Permalänk

3GB @ 533MHz vs. 2GB @ 667MHz

Ja som topic.

Min kompis har 2*512GB minne Corsair. Han hade tänkt köpa 2*1024GB minne. Men de var så att dessa var billigare än 533MHz minnena så tog han dem istället.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD26...

Så nu undrar jag är det bäst att köra både hans gamla och nya så de körs i 533MHz eller ta ur de gamla o bara köra de nya i 667MHz?

Permalänk
Avstängd

du får ju snabbaste minnerna om du kör samma minnen altså endast 667 minnen

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

3gb i 533Mhz röstar jag på.

Permalänk
Avstängd

som sagt du får mer minne om du kör allt ,dock går minnerna endast i 533 vilket gör att dom arbetar sakta ,bryr du dig inte om dom jobbar fort så ja då kör du på 3gigg ananrs är det till o köra 2gigg

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Det beror även på vad han har för processor/chipset. Inte säkert att han hans moderkort tillåter en fsb/mem-ratio som ger 667 på minnena, och att då plocka ur de gamla minnena känns lite meningslöst.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
som sagt du får mer minne om du kör allt ,dock går minnerna endast i 533 vilket gör att dom arbetar sakta ,bryr du dig inte om dom jobbar fort så ja då kör du på 3gigg ananrs är det till o köra 2gigg

Precis, men vad tjänar han mest prestanda på?

Han använder datorn mest till spel kan jag tillägga

Permalänk
Medlem

Jag tror inte han kommer märka av hastighetsskillnaden, särskillt inte om han har en modern processor med mycket cache.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag tror inte han kommer märka av hastighetsskillnaden, särskillt inte om han har en modern processor med mycket cache.

Hans övriga hårdvara är

- Intel C2D E6320
- MSI P965 Neo (Enligt de specsen jag hitta stödde det upp till 800MHz minnen)
- 8800GT (beställdes samtidigt)

Permalänk
Inaktiv

Överklockning?

Permalänk
Medlem

Mer minne är alltid att föredra före ett snäpp snabbare, specielt då vi inte diskuterar om 8gb. Beroende på vad du kör för operativsystem och program, men mångt och mycket börjar dra nytta av mera ram. Och tänk på den saken att när ram-minnet är fullt så swappar den över till Hårdskivan. Och hårdskivan klarar av som max kring 100MB/s, vilket är en bråkdel av vad DDR2 533 gör.

Permalänk
Avstängd

Mer minne, alltså 3GB

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.