Permalänk
Inaktiv

Boot-problem Med Via Epia

Hej!

Jag har nyligen införskaffat ett Via Epia m-ITX kort. Jag har nu stora problem med att boota något från det, har provat tex. en vanlig XP-installation, Pfsense, Puppy linux osv. När jag försöker boota win XP står det att den inte kan hitta NTLDR, när jag bootar Pfsense så fastnar den på CDBoot loader, med Puppy så blir det image checksum error. Vad är det för fel? Har pillat runt i alla möjliga inställningar i Bios, men blir galen. Inget tycks hjälpa. Någon som har nån ide?

Mvh,
Klavkalashj

Permalänk
Medlem

Kör memtest. www.memtest.org

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Tack för tips. Måste man göra nåt speciellt om man vill boota från usb-sticka? Moderkortet verkar inte vilja de, har provat å lagt några os-installs på den, de funkar inte alls. Palla slösa en cd-skiva för 50 kb:P

EDIT: Jag kom på en grej. Jag har gjort på samma sätt när jag brännt skivor, mountat .iso-filer å brännt en cd-kopia, är de möjlitg att de blev nåt fel då? CHECKSUM ERROR betyder väl att de är nåt fel på storleken. ska man göra på något annat sätt när man bränner?

Permalänk
Medlem

En memtest-skiva kan vara bra att ha i reserv, annars finns ju cd-rw, eller leta upp en gammal floppy.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Jao. Floppy går inte. Har iofs en USB-floppy men den ligger 40 mil härifrån, får prova till jul. Men kolla de jag ändrade till i förra inlägget, har de nåt med de att göra?

EDIT: När jag får mina 2,5" adaptrar så ska jag prova att lägga in XP på dom från min andra dator, å sen slänga in den på VIA't så får vi se vad som händer.