Apacer Compactflash-kort för fotografer

Permalänk
Melding Plague

Apacer Compactflash-kort för fotografer

Tillverkaren Apacer har nyligen släppt sin fjärde generation Compactflash-minneskort för profesionella fotografer. Den nya serien heter Photo Steno Pro IV 300X och innehåller minneskort upp till 8 gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

sjysst, kan det vara nåt att ha OS på en disklös server på?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det står inget om pass tålig den är tyvär men en ssd är väl bättre? både kr/gb och hållbarhet?

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att den "proffisionella" kamera-marknaden är så himmla konservativ och är så sjukt efter i utvecklingen!! Känns lite väl mycket början av detta årtusende att köra med dessa gigantiska skit-korten! Någon dag borde någon ta tag i kameramarknaden och utveckla prylar som inte väger kilo-vis och har gigantiska linser när detta kan göras milimeter/centimeter-format utan-några-som-helst problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Helt sjukt att den "proffisionella" kamera-marknaden är så himmla konservativ och är så sjukt efter i utvecklingen!! Känns lite väl mycket början av detta årtusende att köra med dessa gigantiska skit-korten! Någon dag borde någon ta tag i kameramarknaden och utveckla prylar som inte väger kilo-vis och har gigantiska linser när detta kan göras milimeter/centimeter-format utan-några-som-helst problem.

Så en sensor på 1x1 mm är lika bra som en fullsize-sensor? En kamera på 1 kg eller mer, har den samma stabilitet som en hundragrammare?

När kameran av många skäl måste vara stor så kan man ju lika gärna använda stora minneskort.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att undersöka stabiliteten och hur ofta fel uppkommer på dessa gigantiska (är dom??) kort jämfört med andra minneskort i storleksordning lillfingernagel som man absolut inte slarvar bort lika enkelt...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Helt sjukt att den "proffisionella" kamera-marknaden är så himmla konservativ och är så sjukt efter i utvecklingen!! Känns lite väl mycket början av detta årtusende att köra med dessa gigantiska skit-korten! Någon dag borde någon ta tag i kameramarknaden och utveckla prylar som inte väger kilo-vis och har gigantiska linser när detta kan göras milimeter/centimeter-format utan-några-som-helst problem.

CF är mig veterligen de enda korten som klarar udma vilket krävs för att man ska kunna mata på med sisådär 20-30 mb/sekund vilket behövs om man har en snabb kamera med hög upplösning och fotar raw.

Kameror är alltid en kompromiss. Nöjer man sig med i mina ögon dålig bildkvalitet klarar man sig med en kompakt men vill man ha bra bilder så finns det inget alternativ till en (digital) systemkamera. Själv släpar jag hellre runt på sisådär 2 kilo kamera som tar bra bilder än en dålig kamera som bara väger 100 gram.

Nu väger inte min kamera 2 kilo, den väger närmare 2,5 och hela ryggsäcken har nog passerat 10 kilo nu om jag har med mig allt. Tungt? Inte det minsta i förhållande till bildkvaliten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga som så att båda kameratyperna har sin rättfärdigade existens, en kompaktkamera är t.ex. alldeles tillräcklig för att bara ta med överallt, t.ex. ta lite festbilder, eller andra bilder där objektet är viktigare än kvaliteén.
Samtidigt finns det ju inget substitut till systemkamera då det gäller att ta detaljerade porträttbilder, varubilder, naturbilder osv osv, de är flexibla på sitt eget sätt då man genom att byta objektiv kan ändra användningsområdet mycket mer än vad en kompaktkamera klarar av.

Man blir ju frestad att koppla ihop några av dessa minneskort till en sorts SSD, men kan de inte bara göra det från fabrik istället och släppa lite SSD:s med acceptabelt pris!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
CF är mig veterligen de enda korten som klarar udma vilket krävs för att man ska kunna mata på med sisådär 20-30 mb/sekund vilket behövs om man har en snabb kamera med hög upplösning och fotar raw.

