testade köra wupdate och har tagit hem allt. Under den här datorn 'hantera' > diskhantering ser jag andra partitionen men den är "Inte allokerat". Misstänker att om jag skapar en partition av den kommer all min data att försvinna. Vilket jag varkligen inte vill för jag har mycket jag inte vill bli av med, speciellt alla mina bilder jag tagit med kamera.

Hur ska jag göra för att få tillbaka mina filer? Verktyg? Program? Vill inte testa bara för jag vill som sagt inte bli av med min data. Går det inte att aktivera partitionen istället för att skapa en ny utav den?

Tacksam för svar
Andreas

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som har hänt men Installera" Partition Magic "eller nåt liknande program så kanske du kan lösa det.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Saken är att de äldre versioneran av XP (vad jag förstår) stödjer inte större diskar/partitioner än 131~GB eller nåt sånt. När jag skapade partitionerna under installationen så har den ignorerat min större partition.

Kan testa installera det men vågar inte utföra någonting förens någon kan bekräfta någonting som är säkert.

Kan lägga till:
Installerade en Trial av Partition Magic nu och högerklickar jag på "Unallocated" så får jag ett alternativ som heter "Undelete..."
Låter vettigt men är det säkert? Får jag tillbaka partitionen med alla gamla filer?

Permalänk
Medlem

Undelete betyder bara att du visar den så det är ofarligt

edit:
På en "Unallocated" hårddisk kan du göra en partition.
Det betyder nog så att dina filer är borta tyvärr.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Undelete betyder bara att du visar den så det är ofarligt

edit:
På en "Unallocated" hårddisk kan du göra en partition.
Det betyder nog så att dina filer är borta tyvärr.

Det vore hårt om det var så, att en XP installation gjorde sig av med mina filer.
Men eftersom det är en hårddisk och filerna faktiskt är skrivna på den så är dem inte borta. Frågan borde vara hur man ska göra för att nå dem.

Permalänk
Hedersmedlem

tror inte att några filer faktiskt är borta. Bara att något saknas för att hitta partitionen. Allt du har gjort är ju att installera om XP på C:. Har du SP2 nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
tror inte att några filer faktiskt är borta. Bara att något saknas för att hitta partitionen. Allt du har gjort är ju att installera om XP på C:. Har du SP2 nu?

Precis så jag tror med, data skrivs ju in på disken och sålänge man inte skriver över så finns det verktyg att få tillbaka data. Precis som du säger så är det endast ändringar på C: som skett och förmodligen tappade den informationen om den andra partitionen.

Ja jag har SP2

Permalänk
Medlem

Det finns program för att rädda filer. Kommer tyvärr inte på nåt namn just nu på lördagskvällen.

Om man då vill köra ett filräddningsprogram ska man alltså inte installera det på samma hårddisk. Finns det ingen annan hårddisk i maskinen får man ta ut den och koppla in den i en annan dator där filräddningsprogrammet redan är installerat.

Lasse

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Hedersmedlem

GetDataBack är ett namn jag kommer ihåg. Vet inget om det.

Permalänk
Medlem

okey, ska se vad det står om programmet,
har en till 500GB disk i datorn men skrev inte om den i första inlägget.
Hur ska man köra programmet då? boota från C: och köra install mot den andra disken och köra programmet där ifrån?

Efter att ha testat programmet så är det inte så värst effektivt.
jag får inte fram den opartitionerade delen av disken och i så fall måste jag först skapa en partition av den och sedan använda "restore deleted files" från den, vilket jag testade på ett USB minne och resultatet var inte så värst bra. Några fåtal filer blev hela efter återställningen av datat.

Så jag tror lösningen måste vara ett sätt att återaktivera partitionen på nåt sätt eller kanske ett program som kan rota i partitionen ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad som kan ha hänt (bara som hjälp att undvika samma i framtiden) är att du skapade C: som primär partition och resterande utrymme som extended partition med logiska partioner i (D i detta fallet). WinXP gör så om man partitionerar från installationsprogrammet.

En extended partition kan inte existera utan en primär (tror jag iaf), så när du tog bort C-partitionen istället för att bara formattera, tog du alltså även bort D, som då inte längre kunde existera eftersom ingen primär partition fanns längre.