Kameror är alltid en kompromiss. Nöjer man sig med i mina ögon dålig bildkvalitet klarar man sig med en kompakt men vill man ha bra bilder så finns det inget alternativ till en (digital) systemkamera. Själv släpar jag hellre runt på sisådär 2 kilo kamera som tar bra bilder än en dålig kamera som bara väger 100 gram.

Nu väger inte min kamera 2 kilo, den väger närmare 2,5 och hela ryggsäcken har nog passerat 10 kilo nu om jag har med mig allt. Tungt? Inte det minsta i förhållande till bildkvaliten.

Häst och vagn eller hur var det?

Till att börja med så är det de stora konsumentprodukterna som driver utvecklingen, även vad jag har läst men har inte kvar källan, så är det just kompaktkamerorna som driver utveckling. Med tydligare ord, systemkamerorna får teknologin ifrån de som utvecklar kompaktkamerorna.
Dock så kan man inte sälja sina billiga kameror med lika bra bild eller bättre än sina dyra så man har medvetet sparat in ev minskat ner lite för att kan bibehålla pris.

Men linserna. Varför görs dessa i samma storlek som om de var från 50 talet? Antagligen för att det funkar helt ok att sälja dessa idiot-prylar för det finns alltid någon vilsen själ som försvarar dem och tror det blir bättre bild desto större skiten är. En sån som har hållt sig undan utvecklingen helt och förträngt så många fysiklektioner det går. Vill bara upplysa att man får in en 5mp kamera med linser på en cm^2 yta i en mobiltelefon. Det finns mycket bättre linser, teknik för mobiler än vad man använder sig utav idag, pga priset.

En mindre kamera har enorma fördelar jämfört med de stora gällande smidighet. Jag hade aldrig tagit en 2,5kgs kloss. Då blir det bara svartvita amatörbilder på blommor och bin som inte gör nån lycklig istället för "fart"-bilderna där en smidig kamera gör sig rätt. (Ex en kamera genom sin tid i det militära?)

Jag hade inte blivit ett dugg förvånad om alla minnerna är byggda på samma teknik. Men så länge det finns dem som köper det så säljs det antar jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Till att börja med så är det de stora konsumentprodukterna som driver utvecklingen, även vad jag har läst men har inte kvar källan, så är det just kompaktkamerorna som driver utveckling. Med tydligare ord, systemkamerorna får teknologin ifrån de som utvecklar kompaktkamerorna.
Dock så kan man inte sälja sina billiga kameror med lika bra bild eller bättre än sina dyra så man har medvetet sparat in ev minskat ner lite för att kan bibehålla pris.

VA? Jag förstår inte poängen. Det är möjligt att en stor del av kameraföretagens inkomster kommer ifrån mainstreamkonsumenter, precis som det är för t ex grafikkort. Och precis likadant har man olika prissegment där man får bättre produkter ju mer man betalar.

Citat:

Men linserna. Varför görs dessa i samma storlek som om de var från 50 talet?

Vilka linser? Alla linser är inte lika stora. Det är klart att det finns olika storlekar på linser, precis som det finns olika storlek på bildsensorn. Objektiven till systemkameror antar jag är utformade för att passa en viss kameras sensor och kamerahus.

Citat:

Vill bara upplysa att man får in en 5mp kamera med linser på en cm^2 yta i en mobiltelefon.

Oj, 5 megapixlar. Jag visste inte att de kunde ta så bra bilder. För megapixlar är väl hur man mäter bildkvalié?

Citat:

Det finns mycket bättre linser, teknik för mobiler än vad man använder sig utav idag, pga priset.

Ja? Känns dumt att lägga pengar på att producera och marknadsföra produkter som är så dyra att ingen använder dem? På samma sätt som att AMD inte säljer 45 nm processorer trots att de har fungerande ex.

Citat:

En mindre kamera har enorma fördelar jämfört med de stora gällande smidighet.

En större kamera har enorma fördelar jämfört med de mindre gällande stabilitet, batteritid, avstånd sensor->blixt, osv. För att inte tala om sensorstorlek.

Citat:

Jag hade aldrig tagit en 2,5kgs kloss.

Skulle inte jag heller. Men bara för att du har din åsikt betyder inte det att resten av världen måste dela den. Proffskameror är just det. Proffskameror. De kommer inte ha kameran i fickan när de är på jobbet, utan framme och redo. Det spelar då ingen roll om den är stor som en tandsticksask eller en tegelsten. Förutom då att tegelstenen skulle ge bättre bilder.

Citat:

Jag hade inte blivit ett dugg förvånad om alla minnerna är byggda på samma teknik. Men så länge det finns dem som köper det så säljs det antar jag.

Grundteknologin är densamma, ja. Precis som grundteknologin i nästan alla bilar är densamma. Det betyder inte att alla bilar är lika bra på allting.

---

Citat:

Nu väger inte min kamera 2 kilo, den väger närmare 2,5

Vad har du för kamera? Låter tungt, även för systemkamera. Batterigrepp antar jag?

Permalänk

Optikens storlek följer fysikens lagar och måste anpassas till sensorn/filmens storlek samt ljusstyrkan man vill uppnå. Det är därför som ett vidvinkelobjektiv till en kompaktakamera är minst medans ett tele till en storformatskamera är störst.

Bländare 2,8 innebär tex att ljusöppningen är 2,8 delar av bränvidden hos en 24 X 36 kamera. På ett 50 mm objektiv blir det 17,9 mm medans det på ett 300 mm objektiv kräver en öppning på ca 107 mm.

Optik är en mogen teknologi som följer fysiska lagar och kan alltså inte tillverkas hur litet som helst.

Vad gäller storlek och vikt på en kamera så måste jag efter mer än 10 år i yrket säga att jag föredrar en stor och tung om jag ska fota aktivt. Är fotograferandet däremot en bisyssla till det jag håller på med så föredrar jag än smidigare kamera.

Inget är fel eller rätt bara rätt vid olika situationer.

Vad sen gäller minnsekort så skulle jag vilja att alla kameror (även kompakt) hade CF kort. De är enkla att hantera och byta snabbt utan större risk att de försvinner. Mindre kort är värdelösa när det är kallt och man måste jobba snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Smörja...

Med tydligare ord, systemkamerorna får teknologin ifrån de som utvecklar kompaktkamerorna.

Forts Smörja...

Tur att du har koll på saker och ting må jag säga. Synd för din del bara att i princip allt du säger är tvärtom, men du har nog blivit nominerad till årets tomte-inlägg och gett oss andra ett härligt gott skratt!

Kan eventuellt komma en chokladask på posten, grattis!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Häst och vagn eller hur var det?

Till att börja med så är det de stora konsumentprodukterna som driver utvecklingen, även vad jag har läst men har inte kvar källan, så är det just kompaktkamerorna som driver utveckling. Med tydligare ord, systemkamerorna får teknologin ifrån de som utvecklar kompaktkamerorna.
Dock så kan man inte sälja sina billiga kameror med lika bra bild eller bättre än sina dyra så man har medvetet sparat in ev minskat ner lite för att kan bibehålla pris.

Men linserna. Varför görs dessa i samma storlek som om de var från 50 talet? Antagligen för att det funkar helt ok att sälja dessa idiot-prylar för det finns alltid någon vilsen själ som försvarar dem och tror det blir bättre bild desto större skiten är. En sån som har hållt sig undan utvecklingen helt och förträngt så många fysiklektioner det går. Vill bara upplysa att man får in en 5mp kamera med linser på en cm^2 yta i en mobiltelefon. Det finns mycket bättre linser, teknik för mobiler än vad man använder sig utav idag, pga priset.