NTFS kan till skillnad från tex FAT ha fyra primära partitioner per disk. Primära part. är helt självständiga och påverkar inte varandra. Jag använder alltid endast primära, vet eg. inte vad fördelen skulle vara med det andra sättet, men någon annan kanske vet?

Alltså, lärdom för framtiden (om ovanstående är vad som hänt):

Skapa endast en partition (med valfri storlek) inifrån installationsprogrammet. Installera XP på denna.
Partionera resterande del av disken i diskhanteraren som primär partition.
Då kan du utan problem ta bort enstaka partitioner utan att det påverkar något annat.

Eller låt bli att plocka bort partitioner, utan formattera endast (behövs ju eg. inget mer), så slipper du problem oavsett ovanstående.

Edit: Skulle jag minnas fel om detta med extended ihop med primär, så är den troligaste orsaken att din gamla XP utan stöd för stora diskar ställt till det, som du själv funderade på. Jag ska läsa på och återkommer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

MuliMan:
Det låter vettigt och jag håller med det du säger att den andra disken skulle varit en primär. Jag ska se till att denhär gången kommer det att vara så och förmodligen kommer det inte hända igen.

Men nu när det endå skett så vill jag försöka få tillbaka all data som sagt, för det går, frågan är bara hur och hur effektivt.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha läst på så ska inte Extended partitions försvinna om man tar bort en primär part. Ext.part. skapades för att komma runt begränsningen med antalet primära part/enhet. Man kan dock inte starta ett operativsystem från en ext.part.

Edit: Det verkar vara stört omöjligt att hitta exakt info om detta och jag har inga diskar i närheten att testa med just nu. Jag blir inte klok på om man "hänger på" en extended partition på en primär eller om den kan vara eller är självständig. Någon annan som vet? Är den bunden till en primär så kan ju felet vara det jag beskrev i förra inlägget.

Måste erkänna att jag på alla år inte råkat ut för många sådana här fel, så jag är lite rostig gällande kunskaperna om detta.

De borde finnas någon som har detta betydligt mer aktuellt, på detta forum. Hoppas dem ser tråden och kan hjälpa dig.

Jag fortsätter plugga och återkommer när jag vet mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Finns företag som kan försöka få tillbaka datan men det är extremt dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan. Tog och körde: http://www.sysresccd.org/Main_Page

På den skivan så finns det ett program som heter testdisk. Underlättar om du känner till hur Linux fungerar. Då skivan har startat kan du skriva "startx" utan "" för att få ett grafiskt gränssnitt.

Sedan så kör du testdisk genom att högerklicka på skrivbordet och väljer sedan testdisk.
Följ sedan instruktionerna.. Jag räddade en partition som försvunnit på liknande vis.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

MultiMan:
Jag tackar för du engagerar dig i mitt problem. Jag bekriper mig inte heller på vad som exakt har hänt, hittar heller ingen annan som råkat ut för liknande fel.

Men det som jag då trott är att det är en äldre version av XP på skivan och den stödjer inte stora diskar/partitioner. Men eftersom min andra disk på 500GB klarade sig så tycker man att min D: partition borde gjort detsamma, men då vet jag ju inte om den var sammanbunden med C: eller ej.

Anti1oop:
Ska försöka testa LiveCDn du länkade. Måste få lite tid över, är ju måndag nu igen.

Permalänk

Lånar: vad kan jag göra då det i diskhantering visar 1 MB "inte allokerat utrymme" på (D:). Finns det någon möjlighet att få bort det?

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb

Permalänk
Medlem

en extended partioton är bra i det fallet man behöver fler än 4 partitoner på en disk. Precis som någon nämde så kan man ofta ha 4 st primära partitoner. Gäller även i linux men det är popis att haa många partitoner för olika saker så överskrider man 4 st på e disk sä är det extended som gäller. Annars kan man lugt kör med primära så mö som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr_freeman
Lånar: vad kan jag göra då det i diskhantering visar 1 MB "inte allokerat utrymme" på (D:). Finns det någon möjlighet att få bort det?

Ja att partionera om D: så att du får med den oxå i D:

Visa signatur