En mindre kamera har enorma fördelar jämfört med de stora gällande smidighet. Jag hade aldrig tagit en 2,5kgs kloss. Då blir det bara svartvita amatörbilder på blommor och bin som inte gör nån lycklig istället för "fart"-bilderna där en smidig kamera gör sig rätt. (Ex en kamera genom sin tid i det militära?)

Jag hade inte blivit ett dugg förvånad om alla minnerna är byggda på samma teknik. Men så länge det finns dem som köper det så säljs det antar jag.

Hittills har jag bara sett en (användar) sak från kompaktkamerorna som har flyttats över i systemkamerorna och det är Nikons implementation av LiveView som man kan tänkas ha nytta av i vissa situationer. I övrigt kan jag inte komma på mycket som har flyttats över (som är användbart).

Ta gärna en titt på försäljningssiffrorna nu när digitala systemkameror börjar komma ner i priser som är överkomliga för "vanligt" folk.

Nu skulle man visserligen kunna bygga en kompaktkamera med relativt bra bildkvalitet, men det är inte alla komponenter som går att krympa ner i tillräcklig utsträckning utan att fysikens lagar sätter stopp såvida man inte nöjer sig med en kompromiss. Dels har vi sensorstorleken, ~24x16 milllimeter för aps-c och 36x24 för fullformat (standard 35mm film) mot sisådär 7x5 millimeter på en kompaktkamera. Fler pixlar per ytenhet ger sämre bildkvalitet i form av ökat brus vilket man hittills inte har någon teknik att komma ifrån. Dessutom ställer den högre pixeltätheten större krav på optiken även om den går att göra mindre då man har en mindre bildcirkel.

Som jämförelse så klarar min 6mpix dslr att ge bilder som är skarpa ner till enskilda pixlar medan min kompaktkamera med exakt samma upplösning har en gräns på sisådär 2-3 pixlar vilket gör att större delen av upplösningen försvinner i form av oskarp optik. Lägg därtill att jag på systemkameran kan byta optik och använda det som passar bäst vid just det tillfället. På kompakten är jag begränsad till optik som egentligen aldrig är bra utan bara är olika dålig. Att klämma in 5mpix på ett par kvadratcentimeter är inget annat än en kompromiss där storlek, pris och vikt har varit avgörande faktorer. Bildkvalitet kommer nånstans mycket längre bort i sådana sammanhang.

Objektiven har egenligen växt sedan 50-talet, det är fler linser i ett modernt objektiv än i en gammal konstruktion som oftast var rätt enkelt uppbyggd med 4-5 linser och fast brännvidd. Visserligen har utvecklingen gått frammåt här också, det är bättre glas i optiken numera och det har tillkommit tekniker som gör att vissa oönskade optiska fenomen kan begränsas.

Sen har vi det där med hastighet också. Dels kan vi ta en så enkel sak som bilder per sekund. Min gamla D70 tar tre bilder per sekund och det är jämfört med kamerorna i proffsegmentet ganska långsamt, 10 bilder per sekund, då kan vi börja prata snabb kamera. Att det sen är 10 bilder per sekund i 12mpix gör inte saken sämre när man fotar under förhållanden som kräver det, exempelvis sportfotografering.

En annan hastighet att tänka på är hur lång tid det tar från att man trycker ner avtryckaren tills bilden är tagen. Autofokusen på kompaktkameror är i allmänhet katastrofalt långsam och funkar sällan bra i dåligt ljus. Lägg där till att man inte kan fokusera manuellt på de flesta modellerna.

Vad det gäller smidighet så går det inte att komma ifrån att kompaktkameran är lättare att ta med sig, det har du helt rätt i. Men när den ändå är för långsam och blir "oanvändbar" efter att solen har börjat gå ner så känns det ändå som det kvittar att ha med den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Vad har du för kamera? Låter tungt, även för systemkamera. Batterigrepp antar jag?

Det är optiken som väger, teleobjektiv på drygt 1,5 kilo (Nikon 80-200 2,8 af-d) ihop med en Nikon D70 blir ganska tungt. Men med tanke på vilka bilder den levererar så är det förlåtet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||